Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Gépészeti kérdésben hozzáértő...

Gépészeti kérdésben hozzáértő gépész kolléga?

Figyelt kérdés

A probléma a következő: adott egy 3 kW-os teljesítményű csigahajtómű i=15 áttétellel, amit n1=1440 1/perc bementi fordulatszámra terveztek. Ha ezt a hajtóművet csak n=350 1/perc fordulatszámmal hajtjuk, akkor a hatásfoka mennyire tér el a nagyobb fordulatszám hatásfokától?

A kérdés másik része, hogy ezt a hajtóművet meg lehet-e forgatni egy kisebb teljesítményű motorral kb. P=0,5 kW, vagy minden esetben teljesítményben hozzá illő villanymotorral kell meghajtani?


2016. ápr. 12. 19:25
1 2
 1/17 Walter_Dornberger ***** válasza:

A fogaskerék hajtás ok a legjobb hatásfokú hajtások, mert az erőátadó elemek folyamatos alakkal zárófó kapcsolatban vannak, és az átadó elemnek nincs lehetősége nyúln mint a laposszíjnak vagy a lánchajtásnál a láncnak. Azonban a csigakerék hajtás hatásfoka a fogaskerekek közül a legrosszabb, mert a kapcsolódás hosszú vonalban történik, és a surlódási munka (ami a veszteség) az nagy, mert azonos átvitt teljesítményhez képest a fogakat összeszorító erő lényegesn nagyobb (nagy áttétel miatt) és a kapcsolódási úthossz is lényegesen nagyobb, pont azért hogy a nagyobb erő nyomatékát át lehessen vinni.


A fogaskerékhajtások vesztesége pontosan az elméletileg egymáson csúszásmentesen gördülő profilok a kapcsolódás során mégis egymáshoz képesti elmozdulása miatt van.

Az evolvens mint fogalak éppen ezért alkalmas fogprofilnak.

A csigahajtásnál az orsó kis görbületi sugara miatt (geometriai okokból (ha pontosan érdekel kérdezz rá kérlek, de ez tényleg hosszú ahoz hogy ok nélkül leírjam, mert a válasz szempontjából nem számít) a kapcsolódási vonal jelentősen eltér az ideálistól , ezért csúszás , surlódás lép fel.

A veszteség jelenségének egy része a hajtás csapágysurlódása , ami konstans + fordulatszámfügggő teljesítményigényű, a vaszteség másik része a kapcsolódó fogak egymáson csúszásából eredő veszteség (fordulatszámfüggő). Így elmondható hogy a hajtás vesztesége pveszt= k+c*fordulatszám^n alakú, ahol n valahol 1 és 2 közt van. mivel a hajtást nem ismerem, nem tudom megmondani a konkrét választ a megadott teljesítményekre, de pontosan a konstans tag megléte miatt korántsem biztos, hogy elindul a kisebb teljesítményen a hajtás, és nem teszi tönkre a motort (mert rossz hatásfok esetén a veszteséget is fedezni kell)

A tapasztalat azt mondatja velem, valószínűleg forogni fog, és jó lesz. De lehet nem.

Sajnos a csigahajtás nagy előnyét (önzárás) nagy veszteség ellensúlyozza, de hát mr csak ilyen az élet.

2016. ápr. 13. 03:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/17 Wadmalac ***** válasza:

A fordulatszám csökkentésével romolhat a kenés, ezzel nőhet a súrlódás és kopás is.


Kicsit avval vitába szállnék, hogy a fogaskerék a legjobb hatásfokú, a lánchajtás sok fronton veri.


A 3 kW-os eredeti teljesítmény nem tudom, mit takar, ha azt a teljesítményszükségletet, amit "le kell venni" a hajtás végén, akkor kénytelen vagy ugyanakkora teljesítményt bevinni, plusz ugyebár a veszteségek.


Ha a 3 kW csupán a teljesítményre való szilárdságtani stb. méretezést takarja, akkor persze minden lehetséges, amíg a bevitt teljesítmény minimum egy hangyafXsznyival nagyobb a veszteségeknél.

2016. ápr. 13. 08:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/17 anonim ***** válasza:

a hozzáértő gépész kolléga(???) leginkább a fejét vakarja, mert a kérdésednek kb. semmi értelme a tankönyvek világán túl.

3 kW hajtóműre 3kW motort kell rászerelni, ahhoz van tervezve, 0,5 kW motorral már csak azért sem lehet meghajtani, mert nem tudod rászerelni, ugyanis nem stimmelnek a csatlakozó mértek.

hajtóművet egyébként jellemzően motorral együtt veszünk, nem külön-külön.


szóval írd le légyszíves, valójában mi a konkrét probléma és akkor tudunk segíteni. így nem.

2016. ápr. 13. 09:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/17 Wadmalac ***** válasza:

"0,5 kW motorral már csak azért sem lehet meghajtani, mert nem tudod rászerelni, ugyanis nem stimmelnek a csatlakozó mértek."

Nem szabad lebecsülni a magyar problémamegoldó képességet. :D

2016. ápr. 13. 11:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/17 anonim ***** válasza:

"Nem szabad lebecsülni a magyar problémamegoldó képességet."


nem becsülöm alá. láttam én már alu csapágyházban megforgott csapágyat témkás által CO-val behegesztve...


csak éppen azt gondolom, hogy az a szint, ami egy ilyen párosítás SIKERES kivitelezéséhez kell, az már maga után vonja azt is, hogy nem fogja megcsinálni.

2016. ápr. 13. 18:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/17 Wadmalac ***** válasza:
Hát azért egy eltérő teljesítményű motor felszerelése nem akkora kaland. Persze kell hozzá adaptert produkálni, de nem csak gányolással lehet megoldani. Itt természetesen értelmetlen, mert nem működne. De nem lehetetlen.
2016. ápr. 14. 08:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/17 anonim ***** válasza:

"Hát azért egy eltérő teljesítményű motor felszerelése nem akkora kaland. Persze kell hozzá adaptert produkálni, de nem csak gányolással lehet megoldani."


ha nem gányolás, akkor minimum kell egy eszterga, egy maró- és egy vésőgép, illetve a különbség függvényében egy síkköszörű is.

2016. ápr. 14. 09:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/17 Wadmalac ***** válasza:
Szerintem a kérdezőről nem derült ki, milyen gépészeti hardver áll a rendelkezésére. A felsorolást azért túlzottnak érzem. Az egy benzinmotor átalakításhoz elég, amit írtál. :)
2016. ápr. 14. 09:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/17 anonim ***** válasza:

nézd.

a hajtómű és a motor alapesetben úgy épül össze, hogy van a hajóműn egy furat (csőtengely) ebbe illik bele a motor tengelye. a nyomatékot retesz viszi át. az egytengelyűségről egy perem gondoskodik, ami a motoron van és beleillik a hajóművön lévő vágatba. (vagy fordítva, gyártó kérdése) egyébként meg össze van csavarozva a kettő.


na most, a fenti konfigurációnál a következő dolgok nem fognak stimmelni:

-tengelyméret

-perem átmérő és mélység

-csavarozás furatai


az utolsó kettő első körben egyszerű, mert kell hozzá egy 15-ös lemez, abba egyik oldalról bele kell munkálni a hornyot, a másik oldalt meg lemunkálni, hogy legyen belőle perem. a furatokat elvileg át lehet jelölni, kifúrni, menetet várni bele. kész. ehhez eszterga, vagy maró kell körasztallal.


az első trükkös, ha szerencséd van, akkor csak egy persely szerűség (eszterga) kell hozzá, kívül-belül reteszhoronnyal, a belső reteszhoronyhoz kell vésőgép vagy huzalszikra (azt máshogy nem csinálod meg) a külsőhöz maró. (a külső nem lehet nyitott reteszpálya, mert akkor nincs rá semmi garancia, hogy nem rázkódik ki a retesz)


ha azonban az átmérők olyanok, hogy nem fér el a külső-belső reteszpálya, akkor két lehetőséged van:

-gányolás, azaz hasított persely és lépcsős retesz, mindkettőhöz maró kell, a perselyhez meg eszterga is

-tengely/csőtengely összekötő, ami viszont megnöveli a kettő között a távolságot, a 15-ös lemez már tuti nem lesz jó.


itt megint két lehetőséged van:

-vagy szerzel egy 60-as, 70-es lemezdarabot és abból kezdesz dolgozni, ez viszont már durvalemez, azaz a két lap párhuzamossága felejtős és illik megköszörülni, különben baromi gyorsan szétmegy a motor csapágyazása a tengelyek szöghibája miatt

-vagy elkezdesz hegeszteni lemezből valami dobozszerűséget és abba belemunkálni a illesztést, de ezt meg tuti meg kell köszörülnöd.


hogy elkerüld a köszörülést, vehetsz rugalmas tengelykapcsolót, ami ki tudja venni a szöghibát, de ezeket csak anya kivitelben lehet kapni, azaz mindenképpen kell csinálnod egy tengely reteszhoronnyal, meg persze egy még nagyobb kalickát a kettő közé, mert a kuplung legalább 100mm-vel fogja eltartani egymástól a kettőt.

2016. ápr. 14. 10:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/17 Wadmalac ***** válasza:

Khm, egy 3 kW-os motorról beszélünk, 1500-as fordulaton, ez nem egy godzilla nyomaték, bármilyen rugalmas átvitel jó, így excentricitás, tengely szöghiba sem számít, nem fogja tönkretenni a motor csapágyait. És a szükséges összekötő elemeket megveszed boltból, készen.

A motor eltérő felrögzítése lehet az egyetlen pont, ahol valamit gyártanod kell.


Nem derült ki, mire lesz használva, nem derült ki, milyen körülmények közt, azt sem, milyen nyomatékigény lesz.

Ennyi adatra kár NASA szinten tervezni. :)

2016. ápr. 14. 11:29
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!