Szerinted is tele van az iskolai tananyag fölösleges részekkel?
Benne lennél egy gyökeres tananyag-megkurtításban? Minek biokémát tanulni? Minek a másodfokú egyenlet? Minek a hőtan? Minek az aminosavak? Soha nem fogod használni az életben. Nem inkább olyanokat kéne tanulni aminek:
-hasznát veszed (elsősegély, önvédelem, minimális pszichológia [stresszkezelésnek + családi probrémák megoldásának módja, meg azt is itt mondhatnák el mért ne verd a gyereked, milyen lelki elváltozásokat okozhat] , matek helyett célzottan LOGIKA oktatása, továbbá papírok és ügyintézés, jogtudatosság stb.)
-Csak azt ami alap, de azt igazán (egyenletes vonalú egyenletes mozgás megmaradhatna, egyszerű műveletek gyorsabb és pontosabb elvégzése, pl mire a másodfokú egyenlethez érünk már sokan nem tudjuk a szorzótáblát tökletesen, nem tudunk nagyobb számokat hibátlanul összeadni stb
-Ami felkelti az érdeklődést (asztrofizika szemléletesebb és mélyebb bemutatása, exobolygók, világegyetem szerkezete és kialakulása, kortárs [vagy "kicsit kortársabb"] irodalom, festészet és zene az elavult , elaggott klasszikusok helyett)
-Ami az önálló alkotásról szól (zene- művészet- és irodalomtörténet helyett inkább az alkotásra helyezvén a hangsúlyt, rajzoljunk , írjunk verset, és tanuljunk meg ha nem is zenét írni, de legalább egy egyszólamú dallamot magunktól kitalálni/szerkeszteni- Finnország is hasonlóan lett zenei nagyhatalom!)
-Ami Nemzeti identitásépítő azt nagyjából meghagynánk)
(Kertész Imre helyett Wass Albert az irodalomban [Nyírő továbbra SEM], Történelemben a sikerek hangsúlyosabbá tétele a kudarcok helyett, kronológia és évszámok helyett gondolkodni tanítás)
Célirányosabb specializáció kéne, míg a "törzsanyagból" elvennénk, a fakultációk , egyéni érdeklődések hangsúlyosabb szerepet és magasabb óraszámot kaphatának. Akit érdekel a matek az nem csak integrált tud számolni hanem a komplex számokat is megérti, harmadfokú egyenletet is meg tudhat oldani stb..
Nem értem, hogy az asztrofizikának mivel veszed nagyobb hasznát, mint a biokémia alapjainak, főleg, hogy természettudományos egyetemre nem vesznek fel, ha nem érettségizel kémiából, biológiából, fizikából, matekból stb... A másodfokú egyenlet még akkora ördöngősség.
Az ügyintézésnek sincs sok értelme, mert mire egy gyerek eljut addig, hogy azt használni fogja, addigra úgy se fog emlékezni semmire erre a valószínűleg élete legizgalmasabb tanóráit kitöltő anyagra.
Nem azt mondom, hogy nem lenne min változtatni, de inkább ne te csináld.
Igen, szerintem is, néhány tananyagban fölöslegesen mennek olyan mélyre, viszont sok fontos dolgot pedig nem tanítanak meg (jogi ismeretek - jogok és kötelességek, ügyintézés, elsősegély, stb..)
De a részletekben már nem mindenben értek veled egyet.
Nem az asztrofizika olyasfajta egzakt tudományos oldalára gondoltam mint ahogy a biokémiát adják, hanem a lényegretörő , szemléletesebb módon, pl.: a biokémiáról elég kevés ismeretterjesztő dokumentumfilmel láttam a tvben, míg a világegyetem természetéről és kialakulásáról annál többet.Én is hasonló sztorizgatós módon gondoltam szemezgetni ebből pár leckét, de közelsem annyit mint amennyi biokémiát tanulunk. Ha van olyan része a fizikának ami a legtöbb diák számára érdekes az ez.
Alapvetően annyit hagynék meg ezekből a tantárgyakból ami
-fontos az élethez feltétlenül.
-Ami megfoghatja a diákokat, vagy legalább nagy részét.
Utóbbira való törekvést a fidesz terveiben is láttam.Nekik annyira futotta hogy többet tanítanak a szexualitásról. Hát ehhez gratulálok, primitívebb módot én se tudnék kitalálni eme elv alkalmazására.
Ja és az egészből kihagytam véletlenül a gazdasági, vállalkozási, pénzügyi ismeretek tanítását..
Ez aranyos, hogy gyakorlatiasságról beszélünk, de az egyenes vonalú egyenletes mozgás, amely Földünkön talán az elképzelhetetlen kategória, az maradjon vagy az asztrofizika jöjjön be a tananyagba az exobolygókkal...
Senki nem állítja, hogy az oktatás tökéletes, de azt mondani, hogy a matematika helyett logikát tanítsanak...
Nem tudom milyen iskolába kerültél. Egy Gimnáziumnak az a lényege, hogy a továbbtanulásra, az egyetemi tananyagra készítsen fel MINDENKIT.
Amiket írtál azok annyira alap dolgok, hogy az emberek önmaguktól vagy a közvetlen környezetüktől tanulják meg. Az iskola sosem fog az életre nevelni.
Ha a másodfokú egyenleteket nem érted, mit akarsz az asztofizikától?? A marketingszagú áttekintésnek nulla értelme van, a normális megértéshez pedig pár év egyetemi alapozás kell. (Az egyenes vonalú egyenletes mozgás meg egy bő hetet foglal el a tananyagban. A másik 90héten mit csinálnál?)
A célirányosabb specializáció pedig csak egy bizonyos százaléknak lenne jó. Egy általános szakon sokan 12.-ben döntik el hol szeretnének továbbtanulni, ők menjenek vissza az időben? Ha te már tudod, akkor menj olyan szakra vagy szakközépbe.
A kamat kiszámítása továbbra is nélkülözhetetlen, de a kúp felszínének kiszámítása nem az. Hallani olyan egyetemett végzett emberekről akik hisznek az 50.000 éves rovásírásban meg az arvisurás hunrokonságos hülyeségekben, s immár parlamenti képviseletük is van a jobbik színeiben. Meg lehetne tanítani, hogy hol fedezzék fel a logikai hibákat az ilyenekben, mert hemzsegnek az ilynemű könyvek tőlük. Nem nagy kunszt, én erre 14-16 éves koromban képes voltam - és viszont kevésbé leszel átverhető!
Azt mondjk hogy a matek arra van hogy a gondolkozás logikáját fejleszti, nahát ezt én egyáltalán nem tapasztalom. Ha leülünk egy feladatsor elé, akkor vannak szabályok amik áthághatatlanok, úgygondoljuk hogy bele se kell gondolni ezek esetleges létébe amikor nem épp matek feladatot oldunk meg. Így a gimnáziumi matek anyag 90%-a fölösleges. Logikát egy jó nagy fäszt fejleszti, érettsgi után halálodig egy árva kúp felszínét sem fogja kiszámítani 90%-unk . A maradék 10%-nak meg ot lenne a fakultáció.
Az asztrofizika meg csak egy példa volt , méghozzá szubjektív példa, speciel engem az fog meg legjobban, és a környezetemben is ezt tapasztaltam.(ja meg még érdekel a relativitáselmlet is de azt eszemágában nincs hangsúlyosabbab tanítani mint most ahogy teszik - mielőtt még azzal lennék vádolva hogy a saját képemre akarnám formálni a fiatalságot).
A lényeg az hogy az érdeklődést legikább felkeltő témákat IS részesítsék relatív előnyben . Ez pusztán 10-15 oldalt tenne ki tankönyvenként az én verziómban. És nem is arra lennének ezek a dolgok hogy emlékezz rá feltétlen, hanem hogy megtaláld azt a területet ami érdekel, és tud koordinálni a majdani fakultáció tárgya, majd a továbbtanulás iránya megválasztásában.
A kinematika pedig annyira alapvető része a fizikának, hogy azt azért még megérné tanítani. Az sem nagy kunszt.
Nos ahogy én az egyetemeket elnézem Jelenős részükre, ha nem is mindre (bár az arányt nem tudom pontosan) bármely szakra elég valamelyik érettségi tantárgyból való érettségi. Ha a gimnázium valóban az egyetemre készít fel akkor mit keres az órarendemben a Művtöri? Hittan? Tesi-na az aztán nagyon kell az egyetemre (az valami másért kell, miért is?)
Pár napja/hete kizuhant egy férfi az ablakból a blaha lujza téren. Tömeg vette körül akik lelkesen fotózták. Csak egy ember próbált segíteni. Nemtudom hogy ő hogy csinálta, de ha úgy mint ahogyan az amerikai filmek tanítanak minket (~20 mellkaskompresszó per perc, a minimum 100 helyett) akkor jól elk*rhatta. A többi ember meg látom tökéletesen életre nevelte egymást: hullákat posztolunk facebookra, ez az élet.
A célirányosabb specializációt elírtam. Az kéne hogy nagyobb óraszámot kapjanak a faktok. A Lényeg: Azt a száraz unalmas, többségnek fölösleges anyagot csak annak tanítjuk meg aki azt lelkesen , érdeklődve tanulná. Akinek kell.
Finnországban is úgy van már ogy az órarended úgy rakod össze mint az egyetemen. Ami érdekel és kezdeni akarsz vele valamit,abból több órát veszel, ami nem, abból csak a minimumot. Ez az alapja az egész ötetnek.
És hogyan tanítasz kinematikát másodfokú egyenlet nélkül?
Elsősegélyt tanít a Vöröskereszt, feltétele a jogosítványnak. Szerinted ha 100-ból 99 autós nem veszi komolyan, akkor 1000-ből lesz 1 iskolás is aki megtanulja?
Az meg hogy az emberek retardáltak, nemtudom mire érv. Hogy 10-50 éve szar volt az oktatás?
Tesi egyetemen is van. Nemtudom ezzel mire célzol.
Hittan és művtöri azért van elvileg hogy ne legyél kőbunkó. Viccen kívül a művtörit én is rühelltem.
Én egyetértek sok általad említett dologgal.
Mindenesetre gyakorlatiasabbnak kellene lennie minden órának. Illetve, ha komplett órák kivételéig nem is jutnánk el legalább azoknak az átreformálása - megtanulandó leckék csökkentése tantárgyanként, illetve azoknak a gyakorlatiasabbá tétele. Régebben olvastam erről több helyen is és talán Izraelben van az, hogy például a történelem óra nem csak arról szól, hogy leadják a száraz anyagot, hanem, ha egy érdekes témához érnek akkor a tanár felvett egy kérdést a diákok felé és arról vitáznak akár egy teljes tanórán át.
Ugyan ezt belehetne vezetni ilyen tantárgyaknál, például irodalomnál száraz verselemzés helyett a versek megvitatása a diákokkal stb..
Több fejlettebb országban a gyerek eldöntheti, hogy milyen tantárgyakat vesz fel és azokra jár be. Mivel ezt itt kivitelezhetetlennek látom ennek egyfajta változatát lehetne bevezetni. Például lennének kötelező tantárgyak amely mellé az érdeklődésünknek megfelelő tantárgyakat vehetnének fel a diákok (most ez van ugye 10. után, de egy kicsit kiterjesztve képzelném el) vagy pedig tantárgyanként drasztikusan csökkenteni a lecke mennyiségét és aki bővebben akar tanulni x y tantárgyból az felvehetné plusz órában.
Abban egyetértek, hogy a most bevezetett órák és gyakorlatok bevezetését sürgősen vissza kellene vonni (hittanra gondolok).
Tananyagok tartalmának megváltoztatásába nem nagyon akarok belemenni, azonban sokkal fontosabbnak tartom a módszert ahogy tanítják mint sem azt, hogy x y évszámot vagy költőt tanulnak meg.
Amit viszont radikálisan át kellene alakítani minden körülménytől függetlenül még most, az a nyelvoktatás. Gondolom nem kell részleteznem...
A lexikális tudást későbbiek során is meglehet szerezni könnyedén, ellenben azokat a készségeket amelyet a közoktatás megfelelő átreformálásával lehetne megszerezni az évek során az iskolában, azt a későbbiekben csak hosszas évek alatt-, nagyon nehezen lehetne elérni. Szerintem ez az amit nem lehet figyelmen kívül hagyni, hiszen a Rómeó és Júliát 30 éves fejjel is ellehet olvasni (még jobban meg is érti az ember), ellenben a kreatív-, probléma megoldó gondolkodást fejleszteni ilyen korban csak keserves munkával lehet és lefogadom, hogy a legtöbb ember hozzá sem állna. Azonban megfelelő oktatás mellett ezeket a készségeket a diákok automatikusan elsajátítják. Nem is tudom eléggé hangsúlyozni, hogy ez mekkora egy hatalmas plusz az életben, HATALMAS.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!