Valaki el tudná magyarázni hétköznapi nyelven a drosszel transzformátor működési elvét?
Amit én megértettem:
A sínpárt szakaszonként elszigetelik egymástól, szakaszokra osztják, mert közlekedésbiztonsági okokból bizonyos jeleket küldenek a mozdonyra, motorvonatra. Viszont a szigetelés helyén (nem tudom milyen hosszú, néhány cm?, vagy egy sokkal hosszabb szakasz?) megszűnne a vontatóerő, mivel nem záródna az áramkör. És itt jön képbe a transzformátor. De mit kell transzformálni? Egyáltalán jól értem az alaphelyzetet?
Pedig elég gyakori kérdés :D
https://www.gyakorikerdesek.hu/tudomanyok__alkalmazott-tudom..
Nyilván a fojtás átengedi a munkaáramot, de a vezérlőáramok frekvenciáján szigetel.
Linkelj leírást a konkrét műszaki megoldásról, ha pontosabb magyarázatot akarsz, mert számtalan ilyen alkalmazás létezik!
Egy bme-s link:
Feltételezem, az első válaszoló által belinkelt kérdésben lévő válaszban is erre az ábrára hivatkozhat az egyik válaszoló, de annak a lényegét nem értettem meg.
Jéé - most már nem halok meg tudatlanságban! Tizenöt évig bámultam ezeket a vonatablakokból, de soha nem értettem, hogy a sínföldeléseket miért vezetik olyan ormótlan öntvényvas-dobozokba.
Amúgy a linkelt sémák alapján első ránézésre megérthető a téma:
Az elnevezés alapból hibás, de anno nagy divatja volt annak, hogy minden szarnak átvették az idegen nevét (eszerga-support, glimmlámpa, stecker, bükkfarelé, stb.).
A "drosszelspule" kifejezést alapból energiatározásra képes fojtótekercsre használja a német, nem pedig légrés nélküli áteresztőtranszformátorokra. A kérdéses eszköz ugyanis egy kutyaközönséges differenciáltranszformátor, ami csakis a különbözeti áramokat/feszültségeket hordja át a primer oldalról a szekunderre és vice-versa.
Tehát a síneken folyó munkaáram úgy halad át a középcsapolásra, hogy a két tekercs elektromágneses mezeje kioltja egymást. A vezérlés árama viszont áttranszformálódik a galvanikusan leválasztott egyik oldalról a másikra. Minden leválasztott sínszakaszhoz tartozik egy ilyen ki/be csatoló jeltranszformátor, melyen az elektromos vasút munkaárama úgy haladhat át a következő szakaszra, mintha a sínszigetelés ott se volna.
Mivel a tengelyekkel mereven kötött vonatkerekek rövidre zárják a sínpárt, így nem valami komplex vezérlésre használják a cuccot, hanem leginkább csak arra alkalmas az egész, hogy mérőáram segítségével detektálva legyen a szerelvény jelenléte az elszigetelt sínpáron. Ennyi a téma!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!