Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Csökken-e egy autó végsebesség...

Csökken-e egy autó végsebessége, ha nagyobb tömeget szállít?

Figyelt kérdés
Feltételezem igen, de nem nagyon találok egy módot, hogy hogy becsülhetném meg. Például teljes gázon a teljesítménymaximum körül üzemeltetve az autót lead mondjuk 65 kW teljesítményt, ez elég, hogy az 1200 kg-os kasztnit 180 km/h-val mozgassa. Ha megterheljük még 200 kg-al, hogy becsülhetném meg az új végsebességet? (A tengelyterhelés következtében növekedő surlódási erőtől tekintsünk el, az nem oylan lényeges tényező)
2013. márc. 7. 21:50
1 2 3
 11/21 anonim ***** válasza:
próbáld ki, esetleg számolj utánna, de megnőne. :)
2013. márc. 7. 22:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/21 anonim ***** válasza:
Gyakorlatban megnőne, de csak a gördülési ellenállás miatt, de a feladat szerint ettől eltekintettünk. Na meg a sok gyorsítás-fékezés miatt.
2013. márc. 7. 22:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/21 A kérdező kommentje:
Igen, tudom, hogy gyakorlatban megnőne, de most direkt elméleti kukac vagyok . : )
2013. márc. 7. 22:48
 14/21 Wadmalac ***** válasza:

Abból indulok ki, hogy sík (vízszintes) úttestre vonatkozik a kérdés.

Azonos teljesítmény miatt a végsebességet változtathatja:

1. gumi nagyobb benyomódásából adódó magasabb gördülési súrlódás

2. nagyobb terhelés hatására a csapágyakban is magasabb súrlódás

3. jobban ülnek a rugók, a kocsi alatti légrés mérete változik, a diffúzor-hatás minimálisan növelheti a légellenállást


Gondolom a feladat mindhárom hatástól eltekint, annak ellenére, hogy ebből az 1. valóban erősen jelentkezik.

2013. márc. 8. 10:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/21 anonim válasza:
Ez hátha segít valamit: [link]
2013. márc. 8. 20:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/21 anonim ***** válasza:
Igaza van a futással példálózó hozzászólónak. Az autó esetében is, mint az ember esetében, erő segítségével hajtjuk magunkat...habár az autó esetében nyomaték, de ehhez is erő kell. A tömeg nem csak a kerekek és a földfelszín közti keresztmetszet megnövekedésében játszik szerepet, hanem a gördülő ellenállásban szereplő N, azaz a felület által a kerékre ható erőben is. Így az állandó súrlódás megnövekszik és az autó nagyobb nyomatékot kell kifejtsen, mint amilyet kisebb tömeggel kéne.
2013. márc. 8. 20:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/21 anonim válasza:
Bár itt tudnod kellene, hogy a 200 kg az mekkora deformációt okoz, szóval nem jutottunk előrébb.
2013. márc. 8. 20:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/21 anonim ***** válasza:
Sőt...a kerék deformációja nem is változtat a súrlódási erő értékén. Gondolj csak bele a legegyszerűbb súrlódási képletbe: Fs = u * N, ahol u a felületi érdesség és N a felület által ható erő. Sehol sincs benne a felület mérete. Azért van ez így, mert tulajdonképpen a nyomás nem változik. A nyomás: p = F / A, ahol F az erő és A a keresztmetszet. Az A ugyan megnő, de az F is.
2013. márc. 8. 21:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/21 anonim ***** válasza:
Egy bizonyos teljesítmény/tömeg arány felett nem fog csökkenni a végsebesség. Lehet 65 kWattnál érezhető 200kg többletterhelés,míg 200kWattnál már nem...
2013. márc. 8. 22:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/21 Wadmalac ***** válasza:

#18:

A kerékgumi elasztikus "gyúrása" a plusz energiatolvaj. A súrlódóerő meg független a felfekvő felület nagyságától, tehát ha az eredő erő növekszik, a súrlódás is, azt nem csökkenti, hogy nagyobb felületen hat.

2013. márc. 11. 07:07
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!