Miért rossz az oktatás?
Azért rossz, mert olyan mint valami 19. század végi líceumban. Lexikális tudásra épít, amikor már lassan a fejünkbe van építve az internethozzáférés, az életre, pénzkeresésre meg nem tanít.
Múltkor pl. olvastam az egy angol nőről aki abból él meg, hogy szexuális fetisisztáknak online árulja a használt tamponjait.
Neki is felesleges volt anno 10 éves korában Shakespeare-t szavalnia, ellenben valahonnan jól megtanult online kereskedni és kiaknázni egy piaci rést.
Az oktatás a mai napig olyanná akarja nevelni a fiatalokat, mint valami bölcselkedő polihisztor, amikor manapság ezzel a tudással csak éhenhalni lehet, és mindenki abból él meg, amit az utcán vagy a neten tanult meg haveroktól.
Ha rajtam múlna, csak általános iskola lenne kötelező 14 éves korig, abban elsősorban informatikai és szociológiai ismereteket tanítanának, a 14 éves életkor pedig egyben a felnőttkor korhatára lenne.
14 évesen egyik fiatal elkezdene tőzsdézni, a másik bitcoin-ozni, a harmadik programozni stb.
Egyrészt nem kell mindennapos tesi. Ha annyira ragaszkodnak a testmozgáshoz, akkor ösztönözzék a sportklubbok létrehozását, vagy jobban integrálják az egyesületi edzéseket, de ami most megy arra nincs se infrastruktúra, se jelentős igény.
Házifeladat nem kellene csak matekból és idegen nyelvből. Ez a kettő már globálisan edzi az emberi agyat, ha pedig valakinek más tantárgy iránt van érdeklődése, akkor se házifeladatot kapjon, hanem szorgalmit. Nevetséges, hogy teljes munkaidőben iskolában tartjuk a gyerekeket, aztán még otthon is dolgoztatjuk őket, amit ha nem csinálnak meg megfelelően, akkor romlik az átlaguk és eljutunk odáig, hogy otthon is és az iskolában is egy kudarcnak éli meg magát, amit csak azzal tudna kompenzálni, ha lemond egy gyereknek járó szociális kikapcsolódásról és inkább seggel.
Harmadrészt ösztöndíjak és tehetséggondozás. Az igazán tehetséges gyerekeket jelenleg úgy próbálják pesztrálni, hogy a hétköznapi oktatási mennyiség felett még további fakultatív tantárgyakkal bombázzák meg őket, de az egész semmit sem ér, ha a hét további részében unja az agyát a gyerek. Lehessen előérettségit tenni és igenis pozitív visszacsatolást nyújtani a gyereknek (akár ösztöndíj formájában) a teljesítményéért. Ne az legyen, hogy "azt mondják jó vagyok, ezért még jobban le akarnak terhelni".
A többi proléma pedig tanárfüggő inkább, de ott ugye azt mondtad kérdező, hogy a legjobbakat feltételezzük.
" az életre, pénzkeresésre meg nem tanít."
Pontosan. Alapvető pénzügyi ismereteket kéne tanítani már általános felső tagozatban (később pedig haladóbb szinten). És a legaktuálisabb IT dolgokat is: kripto, blockchain, stb. De ez nem fog menni a sok boomer tanár mellett.
Továbbá az irodalom tananyagból kiszednék pár művet (Tüskevár stb.) és olyanokat tennék be mint pl. a 451 Fahrenheit (rávilágít miért is érdemes olvasni) és George Orwell Állatfarmja. Olyanokat amiknek használható tanulsága is van.
#4 Szerintem valamit félre nézhettél. A tanárképzésben általában két szakot végeznek el, a fizika is párban van mindig valamilyen másik szakkal. Ha külön nézed, mint "fizikatanár", aki csak egy szakosként végez, abból mindig kevés van, általában az, aki már tanár egy másik szakkal és ezt mellé szeretné megcsinálni, ilyen jobbára levelező képzésen van, hiszen az illető már dolgozik. A többinél meg külön kell nézni az össze s párosítást, mint fizika+földrajz, fizika+matek, fizika+technika stb. stb.
Az utóbbi években lett lehetőség arra, hogy a tanárképzésben éppen a természettudományok területén végzettséget szerezhessenek olyanok, akik más diplomával már rendelkeznek és tanítani (is) szeretnének. Én is így végzem most az egyetemet éppen, bár nem fizika szakon. Tányleg sokat tettek a kormányzat oldaláról azért, hogy a természettudományok oktatásához is legyen több tanár, de az egyetemeknek is kellene változtatni az oktatásukon. Egy matematika tanárnak pl ahhoz, hogy általános iskolában matekot taníthasson éppen úgy meg kell csinálnia a legmagasabb szintű matematikából a vizsgáit, mint egy statisztikusnak vagy informatikusnak, holott a legtöbb amit tanítani fog az a függvények ábrázolása. A középiskolai matematika oktatás az érettségivel végződik - a matektanár képzésénél meg az induló állapot. Mi szüksége van egy tanárnak a mátrix elméletre és hasonlókra amiket a matematikusok használnak csak? És ez így van a többi tárggyal is. Aki meg ezeket már el tudja végezni az ritkán akar az oktatásban dolgozni, az megy az iparba mérnöknek, kutatónak.
#7
Lehetséges,hogy tévedtem. De sajnos természettudományos tanárból levés van:(
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!