Azonos külső átmérő esetén a cső, vagy a tömör rúd törik el elöbb, ha hajlításra terheljük?
A tömör.
A szerkezetek tervezésekor az un. poláris másodrendű nyomaték értékekkel számolnak.A csőnek nagyobb ez az érték mint a tömör rúdnak.
A cső törik előbb, hiszen kisebb a terhelhetősége.
Ha AZONOS keresztmetszetűek (nyilván a csőnek nagyobb a külső átmérője), akkor a tömör törik hamarabb...
"Az elsőnek van igaza!! Mechanika 1 félév"
Elégtelen!Mi az hogy cső?Egy 30mm átmérőjű csőnek lehet a falvastagsága 8mm is meg lehet 2mm is!nehogy már a kicsi falvastagságú többet bírjon mint a tömör 30mm!
"Az elsőnek van igaza!! Mechanika 1 félév.."
Az lehet, de tudod én még a 2. félévbe is oda jártam, akkor már AZONOS KÜLSŐ ÁTMÉRŐ ÉS ANYAG mellett a cső volt a gyengébb...
Gondolj utána, a tömör anyagban benne van a cső is, meg még az az anyag, ami a csőben már nincs, akkor már miért lenne gyengébb.
A kérdésre nem lehet válaszolni a csőfal vastagságának ismerete nélkül. Készíthetsz alufóliából is egy csövet, az nyilván sokkal gyengébb lesz mint egy ugyan akkora átmérőjű tömör alumínium rúd.
Valószínűleg arra a közismert tényre akarsz rákérdezni, utalni, hogy egy adott falvastagságig azonos átmérőjű rúd és cső közül a cső az erősebb, de persze mint már említettem ez igen nagyban függ a cső falvastagságától.
Tanulmányaimból úgy tudom, hogy a cső a gyengébb. A vastagfalu csövek, tengelyek méretezésénél ezt a képletet használtuk, ami a Wikipédián is megtalálható:
A vékonyfau cső biztos gyengébb, mint a tömör rúd, de a képlet alapján a vastagfalu is. Ismerőseim közül többen viszont a csövet tudják erősebbnek, mert azt tanulták. Talán igazából úgy tanulták - csak már halványodik az emlék - hogy azonos tömegű anyagból erősebb csövet lehet készíteni, mint rudat. Ez tökéletesen igaz, mert akkor meg lehet növelni a külső átmérőt, ami nagyobb terhelést képes felvenni. Csak az én kérdésem nem ez.
Azt el tudom képzelni, hogy alakítható, tehát nem rideg anyagoknál terhelés hatására a tömör rúd előbb meghajlik, mint a cső. A terhelést növelve a tömör rúd lassan tovább hajlik, a cső viszont hirtelen beroppan és derékszögben "lekonyul".
Számomra elég hihetetlen lenne, ha úgy tudnánk megnövelni egy tengely teherbírását, ha egyszerűen kifúrnánk.
"...ha hajlításra terheljük?"
Az első válaszoló vagyok.
Tehát a kérdésben a körkeresztmetszet (tömör vagy cső alakban) hajlításra méretezése a kérdés.
Hogy a hajlítás következtében fellépő feszültség nagyságát megkapjuk,ki kell számítani a körgyűrű-keresztmetszet keresztmetszeti tényezőjét,ehhez szükséges a poláris inercianyomaték értékére.Ezt úgy kapjuk,hogy a külső kör inercianyomatékából kivonjuk a belső kör inercianyomatékát,majd ebből kell kiszámítani a keresztmetszeti tényezőt,a K értéket.
A megengedett feszültség értékét(szigma)megkapjuk ha az anyagra vonatkozó Mmax/K értéket kiszámítjuk.
Ha a keletkező alakváltozást,és a maximális feszültséget kiszámítjuk ha nem körgyűrű,hanem a körgyűrű TERÜLETÉVEL egyenlő nagyságú körkeresztmetszet rudat terhelünk ugyanakkora erővel kaphatjuk:
Körgyűrűterületet,és ezzel egyenlő D átmérőjű kör területét,ebből a kör átmérőjét.
Kiszámítjuk a keresztmetszeti tényezőből az inercianyomatékot,a maximális feszültséget:szigma=Mmax/K
Nagyobb értéket kapunk mint a megengedett maximális érték.
Ha az alakváltozás mértékét is kiszámítjuk az f=(P*lˇ3)/3*I*2100000 képlettel (I az inercianyomaték )
megállapíthatjuk,hogy ha körgyűrű keresztmetszetet alkalmazunk hajlításra tömör körkeresztmetszet helyett,kisebb lesz keletkező feszültség és az alakváltozás nagysága.
Ezért alkalmazza a gépészet a csőtengelyeket,és cső alakú tartókat.
De a természetben is látunk példát pl. a nádszál,bambusz.
A körgyűrű előnye csak hajlításnál vehető igénybe.
Húzó,nyomó igénybevételnél a keresztmetszet alakja közömbös ,csak a nagysága a fontos.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!