Mi a garancia arra, hogy amennyiben minden pénzt oktatásra költünk, akkor nem hülye gyerekek jönnek majd ki az iskolapadokból?
Az ellenzék folyamatosan azzal kampányol, hogy mindent költsünk az oktatásra. Viszont van bennem egy bizonytalanság érzet ezzel kapcsolatban: feneketlen pénznyelőnek érzem az oktatást. Nem érzem azt, hogy ha 5x ennyi pénzt költöttek volna a taníttatásomra, akkor most sokkal előrébb lennék. Nem érzem azt, hogy amennyiben 10x ennyi pénzt keresnének a tanárok, akkor sokkal jobban tanítottak volna, hosszú távon (mondjuk 20 éves távlatban) talán javulna egy kicsit a tanári állomány, ha emelnének a fizetésen. De rövid távon abszolút semmi hatása nem lenne.
Olvastam még egy érdekes kutatást is ezzel kapcsolatban: a lényege az volt, hogy összehasonlították egy Amerikai elit oktatási intézmény azon diákjainak karrierjét, akik éppen hogy bejutottak és akik éppen hogy, de nem jutottak be. Az eredmény az lett, hogy semmi különbség nincs a két csoport között. Az elit oktatási intézmény nem sokat tett hozzá a diákokhoz.
Nem azt akarom mondani, hogy a mostani helyzet tökéletes, vagy hogy semmit ne költsünk oktatásra, ez nyílván hülyeség lenne. De szerintem olyan területbe gigantikus pénzeket ölni agyatlanul, aminek az eredményét NEM TUDOD mérni, az őrültség.
Korrekt fizetések és egy közepesen xarul kidolgozott oktatási rendszernél a hatásfok magas, de ezen felül hiába öljük a világ összes pénzét oktatásba, aki hülye, az akkor is hülye marad. Ha bevezetjük a finn oktatási rendszert, arra majd rámegy a GDP szignifikáns része, cserébe jó esetben lesz minimális változás...
Nm kell túlgondolni ezt, diákokat nem kellene túlterhelni és nem kellene ekkora feneket keríteni ennek. Szülők a fejük tetejére állnak, mindenféle magántanárokat fizetnek, hogy a gyerkőcük képességein felül teljesítsen, 1001 féle tanfelszerelés kell, közben a valóság az, hogy minimális az effektív tanulással töltött idő a diákok életében.
Ti hogy látjátok ezt?
A minimál bértől alig magasabb fizetésekkel már az elmúlt 20 évben elüldözték azokat a tanárokat akik érették is azt amit tanítanak.
Nehéz lesz ezt visszacsinálni
Abban igazad van, hogy nem csak pénz kérdése, ugyanakkor kevés pénzből (alulfizetett és kevés tanár, elavult eszközök... stb.) biztos nem fogsz tudni rendes oktatási rendszert kiépíteni.
Az ellenzék sem azt mondja, hogy a GDP 50%-a menjen oktatásra, de mi még az EU-átlagnál is kevesebbet költünk rá és ez látszik is az eredményeken. Annyi pénz kell bele, amennyii szükséges, inkább több, mint kevesebb :)
Abban kétségtelenül igazad van, hogy az oktatásba fektetett pénz hosszú távon térül meg, leginkább évtizedes távlatokról van szó.
Arról amit mondasz szerintem az van, hogy egy bizonyos szint felett nem okoz radikális változást, de mi ettől távol vagyunk. Mármint az valsz nem okozna nagy különbséget, hogy a tanárok fizuna nettó 400 vagy 600. De az, ha a jelenlegi minimálbér közeli helyzetből felemelnék a tanári kezdő fizut nettó 300-400 köré az hosszú (évtizedes) távon sokat számítana.
Számos ismerősöm van, aki tanár volt vagy annak készült és az alacsony fizu miatt váltott másra, holott jó tanárok lehettek volna. Aztán megint több embert ismerek, akik szívesen mentek volna tanárnak, simán jó tanárok lehettek volna, de a fizu kilátások miatt más pályát választottak.
De azt nem szabad elfelejteni, hogy ha holnaptól értelmes szintre emelnék a tanári fizukat (és a 10%-os emelés itt édes kevés), az azt jelenti, hogy a következő években többen választják a tanári pályát, akikből 5-10 éves távlatban lesznek tanárok és kb 20 év múlva tudnak érezhető hatást gyakorolni az egészre.
"hosszú távon (mondjuk 20 éves távlatban) talán javulna egy kicsit a tanári állomány, ha emelnének a fizetésen."
Tökéletesen igazad van! De egyrészt nem hogy javulnia kellene a tanári állománynak, jelenleg alig akar valaki tanárnak menni. Másrészt ha javítani szeretnénk, azt is valahol el kell kezdeni. Harmadrészt azért a mai árak mellett a mai tanári fizetések tényleg nevetségesen alacsonyak.
"Korrekt fizetések és egy közepesen xarul kidolgozott oktatási rendszernél a hatásfok magas"
Talán egyetértek. Ha ez megvan, utána lehet gondolkodni, hogy kell-e még több pénz az oktatásba.
"Mi a garancia arra, hogy amennyiben minden pénzt oktatásra költünk, akkor nem hülye gyerekek jönnek majd ki az iskolapadokból?"
Semmi.
Csak össze kellene hasonlítani azt hogy mennyi pénzt költünk most az oktatásra és mennyit költöttünk sokkal több gyerek oktatására 30 évvel ezelőtt, meg hogy milyen különbségek vannak mégis a 30 évvel ezelőtti diákok tudásának javára. Hiába van egyre több pénz az oktatásban, hiába vannak egyre jobb eszközök, a diák HA tanul, akkor lesz jó az eredmény. A tanár, az iskola a feje tetejére állhat, akkor sem lesz eredményesebb az oktatás ha maga a diák nem akar tanulni és a szülei sem erre felé irányítják.
De könnyen megnézhető a cigányság körében is ez a dolog. Ugyanabban az iskolában, ugyanazokkal a tankönyvekkel, ugyanolyan eszközökkel, ugyanazok a tanárok tanítják őket is, mégis sokkal nagyobb az arány közöttük azokból akik még a 8 osztályt sem járják ki általánosban.
Természetesen az sem igaz, hogy ne lenne jobb ha több pénz lenne az oktatásban, ha minden gyereknek saját tablete lenne, minden teremben okostáblákkal és lego modellekkel lehetne tanítani őket vagy éppen az egyetemeken a legjobb eszközökkel tanulhatnának. Igen, sokat számít az oktatásban hogy mire van pénz és az mennyi. De csak attól ha nyomnánk bele a pénzt, attól nem javulna semmi, csak el lehetne mondani hogy a gyerek úgy maradt funkcionális analfabéta, hogy a tableten nem tudta elolvasni és megérteni a matek feladatát, meg az informatika teremben a számítógép előtt nem tudná azt hogy az alma egy növény és nem egy márkajelzés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!