Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Ha egy autóra vagy motorra...

Ha egy autóra vagy motorra nagyobb kereket rakunk, akkor gyorsabban fog menni?

Figyelt kérdés
Tegyük fel elférne mondjuk egy 10 cm-rel nagyobb átméréjű kerék is és ezt tennék rá a járművünkre , akkor gyorsabban menne? Én arra jutottam , hogy igen , mert a motor által leadott fordulat nem változik (így a körfrekvencia sem) a sugár viszont megnő és így nagyobb kerületi sebesség lesz , ami egyben a jármű mozgási sebességének nagysága is. Jól gondolom , igazából azért tettem fel a kérdést , mert ma gondolkoztam el ezen , mikor a parkoló autókat nézegettem , hogy mennyivel nagyobb egy BMW kereke mint mondjuk egy Ladáé és feltettem a kérdést , hogyha a Ladán 2x nagyobb kerék lenne-e akkor versenybe szálLhatna-e a bömössel :D és elviekben igen vagy mégsem ?! Kicsit azért furcsa ez nekem :D

2013. febr. 16. 22:57
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
Gyorsabb lene az adott fokozatban, csak nem lehetne felkapcsolni negyedikbe.
2013. febr. 16. 23:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
Gyorsabb lenne elméletben, de gyakorlatban a motor ereje nem biztos, hogy elvinné ugyanazon a fordulaton, mint a kisebb kerékkel, tehát akár lassabb is lehet.
2013. febr. 17. 00:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:

Ha a Lada kétszer nagyobb kerékkel úgy menne, mint a BMW, akkor miért nincs még minden Ladán kétszer akkora kerék, mint az eredeti?

A gond ott van, hogy egyrészt súrlódás mindig is lesz ill. a légellenállás sem változik (számottevően) a nagyobb kerék felhelyezése után. Ja és a legfontosabb: a Lada kő kemény (kb.) 60-80 lóereje nem kelhet versenybe egy BMW 160-260 lóerejével.

G.

2013. febr. 17. 08:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
Nagyobb kerék = nagyobb egységnyi úthossz, tehát nagyobb végsebesség. Viszont a motor adott fordulatszámára is nagyobb úthossz jut, vagyis kisebb lesz a nyomaték (kevésbé fog gyorsulni). A nagyobb végsebesség pedig nagyobb légellenállást és gördülő ellenállást is jelent, tehát nem arányosan nőne a végsebesség.
2013. febr. 17. 08:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 A kérdező kommentje:
"Viszont a motor adott fordulatszámára is nagyobb úthossz jut, vagyis kisebb lesz a nyomaték" a hajtott tengelyen lévő nyomaték meg fordulat eddigi tudásom szerint nem függ a kerék átmérőjétől , hanem azt a motor teljesítménye szabja meg , de javítsatok ki ha tévedek. Azt gondoltam,hogy a nagyobb kerekek nagyobb össztömeget eredményeznek és emiatt nem biztos,hogy ugyanúgy fog gyorsulni , de ha mondjuk a karosszériájuk egyforma lenne , akkor elméletben lehetne a nagyobb kerék által a végsebessége annyi mint a BMW-é igaz?
2013. febr. 17. 10:29
 6/12 anonim ***** válasza:
62%

Kérdezo

Sok ilyen ember kellene mint te.

Nagyon meg tudnák gazdagodni....:D

2013. febr. 17. 10:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 A kérdező kommentje:
De , most miért , sokszor szoktam ilyen dolgokon agyalni , legtöbbször rá is jövök , hogy mi miért lehet , de azért megerősítésképpen mindig utána olvasok vagy kérdezek , hogy jó volt-e az elméletem , ha jó volt , akkor meg örülök :D
2013. febr. 17. 10:43
 8/12 anonim ***** válasza:
Értsd meg: Elméletben lehetne gyorsabb, de gyakorlatban nem, mert gyenge a motor hozzá.
2013. febr. 17. 11:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 A kérdező kommentje:
Oké , kösz a választ !
2013. febr. 17. 11:34
 10/12 anonim ***** válasza:
100%

Egy autó/motor sebességét legfeljebb addig lehet növelni, amíg a motorteljesítmény megegyezik a menetellenállás (súrlódás, közegellenállás) fékező teljesítményével. Vagyis a 75 lóerős Lada sebességét addig növelheted, amíg a súrlódás és a közegellenállás leküzdéséhez az adott sebességnél 75 lóerő szükséges.

Ha nagyobb kereket teszel a Ladára, a motor teljesítménye ettől még nem nő. Ugyanakkora sebességnél ugyanakkora teljesítménnyel fékezi a légellenállás, tehát nem mehetsz vele 180-at. Elméletileg úgy tűnik, hogy igen: ugyanolyan motorfordulatnál gyorsabban megy az autó, csakhogy a fordulatszám nem mindegy. A motornak van egy ún. jelleggörbéje, ez mutatja meg, hogy adott fordulaton mekkora a teljesítménye és a nyomatéka. A hátsókerekes Ladák esetében a teljesítménymaximum 5.600 fordulat/percnél van, ezen fordulat alatt és fölött egyaránt alaconyabb a teljesítmény. Tehát akkor a legjobb az áttételezés, ha a végsebességnél ennyit pörög a motor: ekkor mind a 75 lóerő (mert mondjuk ezerötösről van szó) büszkén nekifeszül a szélnek és küzd a konyhaszekrénynél épp csak kicsit áramvonalasabb karosszéria légellenállásával.

A gyári áttételezés nagyjából ilyen: a gyári kerekekkel az ezerötös itt, 5.500 környékén éri el a 150 km/h-t, onnan már nincs messze a vége. Ha viszont nagyobb kerekeket szerelsz fel, a motor 150-nél mondjuk csak 4.500-at fog pörögni és nem lesz 75 lóerőd, csak 60. A légellenállás leküzdéséhez viszont továbbra is 75 lóerő kellene, mert a levegő ugyanolyan mindkét esetben. A végeredmény: az áttétel túl hosszú lesz, a motor nem pörög eléggé, nem ad le kellő teljesítményt, nem fogja még a korábbi végsebességét sem elérni.

Egyébként meg nem csak a kerékméret határozza meg az áttételt. Lehet, hogy a BMW kereke nagyobb, de egészen biztosan más a váltó áttételezése és a végáttétel is. Ezek pedig még tovább bonyolítják a helyzetet. Például a Ladákon - a Niva kivételével - 13-asak voltak a gyári kerekek, rajtuk pedig 165 SR 13 vagy 175/70 R 13 S gumik feszültek. A kerékátmérő tehát változatlan volt az első Zsiguliktól az utolsó kocka-Ladákig több, mint 40 éven át. Viszont gyárilag volt négyféle végáttétel és vagy háromféle váltó, utángyártottként meg még több létezik, ezért nagyon eltérőek az áttételek. Szóval a kerékméret csak egy dolog, mellette sok minden más befolyásolja az áttételezést.

2013. febr. 17. 11:54
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!