Melyik áll meg előbb?
A leejtős példa akkor igaz, ha vákuumban vannak, elnézést, azt kifelejtettem.
Mindenesetre válaszod várom(a számolással kapcsolatban) :)
józan paraszti ésszel belegondolva:
1. nyilván a tömött busznak nagyobb a lendülete
2. súrlódást elhanyagolva a tömegek arányával nagyobb távot tenne meg
3. mivel a súrlódás is a tömegek arányával változik, ezért ugyanakkora távolságra gurulnak
4. de itt közrejátszik a légellenállás is, ezért a kisebb lendületű buszt jobban lassítja
ezekből adódóan a KISEBB TÖMEGŰ BUSZ ÁLL MEG HAMARABB
"Ennyire nem egyszerű a dolog. A Légellenállás erejét kicsit furcsa lenne állandóra venni egy egyenletesen csökkenő sebességű járműnél. Nem gondolod ?"
Igen, az folyamatosan változik, de ha már a gázpedál elengedésének a pillanatában(amit számoltam) más a lassulásuk, és utána a sebességgel arányosan (egy ideig négyzetesen majd lineárisan) változik a lassulás, akkor kizárt, hogy ugyanakkor/ugyanott álljanak meg.
Legyen
m az üres jármű tömege
M a teli jármű tömege
µü az üres jármű súrlódási tényezője
µt a teli jármű súrlódási tényezője
sü az üres jármű útja
st a teli jármű útja
A mozgási energiát a súrlódási erő (Fs) munkája emészti fel (s) úton.
E = Fs*s
A két járműre
m*v²/2 = m*g*µü*sü
M*v²/2 = M*g*µt*st
A két egyenlet hányadosa
1 = (µü*sü)/(µt*st)
µt*st = µü*sü
sü/st = µt/µü
Az bizton kijelenthető, hogy a teli jármű súrlódási tényezője nagyobb, mint az üresé (de nem egyenesen arányos a tömeggel, a gördülő surlódás lényegéből adódódan)
µt/µü > 1
ezért
sü/st > 1
vagyis
sü > st
======
Tehát a teli járgány áll meg előbb.
********
A közegellenállás mindig a sebesség négyzetével arányos
K = (A*ρ*c*v²)/2
ahol
A = a test mozgásirányra merőleges felülete (m²)
ρ = a közeg sűrűsége
c = a test alaki - közegellenállási - tényezője
g = a nehézségi gyorsulás (m/s²)
v = a test sebessége (m/s)
********
DeeDee
**********
Nem csak a súrlódási erő emészti fel az energiáját, a légellenállás is munkát végez rajta s úton.(W=F*s)
Légellenállás:
Kis sebességnél a sebességgel arányos, nagy sebességnél pedig olyan turbulens áramlatok keletkeznek, amik megint csak nem a sebesség négyzetével arányosak.
[link] <-- itt szépen le van írva.
De a legnagyobb hiba ott van, hogy a légellenállási erőt az egészből kihagytad. Nézzük a legelső pillanatot, amikor elengedik a gázt: ugyanakkora légellenállás hat mind a kettőre, Newton II. törvénye miatt viszont a kisebb tömegű testnél ez nagyobb lassulást eredményez. A gördülési ellenállásnál pedig a kerék deformációja miatt írtál fel 2féle mű-t? Azért jól felfújt(>8BAR) kerekekkel(van neki vagy 8legalább) közlekedő buszoknál ez a deformációkülönbség elég minimális.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!