Azonos külső átmérő esetén a cső, vagy a tömör rúd törik el elöbb, ha hajlításra terheljük?
Az "első válaszolónak"
Tehát ha levezetjük képletekkel a dolgot, akkor is a cső a gyengébb. Ha a szigma magasabb értékre jön ki a csőnél, az azt jelenti, hogy a keresztmetszetben nagyobb feszültség ébred, tehát hamarabb eltörik, mint az ugyanolyan átmérőjű tömör anyag.
Egy rúdnál, tengelynél hajlító, csavaró igénybevétel esetén, ha tehetik, arra törekednek a mérnökök, hogy a "szélső szálak" minél távolabb legyenek a tengelyvonaltól, magyarán minél nagyobb átmérőjű legyen a tengely, mivel ez befolyásolja leginkább a teherbírást. Tehát ha van lehetőségük, felviszik az átmérőt, és mivel a tengely belső részeinek keresztmetszetében, "szálaiban" jóval kisebb feszültség ébred, mint a külsőkben, ezt el lehet távolítani, tehát kifúrják. Így csőtengelyt kap a gép, ami hasonló tömegű, mint a kisebb átmérőjű, de tömör tengely, viszont jóval nagyobb teherbírású. Ha nem tudja a mérnök felvinni így az átmérőt különböző okokból, akkor kénytelen nagyobb szakítószilárdságú (de drágább, nehezebben megmunkálható) anyagból készíteni a tengelyt.
Vagy kifúrja, ami kicsit nonszensz számomra... Persze ennek a "csövesítésnek" van egy határa, egy bizonyos átmérő/falvastagság aránynál fellép a "vékonyfaluság", ami már beroppanást okoz terhelésnél.
A bambusz is azért üreges, mert a növény dönthet, hogy a drágán felépített testének anyagából létrehoz egy tömör 5 mm-es átmérőjű szárat, vagy létrehoz egy üreges 20 mm-es átmérőjüt, mondjuk 3 mm-es fallal. Nem kérdés, hogy melyik lesz teherbíróbb, és ezáltal magasabbra terjeszkedhet a napfényért úgy, hogy nem dönti ki a szél.
Még mindig az első vagyok.
A hajlítás alapképlete[ szigma=M/K ]azt mondja,hogy a hajlító nyomaték hatására támadó feszültség a keresztmetszeti tényezővel (így az inercianyomatékkal) is fordítottan arányos.
Ha tehát nagyobb a K értéke ,úgy kisebb lesz az ébredő feszültség.
Ha kiszámoljuk egy körgyűrű keresztmetszeti tényezőjét,majd egy ugyanilyen keresztmetszetű körszelvényét ,akkor láthatjuk,hogy körgyűrűé nagyobb ,mint a körszelvényé.
Engem ez meggyőzött hogy igaz lehet,mert tanulmányi emlékeimben élt egy régi,43 évvel ezelőtti mechanika órán hallott anyag a cső és tömör anyag összehasonlításról.
Ezért is kaptam fel a fejem a kérdésed olvasván.
9/12!"Ezért alkalmazza a gépészet a csőtengelyeket,és cső alakú tartókat."
A súlyuk miatt gondoltad ugye?
Hurrá!A 3. vagyok.
Végre valaki az életből merített példát a mechanika által bizonyított tételre,miszerint hajlítási igénybevételnél azonos keresztmetszetű cső jobban terhelhető mint a tömör anyag.
Nagyon jó példa a csont felépítése,illetve van ott még másolni való és másolják is a vasszerkezeteknél,a támasztó merevítéseket.
Hm.. Itt ilyen kevesen tudnak méretezni?
Pedig csak a könyvet kéne elővenni.
Keverik a KERESZTMETSZETET az ÁTMÉRŐVEL...
Azonos keresztmetszető cső mindig nagyobb átmérőjű mint az ugyanolyan keresztmetszetű tömör (kör)keresztmetszetű anyag.
EBBEN az azonosságban igaz, hogy a cső többet visel el...
(De nagyobb a külső átmérője!!!)
Ha mindkettő pontosan ugyanolyan anyagból van és mindkettő homogén, illetve egyforma anyagszerkezetű, akkor egyértelműen a cső törik el előbb! (Persze a külső átmérő azonos.)
Titeket az zavarhatott meg, hogy általában a csöveket úgy gyártják, úgy hengerelik, úgy alakítják ki az anyagszerkezetét, úgy edzik stb, hogy hajlításra nem kicsi rugalmasságot mutasson...!
Nos ilyen f'ngreszelés keletkezhet egy hanyagul feltett , pontosabban elégtelenül megadott kérdésből.
Teljesen felesleges dolog méretezésbe bonyolódni az anyag meghatározása nélkül. Seregnyi együttható hiányzik, nem beszélve a terhelés mikéntjéről.
Még a hozzá nem értő számára is jelenthetnek a következő szavak valamit: hajlik-törik-lapul-roppan stb.
Mondd meg Mortimer mit akarsz, miből és kapsz tanácsot hozzá.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!