Rolleres vs. gyalogos baleset, ki a hibás?
Sziasztok, tegnap történt meg velem.
Éppen kiléptem egy üzletből a járdára mikor oldalról nekem ütközött a rollerrel egy fiatal lány, engem fellökött, ő jó nagyot esett, enyhe agyrázkódást szenvedett. Azonnal hívtam a mentőket és a rendőröket. Viszonylag hamar kiértek. Én megúsztam egy kisebb ütődéssel a bal vállamon, de a mentősök gyors diagnózisa szerint a hölgy enyhe agyrázkódást szenvedett, esés közben beverte a fejét a betonba. Rendőrök felvették a tanúvallomásomat. Kérdezték, mennyire fáj a vállam, mondtam nem vészes.
Rám nézve ennek lesz még következménye? És a rolleres most közlekedhet járdán, vagy nem? Mi van ilyenkor?
Értelmes válaszokat várok!
"Ezek a rollerek elég gyorsan mennek"
Melyikek? Mert a kérdező nem specifikálta milyen roller volt, lehetett kicsi, nagy, elektromos, manuális, bármilyen. Egy épületből ugyanúgy nem lehet kilépni csak úgy a járdára, ahogy a járdáról az útra, előbb körül kell nézni.
"A járda nem bringaút, semmi keresnivalója rajta biciklisnek, rollerosnak, robogósnak, semmilyen járműnek."
A rolleros mindig mehet a járdán, a kerékpáros is mehet rajta, ha az úttest vagy a bicikliút hibás vagy életveszélyes, illetve ha nincs kijelölt bicikliút vagy biciklis nyomvonal, és a nagy forgalom miatt nem érzi magát biztonságban. A robogós már valóban nem mehet a járdán, de pl. görgorcsolyával vagy gördeszkával ugyanúgy lehet a járdán közlekedni, mint rollerral. Az elektromos roller kicsit más téma, de tudtam egyelőre azzal is lehet a járdán menni. Szóval az, hogy ezeknek semmi keresnivalójuk a járdán, hülyeség.
Az sem mindegy egyébként milyen járda, mert ha osztatlan bringa-gyalog, akkor megint csak az a szabálytalan aki körülnézés nélkül kiront a biciklisek, rolleresek közé a járdára.
Egyébként a járdán a gyalogosok legalább annyira zavaróak a biciklisek számára, mint a biciklisek az autósok számára. Ugyanúgy nulla közlekedési kultúra, semmire sem figyelnek, mennek amerre látnak. Hiába van osztott bringa-gyalog sok helyen, felfestve, kitáblázva, a gyalogosok többsége le se szarja, simán rámennek a bringaútra és ők vannak felháborodva ha szólsz nekik. Nem mindig a bringás, rolleros a hibás attól még, hogy a járdán közlekedik, amit egyébként a KRESZ megenged neki, bizonyos körülmények között.
adós vagyok a részletekkel még, ahogy látom.
A kiscsaj elektromos rollerrel közlekedett, viszonylag nagy sebességgel a járda épületekhez közelebbi részén. Az üzlet ajtajától másfél méterre történt az eset. A járda csak normál, nem osztott de viszonylag széles. Mire körülnéztem volna, belém is jött.
Látod be kéne tiltani az üzleteket és kirakatokat, mert a nézelődéssel elvonja a figyelmedet a járdáról. :D
Komolyan nekem ez nem is kérdés.
Egyértelmű hogy e-rolleres a felelős.
Néhány városban be is tiltották pont emiatt.
Ennél már csak az rosszabb amerre járok lakóövezetben az önkormányzat engedélyezte a közös biciklis gyalogos sávot járdaszélességben. Úgy hogy a kerítés melletti növényzet a felét kitakarja. Egy babakocsi alig fér egy gyalogos mellett, nem hogy még biciklis arra száguldozzon és pont előtte külön járda van közben pedig forgalmas útkereszteződés. Múltkor leugatta egy biciklis a fejünket hogy miért merünk az ő sávjába sétálni, mert nem fér el..
Kérdező: adott szituban bizony a rolleres hibázott, mégpedig legalább kettőt:
1) Valószínűleg 10km/h-nál nagyobb sebességgel közlekedett (szabályozás hiányában szerintem a kerékpárosokra vonatkozó szabályok az irányadóak)
2) Nem vette figyelembe, hogy milyen veszélyekre kell számítania az adott útszakaszon
A rollerek betiltása szerintem nem megoldás, sőt, hosszú távon inkább rossz dolog. A mikromobilitási megoldások segítenek az autós forgalom csökkentésében és a tömegközlekedés tehermentesítésében is - az e-roller sokszor gyorsabb és kényelmesebb, mint a bicikli vagy a tömegközlekedés.
A bringa-gyalog kombót meg egyszerűen nem szabad engedélyezni, egyszerűen életveszélyes. Csak hát olcsóbb és gyorsabb lefesteni egy csíkot, meg bepingálni pirosra a felét, mint rendes infrastruktúrát kialakítani, vagy az autóktól elvenni egy-egy sávot, és megharcolni a fejlődésért.
Sem a KRESZ, sem más jogszabály nem minősíti járműnek a rollert. Ebből adódóan, gyalogosnak minősül a rolleres, mint a gördeszkás és a talicskát vagy babakocsit toló ember.
Tervezik, hogy MAJD
(valamit megnyomtam, és elment)
Tervezik, hogy MAJD valamikor a max. 25 km/h végsebességnél lekapcsoló rollereket kerékpárnak, efölötti képességűeket pedig segédmotoros kerékpárnak fogja nevezni a KRESZ.
De egyelőre még semmi ilyen nincs.
Állásfoglalások vannak (pl. belügyminiszteri, és egy másik minisztériumi), de ezek egymásnak is ellentmondanak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!