Melyik áll meg előbb?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Az utolsó válasz a perfekt. De én egyszerűbben fognám meg.
Miért áll meg az egyik hamarabb? (Mikor egyforma minden, csak a buszok össztömege különbözik, a sok utas miatt. Ugye üresen egyformák. Tudom, hogy most sokan abba fognak belekötni, hogy a telinek megváltoznak a gördülési tulajdonságai. Erről a kérdésben nincs szó, tehát a teli busz is az üressel "egyenértékű".)
Amelyiknek KISEBB a tömege hamarabb áll meg. Hiszen mindkettőre ("van 2 teljesen egyforma busz") UGYANAKKORA fékezőerők hatnak. Az ugyanakkora fékezőerő, a kisebb tömeget hamarabb állítja meg, mint a nagyobbat. (Ez ha nem egyértelmű bárki számára, ne menjen ki az utcára, mert még baja esik. :D )
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
" ...Ekkor a légellenállásból, csapágyak súrlódásából(ennél a tömegváltozás nagyon minimális eltérést eredményez.) származó erő legyen F, ami mindkét esetben ugyanannyi, a súrlódási erő legyen üresnél m*g*mű, telinél M*g*mű ..."
Tehát a súrlódó erő = m*g*mű. Ha ez igaz, a kétszeres "m" re a szorzat is (tehát az eredményül kapott F) a duplája lesz ugyebár :)Máris megdőlt a "nagyon minimális eltérés" kitételed :PPPP
egyszerűsítsük le a feladatot. Van két tökéletesen egyforma kinézetű, minőségű, méretű vasgolyó, az egyiknek pontosan a duplája a tömege. Egyforma sebességről azonos körülmények között melyik fog előbb megállni ? Könnyen beláthatjuk hogy bár a kétszeres tömegű vasgolyó lendülete a duplája a másiknak, a fentiek alapján a súrlódási erő is pont a duplája. Mivel a súrlódó erő képlete alapján belátható hogy a súrlódó erő egyenesen arányos a tömeggel, ez nyilván igaz a lassító erőre is. Magyarul ha CSAK a tömegben térnek el egymástól EGYFORMA messzire fognak gurulni. Pont úgy, ahogy az eredeti kérdésben szereplő buszok is :) Ez ennyire egyszerű.
maci
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
a 22:29 esnek a segitségével bizon mondhatom neked hogy az üres fog hamarabb megállni.
egyébként mit csinálsz fizika órán mert ezt egy egyszerü képlettel ki lehet számolni már előttem le is irták.
irtó hüje vagy ilyeneken gondolkodol de egyrészt én is gyagya vagyok mert a drága időmet ilyen marhákra pazarolom.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
A kerekekre, csapágyakra ható súrlódási erő nagyobb a teli busz esetén, de e motorféknek az ereje az ugyanakkora mindkét esetben.
A tömött busz később fog megállni mint a teli.
Ha üresbe teszik a sebességváltót akkor elméletileg egyszerre állnak meg.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
"A tömött busz később fog megállni mint a teli."
természetesen a tömött az üresnél fog később megállni
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
" ... egyébként mit csinálsz fizika órán mert ezt egy egyszerü képlettel ki lehet számolni már előttem le is irták. irtó hüje vagy ilyeneken gondolkodol de egyrészt én is gyagya vagyok mert a drága időmet ilyen marhákra pazarolom ...."
Kedves 12:35-ös hozzászóló! ... Nem minősítelek, hiszen TE magad megtetted azzal, hogy lehülyézel olyanokat akiket nem is ismersz. Ez az egyik. A másik az, hogy -megbocsáss, de- jottányit sem értesz a fizikához. Ez rögvest kiderül amikor a 22:29-es képletét hozod fel példaképp. (Az már csak hab a tortán hogy nincs is ilyen hozzászóló, jó megfigyelő vagy ...). De sebaj bizonyára NEM veled van a baj.
Lássuk mit is ír a 22:39 es (mert gondolom ezt akartad felhozni támogatónak):
"Legyen a tömött M tömegű, az üres m. Ekkor a légellenállásból, csapágyak súrlódásából(ennél a tömegváltozás nagyon minimális eltérést eredményez.) származó erő legyen F, ami mindkét esetben ugyanannyi, a súrlódási erő legyen üresnél m*g*mű, telinél M*g*mű.
Ekkor az üresre F+m*g*mű, a telire F+M*g*mű erő hat, a gyorsulás, azaz lassulás pedig az üresnél F/m+g*mű, telinél F/M+g*mű. tehát már csak az a kérdés, hogy az F/m vagy az F/m a nagyobb. Mivel m<M, ezért a kisebb tömegűnek lesz nagyobb a lassulása, így az fog hamarabb megállni."
" ...erő legyen F, ami mindkét esetben ugyanannyi ..."
Szerinte a z "F" ugyanannyi, holott elismeri egy picit korábban hogy szerinte is van eltérés:
" ...csapágyak súrlódásából(ennél a tömegváltozás nagyon minimális eltérést eredményez.)..."
Most akkor hogy is van ez???
Nos barátom el kell keserítselek; Valóban nem ugyanannyi. szerinte is van eltérés, bár szerinte nem jelentős. Szerintem meg igencsak JELENTŐS. Lássuk hát:
A súrlódó erő F(súrlódó) = F(nyomóerő) * súrlódási együttható. Ebből súrlódási együttható az anyagtól kivitelezéstől és sok minden egyébtől függő tényező. Ez az ami állandó esetünkben ÉS függetlenül a busz tömegétől.
Igen ám de a nyomóerő már NEM ugyanaz, hiszen a tömött buszé nagyobb (ugye ezzel nem akarsz vitatkozni ?). Ha viszont nagyobb, könnyen belátható, hogy az F(surlódó) KIZÁRÓLAG a tömegtől függ. Azaz ha a teli busz tömege duplája, a súrlódó erő is a DUPLÁJA, ha háromszorosa, akkor a súrlódó erő a HÁROMSZOROSA ! Ha a teli busz tömege "n" szerese az üresének, a surlodó erő F(surlódó) is N*SZERESE az üresének.
Komolyan nem értem, mért olyan nehéz EZT felfogni ???
Nézzük mi szerepe a légellenállásnak és a többi tényezőnek (motorfék, stb.) Azt hiszem, azt mindenki elismeri hogy, ezek a tényezők nem függenek a busz tömegétől, tehát figyelmen kívül hagyhatjuk. Kizárólag azokat a tényezőket KELL a lassuláskor figyelembe venni, amiket a tömeg befolyásol. (remélem ez is belátható ...)
Tehát még egyszer megírom a példa megfelel a "két vasgolyós" hasonlatnak, tetszik vagy sem. Ergo a fékezésért (legalább is tömegtől függően) ilyenkor kizárólag a súrlódási erő a felelős. Ez pedig beláttuk, a tömeggel egyenesen arányosan nagyobb. Magyarul, és még egyszer leírva a kétszeres tömegű golyó (busz) lendülete ( I=m*v) kétszeres, az "n"szeres tömegű golyó lendülete "n"-szeres, és UGYANÍGY a súrlódási erő is kétszeres, illetve "n"-szeres. Az összes többi tényezőt figyelmen kívül hagyhatjuk. Lássuk miért is:
Tehát van két teljesen egyforma de tömegükben ELTÉRŐ golyónk (buszunk).
Nézzük az egyéb erők összegzését. Jelöljük F(többi)-vel. Ennek az egyik véglete amikor mindegyik nulla, tehát F(többi)=0. Ilyenkor mindkét golyót az F(többi)+F(súrlódó) lassítja. Hangsúlyozom, MINDKETTŐT...
Azt beláttuk, hogy ha az egyik golyó tömege "n"-szeres, az impulzusa is, és a súrlódó erő is "n"-szeres. Nem fog messzebb gurulni (igaz az is viszont, hogy előbb se megállni).
A másik véglet amikor az F(többi) = végtelen. Ilyenkor egyik test sem fog semeddig se gurulni, mert azonnal megáll (ez is iszonyat könnyen belátható, igaz???)
Elmondhatjuk továbbá, hogy az F(többi) valahol a KÉT véglet között fog valamilyen értéket felvenni, és lassulást okozni. Az F=m*a képletből látható hogy a gyorsulás (lassulás) és az erő között EGYENES arányosság van! Ez pedig a következőt jelenti:
Ha a két végletesen felvett határértékein a két erő befolyásoló tényezője ugyanaz (márpedig ugyanaz, remélem világos volt a két fentebb leírt eset kapcsán), akkor AZ ÖSSZES TÖBBI KÖZTES ÉRTÉKRE igaz !!!
Tehát teljesen MINDEGY milyen nagyságú ez az erő (mármint az F(többi)) EGYFORMÁN fékezi a két golyót (buszt) Ami számít tehát, az KIZÁRÓLAG az F(súrlódó). Ez pedig -beláthattuk- a tömegtől egyenes arányban függ!
Tehát még egyszer : Teljesen mindegy mennyi a tömegük a golyóknak (buszoknak), ha az egyéb körülmények azonosak EGYFORMA messzire fog mindkettő gurulni ....
Szóval kedves -másokat lehülyéző- 12:35 ös hozzászóló, baromi gyorsan állj tükör elé és egy kicsit nézz magadba mielőtt egyáltalán kinyitod a szádat !!!
maci
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!