Szerintetek mai napokban meg tudnák építeni megimt a Saturn V rakétát. De ha lenne rá pénz?!
Igen. Most is évekbe telne, ha pont ugyanazt akarnák megépíteni. De nem azért, mintha azóta visszafejlődött volna a rakétatudomány. Egyszerűen a korabeli beszállító cégek jó része már meg sincs, ezért lenne egy csomó alkatrész, amit külön kéne egyedileg legyártatni, mert manapság nem pont olyat használnak.
Kicsit olyan ez mintha egy 1934-es autóhoz új dugattyút akarnál venni. Ma is lehet dugyttyút kapni, sőt modernebb dugattyúkat használnak ma, de ha pont olyan kell, mint a 34-es volt, akkor bizony el kell menni az öntödébe, ahol egyedileg, borsos áron elkészítik.
Pl. amit pár éve csinálnak amerikában, az újra használható, függőlegesen leszálló rakéta, az jóval modernebbnek számít. Sapce-x csinálja.
Ha ma akar valaki a Saturn-V-el megegyező teljesítményű rakétát, akkor olcsóbban jön ki, ha megrendeli pl. a Space-X-től, mintha le akarja a saturn-V-öt másolni.
Tapapncs ez nincs így, egy űreszköz is jórészt szabvány alkatrészekből épül fel. Az elektronikája teljes mértékben, de a mechanikus rész is tele van szabvány alkatrészekkel, mint csapágyak, csövek, csatlakozók, silentblokkok.
-
Az az állítás sem igaz, hogy ne lett volna sorozatgyártás. Maguk a hajtóművek sorozatban készültek, és egy hajtómű típust több rakétában is használtak. Kisebb űrrakétákban is, és hadi célú ballisztikus rakétákban is.
-
A fent leírtak miatt nem értek egyet azzal, hogy az autós példa rossz lenne, igenis megállja a helyét a párhuzam.
Ha mutatsz elfogadható forrást... de nem igazán "mennek be a boltba" dolgokért. Az alumínium is egyedi anyag, a formák is egyediek, mindent sokszorosan ellenőriznek, még nem látható hajszál repedés sem lehet semmin. Az már ha egy beszállító külön legyárt csavarokat, csöveket, stb, de az nem bolti cucc.
A 10 db legyártását nem nevezzük sorozatgyártásnak.
A hajtóművekből több készült, de ilyen mennyiséget nem nevezünk sorozatgyártásnak. Inkább olyan ez, mint a ritka, kézzel és egyedi gyártásban készített luxus autók, amikből készül összesen 10-20 db, és kész, csak ennyi. Na drágábbak is, pont ezért.
A NASA nagy rakétahurcoló állványa is azért nem megy nyugdíjba, mert a volt tervezői már mind elmentek nyugdíjba vagy meg is haltak és az újragyártáshoz szükséges mérnöki infó jókora része elveszett.
Szerintem a Saturn V esetén is lehet ilyen gond is.
Persze belejön az azóta szabványból kiesett, már nem gyártásban lévő keráruk (itt a bármilyen beszállító által hozott elemeket értem) kiesése is. biztosan van, volna mind helyett más, újabb, de némiképp eltérő elemek behelyettesítése majdnem akkora mérnöki munka, mint a komplett tervezés volt anno.
És az bizony több pénz, mint maga a rakétaépítés.
Nem éri meg.
Vannak tervezőasztalon újabb konstrukciók előrehaladott állapotban, illetve van kész, hasonló kapacitású rakéta a piacon, ott van mondjuk a Falcon Heavy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!