Kerékpárra miért kötelező a csengő? Semmi haszna nincs a gyakorlatban
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Hopp, megvan.
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
"A hangjelzés hangereje gépkocsi esetében 93-112 dBA, motorkerékpár, mezőgazdasági vontató és lassú jármű esetében 89-112 dBA lehet."
Kerékpár itt nincs szabályozva külön, mert nem gépjármű és anno eszébe sem jutott a rendelet szerkesztőinek, hogy bringa is lehet hangos, de vegyük alapnak a közös felső határt.
Ez a légkürt megkockáztatom, hogy hangosabb.
Vajon rendőr hord magánál hangerőmérőt?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Wadmalac, danke.
Erre akartam, hogy rájöjjön a kolléga, csak nem sikerült neki. Gondolom fától az erdőt, de mindegy is.
Kérdésedre: a légkürt fent, a csengő meg a nyeregcsövön, aztán ha keresni akarja bárki, mutogatok a lábam közé. A decibel pedig 115, viszont állítható. Ha gyalogosok között használod (pl. Ráday utca, Budapest), nyugodtan visszaszorítod olyanra, hogy a telefon kihangosítója is hangosabb nála. Utána ha mondjuk a Dózsa Györgyön mész.. nos, akkor feltekerem 80-100% közé. Ronda a légcső elvezetése - de dudál úgy, mint az autó. Észre is vesznek. Csak az ára borsos :) Meg ahogy mondtam, kevésbé esztétikus, mint pl. egy csengő.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
@24: tévedsz. Az idézett szövegben az van, hogy a kerékpárra szerelt hangkeltő eszköz csak csengőhangot adhat. Ez valóban nem z ad rja ki azt, hogy egy airzoundot is felszerelj rá - de ebben az esetben annak is csak csengőhangja lehet...
De akinek magától nem jut eszébe, hogy azt a szájbatekert légkürtöt felszerelheti pl. a hátizsákja pántjára, magára akaszthatja, stb - mindegy hogy hova, csak ne a kerékpárra, az inkább ne dudálgasson...
A magam részéről inkább azon gondolkodom, hogy beszerzek egy normális csengőt - például amilyenekkel az iskolában jelzik a tanóra kezdetét...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
"Az idézett szövegben az van, hogy a kerékpárra szerelt hangkeltő eszköz csak csengőhangot adhat."
Nos, az, amelyik kötelező, az csak ilyen hangot adhat.
Egyéb hangkeltő eszköz mellette nincs egyértelműen tiltva.
Ezért kéne meggondoltan fogalmazni az ilyen rendeletekben.
Amikor bevezették segédmotoron a bukót, sokan a szíjával a karjukra akasztva hordták magukkal, mert csak annyit írtak elő, hogy rajtad kell lennie, azt nem, hogy hol és hogyan.
Aztán a közlekedésrendészet is kapcsolt és átírták rendeltetésszerű viselésre. :)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
@ Wadmalac: a KöHÉM-rendelet ezért sorolja fel a kerékpároknál a kötelező tartozékok mellett az engedélyezetteket is.
Ami ezekben nincs felsorolva, az se nem kötelező, se nem engedélyezett a felszerelése.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
#27:
"@ Wadmalac: a KöHÉM-rendelet ezért sorolja fel a kerékpároknál a kötelező tartozékok mellett az engedélyezetteket is."
Vagyis olyan kiegészítőket, ami a rendelet írójának éppen eszébe jutott. Például a fejlámpa. A plusz hangjelző nem jutott eszébe.
"Ami ezekben nincs felsorolva, az se nem kötelező, se nem engedélyezett a felszerelése."
Nos, nem szerepel olyan benne, hogy ami itt nincs leírva, az tilos.
Ez csupán a te értelmezésed.
És hogy lásd, nem csak én értelmezem így:
Kiemelés:
"c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat,
Kicsit modernebb felfogású lett a rendelet, erre ékes bizonyíték ez a pont is. Aminek örülhetünk, hogy ezen túl nem tiltja egyéb hangjelző berendezés felszerelését."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!