Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért világítanak egész éjjel...

Miért világítanak egész éjjel az utcalámpák?

Figyelt kérdés
Azt értem, hogy nagyobb forgalmú utak mentén, városokon belül szükség van rájuk. De kisebb településeken, kevésbé forgalmas helyeken miért égnek mindig? Hiszen ez baromi nagy energiapazarlás! Miért nem lehet mindenhol lecserélni a lámpákat mozgásérzékelősökre, amik csak akkor kapcsolnának be, ha valaki/valami elhalad alattuk?
2016. febr. 7. 00:35
1 2 3 4 5
 41/46 Wadmalac ***** válasza:
73%

Közben támadt most még egy kis kiegészítő ötletem, kifejezetten autópályai használatra.

A pálya szalagkorlátján el lehetne helyezni olyan állású tükröket, amelyek a kocsik fényszórójából a szalagkorlátra jutó "perifériás" fényt letükröznék az útfelületre, ez javítaná az úttest megvilágítottságát extra fényforrások és energiaszükséglet nélkül.

Nem is lenne szükség valami hejdeminőségi tükörre, csupán fényes korrózióálló lemez vagy foncsoros műanyag is megfelelne, mondjuk tíz méterenként egy enyhén domború, lefelé-befelé néző felülettel.

Ez egyben csökkentené a pályán kívülre jutó fényszennyezést is.

2016. febr. 10. 13:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 42/46 anonim ***** válasza:
83%
2016. febr. 11. 21:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 43/46 anonim ***** válasza:
100%

Igazából nem értem miért kell ilyen flegmán válaszolni egy értelmes kérdésre, nyilván a kérdező is barátságosabban válaszolna és kompromisszum-készebb lett volna, ha nem támadja le ilyen durva, személyeskedő stílusban pár emberke.


Az ugye már ki lett vesézve, hogy úgy ahogy azt a kérdező leírta, nem lenne működőképes a dolog, viszont egyesek itt tényleg úgy beszélnek, mint ha ma a 100 éves irányelveknél nem lehet jobbat kitalálni.


@#21 Gézengúzz

Ez egy jó érv, bár jelen esetben lokálisan kell gondolkodni - azaz az önkormányzatok büdzséjét mennyivel terhelné a kisebb fogyasztás/fenntartási költség, vagy egy új befektetés.


Lassan túlhalad a technológia a gázlámpás égőkön. Lehetne környezethez igazodó ledes lámpatesteket kialakítani, a fényszóródás irányán is valószínűleg lehetne finomítani, illetve az sem elvetendő, hogy mondjuk lenne egy alap készenléti fényereje a lámpáknak, és ha közeledést érzékel, akkor 100-150 méter hosszan fokozatosan változtatja a fényerőt. Kocsiknál ez lehetne úttesten elhelyezett érzékelő (mint a stoplámpáknál), gyalogosoknál meg valamilyen infrás mozgásérzékelő.


Lehet, hogy a nagyobb belvárosokban tényleg szükséges az egész éjjeli világítás, viszont rengeteg olyan hely van (pl. 10 ezres kisvárosok, külkerületek, mellékutcák stb.), ahol 10 után már kvázi focizni lehetne az utakon. Egyébként még az is elképzelhetőnek tartom, hogy a gyalogos közlekedést meg lehetne támogatni kisebb segédfényekkel.



A legnagyobb keresztmetszet itt az, hogy mennyi pénzbe is kerül az új technológia, illetve a rendszer kifejlesztése, de előbb-utóbb mindenhol el kell majd kezdeni az átállást. Meg persze az is igaz, hogy kéne legalább 5-10 év k+f ahhoz, hogy egy hasonló rendszer megbízhatóan működjön, és hibatűrő legyen. De hát valahol mindig el kell kezdeni..

2016. febr. 20. 12:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 44/46 Wadmalac ***** válasza:

"Lehet, hogy a nagyobb belvárosokban tényleg szükséges az egész éjjeli világítás, viszont rengeteg olyan hely van (pl. 10 ezres kisvárosok, külkerületek, mellékutcák stb.), ahol 10 után már kvázi focizni lehetne az utakon."

Ez miért is érv a közvilágítás ellen?

Aki éjjel közlekedik, annak úgy kell, ha baja lesz?

A közbiztonsági kérdés is tárgyalva lett.

2016. febr. 22. 08:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 45/46 A kérdező kommentje:

"az sem elvetendő, hogy mondjuk lenne egy alap készenléti fényereje a lámpáknak, és ha közeledést érzékel, akkor 100-150 méter hosszan fokozatosan változtatja a fényerőt. Kocsiknál ez lehetne úttesten elhelyezett érzékelő (mint a stoplámpáknál), gyalogosoknál meg valamilyen infrás mozgásérzékelő."


Gondoltam erre is, csak már fel se mertem vetni, mert még a végén szét leszek szedve, amiért fel merek valamit vetni, ami jó, csak szegény állambácsinak sok pénzébe lenne :)



"Lehet, hogy a nagyobb belvárosokban tényleg szükséges az egész éjjeli világítás, viszont rengeteg olyan hely van (pl. 10 ezres kisvárosok, külkerületek, mellékutcák stb.), ahol 10 után már kvázi focizni lehetne az utakon."



Teljesen egyetértek. És azért rossz, mert szükségtelen. Az a baj, hogy manapság az az alapelv, hogy legyen éjjeli világitás, mert az jó, holott szerintem valójában inkább egy szükséges rossz (nem akarom megint leirni, miért, élettanilag káros a túl sok éjjeli fény, az állatokat is zavarja, fényszennyezés, stb), amit minimumon kéne tartani.

2016. febr. 22. 14:16
 46/46 Wadmalac ***** válasza:
100%

1. egyáltalán nem biztos, hogy az autópályás ötletemnek van gyakorlati haszna, én sem erőltetem, csak úgy megfordult a fejemben. A mai modern xenon meg led fényszórókkal a hangya tökén a pattanás is látszik 200 méterről.


2. attól, hogy most jött egyetlen ember, aki egyetért veled, még továbbra is ott vannak a már leírt ellenérvek. Azok az ismétléstől nem törlődnek.

2016. febr. 22. 14:33
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!