Hogyan lehet egy sugár-, vagy rakétahajtómű teljesítményét meghatározni?
A tolóerő szorozva a kiáramló gázsebességgel?
Elvileg csak a tolóerő határozza meg a gyorsulását a járműnek, de az erő kevés a teljesítményhez, kellene valami sebesség.
#20 kérdező - jól látod!
Az egyes definíció szerint a teljesítmény nulláról fokozatosan emelkedik a maximumra, mert a pillanatnyi teljesítmény = tolóerő * pillanatnyi sebesség. Az indulás pillanatában ezért a rendszer energetikai hatásfoka pontosan nulla, azután folytonosan emelkedik.
P.S.
Kérdező írta:
"végtelenül kicsi lenne a leadott teljesítmény, ami azért nem lehetséges, hiszen olyankor is pontosan ugyanakkora lesz a jármű gyorsulása, mint amikor 10km/órával halad"
Válasz:
De lehetséges, mert bár az indulás pillanatában nagyon magas a gyorsulás, de ettől függetlenül a gyorsítóteljesítmény infinitezimálisan kicsi lehet!
Akkor máshogy mondom:
Ezek szerint egy belsőégésű motoros autó motorja az indulás pillanatban közel 0 lóerőt ad le. No ez sem igaz, mert ott a forgatónyomaték és fordulatszám szorzata adja a teljesítményt, ami egyáltalán nem 0!!!
Kérdező - te kevered a Gizikét a gőzekével! Írtad:
"Ezek szerint egy belsőégésű motoros autó motorja az indulás pillanatban közel 0 lóerőt ad le. No ez sem igaz, mert ott a forgatónyomaték és fordulatszám szorzata adja a teljesítményt, ami egyáltalán nem 0!!!"
Az oktalan okoskodásod méltatása:
De úgy igaz, ahogy azt én írtam! A legelső válaszban pontosan ugyanez az 1. és 2. pont közötti különbség, hisz a 2. pont felel meg a motor főtengely-teljesítményének, míg az 1. pont a kuplung utáni tengely teljesítményének. A kétféle teljesítmény közötti különbséget az autóban a kuplung fűti el, repülő esetében pedig a kifújt gázsugár hordja el. Ennyire nehéz ezt felfogni?
🤦
P.S.
A repülők esetében még az a lényeges különbség, hogy ott az a bizonyos szóban forgó "elméleti kuplung" mindig csúszik valamennyire, de az elindulás pillanatában ugyanúgy 100%-ra csúszik, mint az autókban.
Ebből következik, hogy közvetlenül az elindulás után a motorteljesítmény közel 100%-a még a kuplungban vész el, miközben az utazók belenyomódnak az ülésekbe a maximális gyorsulástól!
Végre rátapintottál a lényegre, bármennyire is sértőn fogalmaztál. Szerintem én nem tettem ilyet.
Tehát a lényeg nekem a sugárhajtómű azon teljesítményének meghatározása lenne, ami a bem esetében a tengelyteljesítmény, amit a kuplung elfűt, de a motor az akkor is leadja, akár fűtésre akármire is megy 3l.
Nem állt szándékomban sértegetni téged, de egy kissé nehezen értelmezed a készre sütött és tálcán felszolgált információkat. Ne legyél túl érzékeny!
Talán inkább a tankönyvi alapokkal és nem a repüléstechnikával kéne kezdeni a mechanikai tanulmányaidat. (Amúgy egyetemi végzettségem van, de nem vagyok főnök. A társadalom peremén élő entellektüel csöves vagyok.)
A legelső válaszom már tisztázta a lényeget, mely alapján egy fizikából leérettségizett középiskolás már biztosan megérti a kérdés lényegét és az arra adható helyes válaszokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!