Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » A dőrzshajtás célszerűbb...

A dőrzshajtás célszerűbb lenne a kerékpároknál alkalmazni? Olcsóbb és jobb lenne?

Figyelt kérdés
Gépésztechnikus ismerősöm szerint sokkal olcsóbb és javíthatóbb lenne a dőrzshajtást alkalmazni biciklíknél. Igaza van?Pusztán azért van ilyen fémes lánchajtás, mert valaki régen kitalálta és ezt vesszük át?
2015. júl. 20. 17:23
1 2
 11/14 anonim ***** válasza:
100%

"Jó, de a linken levő az szíjhajtás"

Igen, tudom, és ezek bordás szíjak. Épp arra hoztam fel példának, hogy van ilyen, de kerékpárnál nem praktikus, például a váltó miatt. Agyváltóval működhet, de az kicsit sem olcsóbb vagy egyszerűbb, mint a láncterelős megoldás.


A stringbike meg ahogy látom, egy húzóelemes hajtás, ami bizonyos szempontból hasonló, mint a szíjhajtás, de nem az. (Nem a tapadás adja át a nyomatékot, hanem a húzóelem hosszirányú terhelése.)

2015. júl. 20. 22:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/14 anonim ***** válasza:
100%
A stringbike-nál meg valószínűleg két kilincsmű van az agyban, tehát az sem egyszerűsíti a felépítést. Lehet, hogy kényelmesebb hajtani, de a kérdésben nem ez volt a szempont.
2015. júl. 20. 22:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/14 Wadmalac ***** válasza:
100%

Kezdjük ott, hogy a dörzshajtásnak mindig van csúszása, "slipje", ami alapból rontja a hatásfokot. A megfelelő nyomatékátvitelhez megfelelő szorító erő kell, ami megint csak plusz súrlódást okoz a csapágyakban. A folyamatos csúszás folyamatos kopást jelent, tehát az élettartamos ötlet is halott.

A lánchajtásnál jelentkező összes súrlódás gyakorlatilag kimerül a lánckerékre és lánckerékről futásnál a láncszemek kis szögváltozásában, a nyomatékot alakzárással viszi át, tehát csúszás sincs, a kopás is kis mértékű, hosszú élettartam, nagy erőátvitel, és mint írták, a sebességváltásra nemigen vagy egyszerűbb technikai megoldás.

Néhol használnak helyette bordásszíjat, de annak sem jobb a hatásfoka. És persze az élettartama sem.

Aki ült már kardánhajtásos tecsós biciklin, az már tudja, mit jelent a hajtásrendszer súrlódása a hatásfokban.

Az a bowdenes hajtás kicsit még kisebb hajtási ellenállással rendelkezik, mint a láncos, de relatíve bonyolult áthajtás tartozik hozzá az oda-vissza járó huzal miatt és annaka a mechanikának a belső súrlódása sem elhanyagolható.

Állítólag kicsit jobb a hatásfoka a lánchajtásnál. Csak a hajtásmechanikája elfoglalja a fél hátsó agyat, így a sebességváltás megoldása még problémásabb.

2015. júl. 21. 07:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/14 anonim ***** válasza:

nagyon keni vágja a gépésztechnikus kolléga a gépelemeket :)


mondjuk ezek szerint csak felsorolás szinten

2015. júl. 26. 18:31
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!