Az emberek megvannak elégedve ezzel a stresszes élettel amit a tudomány és technika elhozott nekik? Ezt akarták?
A haladás nevében szétstresszelni egyetlen életüket? Csak mert néhány okos és pénzes azt mondja, hogy ez az élet lényege ezért az átlag ember is felvette ezt a gondolkodásmódot.
Bankkártyát rendeltem de rossz volt a cím a bank rendszerében ezért nem érkezett meg. Online chaten intéztem a cím javítást. Kb. 5 óra kínlódásba telt. Először is átrágni magam valahogy a chatboton, hogy igazi emberrel tárgyalhassak, már az is épp eléggé idegesítő volt.
Aztán elmagyarázni a chates ügynöknek a problémát. Persze az első 30 perc biztonsági kérdések válaszolására ment el, mivel mindenik válaszra 5 perc után reagált. Miután valahogy végre 40 perc után a témára térhettünk, 2 óráig “kutatta” a probléma okát, és arra jutott, hogy a címben csupán 2 karakter tér el ezért nem a cím a gond. Végül tiszta véletlen megkérdezte, hogy a PIN megérkezett. Azt ugye külön levélben küldik. Mondom nem, és szerintem a címmel lesz a gond. Mondom írjuk már át azért. Azt mondja neki nincs erre meghatalmazása (????) ezért átkapcsol az expert ügynökhöz. Kedzhettem újra a biztonsági cuccokra válaszolni, magyarázni , lakcímem igazolni stb.
Újabb 1 óra és már meg is volt a cím javítása. Majd a kártya 3 nap múlva megérkezett.
A régi világban mintha egy ilyen egyszerű dolog nem hiszem ennyi időbe telt.
Erre vágyott az emberiség?
#2 "Nem kell 100 évet visszamenni az időben. 10-15 éve ha bementél egy ilyen semmiséget max 5 perc alatt kijavítottak. Utazással mindennel max 1 óra. Közbe meg lehetett ejteni egy fagyizást vagy hasonlót."
Budapestiként talán, de ha vidéken éltél utazhattál be a közeli nagyobb városba, vagy a megyeszékhelyre, mert csak ott tudtad elintézni. És elb@sztál egy fél napot egy 5 perces ügyintézésre, főleg ha nem volt autód.
"Budapestiként talán, de ha vidéken éltél utazhattál be a közeli nagyobb városba, vagy a megyeszékhelyre, mert csak ott tudtad elintézni. És elb@sztál egy fél napot egy 5 perces ügyintézésre, főleg ha nem volt autód."
és hozzá a jó öreg (poszt)komcsi tempó, hogy csakis akkor zavartad le 5 perc alatt az ügyintézést, ha volt protekciód
Ha annyira bonyolult a sok jelszó használata, akkor mindenképpen használjatok jelszókezelő rendszert.
Egyébként valaki írta, hogy ugyan mit csinálnának a gázszámlához tartozó jelszóval. Erre pár dolog:
-Nem kifizetnék a számlát, hanem infót gyűjtenének, ami alapján esélyes, hogy meg lenne pl. számlaszám, lakhely, ilyesmi. Ez alapján meg felhívhatnak a bank nevében, hogy hozzáférést szerezzenek a bankártyádhoz (ezt hívjuk scam-nek, átverésnek)
-Kipróbálhatják a jelszót más cuccoknál, akár banki belépésre, de lehet csak facebook (és trollkodnának vele, vagy írkálnának ismerőseidnek, stb), ez is elég messze vezet
-Ha utálnak, akkor elcseszhetik a dolgot, pl. leállítják a gázt a nevedben és akkor nem lesz fűtés
-stb
Ezért fontos az erős jelszó. A gyenge jelszót könnyű kitaláni, pl. jelszo123, vagy abcd1234 az minden, de nem erős jelszó, remélem senki nem használ ilyesmit
A kérdésre válaszolva: kötelez valaki, hogy online intézd? Legközelebb intézd előben, nézd meg mennyivel jobb, aztán ha jobban tetszik, csináld ezen túl úgy
Például stresszelek azért, mert dugulás van nálam.
Nos, a középkorban nem stresszelnék miatta, pottyantós WC lenne, de télen is ki kellene járnom, hogy a dolgomat végezzem.
Egyrészt rossz bankot választottál. Másrészt ez nem az tudomány és a technika kérdése, egy offline ügyintéző tud ugyanilyen lassú és körülményes lenni. Harmadrészt az részben azért döntés kérdése is, hogy min stresszelsz és min nem, de erre majd lesz egy jó példám lentebb.
Meg persze van ilyen eset, amivel így felbosszantottad magad, de mondjuk egy évben egyszer… Az év többi részében meg – lehet már nem is tudatosul – élvezed a technika nyújtotta előnyöket, kényelmet.
> Nem kell 100 évet visszamenni az időben. 10-15 éve ha bementél egy ilyen semmiséget max 5 perc alatt kijavítottak. Utazással mindennel max 1 óra.
Azért én üldögéltem párszor a bankban úgy, hogy 10–20 ember volt előttem, és emlékeim szerint általában inkább 15–30 perc volt, mire sorra kerültem. Amúgy ez a lehetőség ma is rendelkezésedre áll, ha megítélésed szerint az online chat ennél lassabb és körülményesebb, akkor ma is nyugodtan veheted a kalapodat és besétálhatsz valamelyik bankfiókba.
Viszont emlékszem az internet előtti időkre. Havonta egyszer, néha kétszer sorban állás a postán, hogy feladd a csekkeket. És mivel mindenki kb. a fizetésnap után, de a csekk határideje előtt akarta befizetni a csekkeket – egyszerre persze nyolcat, hogy ügyfelenként is lassú legyen – garantált volt egy nagyvárosban egy frekventált postahivatalban a fél óra sorban állás. És tényleg nem stresszeltünk tőle. Miért? Mert az ember előre elkönyvelte magában, hogy itt ha törik, ha szakad, fél órát fog sorban állással dekkolni, ha nem egy egészet. Nem nyugtalankodott, hogy 20 perc után még mindig nem ő kerül sorra, mert hiszen miért kellene 20 perc után sorra kerülnie?
A legjobb az adóbevallás volt. Ha elkövetted azt a hibát, hogy az utolsó nap délutánjára hagytad a postai feladását, akkor lehet 2–4 órát is állhattál sorba. Régen sorszám rendszer sem volt, tehát le sem ülhettél, ott kellett állnod a sorban.
Én ugye programozó vagyok, és emlékszem, mikor még céges környezetben sem volt általános, hogy van internet, így a szoftverünk egy-egy új verzióját CD-n küldtük ki, levélben. Az vicces volt, mikor 100–150 ajánlott levél feladóvevényt kellett kitölteni. Mivel annyira vacak papírra és pontatlanul nyomtatták, így még rá sem lehetett nyomtatni, tényleg kézzel kellett kitölteni… Majd némi sorban állás után még 20 percet várni, míg a postai dolgozó végignyálazza, lekezelte az egészet.
Én annak is örülök, hogy lassan el lehet felejteni a készpénzt. Mindig csak gond volt vele. Túl nagy címleted van, nem tud visszaadni, nincs apród, túl sok apród van, nincs nálad elég, úgyhogy kell keresned egy ATM-et, vagy éppen túl sok volt nálad ahhoz, hogy sötét utcákon sétálj vele a zsebedben. Néha kimostál egy bankjegyet, néha nem vetted észre, hogy kiejted a kezedből, vagy hogy rosszul adtak vissza.
Meg millió és egy dolgot fel lehetne sorolni, de már csak egyet fogok. Én pl. néptáncos volta, és gyűjtöttem volna a bármilyen forrásból népzenéket. Sokszor ültem ott a rádió előtt, hogy a kellő pillanatban elindíthassam a felvételt. Aztán valami olyat játszottak, ami nem annyira tetszett. Vagy tetszett, csak éppen mivel jöttek a hírek, lekeverték a felénél. Volt olyan zene, amire vagy fél évig vadásztam. Most meg beledúdolom a telefonomba – ha nem ismerném az előadót és címet – és már hallgatom is tökéletes minőségben.
Szóval nem, nem sírom vissza a „stresszmentes” életet.
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
De nyilván nem vitatható el, hogy ennek is van ára.
Az egyik ára az, hogy maga az életmód gyorsabb lett. Valószínű te sem azért stresszeltél annyit, mert 30 percig tartottak a biztonsági kérdések – ami sejtésem szerint költői túlzás –, hanem mert eleve fel voltál pörögve, eleve „na mi lesz már” állapotban voltál.
Meg nyilván az új technikáknak mindig vannak új veszélyei. Hogy biztonsági kérdések, jelszavak vannak, annak az az oka, hogy az új technológia új visszaélési lehetőségeket is kínál.
> De a technológia növelte meg a biztonsági kockázatokat is.
Igen, és ezt kell ellensúlyozni. De szerencsére összességében azért a kockázata a technológiának a legtöbbször alacsonyabb, mint annak, ami előtte volt.
Pl. amit #11 írt: „Ha valaki feltörné max befizeti helyettem a számlát, semmit sem tud kezdeni.”
Dehogynem. Valószínű az alkalmazásban benne vannak személyes adatok. Mondjuk a neved, címed, édesanyád neve, telefonszám, akármi. Ez már egy támadó fel tudja használni, hogy „azonosítsa” magát (helyetted) valahol máshol. Vagy fel tudja használni, hogy a távhő cég nevében keressen meg, tudván néhány adatodat, ami meg még hiányzik, azt kamu biztonsági kérdésként megkérdezi tőled…
Meg ha Pistike csinál egy weboldalt, mivel annyira nem ért hozzá, valószínű lesznek biztonsági hiányosságok. A legrosszabb esetben meg lehet szerezni a teljes jelszó adatbázist. Lehet, hogy amúgy ott a weboldalán bejelentkezve sok kárt nem fog okozni ha valaki helyetted lép be. Na de ha ugyanazt az email címet és jelszót használtad valami fontosabb oldalon is, akkor mindjárt nem lesz mindegy a dolog.
> Igen, ez a tipikus esete a vakon protokoll követésnek
Igen, a protokoll pont arra való, hogy követni kell. Az meglehet, hogy te nem látod be miért. Könnyen lehet, hogy az ügyintéző sem tudja, hogy miért. Lehet az is kockázatos, ha kiderülne, hogy miért kell követni az adott protokollt. De hidd el, aki beletett egy lépést az adott protokollba, annak komoly oka volt rá. Mondjuk volt valami biztonsági incidens, ami alapján kiderült, hogy az azonosításba még egy adatot meg kellene adni.
> Mondom írjuk már át azért. Azt mondja neki nincs erre meghatalmazása (????) ezért átkapcsol az expert ügynökhöz.
Itt pl. nézd a másik oldalát a dolognak. Lehet hogy van egy rosszakaród, aki tud rólad dolgokat (pl. születési dátum, édesanyád neve, stb…). Vagy van valaki random mód botlott a személyes adataidba. Ha ő meg tudná változtatni a címedet pusztán chat segítségével, akkor most neki menne az új bankkártyád a PIN kóddal. Nem szerencsés. Hogy a címváltoztatás így online macerás, az téged véd. Meg persze a bankot is. (Mondjuk a postacímedet a bankkártya igénylés előtt amúgy sem ártott volna ellenőrizni.)
> Ja és egyébként nem azért van túltechnologizálva, mert az a közjót szolgálná vagy a kuncsaft érdekét. Hanem mert olcsóbb nekik, költségcsökkentő hatású.
No de ez egy szolgáltatás és a szolgáltató elvár egy profitot. Ha magasabb lenne a költség, akkor azt nem a szolgáltató, hanem te fizetnéd meg. És ez amúgy a szolgáltatónak sem feltétlenül jó, mert lehet a magas költség miatt fogsz bankot váltani. Ja, a chatbot mellett ott a telefonos ügyfélszolgálat is, meg a bankfiók is, de a cél valóban az, hogy automatizálva legyen egy csomó olyan folyamat, ami valóban automatizálható amúgy. Sok helyen nem tökéletes még – főleg a chat, mint opció, mert valószínű esetedben is azért kellett 5 perceket várni, mert az ügyintéző a kuncsaftok lassúsága miatt amúgy párhuzamosan intéz 5 ügyet egyszerre –, én pl. bank esetén inkább választanám a telefont.
> Ezért van az, hogy sok weoboldalon az kapcsolatfelvételi opciók annyira el vannak rejtve, hogy gyakran meg sem találod
Részben egyébként lehet ezért is, de sokszor azért is, mert minden kapcsolatfelvételi lehetőség potenciális lehetőség a SPAM-elésre is. Csinálj egy weboldalt, amin ott az email címed, vagy egy online űrlap. Egy hónap múlva 1 érdemi üzenetre fog jutni 20 SPAM és ez még csak rosszabb lesz idővel. Ez meg a szolgáltatónak sem érdeke, hiszen időt vesz el egy alkalmazottjától ezeknek a kikukázása, neked sem érdeked, egyrészt mert lehet véletlenül a te leveled is a kukába megy, vagy ha más nem azért nem érdeked, mert annak a SPAM válogató munkatársnak a bérét a te díjaidból fogják fedezni.
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
De a jó hír az, hogy mindezeket a technikai vívmányokat nem kötelező igénybe venned. Lehet bankkártya nélküli bankszámlád, maximum besétálsz a bankfiókba, ha pénzt akarsz kivenni. A csekket is be lehet fizetni postán, más számlájára utalni is lehet bankfiókban. De azt hiszem te is érzed, hogy azért az aktuális problémád ellenére összességében mégiscsak így kényelmesebb neked is.
"A régi világban mintha egy ilyen egyszerű dolog nem hiszem ennyi időbe telt."
Kérdező, mennyi idős vagy te, 12?
A régi világban ez úgy történt, hogy első körben be kellett menni a bankfiókba. Ha falun éltél, akkor ehhez a városba kellett menni, ezt sokszor tömegközlekedéssel tettük meg, mert nem volt autónk. Ha véletlenül otthon felejtetted az irataid, akkor mehettél haza, mi így jártunk, amikor a nagyfiúnknak nyitottuk az első számláját (otthon hagyta minden papírját).
Aztán várni kellett, sok esetben fél-egy órát is. Mi ilyen napokra eleve szabadságot szoktunk kérni, mert tudtuk, hogy órákig eltarthat a dolog, mellesleg ha ha úgyis szabin vagyunk, el tudunk intézni mást is, tehát próbáltuk egy napba besűríteni, amit lehet. Számold ki, hogy egy ilyen ügyintézés időben, benziben vagy buszjegyben mennyi, meg azt, hogy el kellett jönnünk a munkahelyről.
Az, hogy az ügyintéző csak 5 perc múlva tudott válaszolni a kérdéseidre, valószínűleg túlterheltség miatt volt. Mi is jártunk már úgy, hogy ott ültünk a bankban az ügyintézővel szemben, de el kellett mennie, mert jött egy prioritásos ügyfél, és csak ketten voltak
Annak pedig, hogy túl van biztosítva a beazonosítás, az az oka, mert nyilván te sem örülnél neki, ha egyik napról a másikra a számládat átírnák valaki más nevére. Te lennél a legjobban felháborodva.
29
Szerintem pont te látod leegyszerűsítve a dolgokat, és kicsit paranoiás is vagy.
Kezdjük azzal, hogy kicsipegetsz példákat, amikor valami nem működik helyesen, majd ebből általánosítasz. Sokkal több olyan eset van, amikor a technikai dolgok működnek, csak ugye az az érdekes, amikor elromlanak.
Másodszor, az átlag IQ folyamatosan nő generációról generációra, Flynn effektnek hívják. Van már olyan ország, ahol ez a növekedés megállt, de az USA az pont nem ilyen (ugye őket szokták mindig hülyének nézni).
Harmadszor, a bankok nem tudjâk, hogy mit veszel, csak azt, hogy hol és mennyiért. De ha valakit annyira érdekel, akkor vissza tudja nézni a biztonsági felvételeken, akkor neg oly mindegy, hogy mivel fizetsz. Ugye erre lehetne AI-t is csinálni.
Az, hogy ilyen szinten lenézed az embereket, és mindenki egy idióta csak te nem elég gáz hozzáállás, próbálj ezen változtani szerintem.
Gondolom erre majd jön, hogy biztos csk megfődtem, mint a béka, szépen lassan, de nem, én se vagyok ám mindennel elégedett, de ami nem tetszik, az ellen teszek, nem az embereket idiótázom meg panaszkodok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!