Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Jó ötlet az autópályákat 35...

Jó ötlet az autópályákat 35 évre magánkézbe adni?

Figyelt kérdés
Pro és kontra mik az érvek?
2021. júl. 15. 06:23
1 2 3
 11/23 anonim ***** válasza:
100%

Az ökölszabály az, hogy semmit nem jó magánkézbe adni, ami effektíve monopol helyzetben van. Valószínűleg előfordulhatnak kivételek (bár most hirtelen egy sem jut eszembe), de majdnem mindig így működik.


Magyarországon az autópályáknak nincs lényeges alternatívája. Ha valaki el akar jutni Nyíregyházáról Budapestre, akkor racionálisan csak az autópályát tudja használni, mert a főút sokkal lassabb, Budapestet ésszerűen kerülni csak az M0-son lehet, és még lehetne hosszan sorolni a példákat.


A magánkéz mindig a profitot igyekszik maximalizálni (amivel önmagában nincs gond), és ez az autópályás monopol helyzetben azt jelenti, hogy mivel nincs kényszerítve, olyan nagyon az utak minőségével nem fog foglalkozni: egy minimumszintet fog hozni, hogy az emberek ne álljanak át tömegével a főutakra. A díjakat ellenben ki fogja maxolni, megint annyira, hogy az emberek tömegével ne álljanak át a főutakra.


A monopol helyzet ráadásul stabil, mert nem állhat elő egyetlen rivális cég sem, hogy ők építenek egy konkurens autópályát, teszem azt, az M3-as mellé. Túl azon, hogy mocskosul drága, kivitelezhetetlen, mert nem lehet az ország területén csak úgy építkezni.


A szocializmus egyik nagy tanulsága az volt, hogy az állam rossz gazda. Amit akkor kicsit félreértettünk (de azóta azért lejött), hogy a privát gazda is rossz, ha nem kell neki teljesíteni. És itt most nem kell.


A társadalom szempontjából valószínűleg elhibázott lépés, de minden bizonnyal az a néhány volt szobatárs, gyerekkori barát, esetleg vő, aki erre ki van szemelve, jól fog járni.

2021. júl. 15. 07:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/23 anonim ***** válasza:
100%

[ma 07:23]: Hát persze... Az embereknek nem szabad feltenni kérdést az autópálya-koncesszióról, a vasárnapi boltzárról, az olimpiáról, a Fudanról. Mert fingjuk nincs róla. Tiszta szerencse, hogy van az a 199 parlamenti képviselő, néhány tucat miniszter és államtitkár, akiknek mindenről van fingjuk, ezért mi sose kérdőjelezzük meg a döntéseiket. Szavazzunk négyévente, közben pedig kussoljunk, mert őket mindentudásra választottuk. A fent említetteken kívül ők a CEU-t és az MTA-t is tudják, koronavírus adatokat se kell közölniük, mert ők azt is tudják, nekünk meg fingunk nincs. Szavazzunk, adózzunk (különben miből lenne most autópálya-koncesszió a cimbiknek), kussoljunk.


Én nem szoktam birkázni. Soha. És elképesztően irritál, bárki csinálja. A "Fidesz-birkázás" is irritál. És az is, amit te csinálsz.

2021. júl. 15. 07:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/23 anonim ***** válasza:
25%

Nem 12 es nem errol van szo. De aki nem ert valamihez az ne nyilvanitson velemenyt rola.

Pontosan mintha a magfuziorol kerdezned az embereket, hogy szerintuk megéri e a magfuzios kutatasokra szant penz

2021. júl. 15. 07:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/23 anonim ***** válasza:
52%
#13 a magfúzió rasszista és kirekesztő, de tényleg, olvasd el a tanulmányokat rólla.
2021. júl. 15. 07:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/23 anonim ***** válasza:
13: de egy csomó fideszes képviselő is beszél olyan dolgokról, amiről fogalmuk sincs. Nekik lehet?
2021. júl. 15. 08:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/23 anonim ***** válasza:
100%

Érdekes kérdés. Mert pl. az M5-ös Budapest és Röszke közötti szakaszát az AKA. Zrt. és az A-WAY Zrt. szakemberei üzemeltetik.

Az üzemeltetésbe beletartozik nemcsak a téli karbantartás-síkosságmentésítés-hóeltakarítás, hanem az autópálya területén lévő növényzet folyamatos ápolása, a zajvédő falak, az erdősávokat és a vadakat védő kerítések ellenőrzése/karbantartása, 24 órás diszpécserszolgálat működtetése a műszakilag lerobbant gépjárművek mentéséhez.

Gondolom őket nem rengeti meg az a magánkézbeadás, de tévedhetek.

2021. júl. 15. 08:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/23 anonim ***** válasza:
51%

[ma 07:52]: "De aki nem ert valamihez az ne nyilvanitson velemenyt rola."

- Mondhatnám azt is, hogy a komplett politikai elit folyamatosan nyilvánít véleményt olyan dolgokról, amikről semmit nem, izé, ne legyek igazságtalan, nagyon keveset tud. Az hagyján, de a döntéseket, intézkedéseket is ugyanilyen sekélyesen hozza. De mondok mást.


Én bizonyos értelemben elég jobboldalinak tartom magam, és most nem a magyar pártpolitikára gondolok, ahol gyakorlatilag a jobboldaliság nem létezik, hanem arra, hogy a társadalomnak hogyan kellene működnie. Például eléggé osztom azt a véleményt, hogy a döntéseket a különböző témákban a téma szerint kompetens emberek hozzák meg. Ezzel ki tudnék békülni. De a kormányunk nem így vezeti az országot.


Amikor az MTA kutatóhálózatát szabta át a kormány, akkor, ha jól emlékszem, fideszesek részéről fel nem merült ez az "aki nem ert valamihez az ne nyilvanitson velemenyt rola" elv. Akkor az a populista duma ment, hogy "a magyarok" mondhassák meg, hogy a kutatások témája mi legyen. Mert hát az ő adójukból. Most meg az a duma, hogy ne "az embereket" kérdezzük (ilyenkor nem magyarok, magyarok akkor vagyunk, ha a tömegvéleményre kell hivatkozni, emberek vagyunk akkor, ha kussoltatni kell minket), mert azoknak fingjuk sincs. Pedig az autópályák is az ő adójukból épültek. De most éppen fingjuk sincs.


Én ezzel nem tehetek semmit. Orbán vezeti az országot, és még jó darabig fogja is, vannak rossz és jó döntései, én mindig szurkolok, hogy éppen a jó döntést hozza meg. De mindannyiszor le fogom írni, ahányszor ez felmerül, hogy a hatalomgyakorlás és társadalomfilozófia kérdésében nem képvisel következetes álláspontot. Kitalál valamit, és annak kell történnie. Ha a lakosság támogatja az ötletet (és esetleg néhány témabeli ellenkezik), akkor az a duma, hogy a magyarok mit akarnak, baloldaliság, populizmus kimaxolva. Ha pedig a lakosság nem támogatja, akkor az a duma, hogy az embereknek fingjuk sincs, jobboldaliság, tekintélyelv kimaxolva.


Nyilván valamiféle mixet kell felvenni, azt én értem, a társadalom túl bonyolult ahhoz, hogy egy általános elv szerint vezetni lehessen. De az én jobboldaliságom az oltást tenné kötelezővé. Nem a haveroknak csurgatná a lét (mert az autópályázás erről szól, ne hazudozzunk már magunknak és egymásnak, titkosítva vannak részek, a közgazdász szakértők sem nézhetnek bele, pedig nekik azért van fingjuk).

2021. júl. 15. 08:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/23 anonim ***** válasza:
17: pl. az M5-öst rég az AKA Zrt és az A-WAY Zrt működtetik.
2021. júl. 15. 08:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/23 anonim ***** válasza:
Ha mas lop neked is szabad 15 os?!
2021. júl. 15. 09:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/23 anonim ***** válasza:

A tervezet alapján nem lesz emelhető az autópályadíj, csak az infláció mértékével, így a fő hátrány kiesik. A monopol pozíció nem változik, nem ezzel jön létre, és továbbra is államé lesz, csak az üzemeltetés száll át egy időre. (Amúgy ez nem igazi monopol helyzet, hiszen én bárhova eljutok autópálya használta nélkül is kocsival.)


Az előny egyértelmű: lesz forrás a gyorsforgalami úthálózat további fejlesztésére, amire az EU nem ad pénzt. Mégpedig az adósságszint növelése nélkül. Nem véletlenül nyúlt már egy csomó más ország is ehhez az eszközhöz.

2021. júl. 15. 09:30
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!