Làzàr szàndèkosan csinàltat a MÀV-val szar menetrendet,hogy ne legyen utas ès így lehessen indokot talàlni a vonalakak bezàràsàra?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"AKkor minek akarsz te a mellékvonalakra 120km/h sebességet?"
Máshogy nem versenyképes menetidőben a vasút. Az elővárosi fővonalainkon is nagyon jól működik a 120-as tempó a rövid megállóközökben is, ahogy a fejlett vasutakon mindenhol máshol is.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#34 Persze, hogy nem kell 30-40-nel menni. De a vitánk azon volt, hogy szükséges lenne-e a 120km/h sebességre építeni a mellékvonalakat. nem szükséges, mert semmi értelme nem lenne.
Ha lenne rá pénz akkor lehetne mágnesvonat is, de nincsen.
Ez olyan, mintha azzal jönne valaki, hogy miért nincs porcelán étkészlet a Mc'Donalds-ben. Lehetne ha megfizetnék az emberek, de minek?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"De a vitánk azon volt, hogy szükséges lenne-e a 120km/h sebességre építeni a mellékvonalakat. nem szükséges, mert semmi értelme nem lenne."
Ööö, már miért ne lenne? Ahogy legelőször írtam a gond a Magyarországon a fejekben van, amihez nincsenek hozzászokva az nekik elképzelhetetlen és utópisztikus.
Vegyük az alapokat: mikor vonz nagy utazóközönséget a vasút a többi közlekedéssel szemben?
-ha jól megközelíthető/van mit kiszolgálnia
-ha menetidőben és szolgáltatásban versenyképes
-ha járatsűrűség megfelelő
Ez minden vasútvonalra igaz. A fővonal és a mellékvonal között annyi a fő különbség, hogy a mellékvonal általában egy vágányos és kisebb lakosságszámú területet szolgál ki.
A magyar mellékvonalak problémája az, hogy sok esetben a településen kívül/nem frekventált helyen haladnak, lassúak a vonatok, színvonalatalan a szolgáltatás és nincs rendes ütemes kiszolgálás, azaz versenyképtelenek.
Hasraütésre az első 10 "bezárt vonalról":
Abaújszántó-Hidasnémeti: napi 5 pár vonat 47 perces menetidővel, ugyanez autóval 28 perc és akkor mész amikor akarsz. Ha autózol akkor nap 40 percet spórolsz csak az utazáson plusz a vonatra várakozás idejét ( mert ha te 16:07 után végzel Hidasnémetiben akkor a következő vonatra 2 órát fogsz várni ). Csak az utazáson 48 munkahéttel és 5 nappal számolva 160 órát spórolsz az autóval és ezen felül ott van még a vonatra várakozás.
Menetrend ( első oszlopban a megállók szelvényszámainak km-e):
Ez pont egy olyan pálya ami a zempléni dombok között kanyarog, itt a vágány geometriájába is beke kellene nyúlni.
De legyen egy alföldi is: 121-es vonal Újszeged-Mezőhegyes:
66km, 12 megálló és 1 óra 41 perc menetidő ésssss napi !4db! vonat( itt pl van 13km-es megállótáv is). Ez ez tipikus alföldi mellékvonal, semmi környezeti akadály nem áll a száguldás útjában. Ez a táv autóval egy irányban 52 perc és 65km lehetne akár előváros is. Mennyivel kellene mennie a vonatnak, hogy versenyképes legyen az egyéni közlekedéssel? Hány pár vonatnak kellene itt elmennie naponta, hogy az emberek vonattal ingázzanak?
Megvan a válasz? Akkor hadd mutassak valamit :)
Ez a 2015-ös menetrendből van, még a 80a felújítása előttről:
Az ugyanakkora távolságot megtevő és +5 helyen megálló S80 menetideje 1 óra 14 perc volt. Az újszegedi pusztaIC fél órával lassabb. Milyen módon lehet versenyképessé tenni? A sebesség emelésével. Mennyire kell emelni a sebességet? Amennyire szükséges.
A 121-es vonal esetében jelenleg napi 4 vonat van(volt), 1:41-es menetidővel. Ezt a pályasebesség drasztikus emelésével 1:10 alá lehetne vinni ( a hosszú állomásköz segít pár percet ) és akkor előáűll az a helyzet hogy vonattal mondjuk 1:08 míg autóval a reggeli dugóban 52perc+a forgalom okozta többlet legyen mondjuk 58perc-1 óra. Időben versenyképes lenne? Igen. Mi kell ehhez? Legalább 120km/h-s pályasebesség és legalább órás ütem.
A közúton elérhető menetidő adott, a klíma ma már alap az autókban ezzel kell versenyeznie a vasútnak. Ha egy kicsit taknyolunk a pályán menetidőben akkor sem éri utol a BZ soha az autózást. Ha jobban belenyúlunk akkor megszűntethető a párhuzamos buszos közlekedés és ha menetidőben és szolgáltatásban ( valamint árban) jó a vonat akkor az autósok is válthatnak arra.
Persze, a 120km/h az sokaknak álom és ilyenre nincs pénz ( mert kellett jachtra és stadionra ),de azt kellene megérteni hogy amíg erre nincs pénz és ilyen szarul szolgáltatunk addig csak az a pár tucat ember veszi igénybe aki abszolút rá van szorulva, mert máshogy nem tudja megoldani. Aki meg tudja az nem fog rá felülni.
Itt van elbszva a teljes magyar vasúti koncepció és az emberek gondolkodása, hogy leragadtatok 50-100 évvel ez előtt, amikor még nem volt más. Közben az idő elszaladt, van más alternatíva, az amberek meg tudják fizetni, a vasút pedig elvesztette az utasokat.
Ugyanezt baxxta el a MÁV nagyban is a fővonalakkal: ott sem mentek rá a nagyobb műszaki tartalomra így előfordulhat az, hogy a miskolci IC-t fél 20-25 perccel verem az M3-on, a nyíregyi ICre úgy verek 1 órát, hogy nem kell félnem attól, hogy letrafiznak. Szerinted egy oda-vissza utat majd ICvel fogok menni és elbukok 2 órát + a rugalmasságot? Hát hülye vagyok én? :D
Szóval milyen sebességnek lenne értelme a mellékvonalon? Ami versenyképes a közúttal és amit még a területi sajátosságok olcsón lehetővé tesznek. Az alföldi pályák esetén ami a leglényegesebb: geometriailag nem igényelnek jelentős módosítást, a földrajzi adottságok miatt pedig nem igényelnek komoly és drága vasúti műtárgyakat és ezek mellett vasúti oldalról 120km/h-ig szintén nem szükséges a komoly műszaki tartalom. Ami ezeken túl egy lényeges adottság: annyi 120km/h-ra alkalmas villanymozdonyunk van, mint égen a csillag - a motorvonatok érkezésével egyre kisebb az igény a Szilikózisokra.
Persze erre költeni kell. Svájcban az összes vasútvonal villamosított, a mellékvonalakon - ahol a domborzat lehetővé teszi - 120/140km/h-s engedélyezett sebesség van és 30 perces ütemben járnak a motorvonatok. Nem napi 4, hanem óránként kettő. Ez versenyképes a a közúttal? Igen. Ha a 30-40km-es ( esetleg a 60-asokat is ) felemeljük 80-ra, akkor a Bz versenyképes lesz a közúttal menetidőben és szolgáltatásban? Lesz a lófszt :D
Legyünk őszinték: a taknyolásnak az égvilágon semmi értelme, mert aki már most sem vasúton utazik az akkor sem azzal fog, ha összetákoljuk a 40-es páylákat 60/80-ra. Vagy költünk rá tisztességesen és benvonzzuk az utasokat vagy bezárjuk. Határ felesleges milliárdokat belelocsolni a mellékvonalaba azért, hogy napi 6 pár Bz elcsattogjon, a köztes időben pedig buszok járjanak ( azaz mindenkit autózásra kényszerítsünk ).
Nem a 120km/h és a normális de költséges fejlesztések az értelmetlenek, hanem azok amik csak épp annyit javítanak a pályán hogy az még mindig nem versenyképes és ugyanúgy a kutya nem fogja használni, mert X mennyíségű elköltött pénz után ugyanúgy szar lesz az egész.
Ez a "nem szükséges" hozzáállás ami a tömegközlekedés szervezésében évtizedek óta benne van, na ez az ami tönkre teszi a vasutat. Most már játjuk hova vezetett a "nem szükséges" vagy vidéken "jóvanazúgy" hozzállás, itt az eredménye: sok 30/40-es pálya és a napi 4 pár vonat, majd vonalbezárás..
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"37) De kit érdekel, hogy autóval mennyi idő."
Azt a több millió embert, aki naponta autózik a tömegközlekedés helyett. Ők azért autóznak, mert megtehetik hogy autózzanak és amíg megtehetik addig nem váltanak tömegközlekedésre. Ők az a fizetőképes fogyasztó réteg, akiket be kellene vonzani, ők vennék a bérletet, hoznák a bevételt és lenne utasszám.
Amíg ők meg tudják tenni, hogy nem váltanak tömegközlekedésre addig az olyanok fogják adni az ilyen mellékvonalak utasait, mint pl te is vagy, akinek csak ez jutott mert nincs más.
Ha esetleg kitekintenél a saját kis buborékodból, akkor látnád hogy működik a világ és megértenéd miért írtam, amit írtam. Ha téged ez nem érdekel... :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!