Ha egy autóra vagy motorra nagyobb kereket rakunk, akkor gyorsabban fog menni?
Ha a Lada kétszer nagyobb kerékkel úgy menne, mint a BMW, akkor miért nincs még minden Ladán kétszer akkora kerék, mint az eredeti?
A gond ott van, hogy egyrészt súrlódás mindig is lesz ill. a légellenállás sem változik (számottevően) a nagyobb kerék felhelyezése után. Ja és a legfontosabb: a Lada kő kemény (kb.) 60-80 lóereje nem kelhet versenybe egy BMW 160-260 lóerejével.
G.
Kérdezo
Sok ilyen ember kellene mint te.
Nagyon meg tudnák gazdagodni....:D
Egy autó/motor sebességét legfeljebb addig lehet növelni, amíg a motorteljesítmény megegyezik a menetellenállás (súrlódás, közegellenállás) fékező teljesítményével. Vagyis a 75 lóerős Lada sebességét addig növelheted, amíg a súrlódás és a közegellenállás leküzdéséhez az adott sebességnél 75 lóerő szükséges.
Ha nagyobb kereket teszel a Ladára, a motor teljesítménye ettől még nem nő. Ugyanakkora sebességnél ugyanakkora teljesítménnyel fékezi a légellenállás, tehát nem mehetsz vele 180-at. Elméletileg úgy tűnik, hogy igen: ugyanolyan motorfordulatnál gyorsabban megy az autó, csakhogy a fordulatszám nem mindegy. A motornak van egy ún. jelleggörbéje, ez mutatja meg, hogy adott fordulaton mekkora a teljesítménye és a nyomatéka. A hátsókerekes Ladák esetében a teljesítménymaximum 5.600 fordulat/percnél van, ezen fordulat alatt és fölött egyaránt alaconyabb a teljesítmény. Tehát akkor a legjobb az áttételezés, ha a végsebességnél ennyit pörög a motor: ekkor mind a 75 lóerő (mert mondjuk ezerötösről van szó) büszkén nekifeszül a szélnek és küzd a konyhaszekrénynél épp csak kicsit áramvonalasabb karosszéria légellenállásával.
A gyári áttételezés nagyjából ilyen: a gyári kerekekkel az ezerötös itt, 5.500 környékén éri el a 150 km/h-t, onnan már nincs messze a vége. Ha viszont nagyobb kerekeket szerelsz fel, a motor 150-nél mondjuk csak 4.500-at fog pörögni és nem lesz 75 lóerőd, csak 60. A légellenállás leküzdéséhez viszont továbbra is 75 lóerő kellene, mert a levegő ugyanolyan mindkét esetben. A végeredmény: az áttétel túl hosszú lesz, a motor nem pörög eléggé, nem ad le kellő teljesítményt, nem fogja még a korábbi végsebességét sem elérni.
Egyébként meg nem csak a kerékméret határozza meg az áttételt. Lehet, hogy a BMW kereke nagyobb, de egészen biztosan más a váltó áttételezése és a végáttétel is. Ezek pedig még tovább bonyolítják a helyzetet. Például a Ladákon - a Niva kivételével - 13-asak voltak a gyári kerekek, rajtuk pedig 165 SR 13 vagy 175/70 R 13 S gumik feszültek. A kerékátmérő tehát változatlan volt az első Zsiguliktól az utolsó kocka-Ladákig több, mint 40 éven át. Viszont gyárilag volt négyféle végáttétel és vagy háromféle váltó, utángyártottként meg még több létezik, ezért nagyon eltérőek az áttételek. Szóval a kerékméret csak egy dolog, mellette sok minden más befolyásolja az áttételezést.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!