Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Szerintetek mai napokban meg...

Lilol012345 kérdése:

Szerintetek mai napokban meg tudnák építeni megimt a Saturn V rakétát. De ha lenne rá pénz?!

Figyelt kérdés

2019. aug. 3. 17:36
1 2 3
 11/27 Wadmalac ***** válasza:
100%

#10:

1. tényleg nem tud 100 tonnát a FH, de elég kevés dolog van, amihez kéne annyi.

2. lehet kételkedni a FH képességeiben, mindenkinek szíve-joga, de az a helyzet, hogy Elon Musk már nagyon sok ilyen kételkedésre cáfolt rá. :)

3. A Falcon Heavy tényleg nem vitt még akkora terhet, mint elvileg tudna, de az eddigi fellövések nem arab pénzszórásból történtek, hanem teszt miatt. Biztosan kaptak rá kedvezményt, hiszen a SpaceX-nek is fontos a tesztelés.

2019. aug. 5. 10:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/27 Wadmalac ***** válasza:
Igazán az a kérdés, hogy ha kéne, oroszok össze tudnának-e rakni egy új Enyergiját.
2019. aug. 5. 10:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/27 anonim ***** válasza:

#11

Még a SpaceX is kételkedett és még most is valószínű hogy nagyobb rakománynál olyan vibráció lépne fel, hogy nem bírná ki persze folyamatosan dolgoznak rajta és talán megoldják. Persze ez valóban sok műholdak űrszondák indítására komolyabb dolgokhoz meg kevés pl az Oriont a szervíz modullal már nem tudná holdkörüli pályára állítani pedig szükség lenne rá az SLS késése miatt.

2019. aug. 5. 12:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/27 TappancsMancs ***** válasza:
75%

Jó nézhetjük a kérdés különféle részeit is, talán jobban áttekinthető.


Az elején talán röviden, hogy mit nevezünk egyáltalán tömeg- vagy sorozatgyártásnak. Alap Wiki szócikk - Termelés:"

- tömeggyártás: egyszerűbb termékeket gyártanak pl. mosószer

- sorozatgyártás: kisebb mennyiségű, mint a tömeggyártás, de mégis nagy mennyiségben és választékban készülő termékek sokasága pl. gépek, ruhák

- egyedi gyártás: speciális rendelésre történik"


Készülhetett egy rakéta valamely részéből akár 100 is, de az nem sorozatgyártás! Bőven nem az még mennyiségi alapon, definíció szerint sem. 100 darab valamit még egy fazekas is megcsinál kézzel korongozva, az semmi. Bár itt nem a definíció a lényeg, hanem ahogy az űreszközök készülnek. Ott nincs olyan, hogy obis csavar, ami secc perc alatt elkenődik, és a vibrációtól megreped (erre még érdemes visszatérni).


Összehasonlításképp a Ford T-modellt 1908-tól gyártották, 19 év alatt 15 millió darabot, míg a Saturn–V hordozórakétából 15 példány készült összesen (SA-501–SA-515 jelzéssel) és azokból 13 jutott el a világűrbe. Az bármi, de nem sorozatgyártás, még ha 10 ezer csavar is van benne. Már a mai gép és szerszámgyártásban is a megfelelő acélt választják ki, majd a megfelelő marófejet, megmunkálási sebességet és erőt, stb. Idézet egy hazai cnc oldalról, hogy ez ma hogyan megy:

FANUC ROBONANO α-NMiA Ultraprecíziós gép

0,1 nm programozási parancs


Tehát a mai gépgyártás már eleve nagyon nagy pontosságú gépeket használ, 0,1 nanométeres pontossággal dolgoznak, és ! ez még csak nem is űrtechnológia! Idézet szintén az oldalról, hogy miket adnak meg: Ra = 0,0001–0,0004 mm felületi érdesség, 0,0002–0,001 mm alakpontosság, valamint 0,002 mm vagy annál jobb méretpontosság. És így terveznek gépeket és alkatrészeket.


Nem mennek be az obiba, hogy Sanyi ugorj már ki csavarért, mert elfogyott, Ja és hozz már áfás számlát :) Ne vicceljünk már. Még ha több ezer csavar is van egy rakétában, vagy műholdban, az még akkor sem sorozatgyártás, egyedileg készítik mindet, és még egy jobb autóba is, nemhogy űrtechnikáknál. Wallmart-ba sem ugranak ki a NASA-tól, meg szerelvényboltban sem vesznek csöveket és tömítéseket. Beszállítókkal tárgyalnak minden paraméterről és azt elkészítik, egy rakás speciális ellenőrzéssel egybekötve, méret, anyag, keménység, ... ultrahangos és egyéb roncsolásmentes ellenőrzésekkel. Kész procedúra a tervezéstől kezdve, a gyártáson át az ellenőrzésig.


Itt két videó, ha valaki még nem látott egyedi gyártású alkatrészt, és ez ugyan nem rakétába lesz, de ilyen módon gyártanak le még egy rakétánál hétköznapibb egyedi alkatrészeket is:

https://www.youtube.com/watch?v=Qsbjl_ExF_c

https://www.youtube.com/watch?v=zkILGmbb9qs


Nyilván a Saturn V alkatrészei talán nem cnc gépek használatával történtek, bár már gőz hajtással is voltak efféle berendezések, viszont ilyenkor teljesen egyedi tervezésű minden tömítés, szelep, csavar, cső és tartó elem, minden. Egy egyszerű kapcsoló több 10 000 (tízezer!) dollárba is kerülhet, vagy egy "egyszerű" csavar is 50 dollárba. Lehet persze egy két dolog ami nincs egyedileg legyártva, de semmi sima alkatrész nincs benne, amin múlik is bármi, ami a küldetést veszélyeztetheti. Voltak is beszállítói perek a NASA és a SpaceX részéről is, néhány példa mi múlik egy-egy alkatrészen és ezért is nem bolti dolgok.


"Selejtes alkatrész miatt robbant fel a SpaceX-rakéta - Megvan a robbanás oka: egy hatvancentis merevítőrúd törött el, és elszabadult egy héliumtartály." Ez múlik egy 60 cm-es merevítőn! Bolti szóba se jöhet. Másik példa: "A tavaly tavasszal fellőtt Sentinel 2B-be ... gyártottak ... egyebek között három radiátort, távolságtartó elemeket, ernyőt, fényrekeszt, kalibrálórészt is. Ezeknek a látszólag hagyományos fémelemeknek az űrben lévő viszonyoknak is meg kell felelniük, még egy egyszerű csavarnak is. Így lehet, hogy végül egy csavar is 60 - 80 euróba kerül."


"Csaló beszállító cég rövidítette meg a NASA-t 700 millió dollárral - A 30 méter hosszú rakétákat ugyan mindkét alkalommal sikeresen fellőtték, de amikor az orrkúpnak le kellett volna válnia, a túl vastag alumínium burkolatot nem tudta kettépattintani az erre szolgáló robbanási mechanizmus, így az a helyén maradt, és az extra súly miatt nem tudott keringési pályára állni. Mindkét hordozórakéta a Csendes-óceánban végezte."


"Jól szemlélteti a cég által előállított hozzáadott értéket egy másik projekt, amihez 2344 kiló alumíniumot vásároltak, de a leszállított termék végül csak 36 kiló volt. Igaz, amíg a vételezett alumínium kilója 5 euró volt, addig a végterméké 15 ezer." Tehát az alumínium alkatrész kilója 4,5 millió Ft. Nem sima cucc az obiból, vagy a vasboltból.


A Saturn V egy nagyjából 40 millió (!) lóerővel emelkedő rakéta, és ott bármi kicsit is nem stimmel, szétmegy az egész, akkora erővel üzemel. Elég egy hibás csavar, bármi, egy leváló burkolat... Hogy erről valami erőbeli képet tudjunk alkotni - egy sport autó 200 km/h-ra gyorsul úgy 5 másodperc alatt és úgy 1,5 - 2 tonnás. Tehát 200-ra gyorsít 2 tonnát 5 másodperc alatt. Egy Saturn V az meg 2000 tonnát gyorsít 10 másodperc alatt 200 km/h-ra! Az olyan mintha egybetennénk 20 db villanymozdonyt és 200-ra gyorsítanánk csupán 10 másodperc alatt. Nem kis tolóerő! Ott elég bármi apró bizonytalanság és elszáll. Ekkora csak a hajtóművek felől, csak, hogy miről van szó: [link]


Ha valaki talál linket - most nem keresgéltem annyira azért - akkor jöhet, de szó szerint is kimondják, hogy egyedi tervezés és gyártás minden az űr alkalmazások területén, és egy beszállító sem wallmartot jelent, hanem magas technológiával dolgozó gyártókat.


"#8 Nincsenek már olyan szakemberek akik ezt az elvárt pontossággal megtudnák építeni..."


Ugyan már. Ma még pontosabban legyártanak bármit, a 60-as évek óta a technológia rengeteget fejlődött, hogy is ne tudnák ma legyártani. Most komolyan? Ezt hagyjuk is.


Egy másik dolog ami előjött a kérdésnél, a pontos és hiánytalan tervrajzok megléte. Nyilván most vagy megvannak, vagy sem, ezt nem tudom, de ha megvannak simán legyártják azt minden gond nélkül, sőt még jobban mint akkor. Persze aminek nincsenek meg a tervrajzai azt, csak azért nem tudják elkészíteni, mert akkor csak találgatásokra hagyatkozhatnának. Egy 500 éves kő várkastély tervei ha elvesztek, és csak egy festmény van róla, azt nyilván nem tudják felépíteni, de nem azért mert ma nem tudnak köveket faragni. Hanem csak mert legfeljebb korhű fiktív belső felépítést tudnának neki kitalálni, de ha megvan minden rajza, akkor azt ma is felépítik. Van is ilyen projekt, Guédelon Castle project néven, és ténylegesen korabeli eszközökkel csinálják az egész kastélyt, akit érdekel keressen rá. A lényeg, hogy tervrajok akadályozhatják a mai elkészítését egy Saturn V-nek, de a mai technológia az nem, mert ma még fejlettebb modern gépekkel tudnák elkészíteni. Ha rakéta mérnököknek kellene kiegészíteni a hiányos terveket, azt is meg tudnák csinálni, ne nézzük már ennyire butának a mai szakembereket.


"A NASA nagy rakétahurcoló állványa is azért nem megy nyugdíjba, mert a volt tervezői már mind elmentek nyugdíjba vagy meg is haltak és az újragyártáshoz szükséges mérnöki infó jókora része elveszett."


Hát Wadmalac ezt nem tudom hogy sikerült összehoznod, de ezzel gyakorlatilag most azt mondtad, hogy ma nem képesek egy azonosan megfelelő rakéta kilövő állványt megtervezni és megépíteni. Ezt szerintem elkapkodtad. - Még működik és ez spórolás, ha kell nyilván csinálnak újat, de egy ilyen nagyon költséges és az eddigiek nagyon jók vannak karbantartva és működnek.


Falcon Heavy - igaz, hogy nem tud annyi hasznos terhet vinni, mint a Saturn-V, de nem is az a célja, hanem a sokkal kisebb, Crew Dragon űrhajót szállítaná Hold körüli turistákkal, és már sikeresen kapcsolódott is az ISS-hez. [link]


A SpaceX-nek vannak további tervei is, nagyobb terhet felvivő rakétára is, BFR néven, az Hold és Mars küldetésekhez és utazásokhoz is megfelel majd. Aztán a NASA is fejleszti az "új SaturnV" rakétáját SLS néven, ami most még készülőben van, de alakul. A tervek szerint több lépésben érik el a SaturnV ~ 150 tonnás hasznos teher felviteli képességét és szintén Holdra szállásokhoz tervezik.

BFR kép:

[link]

Együtt össze montírozva a SpaceX és NASA ebbéli rakétái:

https://www.youtube.com/watch?v=8GRqZ0sjuso


Mindez azért, hogy lássuk kicsit, mondjuk a híresztelésekkel ellentétben, hogy szó sincs arról, hogy ne lenne pénz Hold utazásokra, van, de most vették elő a témát. Eddig is elképesztő összegeket költöttek űrkutatásokra, csak ezer más dolog volt napirenden, tehát van rá pénz, van szándék, és már készülődnek is. Sőt menne a Holdra az ESA, az oroszok és a kínaiak is.


linkek:

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

https://www.youtube.com/watch?v=3ZiqyN4hO5Y

[link]

https://www.youtube.com/watch?v=MGRqhgwpGc8

2019. aug. 6. 20:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/27 anonim ***** válasza:
Ne hülyéskedj, csavart nem készítenek egyedileg. Felesleges, mert különböző szabvány anyagokból gyártják. A legerősebb anyag, ami pl jó repülőbe, símán jó a rakétákhoz is.
2019. aug. 6. 20:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/27 anonim ***** válasza:
50 dollár egy csavar. Meg is van, a sojuz utazás miért kerül felébe mint a space-x, annak ellenére, hogy ott az egész rakéta megy a levesbe
2019. aug. 6. 20:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/27 anonim ***** válasza:

"Jól szemlélteti a cég által előállított hozzáadott értéket egy másik projekt, amihez 2344 kiló alumíniumot vásároltak, de a leszállított termék végül csak 36 kiló volt. Igaz, amíg a vételezett alumínium kilója 5 euró volt, addig a végterméké 15 ezer." Tehát az alumínium alkatrész kilója 4,5 millió Ft. Nem sima cucc az obiból, vagy a vasboltból.

-------------------------------

Írod, de nagyon tévedsz. Az alu kilója itt továbbra is 5 euró. Arról van szó, hogy vettek egy nagy tömb aut, és abból cnc-vel kiforgácsoltak egy valószínűleg üreges alkatrészt (valaminek a tartóvázát)

A kész alkatrész a precíz munka miatt drága.


Ez a kiforgácsolósdi amúgy nem high-tech, a Pannónia gyár is így csinálta a prototípusokat. Csak ott még nem cnc volt, hanem melós a maró végén.

2019. aug. 6. 21:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/27 anonim ***** válasza:
Nem "valamely alkatrészből" készült több, hanem konkrétan a hajtóműveket gyártották sorozatban.
2019. aug. 6. 21:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/27 TappancsMancs ***** válasza:

"A kész alkatrész a precíz munka miatt drága."


Így van, pontosan, de akkor is drága. Azt én sem mondtam, hogy az anyaga drága. Persze vannak drága anyagok is a felhasználtak között > szövegértés...


"Csak ott még nem cnc volt, hanem melós a maró végén."


Írtam is, hogy lehet nem cnc jellegű lehetett a gép, lehetett marógép, eszterga is - de az nem változtat az egyedi gyártáson - javaslat > tartalom értése


100 db egyedi ! gyártású dolog készül ilyenkor. Olvass utána nyugodtan, bár ilyenkor ez nem szokott megtörténni, nem véletlenül... :)



Egyébként nem értem miért kardoskodtok ezen, ez tény, olvassatok utána. :) Űrtechnikában szinte semmi sem bolti, meg tömeg cucc. Semmi. Ott van a SpaceX, olcsóbbra kihozta a feljutást, de a beszállítói nem obi jellegű, stb cégek, hanem speciális technológiákkal gyártó beszállítók.


Badarságok - bocsi. Szerintem a holdra szállás konteós oldalakról lettek átvéve az efféle téves dolgok, és már a média is átvett dolgokat, hogy miért nem megyünk a Holdra, mert túl drága, meg nincs rá érdeklődés ... és társai. Badarság.


Mindegy. Kérdező, az pontos amiket írtam, nyugodt lehetsz felőle.

2019. aug. 6. 21:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/27 anonim ***** válasza:

Azt én sem mondtam, hogy az anyaga drága. --- szó szerint milliós anyagárról írtál 2-vel feljebb aluval kapcsolatban.


De ne zavarjon.

2019. aug. 6. 21:51
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!