Tényleg ennyire rossz itthon a helyzet? Budapestiként csak részben tapasztalom.
Igen, vidéken jóval rosszabb lehet. Pedig én imádom a vidéket, egyrészt fáj is érte a szívem, másrészt nagy álmom vidéken élni. Mármint vidék-vidéken - ha addig nem sorvad el teljesen.
Én itt, Budapesten azt tapasztalom, hogy egyre több az ápolatlan, rossz megjelenésű ember, a "proli", a drogos, egyre rosszabb a közbiztonság (én már ez utóbbi miatt a költözést fontolgatom).
Továbbá hiába tanultam (diploma és OKJ, jogsi), van nyelvvizsgám és valamennyire beszélem is az angolt, mégis csak irodai konkrét adatmásolgatós munkára kellettem, a szakmáimat dobhatom kukába.
Amennyi hírt hallok, látok, olvasok, abból meg átjön, hogy túlspilázzák a migránskérdést. Én amúgy konzervatív vagyok, nem tetszik nekem a migráció (féle is tőle) és nem akarom a multikultit. Ugyanakkor azért érződik a hírekből, hogy két okból nyomatják ennyire a témát: félj és ezért szavazz a Fideszre; félj és közben ne vedd észre a többi problémát.
Ettől függetlenül, vessetek meg, de lassú általános javulást érzek.
Például Budapesten végre vannak új buszok (újak is, nemcsak használt), villamosok (újak is, nemcsak használt), új villamosvonal-szakaszok (ha rövidek is), végre nőnek a bérek (valamennyire... mondjuk az enyém nem :D), sok új autót is látni és igazi tragacsot már alig-alig, az emberek el tudnak menni nyaralni. Nem keresek jól, de valamennyire félre tudok rakni.
Nem látom jónak az ország helyzetét, de annyira rossznak se.
Mi az igazság? Tényleg annyira rossz?
Budapesti-vidéki összehasonlítás, viszonyítás és változással kapcsolatosan azt tudom mondani, hogy Budapest helyzete az alábbiakban változott az elmúlt időkben a leginkább:
Volt egy átmeneti javulás a közlekedés színvonal tekintetében, újabb járművek, de most már ismét egyre több az elöregedett tömegközlekedési jármű, illetve a járművek száma is csökken, és nem csak darabszámra, ami önmagában még jó is lenne, ha növekedne az új és megbízható üzemelésű jármű, hanem az üzemkész járművek száma csökkent.
Jelentős változás a Combino, a nagyon régi villamosok kivonása 2 és 4-es metró, bár szerintem a 4-es metró árából sokkal hatékonyabban lehetett volna fejleszteni a közösségi autós és kerékpáros közlekedés minőségét.
A fokozatos akadálymentesítés, aminek üteme azonban ennek ellenére elégtelen.
A kerékpárutak átgondolatlan és szakszerűtlen tervezése, ha van egyáltalán tervezés, főleg, hogy ezeket nem fővárosi szinten összehangolva szervezik, hanem kerületi szinten, és vagy összeér, vagy nem, illetve ha nyernek x km-re pályázatot, akkor nem az a cél, hogy minél jobb és átfogóbb kerékpárút legyen, hanem gyakran egy kerékpárutat építenek ki olyan kacskaringósra, hogy egy kerékpáros sem megy rajta, hanem levágják a felesleges kitérőket (lásd a Lágymányosi híd pesti hídfőjénél lévő bicikliutat példaként, de szörnyű és balesetveszélyes a Bálna melletti kerékpárút szakasz, ahol a Duna és a Bálna között egy nagyon szűk sétány van. Emellett oda adtak engedélyt a vendéglátó helyiségeknek hogy asztalokat tegyenek ki, közvetlen mellette a bicikliút, és azon túl az étterem a bicikliúton meg halad a gyalogos forgalom így keresztbe is hosszában is).
Nagyon pozitív fejlemény viszont a tömegközlekedésben az éjszakai járatfejlesztés. Nem tudom, hogy mikor történt, már nagyon régen, de akkor is fejlődés,
Jelentősen csökkent a fák és a zöld felület és zöld terület (a kettő nagyon nem ugyanaz, ökológiai szempontból jelentős különbséggel bíró szakszavak) Emiatt a városi légszennyezettség jelentősen növekedett, pedig már korábban is súlyos bajok voltak főleg a téli időszakokban.
Városépítés tervezési szempontból súlyos hibák vannak, amikor a műemlékvédelmi épületek épülettömbök mellett stilisztikailag kirívóan eltérő épületekre adnak engedélyt, és építenek. Ilyen példa a Nemzeti Múzeum melletti üvegőalota, így már a Kálvin térről nem lehet rálátni a múzeumra, és nem egy környezetben külsőleg odaillő de belsőleg modern szerkezetű épületet húztak fel. Vagy ilyen a lánchídi Alagút melletti régi háztömbből kiugró területileg és vizuálisan is kiugró üvegburkolatú ház.
Kulturális közösségi élhetőség szempontból jelentős változás van, sok közösségi kulturált együttlétnek teret adó romkocsma, ami a sarki zugkocsmákkal szemben ahol a holt részegre ivás a lényeg.
Sajnos szerintem közbiztonságilag és vagy lakossági viszony szempontjából nagyon romlott a helyzet. Ennek oka az lehet, hogy pl. a felújított és így felszámolt gettóterületekről az antiszociális illetve normális lakóközösségi életre alkalmatlan emberek szétszóródtak és ahelyett, hogy integrálódtak volna, sok lakó nyugalmát zavarják, illetve sok vidékről ideköltöző ember egyszerűen nem képes felfogni, hogy más világ van egy panellakásban, mint egy tanyán. Ezek nem cigánykérdés, mert ultramagyarok körében is ezt tapasztalom, és nem is a vidékiek leszólása, mert nagyon sok kulturált vidéki embert ismerek, akik normálisabbak igen sok budapestinél, nincs bennem ilyen előítélet. Azt se mondom, hogy minden feljövő vidékivel gond van, ez egyáltalán nem igaz, de a kirívó esetek keserítik meg a környezetük életét, nem az integrálódni képesek.
Vidéken is, fővárosban is inkább presztízsberuházások vannak.
Vidéken még most is iszonyatosan rossz a tömegközlekedés, az úthálózat is sok helyen hagy kívánnivalót maga után, az egészségügy sokkal rosszabb a budapestinél, bár ott sem rózsás a helyzet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!