Hogyan lehet egy sugár-, vagy rakétahajtómű teljesítményét meghatározni?
A tolóerő szorozva a kiáramló gázsebességgel?
Elvileg csak a tolóerő határozza meg a gyorsulását a járműnek, de az erő kevés a teljesítményhez, kellene valami sebesség.
Nem mondtam, hogy okos vagyok, de azt tudom, hogy egyenes vonalú mozgásnál a sebesség és az erő szorzata a teljesítmény.
Viszont azt nem értem ezt hogyan kell a sugárhajtóműre vetíteni (még egyszer, nem a komplett jármű teljesítmény érdekel, hanem a fékpadi, mint egy bem-nál, ahol egyszerű, mert a forgatónyomaték és a szögsebesség szorzata). Van aki azt mondja, hogy a tolóerő és a kiáramló gázok sebességének a szorzata. No de honnan tudjam, hogy mennyi a kiáramló gázsebesség?
Ui.: azért ha én érzékeny vagyok , akkor a mi cégünknél mindenki az, mert mindenki így gondolkodik a főnökről (aki nem hülye, csak mindenkit lehülyéz), mint én.
((Mellesleg nekem az egyetem elvégzése sosem sikerült, csak a főiskola, de ahogy látom magamkörül lehet boldogabb lehetnék karrier tekintetében, ha az sem sikerült volna))
A legelső válasz 2. pontja megválaszolta a kérdésedet - ha már mindenképp a Jézuskát akarjuk összehasonlítani a géppuskával. Mit nem lehet ezen felfogni?
Amit te írsz, az azért nem jó, mert nem veszi figyelembe a sugár anyagállandóit - ugyanis nem az impulzusteljesítmény volt a kérdés, hanem az energetikai hatásfok!
🤔
Amúgy meg mi inspirálta a kérdést, hogy ezen ennyire rágódsz?
Illetve egy kétszer hallottam már, hogy x lóerős sugárhajtóműve van egy repülőnek, de hogy ez hogy jött ki?
(Szerencse, hogy nem sok közöm van a sugárhajtóműveekhez, mert egy helikopter rém egyszerű ezekhez képest.)
Példa:
Tehát vegyük a Concorde szuperszonikus repülőgép "Olympus 593" típusú motorját, melyből négy egységnyi van a gépen. A gép utazósebessége 2179 km/h = 605,3 m/s, egy motor tolóereje 139.4 kN, tehát a mechanikai tolóteljesítmény 4*84 megawatt környékén van (melybe még nem számoltuk bele az utánégető fogyasztását), ami 4*115 ezer lóerőnek felel meg - ha valamit el nem számoltam...
🤔
Mindehhez ki lehet még számítani az égéstér hőteljesítményét (nagyjából 6,5 köbméter kerozin égéshője óránként), és a gázsugár kinetikai teljesítményét is (viszonyítani lehet a Carnot hatásfokhoz, ami egy nagyon érdekes paraméter) - és el lehet meditálni az arányokon - meg azon, hogy egy ilyen motor egy órányi naftafogyasztása hány tankolásra lenne elég egy átlag-magyar személygépkocsijába!
😲
Viszont fékpadon meg 0 a teljesítménye.
A bem-nek meg fékpadon is nagyságrendileg hasonló, mintha jármüben lenne. Ráadásul nincs 4 embernek feleslegesen nagy és nehéz járműben, mint az említett sugárhajtómű.
Te mivel foglalkozol?
Megnéztem amit a 2 válaszodban linkeltél, de ott nincs teljesítmény.
Viszont régebben azzal is próbálkoztam, hogy 1-es sebességben egy autó "tolóerejét" kiszámolni, hogy sugárhajtóművel összehasonlítható legyen.
Ez nem lenne lehetetlen, csak ahhoz meg a váltóáttételek hiányoztak.
Okleveles fizikus vagyok - de feladom - ha ennyiből még nem voltál képes megérteni a témát.
🥺😢😭
Miféle fékpadokról halandzsálsz itt folyton össze-vissza? - hisz azt itt már a #26 (dec. 9. 23:28) válaszban ki lett vesézve - nemde? Te teljesen képtelen vagy megérteni az idevágó analógiákat?
🤦
Ami az érdeklődési körödet illeti - talán inkább a balettkoreográfiára kéne átnyergelned. Jól gondold ezt végig, hisz a jövőbeni boldogságod múlhat ezen a döntésen!
Ha érdekel a balett, tessék ott a lehetőség.
Én maradok a belsőégésű motoroknál.
A balettot meg a sugárhajtóműveket meghagyom neked.
Még jó hogyan helikopter amin dolgozok dugattyús motoros, (és akkor sem kell érte nem, csak a szerkezet többi részéhez).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!