Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Hogyan lehet egy sugár-, vagy...

Hogyan lehet egy sugár-, vagy rakétahajtómű teljesítményét meghatározni?

Figyelt kérdés

A tolóerő szorozva a kiáramló gázsebességgel?

Elvileg csak a tolóerő határozza meg a gyorsulását a járműnek, de az erő kevés a teljesítményhez, kellene valami sebesség.



okt. 9. 20:40
1 2 3
 1/23 anonim ***** válasza:

Melyik teljesítményét?


1. A hajtott járműre ható gyorsítóteljesítmény egyenlő a tolóerő és a jármű pillanatnyi sebességének a szorzatával.


2. A kiáramló gázsugár teljesítménye egyenlő az egy időegység alatt kibocsájtott gáz tömege felének és annak a sebességnégyzetének a szorzatával.


3. A hajtóműben felszabaduló hőteljesítmény is egy fontos mutatószám, mert a modern berendezéseknél ennek több mint a fele alakul át a 2. pontban említett mechanikai teljesítménnyé. Az óriási teljesítménysűrűség miatt az expanzió gyakorlatilag tökéletesen adiabatikus, ezért a termodinamikai hatásfok igencsak magas.


4. A leggyakorlatiasabb mutatószám viszont a hajtómű specifikus impulzusa, mely csak közvetett kapcsolatban van az energetikai hatékonysággal - de az űrrepülésnek nem ez az egyetlen logikátlannak tűnő tulajdonsága!

okt. 9. 21:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/23 anonim ***** válasza:

Ez sajna csehül van, de nagyon jó áttekintést nyújt az atmoszferikus sugárhajtóművek tulajdonságairól:

[link]

okt. 9. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/23 A kérdező kommentje:

Magának a hajtóműnek a mechanikai teljesítménye érdekel (tehát nem a hőteljesítmény), ami valami erő és sebesség szorzatakellene legyen. Az erő egyszerű, hiszen van tolóerő, de a sebesség már kérdés számomra, hogy minek a sebességével szorozzam be? A kiáramló gázokéval? Ezek szerint egy alacsony gázkiáramlási sebesség - pl. amikor légcsavart hajt meg valami és csak a levegőmozog egy jóval alacsonyabb sebességgel mint egy gázturbina gázkiáramlási sebessége, ilyen esetben jóval alacsonyabb a teljesítmény, mert hiába nagy a tolóerő, mivel alacsony az áramló közeg, konkrétan a levegő sebessége a gázturbina gázkiáramlási sebességéhez képest?

Ez a jármű tömegétől független kell legyen, hiszen ha egy fékpadon van, akkor is van teljesítménye, mint egy villanymotornak, vagy dugattyús motornak - amelyeknél egyszerű, hiszen van egy nyomaték, meg egy fordulatszám.

okt. 10. 02:43
 4/23 anonim ***** válasza:

"Az erő egyszerű, hiszen van tolóerő, de a sebesség már kérdés számomra, hogy minek a sebességével szorozzam be?"


Természetesen a jármű sebességével szorzol. Az űrben viszonylag egyszerű a téma, de atmoszférában a hatásos tolóerő erősen sebességfüggő.

okt. 10. 02:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/23 anonim ***** válasza:

Minden sebességtartományra más konstrukció a legalkalmasabb. A repülés nem egy energiatakarékos téma, de a hangsebesség árlépése után kezd eldurvulni a helyzet.


Hangsebesség alatt az a szuper, hogy bár a gyors repülés energiaigényesebb, de ezzel arányosan csökken az utazási idő. Egy vadkacsa és egy modern sugárhajtású légibusz specifikus fogyasztása nagyjából azonos, csak a légibusz sokkal gyorsabban célba ér. Ebből a megfontolásból vitték el a fejlesztést a gyors szubszonikus gépek irányába, mert azok gyakorlatilag olyan gazdaságosak, mint egy modern takarékosabb fajta személygépkocsi.


A fentebb linkelt cseh nyelvű oldal nagyon részletes elméleti leírásokat tartalmaz. Használd az online Google fordítót!

okt. 10. 03:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/23 anonim ***** válasza:
*átlépése után...
okt. 10. 03:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/23 anonim ***** válasza:

Kedves 4-es. A leírásod pontatlan. Nem a jármű, hanem a hajtómű sebességével kell szorozni. A kettő üzemszerű állapotban azonos, de például egy szárny leszakadás esetén lehet rövid idejű eltérés.

(de jól eset játszani a precíz fafejet)

okt. 10. 09:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/23 anonim ***** válasza:
100%
pl. [link]
okt. 10. 09:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/23 A kérdező kommentje:

Aki a hajtómű sebességgel szoroz:

A fékpadon nulla a teljesítmény, mert 0 a sebesség, pedig valójában van teljesítménye!

okt. 11. 02:48
 10/23 anonim ***** válasza:

"Aki a hajtómű sebességgel szoroz:

A fékpadon nulla a teljesítmény, mert 0 a sebesség, pedig valójában van teljesítménye!"


Kérdező - most ezzel a válaszadót (engem) akarod kioktatni? A hajtás szempontjából leadott hasznos mechanikai teljesítmény a fékpadon pontosan nulla - ez tény!


Amúgy a legelső választ is én írtam, így bevezetve a fontos fogalmakat - többek között a specifikus (vagy fajlagos) impulzus fogalmát - mely bár nem teljesítményt jelent, mégis egy meghatározó mutatószám a lendületmegmaradás törvénye miatt.

okt. 11. 03:24
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!