Akik folyton panaszkodnak, hogy milyen rossz a magyar oktatási rendszer, azok meg tudnák fogalmazni, hogy mi is olyan rossz benne?
Visszakérdeznék. Miért és kinek jó az a rendszer amelyben a panaszkodik a tanár a diák és a szülő is ?
Egyedül a szakpolitikusok szerint van minden rendben.
Jól teljesítő diák elégedett szülő, megbecsült pedagógus.
Ez lenne a cél. Ezt oldja meg az a sok túlképzett szakpolitikus meg tanácsadó.
#10-es!
És hogyan nehezítenéd meg az érettségit? Mert már így is olyanokat kérdez, hogy megint lexikális tudás az egész. Minek kell pl manapság egyáltalán olyan részletesen tanulni a törit, amikor az fent van neten? Nem az érettségit kell megnehezíteni, hanem gyakorlatiasabbá tenni az egész oktatást, és kevesebb anyagot tömni a gyerek fejébe.
Azt miért nem hozza fel senki érvnek, hogy eltűntek a társadalmi rétegek? Mert ez is az oktatási rendszernek köszönhető.
Egy soron dolgozó gyári munkás maximum csak 8 osztályos lehetne, ugyanis az egy betanított munka. Mégis, mi a francnak tanulni 10+ évet tanulni azért, hogy egy olyan munkát végezz, amit betanítanak néhány hét alatt? Semmi!
A szakoktatás úgy sz*r ahogy van, mert mindenki úgy áll hozzá, hogy úgy is a munkahelyen tanulja meg a szakmát, nekem csak az alapokat kell megtanítanom. Igaza van, de régen úgy jött ki az ember az iskolából, hogy önállóan odalehetett rakni dolgozni.
Az érettségit nem kéne annyira erőltetni. Elterjedt az a nézet, hogy akinek nincs érettségije, az hüle. Ennek köszönhetően már mindenki érettségivel rohangál, és aki nem tud ebből összehozni egy kettest, az tényleg hüle. Érettségit az tegyen, aki tovább is akar tanulni. Olyan szakma nem is létezhetne, ami érettségihez kötött.
Attól mert valaki nem tudja, hogy milyen kötés van a vas szerkezetében, vagy hogy a -bb toldalék hogyan bizonyítja az uráli nyelvrokonságot, még nem lesz értéktelen ember. Ez mind csak fölösleg. A vasszerkezet tudja a kémikus, a nyelvrokonságot a nyelvész.
És ezt a listát még bőven lehetne folytatni. . .
Nem tudom, hogy mindenki meg tudná-e fogalmazni. De elég sokan és elég pontosan megtették. Annyit tennék hozzá, hogy szerintem túl enyhén. De ha te ezekből ezt nem értetted meg, akkor itt, nem feltétlenül szakmai körben, miért reméled, hogy valaki megérteti veled?
Még annyit. Közgazdászok, szakpszichológusok és egy sor más tudomány képviselői mondják: ha egy rendszer jó, jól működik és eredményes, ott nem panaszkodni, hanem élvezni szokták a helyzetet. Panaszkodni ott szoktak, ahol valami nem jó. Ha pedig már sok dolog és nagyon nem jó, akkor nemcsak panaszkodnak, hanem dühösek, sokat beszélnek róla és nem éppen halkan. Igaz ez az oktatási rendszerre és minden másra is.
De persze a látáshoz szem, az értéshez gondolkodási képesség szükséges, akinek ez nincs, legfeljebb úgy érezheti, mint a természeti csapást. Rossz, de fogalma sincs, mit kezdjen vele. És nem ért az egészből semmit.
Mondjuk én már 10 éve leérettségiztem és azóta elvégeztem egy egyetemet is, nagyjából azért tudom, hogy mi a probléma. Főleg, hogy sok dolognak a hiányát magamon éreztem.
Kezdjük ott, hogy általános iskolában (minket legalábbis) nem tanítottak meg tanulni. Nekünk már elsőtől kezdve voltak olyan óráink, ami hasonlított a későbbi biológiára, kémiára és fizikára. Egy 7-8 évesnek mire jó az, ha fel tudja sorolni az összes csontot az emberi testben (fene sem emlékszik már rá 20 év után).
Később sem lett jobb, mindig csak magolni, magolni, magolni... a kritikus és logikus gondolkodás pedig alakul, ha otthon foglalkozik valaki a gyerekkel. A matematika szerintem fontos (legalábbis nekem az lett volna, ha nem lett volna egy szar tanárom középiskolában, aki szerint egy kisegítőben a helyem és szimplán hülye vagyok), jó lenne, ha nem az egyetemen kéne megtanulni a komplex számokat, a deriválást és integrálást úgy, hogy még az egyszerű polinom műveleteket is újra kell tanulnom...
Vagy éppen anyagtanból újratanulni az elsős kémiai és fizikai dolgokat.
De az egyetemeken sem mesés a helyzet. Elavult az oktatás, a 70-es és 80-as évek az irányadóak, ráadásul ott is rengeteg olyan tantárgyat oktattak, ami totál felesleges volt és a munka világában abszolút nem veszem hasznát.
Őszintén szólva, az elmúlt 20-21 évet amit iskolapadban töltöttem, szimpla időpazarlásnak érzem. Persze, nyilván kaptam egy szemléletet is, ami segít gyorsabban tanulni, de feltételezem, hogy sokkal többet ki lehetett volna hozni ebből az egészből.
és erről nem csak az oktatáspolitika, hanem a dilettáns és türelmetlen tanárok is tehetnek. Ha utálják a gyerekeket, akkor a faxért kell tanárnak menni? Annak meg sok értelme nincs, hogy felolvassuk a könyvet...
# 12/16 Időpont ma 21:42
Mondjuk a töriérettségi pont rossz példa ebből a szempontból. Vagy inkább úgy mondom, pont jó, de a többinél nem ez a helyzet. A közép matek nevetségesen könnyű a négyjegyűvel.
De egyébként a nulla lexikális tudás sem feltétlenül jó irány, mert abból tényleg a szakbarbárok lesznek. Egy érettségizett emberrel tudjak már az internet nélkül is széleskörűen beszélgetni.
(Nem mintha a jelenlegi rendszer ezt lehetővé tenné, de ez más kérdés)
Mint pár évvel ezelőtt érettségizett diák a következőket tudom mondani:
1, a tananyag 70%-a !jelen formájában! teljesen felesleges. Legékesebb példája ennek a heti 4 magyar nyelv és irodalom óra. Ennél értelmetlenebb dolog egyszerűen nincs. Sírhatnékom támad ha belegondolok, hogy mennyi időd vett el az életemből...........
2, nem ad használható tudást
3, a diákok nem tudnak specializálódni
4, az iskolák állapota és felszereltsége tragikus (kivétel bizonyos Budapesti iskolák akiknek jó a menedzsmentje)
5, sok a rossz tanár, a jó tanárok pedig túlterheltek és nincsenek jól megfizetve
6, mint ebben az országban minden, ez is korrupt
7, egyes tanárok hozzáállása. A tanár egy alkalmazott. A diákok szüleinek az alkalmazottja. Szóval ha a diákok szüleinek valami nem tetszik akkor a tanár kussoljon, és tegye amit mondanak. A rossz tanárokat pedig ki lehet rúgni, és le leeht cserélni egy normális rendszerben.
Túlterheltek a diákok, óóó persze, én is voltam diák két éve még, és nagyon nem voltunk túlterhelve. Mindenki ma könnyen és gyorsan akar mindent, nem hajlandó dolgozni, ezért tart ott az ország, ahol tart. Naponta 10 órát facebookozunk, de persze tanulni nincs időnk, túl sok a tananyag, túúl vagyunk terhelve, hát persze.
"- Töri: Iszonyatosan sokat kellene tudni, tök feleslegesen. Én szerintem elég lenne csak a magyar történelmet tanítani. A franciák hol tanulják a magyar törit olyan részletesen, mint mi a franciát? "
A magyar történelmet azért nem tanulják, mert olyan kicsi nemzet vagyunk, hogy közünk nincs a világ történéseihez. Mi sem francia történelmet tanulunk, hanem világtörténelmet, mint ahogyan a világon mindenhol (nemzetközi/egyetemes történelem s nemzeti történelem), így nemegészen értem, miért várod el, te barom, hogy a franciák magyar történelmet tanuljanak. A világtörténelemben gimis szinten max a honfoglalás koránál, a 48-as forradalmaknál és 1956-nál említenek meg minket.
És nem, nem lenne elég, mert a magyar történelem ismerete a nemzetközi nélkül nem ér semmit, plusz engem mindigis a nemzetközi érdekelt, ki nem állhattam volna, ha magyart kell csak tanulnom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!