Miért kéne ismernem a törvényeket, ha iskolában nem tanították?
Lehet fárasztó a kérdés, de most őszintén, ha iskolában mindenféle felesleges dolgot megtanítanak, akkor inkább azok helyett a törvényeket miért nem tanítják? Azt várják, majd az érett ember jókedvéből, nagy unalom közepette elolvassa a több ezer oldalas törvénykönyvet?
Ehhez hasonlóan sok-sok valós életbeli dolgot nem tanítanak meg, például az emberek jogait, vagy hogy hogy kell helyesen kitölteni az adóbevallást, feladni egy csekket, stb...
Gondolom azt várják, hogy a szülők majd megtanítanak mindent a gyereküknek, vagy majd előbb-utóbb valahogy megtanulják maguk...
Manapság egyre több az analfabéta. Hogy fogják ezek az emberek megtanítani a gyermekeiknek azokat az ismereteket, amikről fogalmuk sincs?
Egyrészt egyetértek veled, de aztán mégsem. Milliók képesek elsajátítani az élet eme alapelemeit, de mindig lesz olyan aki lemarad és életképtelennek bizonyul.
Kismillió írott és íratlan szabályt tanul meg az ember addig, amíg felnőtté válik. Ebben a szülei a legfontosabb segítők, és néhány dolgot akkor tanulunk meg amikor alkalmazni kell őket, ilyen a csekk kitöltése is. Én a Google-ból tanultam meg, de meg is lehet kérdezni másokat. Az Internet korában pláne könnyebb az információszerzés, csak venni kell a fáradságot a keresésre. Ha nincsen otthon net, akkor van a helyi könyvtárban, ahol a személyzet segít is(ott dolgozom). Sok olyan ügyfelünk van, akik ugyan nem tájékozottak, de hajlandóak utánajárni a dolgoknak a saját érdekükben, és hajlandóak segítséget kérni.
Ha pedig valaki bezárkózik, nem kér segítséget, a problémákat elodázza, azzal nem lehet mit csinálni.
Ugyanez a helyzet a törvényekkel, jogokkal. Ha valakinek megvan a józan esze, tudja hogy mit nem szabad tennie. Ha valamiben nem biztos, kérdez. Lehet kérdezni a NAVtól, a helyi kapitányságtól, és mindenféle kormányhivataloktól, legtöbbször már emailben is. Vannak ingyenes fogadóórák is, minden eszköz adott ahhoz, hogy a polgár tájékozódjon, ha akar. Ha úgy él hogy majd megoldódik a dolog magától, akkor persze jön a baj.
Voltaképpen lehetne a diákokkal ezer oldalas jog -és törvényadatokat magoltatni évekig, hogy aztán minden megváltozzon 1 év múlva, de nem érdemes. Ezek változó dolgok. Az ember elvileg intelligens, képes alkalmazkodni.
# 11/11 Időpont ma 23:27
A példáiddal az a baj, hogy értem én, hogy példa, de rossz. Hivatalos irat is... Én nem akarok sértegetni senkit, de mi a nehézség? Az "Anyja születési neve" vagy a "Neme" esetleg a "Lakcím" rész? Ami meg helyspecifikus, ott megint segít az ügyintéző, azért van ott. Nem lehet mindegyiket átvenni...
Az ének óra meg azért szar, mert ahogy a legtöbb tanár, az énektanár is a legkevésbé szakmaibb (egyébként meg jó lenne, pláne általánosban, amikor még valamennyire lehet alakítani az ember hangját. Utána már nehéz.)
Utolsó válaszolónak:
Amiket leírtál azokkal egyetértek, a kérdés nem arra irányult, hogy "nekem miért nem tanították meg ezeket", mert én vettem a fáradtságot, és utána jártam a dolgoknak.
Hanem arra, hogy a felesleges tantárgyak helyett miért nem azt tanítják, aminek értelme is lenne.
Nyilván úgy hogy folyamatosan változnak a törvények, felesleges azokat megtanítani, de akkor ott lenne a jog, amit heti 1-2 órában taníthatnának. Persze nem száraz elméleti szinten, ahogy most tanítanak szinte mindent, hanem gyakorlatiasan, amit a való életben alkalmazunk.
Én se szíveltem az oktatasi rendszert de vannak ertelmes dolgai.
Annak a tomentelen szaraz anyagnak köszönhetően "tanulod meg" az akár téged nem erdeklő anyagok elsajatítasát. Ez azt egyetemen hasznosítod.
Mindenki azzal jön hogy "gyakorlati" de senki se fejti ki mit jelent ez pontosan.
"felesleges tantárgyak helyett miért nem azt tanítják, aminek értelme is lenne."
Minden diáknak az az első gondolata pl a komolyabb matek, fizika és kémia elméletekre, hogy mikor fogja ő ezt az életben hasznosítani? És csak később, amikor megtalálja az érdeklődési körét, akkor fog kiderülni hogy ezek az alapok amikre építeni kell. Ha valaki programozó lesz, annak a matek fontos lesz. Ha tudós, akkor a fizika, kémia lehet fontos. Ha pedig egyéb, akkor ott vannak a humán tárgyak. Ezek az alapok mutatják meg a diáknak, hogy miben is jó igazán és miben nem. Ha valaki mindenből kettes de énekből kiváló, az elég jó iránymutató. Ha valaki tehetséges és minden tárgyból jó, az még többre viheti. De a legtöbb tudás az alapműveltség része, amit meg kell(ene) tanulni. Nincsen annál szomorúbb, ha valaki korlátolt szellemi színvonalon él, csak mert ő fölöslegesnek tartja az alapműveltséget, márpedig minden évfolyamon van 2-3 diák akik a legminimálisabb szintet is alig sajátítják el. Belőlük lesznek a félanalfabéta prolitömegek fő bázisai, akik aztán ilyen gyerekeket is nevelnek akiknek az 1848 olyan, mint az 1948, nem érdekli őket semmi, és igényük sincsen arra, hogy többek legyenek. És itt a lényeg: ha valaki érdeklődéssel nyit a világra, és hajlandó befogadni az olyan tudást is, ami őt nem különösebben érdekli, akkor az a való életben is könnyebben fogja fel azokat a dolgokat, amik az életét meghatározzák. Lehet hogy a diákot nem érdekli a zenetörténelem, de mégis kutya kötelességének tekinti a hallottak elsajátítását és visszaadását. Ha pedig kikerül az iskolából, akkor magától fogja keresni azokat az információkat, amik szükségesek az életéhez.
10: "Az adóbevallás leírása - hacsak nem vállalkozol, de az más témakör -, nagyából kettő darab A/4es lapra kifér. Ezen mit oktassanak de komolyan?"
Könyvelő vagyok, nem egyszer előfordult, hogy többen egy mondaton lovagoltunk, hogy mit is akarnak ezzel.
De nem konkrétan azt kellene tanítani, hogy az 53. sor b oszlopába mit kell írni, hanem általános kötelezettségek, bejelentési kötelezettségek, stb.
Pár embernek már segítettem SZJA bevallásban, nem is a tök hülye kategória egyik sem, mégis alapismeretek hiányoztak nekik. Ráadásul megfogva a papírt már pánikba estek, hogy jajeztnemtudom! Általánosságban meg lehet ismertetni. Persze önképzéssel, érdeklődéssel utána lehet sok mindennek nézni, csak sok ember úgy van vele, hogy ez valami misztikus jajistenemdeszörnyű dolog és úgyse fogja érteni.
" Azon kívül rá lehet sózni az APEH-ra is ingyen."
Néhányan ezzel sincsenek tisztában.
"Csekket meg a postán a pultban segítenek kitölteni, ha épp nem megy."
A postáskisasszony és mögötte 20 ember lelkes k.anyázása mellett.
Persze mindent meg lehet tanulni, de miért nem lehet eleve hasznos ismereteket tanítani?
A jogi ismeretekre is sokan azt mondják, hogy állandóan változik. Igen, egyes elemei, de alapból sok minden ugyanaz. Pl. ha gyereket csinálsz gyerektartást kell fizetni. Jogod van a láthatáshoz, kötelességed a fizetés. stb.
Ráadásul ha valakinek vannak némi alapismeretei, akkor érdeklődőbb a változások iránt. Pl. ismered általánosságban az öröklés szabályait. Egy-egy eleme megváltozik, akkor már ha a neten böngészed a híreket, akkor rákattintasz, hogy hogy is lesz most? Ha pedig fingod sincs semmiről, akkor nem fog érdekelni.
16: Az alapműveltséggel szerintem azért mindenki egyetért. Nem arról van szó, hogy akkor ne is tudják a tanulók, hogy Mozart nem festő volt. Viszont több tárgyból (főleg a fizika és a kémia) olyan mélységben mennek bele az elméleti dolgokba, hogy a tipikusan sokat markol keveset fog esete.
Én mindig is utáltam ezt a két tárgyat, a gimnázium 4 éve arról szólt, hogy kettessel átcsúszok.
Már szülőként vettem részt a Csodák Palotájában egy előadáson, ahol megértettem, hogy ez érdekes és izgalmas is lehet - ha nem úgy tanították volna ahogy tanulnunk kellett. Ha nem rohanunk úgy a tananyaggal, egy kicsit kevesebbet de azt jobban elmélyítve, érdekesebben tanították volna, akkor egyrészt több megragadt volna a fejemben, másrészt magamtól is elővettem volna a könyvet és utánaolvasok. Persze ettől sem lettem volna vegyész vagy fizikus, de több maradt volna a fejemben - akit meg nagyobb mélységében érdekelt volna a fizika, annak adtak volna lehetőséget plusz óraszámban tanulni.
Nekem az a lehetőség tetszene, hogy lenne egy általános alapképzés és emellett a diákok határozhatnák meg, hogy a plusz óraszámokban milyen tárgyakkal akarnak nagyobb mélységben megismerkedni.
Most lehetne (és kell is) vitatkozni azon, hogy általános tanterv mennyire "aktuális", mennyire szorul megreformálásra, de azért az az irány nagyon rossz, amit te képviselsz. Egy érettségizett embertől elvárható, hogy képes legyen kitölteni egy csekket, akkor is, ha előtte sosem csinált ilyet. Adóbevallás hasonló kategória.
Az a baj a konkrétumokat követelő bírálatokkal, hogy csak az ő személyes életükkel foglalkoznak. Persze, ha a BME-re jársz, akkor semmi szükséged irodalom órákra, jó lenne helyette még egy kis fizika meg matek, de azért mindenki nem fog oda menni, és pláne nem 14 éves dől ez el.
Szerintem is jó lenne, ha némi jogi, közgazdaságtani, könyvelésügyi alapismeretet szereznének a diákok, de nem lehet mindent. Alapvetően készségeket kell fejleszteni mintsem lexikális tudást, ebbe az irányba érdemes elmozdulni, ugyanis a világ egyre gyorsabban változik.
# 17/19 Időpont ma 00:10
Komolyan kérdezem, mert lehet én egyszerűsítem túl. Az SZJA bevallás a magánemberek többségének (azt gondolom kijelenthetjük, hogy sima alkalmazotti jogviszony sokkal több van, mint egyéni vállalkozó, cégről pedig szerintem nincs értelme beszélni) egy egyszerű CTRL-C CTRL-V a munkáltatótól kapott (1353??)-as papírról, nem?
Egyéni/társas vállalkozási adót pedig szerintem hülyeség lenne tanítani, ez - amennyire én belelátok - külföldön is elég gyakran változik ahhoz, hogy el tudjon avulni az iskolai tudás. Az meg megint konfrontációkat szül, hogy a tanórán még 500 000 forint alaptőke kell egy KFT-hez, addig a valóságban rég visszavitték - ha jól emlékszem - 2 millióra...
Azt, hogy az APEH-ra rá lehet sózni, bemondja a TV, a rádió, még újságcikkek is foglalkoznak vele. Ne kelljen már tényleg 60 helyen elmondani :-(
Ezek szerint csak én találkoztam békés postáskisasszonyokkal, aki még anno segített. Ráadásul a csekkfeladások túlnyomó többsége csak annyi, hogy odaadod a sárgát, meg azt a pénzmennyiséget ami rá van írva. Mit kéne ezen oktatni? Rózsaszín csekk hátulján rajta van (volt? ezer éve nem voltam postán). Persze, könnyebb ha valaki elmagyarázza, de ha ilyen tényleg egyszerű dolgoknál is ezt igényli az ember, mi lesz vele később? Inkább az online ügyintézésekre kéne megtanítani már az embert informatika órán Microsoft Office helyett. Programtervezőként felháborít, hogy ECDL vizsgás emberek nem tudnak semmit csinálni a gépen, csak az office-t kezelni (abból is ált. csak az MS-t. Egy libreofficenál meghal a tudomány). És akkor még csökkenteni akarják az informatika órákat... (de ez már egy másik téma).
Itt viszont elsiklott egy információ: Én pont a jogoktatás mellett vagyok, akár már általános iskola felső tagozatától.
Ami bssza a csőröm, hogy egyetemen (illetve nekem a középiskolában és OKJ-n is ), a "jogi alapismeretek" című tárgyunk vállalati/üzleti/céges jogok és formákról szól, az EGÉSZ. Ez nem jogi alapismeretek, hanem üzleti... A pláne ugye az, hogy ez kötelező tárgy. Tizensok év alatt nulla (0!) fontos jogi dolgot tanultam volna meg, ha nem megyek át az ÁJK-ra néhány általános jog előadásra.
A másik ami bssza a csőröm és ezzel kapcsolatos, hogy ez az üzleti alapismeretek egy alkalmazottnak sok (nem leszek jobb munkaerő attól, hogy tudom, hogy 20 millió kell egy részvénytársaság indítási alaptőkéjének), vállalkozás indításához meg kevés, tehát semmi értelme az egésznek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!