Miért tüntetnek a tandíj ellen a diákok? Van másik alternatív megoldásuk arra, hogy a felsőoktatás továbbra is működőképes legyen?
Nem állok a Fidesz mellett, viszont abban igaza van, hogy jelenlegi felsőoktatási rendszer nem életképes.
Az új felsőoktatási intézkedések viszont nem fogják megoldani a problémákat.
A diákok a tandíj eltörlését akarják.
Mégis, hogy lehetne itt dűlőre jutni? Mi lenne az aranyközépút ami a diákoknak is kedvezne, de mellette a felsőoktatás is működne olajozottan?
Megértem, hogy miért mente ki tüntetni több korombeli, de a tandíj eltörlése nem megoldás, ezzel szemben a kormány új intézkedései sem azok.
Én nem akarok egyetemre, sem főiskolára menni, úgy, hogy ilyen szempontból külsős vagyok, de érdekel a kortársaim, barátaim jövője és mellettük állok, de épkézláb ötletet egyik féltől sem láttam.
18/F
Elég tájékozatlan az, aki szerint a családi adókedvezményből a szülők fedezni tudják a tandíjat! Ez csak a maga keresetűekre igaz. A kis keresetűek csak töredékét vehetik igénybe a kedvezménynek!
A rendszerrel az a legnagyobb baj, hogy csak a gazdagok gyerekei tudnak tovább tanulni.
A diákhitel azért nem megoldás, mert hosszú időre eladósítja a diákot, de semmi garancia nincs arra, hogy lesz olyan állása, amiből fizetni is tudja.
Az is mese, hogy aki a közszolgálatban helyezkedik el, annak nem kell vissza fizetni. Most éppen leakarják építeni a köztisztviselők számát, akkor hogy fognak majd állást kapni? Olyan munkáltató szintén nincs, aki átvállalja a tandíjat.
Miért ne lenne működő az eddigi rendszer?
Az eddigi rendszeren annyit változtatnék, hogy 340 pont alatt senkit nem vehet fel egy egyetem se. Máris kevesebb a hallgató, de tanulmányi eredménnyel szűrtünk, és nem pénz alapon. Illetve a középiskolás jegyeket nem számíttatnám bele a felvételibe, mivel jóval könnyebb színötösre teljesíteni egy mezei szakközépben, mint a egy erősebb gimnáziumban. Csak érettségi eredményt, illetve nyelvvizsgákat, és társait számítanám be.
Emellett pedig létrehoznék állami kézen lévő "OKJ tanfolyamot indító"-sulikat is. Ahol szakmát lehetne tanulni, jó minőségben, biztosított gyakorlati hellyel és 70%-ban hiányszakmák tanfolyamait indítaná ez a suli. Kicsit növelném a megbecsülését ennek is - hogy ne legyen sok diplomásban az az érzet, hogy ők okosabbak, csak azért mert egyetemisták -, és máris meg lenne oldva, hogy többen tanulnak szakmát. A 7 statisztikai régió mindegyikében lenne egy ilyen "képzőközpont", ami a regionális hiányszakmákat + néhány más szakmát képezne. És már a gimnáziumi tanárokba bele kellene ültetni, hogy ne erőltessék az egyetemet, hanem mindenkinek azt ajánlják, amihez kedve van az illetőnek.
A magyar oktatást meg kell reformálni. Az ilyen magas tandíj viszont kicsinálja azt. Ki a franc fog menni ennyi pénzért bölcsészkarra, hogy aztán egész életében se tudja visszafizetni tanárként a tandíjat? Ez esetben viszont az oktatás színvonala még csak most kezdi majd el az igazi mélyrepülést.
Jelenleg nem hozzájárulásról beszélünk, hanem teljes költségtérítésről. Négy éve a havi 10e Ft, az valóban hozzájárulás lett volna. Amit simán kifizethetett volna ösztöndíjból, szoctámból bárki. A jelenlegi állás szerint ennek az ötszörösét kell majd fizetni szinte mindenkinek legalább, aki igazán jól tanul fizetheti csak a felét, nem lesz ösztöndíj ezentúl se szoctám.
Hitelből lehet fizetni a tandíjat. Azt viszont senki sem tudja garantálni, hogy a kamata nem változik meg majd pár év alatt a duplájára. A lakáshitelekről is eltűnt egyszer csak az állami támogatás, itt miért ne történhetne meg? A mostani középiskolások pedig mire dolgozni kezdenek majd, már két új kormányon leszünk túl. Ne gondoljunk már komolyan, hogy majd tartani fogják a közszéfra kifizeti a tandíjat ígéretet...
Az oktatás színvonala csak hosszú távon tud javulni, és csak nagyon távoli kapcsolatban van a tandíjjal, de van összefüggés.
Egy tanárom mondta anno, aki külföldi fizetős egyetemen is tanított, hogy odakint egyszer egy duplaóra vége előtt negyed órával el akarta engedni a társaságot, azok ülve maradtak, és azt mondták, hogy vigye csak végig az órát, mert azért vannak ott, és azért fizettek. Itthon meg rohannak ki, amint lehet.
Ez a diákok szemléletében a különbség (nyilván nem mindenki ilyen, ne általánosítsunk), és csak ez lassan tud változni. Ha ilyen igények lesznek, akkor az oktatás színvonala is fel tud zárkózni. A gyenge sulik, amelnyek nem tudnak felzárkózni, meg majd bezárnak, mert ha a diák fizet, akkor azt is elvárja majd, hogy piacképest képzést kapjon.
Én nem értem a rinyát.
Most is lehet majd ingyen tanulni.
Jah h nem lehet 250-tal bekerülni meg lébecolni, bukdácsolni az adófizetők pénzén?
Sorry.
A diákhitelt meg csak tessék felvenni, legalább kétszer meggondolja, h érdemes e arra a szakra mennie.
Gyorsan meg fognak szűnni a munkanélküli diplomások, csak olyan szakért fognak fizetni, amivel el is lehet helyezkedni.
Kamu szakok, a kamu hallgatókkal mennek a levesbe.
Hajrá Fidesz!
Hajrá Orbán Viktor!
1. Vannak szakok, ahol egyáltalán nem lesz állami képzés. Olyan büfészakokról van szó, mint jogi és közgazdász képzések.
2. Ez messze nem csak azokat a szakokat érinti, ahová 240 pont volt a határ. Hanem például az olyan bölcsész szakokat is ahová eddig 450 ponttal felvettek 30 embert. Jövőre pedig csak 5-t fognak. Valószínűleg inkább azt, akinek a szülei évekig tudtak fizetni egy nyelvtanárt külön. Ég veled társadalmi mobilitás.
"mint jogi és közgazdász képzések."
Szerinted nincs elég közgazdász meg jogász az országban?
Mert tudtommal szarásig vagyunk, túlképzés van, nem indokolja semmi, h képzés induljon.
A bölcsészszak meg no comment, krumplit sütni diploma nélkül is lehet.
Látod nem sok tudásod van a környezetedről, de azért hátha...
Honnan veszed azt, hogy szarásig vagyunk közgazdásszal? Milyen alapon állítod azt, hogy nincs szükség képzésre egyáltalán? Van erre valami tanulmány, hogy öt év múlva a piac egyetlen friss diplomást sem tud majd felvenni?
Tudod, hogy aki a gyerekedet tanítja majd, az hol tanul, milyen karon? Megtippeled?
A kérdező többször visszatért arra, mit lehet itt csinálni.
A válasz röviden: felelősen gondolkodni.
Kicsit hosszabban: amikor valaki intézkedést hoz, nem tudja feledtetni a múltját. Ha korábban az ellenkezőjét harsogta, sőt, intézkedéseket gátolt meg azzal, akkor most szembe kell néznie, hogy ezt a fejére olvassák. A nagyobb baj az, hogy intézkedéseinek nem lesz hitele, ezáltal nem is nagyon megvalósítható. Itt most egy költségvetési problémáról van szó. Meghatározott egyenleget tartani kell, ennek megoldásaként hirtelen és drasztikusan csökkentik a támogatott helyek számát. Ezzel nyernek úgy 20-40 milliárdot. És tönkretesznek néhány évnyi generációt, amelyek zöme képtelen ilyen gyors és drasztikus változásokra. Máris látszik, hogy nem a tandíj ténye, hanem mértéke és bevezetésének módja a hiba. Már csak hab a tortán a hozzá tartozó pökhendiség és hazugság. Egy másik vetület, hogy 20 milliárd mire elég, és máshonnan nem lehetett volna elvenni, esetleg ennyivel több forráshoz jutni. Mind ugyanazt az eredményt hozza. Nos, lehetne, de nem hozna hasznot (kárt okozna) a hatalmi mechanizmus kiépítésében. Annak része a támogató bázis hitének megerősítése is, ami kicsit többe kerül, mint 30-40 milliárd. A felsőoktatás működését át kell alakítani, az vitathatatlan. De itt egy intézkedésnek évekre kiható hatása van. Ma megfelezem a hallgatói létszámot, hirtelen keletkezik sok felesleges munkaerő. Őket finanszírozom segéllyel, más munkahellyel, pénzben ugyanott vagyok sőt alkalmilag rosszabb, mert végkielégítést kell fizetnem (én rúgtam ki őket). De ott marad egy csomó kihasználatlan infrastruktúra, jó része csak oktatásra alkalmas. Ezek költsége a maradék oktatásra terhelődik, vagyis ugyanazt lényegesen drágábban végzem. Hirtelen. ÉS még szó se esett azokról a 18-19 évesekről, akik négy éve készülnek egy iskolára, ami nincs. Egyfelől elveszettek néhány évet, másfelől nem tudnak egyik pillanatról a másikra átállni (a tanulás időigényes ám), de legfőképp ezek a fiatalok az életben többé nem hisznek senkinek, keményen megtanították őket, hogy kiverjék másokból, ha valamire szükségük van. Ennek a mentalitásnak a megváltoztatása nem 20 milliárdban, de néhány nagyságrenddel többen mérhető. Mindabban, ahogy ezek a továbbiakban majd intézik ügyeiket. És jön egy következő generáció, aki majd elítéli őket. Csak tudnám, mi az alapjuk, joguk és merszük erre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!