Programozási fogalmak?
Helló. Még kezdő vagyok nagyon is és csak azért tenném fel a kérdést hogy tudjam jófele járok e.
Szóval a függvényeknek azokat nevezzük ami után záró jel van. Azon belül is van a beépített függvény mint pl Date() aztán van olyan amit mi magunk csinálunk pl javscriptben Function béla() illetve a zárójelben határozzuk meg hogy mit csináljon.
az objektumokat nagyon nem tudnám behatározni, de gondolom ezek azok toString, length. aztán az objektuktumoknak lehetnek metódusai mint pl valtozoneve.length
ez így mennyire állja meg a helyét? meg ha van valaki aki pont ráér az ki is bövithetné, persze érthetően egy kezdőnek. wikit olvasva nagyon semmit se értettem (sajnos)















Mondok egy nagyon egyszerű példát: vegyünk két 5 elemű tömböt elemű, amelyek elemenként 10 elemű tömböket tartalmaznak. A kettő 5 elemű tömb minimumait és maximumait keressük.
Ez függvények használata nékül így néz ki:
Mint látható, a minimum és a maximum keresést kétszer végezzük el, ugyanolyan módon. Ez feleslegesen növeli a kód méretét. Weben ez az oldal betöltési idejének kárára megy, ami elégedetlen látogatókat eredményez.
Ha függvényt használunk, csökkenthetjük a kód méretét:
ráadásul sokkal áttekinthetőbb lesz.
"pl javscriptben Function béla() illetve a zárójelben határozzuk meg hogy mit csináljon."
A zárójelben argumentumokat adhatunk meg, ami a függvény bemeneteként szolgál.





"az objektumokat nagyon nem tudnám behatározni, de gondolom ezek azok toString, length. aztán az objektuktumoknak lehetnek metódusai mint pl valtozoneve.length "
Objektum például Javascriptben a window:
egy objektumnak lehetnek metódusai (függvényei) - mint például az open(), amivel új ablak nyitható:
és tulajdonságai (változói) - mint például az outerHeight:
ami az ablak magasságát tárolja.
Képzeld el az objektumokat, mint az embereket, aminek vannak tulajdonságai - neve, magassága, bőrszíne - és tud dolgokat csinálni - enni(etelt), inni(italt), mulatni().





Nem tudom, ez mennyivel lesz érhetőbb, mint a Wikipédia. Az biztos, hogy pontatlanabb, kevésbé szakszerű, viszont igyekeztem szemléletes lenni a megfogalmazás során. Remélem érthető.
PROGRAMOZÁS: végrehajtható utasítások adása a számítógépnek, ami egy engedelmes, de magától nem gondolkodó eszköz. Az "utasítások" a használt PROGRAMOZÁSI NYELVvtől függnek (esetedben JavaScript.)
A számítógép a kapott "utasításokat" sorban hajtja végre. Előfordulhat azonban, hogy az adott műveletet csak bizonyos esetben kell végrehajtani. Erre való az ELÁGAZÁS, amely egy FELTÉTELtől függően hajt végre egy bizonyos programrészt, vagy sem. (pl: if (10>50) esetében a feltétel az 10>50, ami hamis, a vak is láthatja). Gyakran azonban egy adott programrészt többször szeretnénk lefuttatni. Erre valók a CIKLUSOK. (pl.: while ...) A ciklus addig fut, amíg az adott CIKLUSFELTÉTEL nem teljesül. Tehát pl.: a while (10>50) egyszer sem fut le, míg a while (10<50) mindig igaz, tehát VÉGTELEN CIKLUS.
A programok írásához szinte elengedhetetlen a VÁLTOZÓK használata. Ezek tulajdonképpen NÉVvel ellátott memóriarészek, amelyek különböző ÉRTÉKeket tárolnak, TÍPUSuktól függően. Például JavaScriptben a var a=5; sor beállítja egy a nevű, egész szám típusú változó értékét 5-re. (A JavaScript gyengén típusos, a változónak nem kell előre megadni a típusát, a beállított értéktől függ). A var a="szovegblabla..."; sor esetén viszont szöveg (string.). Az OBJEKTUM szóra (első körben...) gondolhatsz úgy, mint egy változóra. Egy változó, ami általában "több részből áll".
A különböző értékeken műveleteket végezhetünk: ezek a FÜGGVÉNYEK. Épp úgy, mint matekórán, a függvények van ARGUMENTUMA/PARAMÉTERE (bemenete), amivel "csinál valamit", és ahhoz hozzárendel/visszaad egy FÜGGVÉNYÉRTÉKET. (Alsóban nálunk volt ilyen "mit csinál a gép?" feladat, hogy ha "bedobunk 5 öt, visszaad 6-ot, ha 7-et dobunk be 8-at ...". Ebben az esetben a "gép" a függvény.) Például itt egy függvény, ami két PARAMÉTERT kap, és visszaadja az összegüket.
function osszead(a, b)
{
var c = a+b; /*összeadja a és b változó ÉRTÉKÉT, és egy c változóban tárolja */
return c; /* A függvény visszaadja a c változó értékét. Ez a függvényérték. */
}
Amikor valahol használni szeretnéd, akkor a meg kell hívnod a függvényt 2 bemenő paraméterre. A paraméterek lehetnek változók, de egyszerű ÁLLANDÓK/KONSTANSOK is. Íme egy-egy példa:
var n = 20;
var m = 70;
var eredmeny = add(n,m);
console.log(eredmeny); /* Kiírásra alkalmas FÜGGVÉNY/ELJÁRÁS. */
var eredmeny2 = add(124, 12);
console.log(eredmeny2);
A függvényeknek nem kötelező muszáj értéket visszaadniuk. Sőt, paraméterüknek lenni sem muszáj. Írhatunk olyan függvényt is, ami csak elvégez valamit. Például:
function koszonto()
{
alert("Hello ");
}
vagy
function koszonto2(nev)
{
alert("Hello"+nev);
}
Tehát a kapcsos zárójelen belül van, hogy MIT és HOGYAN csináljon a függvény, a zárójeleben pedig az adat, AMIN végezze a megadott műveletet.
Egyébként a JavaScriptben (is) rengeteg beépített függvény áll rendelkezésünkre, vagyis amelyek a nyelv részei, valaki(k) már előre megírták, hogy mit és hogyan csináljon, nekünk csak meg kell adni, hogy milyen adaton. Például a Math.sqrt(64); esetében nem muszáj tudni, hogy a számítógép hogyan végzi a gyökvonást, mert azt már valaki előre megírta. Nekünk elegendő használni.
Részletesebben és szakszerűbben például itt:
Vagy itt :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!