Csak én gondolom azt, hogy ez a "finn oktatási modell" csak egy provokáció itthon arra, hogy támadják a kormány oktatási rendszerét?
Komolyan kérdezem: ki az a hülye, aki elhiszi, hogy napi 3-4 óra tanulással (szintén videóban hallható) valaki megtud tanulni fiatal korára 3-4 nyelven?
Ez a finn oktatási módszer egy jól irányzott propagandának tűnik és az ellenzék hiába várja el, hogy bevezesse a kormány, napi 3-4 óra tanulással nemhogy angolul de még magyarul se fognak megtanulni a tanulók.
"em egy munkát kaptam meg csak azért, mert több nyelven is jól beszélek."
Milyen nyelveken?
Európában akár hová mész munkaügyben, az angol alap.
Én programozó vagyok, egy közép szakmai angollal el lehet simán lavírozni, pedig Indiától kezdve van minden.
Nem is értem minek kellene spanyolul beszélnem.
Tehát kifejthetnéd egy kicsit bővebben.
#9
Más kontextusban, de biztosan hallottad már a "minőség a mennyiség felett" frázist. Ez erre is ugyanúgy igaz. Például gimnáziumban heti három olasz órám volt, de mivel pocsék volt a tanár és a csoporttársaim többsége csak hangoskodni járt be, gyakorlatilag semmit sem értem vele, míg magántanárral heti másfél órát voltam, és mondanom se kell, sokkal többet értem el vele.
Két éve elkezdtem dánul tanulni a nulláról (igazából csak érdekelt a nyelv és a kultúra, előzetes tudásom egyáltalán nem volt) és pár hete tettem le a B2-es nyelvvizsgát. Hetente kettő másfél órás órám van, ami így nem hangzik soknak, de ezek végig intenzíven és hasznosan telnek el, valamint (de ezt már leírtam) a tanulók részéről is van akarat és munka.
#11
Nyilván nem minden munkához kell nyelvtudás, és nyilván egy erős angollal közel bárhol el tudsz igazodni, de bizony sok helyen érték, ha több nyelven tudsz. Például egy budapesti múzeumban dolgoztam, és amikor még csak pár hónapja voltam ott, felmerült, hogy egy olasz múzeummal együtt lenne tárgyalás, valamint egy rendezvénysorozat megszervezése. Én kaptam meg a feladatot, hogy Firenzébe menjek és tárgyaljak, pusztán azért, mert jól beszéltem olaszul (angolul mind jól tudtunk, manapság alapvető). Egy barátnőm például nagyon jól tud franciául, és amikor egy koncerten önkénteskedett, ő mehetett ki felvenni az előadót, aki francia származású, csak azért, mert tudott franciául, és nyilván jobb benyomást keltesz, ha tudsz a másik nyelvét (akár csak egy alapfokon), valamint az előadó, vagy üzleti partner is szívesebben használja a saját nyelvét. Ez csak két példa volt, de szerintem érted (legalábbis remélem... ).
#12
Számodra ennyire elképzelhetetlen, hogy valaki több mindenhez is ért? :D Ne magadból indulj ki, kérlek.
25/N
Sajnos a magyar oktatási rendszer nagyon rossz. Nem gyakorlatias. Amikor diák voltam, sok mindent meg kellett tanulni, be kellett magolni, amit aztán elfelejt az ember. Később, mikor hobbiból elkezdtem ezzel-azzal foglalkozni, akkor eszméltem rá, hogy jé, ez az, amit nekünk tanítani próbáltak, csak épp elméleti volt az egész. Többek között az ének-zenét középiskolából teljesen kihagynám, nem tanultunk sem zeneelméletet, sem zeneszerzők életrajzát, sem semmit. (Én egyébként zenélek.) Népdalokat is inkább általános iskolában tanultunk. Az éppen hatalmon lévő kormánytól függetlenül azóta is kb. ugyanaz az oktatási rendszer nálunk, legfeljebb minden nap van ma már testnevelés, aminek értelme megint nem sok, ha figyelembe vesszük, mi miket csináltunk (ill. nem csináltunk) anno testnevelés órákon. (Egyébként hobbiból szoktam sportolni, aminek több értelme van.)
Nem akkora dolog alapszinten megtanulni 3-4 nyelvet. Ha már egy nyelvet tud valaki, akkor a következő nyelvek sokkal könnyebben mennek, főleg, ha rokon nyelvek azok.
Ha gyakorlatiasabb módon állnak hozzá az oktatáshoz, nyilván többet ki lehet hozni belőle.
Már léteznek olyan tervek, amellyel magasan a legjobb lehetne a hazai oktatási rendszer.
A cél, a valóban az életre való felkészítés lenne. Természetesen az eddigi kormányokat nem érdekelte, nem akarják megvalósítani. Ez érthető is hatalmi szempontból.
Ha valakit érdekel, privátban megírom.
5-ös: aztán jó kis elhízott szakbarbárok kerülnének ki az iskolából, akik azt sem tudják ki volt Arany János.
Húzzuk ki a fizikát is, nem? Minek nekem tudni, mik is azok a közlekedőedények?
Vagy, kit érdekel, minek a fővárosa Antananarivo?
Összeadni is lehet a mobiltelefonommal.
Sőt, írni is minek megtanulni, hiszen most is billentyűzeten gépelek.
Az iskolában TANULNI tanítanak meg, hogy később el tudd sajátítani, amire VALÓBAN szükséged van.
Pár éve töltöttem el egy hetet 2 Finnországban elő magyar gyermekkel, 6-7.es korúakkal.
Eszméletlen intelligensek és érettek voltak, udvariasak. Persze nem lehet általánosítani a többi Finnországban tanulóra, csak leírom, mit tapasztaltam.
Nagyon nyitottak és jókedvűek voltak, és értetlenül álltak azelőtt, hogy miért létezik házi feladat nálunk. Tudták, hogy van, de náluk azt csak nagyon ritka esetekben, például büntetésként használják. Ehelyett dolgozhatnak projekteken: megvan az adott téma, és azt minden gyermek/csoport kiválaszthatja, hogy azon belül miről, vagy milyen formátumban akarnak dolgozni. Nem úgy mint nálunk, hogy ppt 0-24 (legalábbis nálunk így volt annó).
A házi feladatra visszatérve, az eredeti 'feltalálója' (nem tudom így hirtelen a nevét, utána lehet keresni ha valakit érdekel) is csal büntetésnek találta ki, nem mindennapi használatra.
Érdekes, most hogy egyetemre járok, az összes tanárom közül egy úgy tanít, hogy azt a tömérdek mennyiségű, néhol száraz anyagot, még az órán megtaníttatja velünk, egészen hosszútávra megmarad, és mivel van kedvünk megosztani ezeket az információkat másokkal, ismételjük ezeket magunktól is. Vannak olyan szaktársaim, akik a szüleiknek konkrétan újra előadták az órán tanultakat, pedig ezek nem lennének olyan barátságos tananyagok amúgy.
És az érdekesség, hogy olyan vizsgamódszerrel dolgozik, hogy szinte lehetetlen rossz élménnyel kijönni tőle, vagy felkészületlenül odamenni.
Lehetséges, hogy lehetne ezt több helyen (általános iskolák, gimnáziumok), vagy ehhez hasonló magasabb szintű oktatási formát többször alkalmazni? Itthon. Magyarországon is?
Tudom, nem egyszerű a helyzet, megvan az oka, miért ragad a mostani rendszer, de ahogy a mondás tartja, ha egy országnak jövőt akarunk, akkor az oktatási rendszerbe kell fektetni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!