Az F-35 sikeres projektnek tekinthető?
Nem vagyok szakértő,de a napokban sokat olvasgattam vadászgépekről,és elég meglepőnek találom az F-35 specifikációit.
Gondolom 5.genes gépként a lopakodás és az IT a nagy dobása,de ennek ellenére egy Mig29-el összehasonlítva lomhább,alacsonyabban tud repülni és a hatótávja is csak a harmada.
Így laikusként felmerült bennem a kérdés,hogy biztos jó ötlet lesz erre a gépre cserélni az összes F16-t,F18-t és társait?
Legalább egy tucat dologtól függ a sikeres harc megvívása. Kezdve a kiképzéssel, a géptípus, lokátor, fegyverzet, taktika, légi irányítás. Nincs értelme egy-egy részét kiemelni és azt összehasonlítgatni.
Ez pont olyan, mint hogy hiába vesz valaki a kezébe egy márkás csavarhúzót, attól nem lesz jó autószerelő. Ahhoz egy rakás feltételnek teljesülnie kell.
Klasszikus fordulóharc ma már nem történik. Egy vadászgép értékét a radarja és a fegyverzete képessége adja, és a saját védelmi eszköztára. A légiharcok látóhatáron túl zajlanak. Olyannal érvelni, hogy a Mig-29 gyorsabb, vagy jobban fordul, ugyanaz az összehasonlítás, mint egy kováslakatos puskát előrébb sorolni egy mai, precíziós gépkarabélyhoz képest, mert előbbire lehet szuronyt tűzni. Olyan képesség, aminek nincs szerepe, ami viszont a tényleges funkciót adja a használatban, abban összehasonlíthatatlan szintet mutat az utóbbival.
Nem véletlenül nem szempont már egy jóideje a tervezésnél a sebesség, a fordulékonyság kimaxolása a modern típusok esetén. Mert már meghaladta a kor azt, amikor egymással táncolgattak a gépek a levegőben. Nincs olyan légiharc, ahol vizuális észlelésig jutna a két szereplő.
Ez ugyanaz, mint a hajók esetén a csöves fegyverzet. Ha ma megnézed a legnagyobb hadihajókat is, azokon is csupán egy, a méreteihez képest jelentéktelen csöves fegyver van.
Holott a régi csatahajók, de akár kisebb cirkálók is jókora, és nagyszámú ágyúval voltak felszerelve. Mert ez ma már nincs használatban, a fegyverzetük sokkal hatékonyabb mind pusztítóképességben, mind alkalmazhatóság területén, távján, pontosságán, mint amit ágyúkkal el lehetne érni.
A jelenleg hadrendben álló hadihajókon vannak torpedók, hajók elleni rakéták, szárazföldi célpontok elleni rakéták, légelhárító rakéták, és egy parányi ágyú.
Olyan ez, mint az evolúció. A valaha hasznos, de mára szerepét elvesztő képesség elcsökevényesedik.
"Bár szerintem annyiban van létjogosultsága a repülési magasságnak,hogy például egy 60-as évekbeli légvédelmi rakéta,mint a KUB lehet a MIG-et nem éri el,míg pl az F-35t igen.Vagy ez totál hülyeség?"
- Mindkettőt elérik a jelenkor légelhárító rendszerei. A magasság nem véd meg. Az számít, mikor észlelik, és ha a felderítésük már megtörtént, milyen hatásfokkal bírnak saját zavaró, és egyéb módon védekező rendszereik.
De, volna. Csakhogy ilyen felállás nincs. Vegyünk egy sima AMRAAM 120-ast (variánsokkal most ne komplikáljuk). Ennek sebessége mach 4. Egy Mig-29-est ez kétszer lehagy a maga mach 2 körüli csúcsebesség-értékével.
Ezenkívül nehéz úgy menekülni is, ha csak akkor kapsz észbe, hogy támadás alatt vagy, amikor már megy feléd a rakéta.
Pro Patria, annyiban szeretnélek kijavítani, hogy a Sebesség ténylegesen Nem Annyira Fontos, de a Manőverezőképesség Igen.
Példának okáért a Super Hornet "csak" 2000 km/h-val tud max. repülni, az F-22-es viszont 2500-al, de ilyen értékek csak nagy magasságon, ritka levegőben fordulnak elő, tengerszinten vagy közepes magasságon mindegyik 1200 km/h-nál gyorsabban nem tud.
A manőverezőképesség több részt. Egyfelel lehet a BVR ellenére el lehet jutni manőverező légiharcig, teleaggatják mind az amerikai, európai, orosz és kínai repülőket változatos ECM-ekkel és mellettük a külön zavarógépek tevékenységének eredményeképp az AMRAAM-ek és R-77-esek célt téveszthetnek, marad a Dogfight.
Ennek szellemében a Super Hornet képes az F-22-es mögé kerülni, vagy a Rafale és EF Typhoon is nagyon jól manőverezőképességgel bírnak, nem csak a Flanker és Fulcrum család.
És "védekezésben" is szerepet játszik a manőverezőképesség, mindegy, hogy a földről vagy másik vadászrepülőről indítják a rakétát, túlmanőverezi magát a gép, extrém manőverekkel, a rakéta nem bírja követni és célt tévesztve fog elrepülni, ennek szellemében történt meg, hogy az Öbölháborúban 6 SA-2-est is indítottak az F-16-osra, de 10 - 15 perces intenzív manőverezéssel és ECM csalik dobálásával túlélte, addig az F-18-as pilótája valahogy nem volt észnél és képes volt lelőni a teljesen elavult és alkalmatlan MiG-25-ös a szintén őskori légiharc rakétájával.
És a legfontosabb, úgy indult, hogy az F-35-ös mindent ki fog váltani, de a Realitások bebizonyították, hogy a Viper-ekkel és Super Hornet-ekkel fog párhuzamosan szolgálni, vagy a Gripen E/F/NG továbbfejlesztése is, hogy műszerezettségileg azonos értékűek, jobban manővereznek, és az F-35-ös "lopakodó" képességei nem feltétlenül olyanok, mint amilyennek a prospektusban ábrázolják, ezért kellenek radargyilkos fegyverzettel megpakolt 4++ -os típusok is, nem repülhet be önállóan az F-35-ös az Sz-300-as légvédelmi rakétaegység leküzdésére.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!