Mi történhet akkor egy perben ha egy kormány rendelet egyik paragrafusa ellentmond egyszerű fizikai törvénynek?
Elméleti kérdés:
Van egy kormányrendelet amelyik kimondja, hogy pl. egy X jogi személy csak egy bizonyos pontig felelős. Viszont bárki által látható (és bizonyítható) hogy egy fizikai törvénynek köszönhetően az ő felelőssége sokkal több mint az a bizonyos pont.
Mi tesz ilyen esetben egy bíró, illetve mit kell tennie ilyen esetben hiszen a bíró a törvényt vagy rendeletet nem változtathatja meg?
Esetleg ha hív egy igazságügyi szakértőt és ő is egyetért azzal az állítással, hogy a fizikai törvény miatt valóban XY sokkal többért felelős, akkor ennek értelmében hoz egy egyedi ítéletet a bíró (figyelmen kívül hagyva a rendeletet, vagy azt mondja annak aki ezt állítja, hogy "bocsi", mivel a törvény ezt és ezt mondja ki, én sem dönthetek másképpen?
#10-es válaszoló: Igazad van, mentségemre legyen mondva, hogy a példa elején írtam, hogy a gázszolgáltatás törvényeit nem ismerem, de valóban, gondolatban feltételeztem, hogy meg van szabva a felső határ.
Viszont a vízszolgáltatás esetében véletlenül tudom, hogy 6 bar a megengedett legnagyobb víznyomás, tehát ezt is felhozhattam volna példának. (ráadásul a víznél nincs is olyan törvény, hogy minden ingatlant nyomáscsökkentővel kellene felszerelni a vízóránál, tehát még jobb példa mint a gázé.) Tehát ma az könnyen előfordulhat, hogy valaki nyugodtan zuhanyzik nem 6 hanem pl. 10 bar nyomású vízzel és erről halvány fogalma sincs, meg arról, hogy a zuhanyrózsa bármikor leszakadhat a csőröl és fejbevághatja. (csak egy példa).
Mindenesetre a #6-os válaszoló nagyon elegánsan már megválaszolta a kérdésem.
Még csak annyit, hogy ha a bíró valóban az Alkotmánybírósághoz fordul, annak döntése mennyiben tudja befolyásolni annak a pernek a kimenetelét amelyik kapcsán fordult a bíró az Alkotmánybírósághoz?
1. Semennyire, csak a törvényhozók kapnak egy kis házi feladatot, hogy javítsák ki a törvényt, vagy pedig
2. pluszként valahogy a szóban forgó perre is lehet egy AB döntés hatással? Ha igen, hogyan?
Kérdező!
Egy esetleges alkotmánybírósági döntés igen komoly hatással lehet egy folyamatban lévő eljárásra.
Ha az Alkotmánybíróság megállapítja egy jogszabály alaptörvény - ellenességét, akkor azt a normakontrollt kezdeményező eljáró bírónak figyelembe kell vennie az előtte lévő ügyben.
Köszönöm a #12-ik választ, ez minden esetre megnyugtató.
Viszont most vettem észre, hogy a #6-ik választól kezdve már nem fizikai törvényről hanem alaptörvényről beszélünk:
"Ha egy fizikai törvénynek ellentmond egy kormányrendelet, akkor a bíró az Alkotmánybírósághoz fordulhat, hogy állapítsák meg a jogszabály alaptörvény-ellenességét."
Csak hogy bezáruljon a kör és megértsem: milyen alapon számít egy fizikai törvény elhanyagolása egy törvényben alaptörvény sértésnek? Úgy értem, az alaptörvény melyik részének van ehhez leginkább köze?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!