Kezdőoldal » Politika » Hadsereg, hadvezetés » Miért nem tudott a hazai...

Miért nem tudott a hazai hadiipar egy, a Turánnál komolyabb közepes harckocsit gyártani 1943-44-re?

Figyelt kérdés

Miért rekedtek meg úgy, hogy még 44-ben is az alkalmatlan, vékony páncélzatú, csekély tűzerejű Turánt szállította a gyár a csapatoknak. Igaz, korszerűsítgették, de alapból kevés volt a T-34 bármely változata ellen, mint macisajtban a brummogás. Sok kiválóan felkészült személyzetet vesztettünk el emiatt:(

A magyar csapatok már 1941-ben megvizsgálhatták a KV-t és a T-34-et, az illetékesek láthatták a fejlődés irányát.

Ugyanakkor látszott, hogy önerőből kellene a jövőbeli ellátást megoldani, hiszen a német szállítási hajlandóság rendkívül bizonytalan.



2021. aug. 6. 19:19
1 2 3
 11/25 anonim ***** válasza:
87%

A magyar vezetés abban bízott, hogy a németek minimális magyar segítség mellett megnyerik a világháborút. Éppen ezért minimálisan fektettek be a fegyverkezésbe, mert a fegyverkezés, a fejlesztés drága. Akkor kezdtek el fejleszteni és komolyabban gyártani, amikor a szovjetek visszatolták a németeket és a német győzelem kérdésessé vált.

A magyar vezetés utána abban is bízott, hogy majd német felszerelést kapunk, vagy legalábbis licencben gyárthatunk német dolgokat (jelen esetben harckocsikat). A németek ettől többnyire elálltak, mert nem bíztak a magyarokban, és igazából csak húzták a magyarok agyát.

Így többnyire maradtak a szarabb licencek. Tehát az alapvetően svéd szar Toldi, cseh szar Turán, repülőgépből meg az olasz szar Héja. Később persze gyárthattunk Panzer IV-eseket (akkor már elavultak voltak) meg Bf 109 és Fw 190 vadászokat, illetve módosított Me 210-eseket. Pedig lettek volna előremutató próbálkozások, mint pl. a V3, V4, Jendrassik gázturbina, Lidérc rakéta, 40 és 80 mm Bofors légvédelmi ágyúk, Monarchiabeli ágyúk stb. amikből lett volna valami, ha nem akkor kezdi el őket elővenni a magyar vezetés, amikor már rájuk dől az égő ház födéme. És igen, tudták, hogy szart sem ér a magyar hadsereg fegyverzete, de a már leírtak miatt nem foglalkoztak vele, csak későn.

2021. aug. 6. 21:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/25 anonim ***** válasza:
100%
Két lényeges okból, az egyiket már leírták fent a többiek - egyszerűen túl későn kezdtünk hozzá. A másik - bár nem volt rossz a hazai járműipar, s volt néhány zseniális koponya aki világviszonylatban is megállta volna a helyét - de lássuk be bármennyire is büszkék vagyunk rá, összességében a fejlesztési- és ipari kapacitás bőven elmaradt attól a szinttől hogy pár hónap alatt prototípusig, utána sorozatgyártásig el tudjon vinni egy teljesen új konstrukciót.
2021. aug. 6. 21:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/25 anonim ***** válasza:
100%
De ha mondjuk 40-ben elkezdünk fejleszteni egy jó harckocsit, akkor az az egész háborúban jól használható lett volna. A t-34 és a Tigris is ilyen volt. Egyszerűen csinálunk egy dobozt kb 100 milliméteres páncélzattal, belerakunk 2db Turán motort (vagy a tervezett 700 lóerős 8 hengereset), ágyúnak meg jó lett volna egy 150 mm-es I. világháborús tábori tarack. Nem lett volna belőle túl sok darab, nem is lett volna top harckocsi, de legalább használható lett volna, nem úgy, mint a Turán, amiből kevés is volt és szar is volt. A magyar ipar szégyene a II. világháború, az I. világháborúban a magyar ipar csatahajót, páncélvonatot, búvárhajót gyártott, a másodikban meg ilyen fost, milyen degeneráció ez már?
2021. aug. 6. 22:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/25 anonim ***** válasza:
65%
Volt eszünk és a K+F -et fejlesztettük a vas és acélipar helyett a 20 -as és 30 -as években. Utána egy gyors váltással hírtelen mi is ráálltunk a hadiiparra, hogy résztvegyünk egy világháborúban, mint "nagyhatalom", anélkül, hogy ehhez akár az emberszám, akár a nyersanyagok meglennének. Inkább Svájc példáját kellett volna követnünk is kimaradni az egészből.
2021. aug. 6. 22:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/25 anonim ***** válasza:
100%

""miért nem szerezték meg egy használhatóbb francia vagy német típus rajzait?„"


Akartak párducokat gyártani csak a németek túl sok pénzt kértek a licencért. (háború ide vagy oda, már akkor is a pénzről szólt az egész)

2021. aug. 6. 22:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/25 anonim ***** válasza:
86%
Aztán gyárthattunk volna tuning customized párducokat annyi pénz/erőforrás felhasználásval, amennyiért az orosz tömegtermelés legyárt 300 T-34 -est.
2021. aug. 6. 22:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/25 anonim ***** válasza:
100%

#13 a tábori tarackok nem túl nyerők harckocsi-lövegként. Iszonyatosan nehezek, kicsi a torkolati sebességük (sokkal többet számít a penetrációnál, mint a lövedék tömege), óriási visszarúgó erejük van. Teljesen át kellett volna tervezni a tarackot (meghosszabbítani) és végeredményként egy 80 tonnás állandóan elakadó, vánszorgó, túlterhelés miatt folyamatosan lerobbanó monstrumot kaptak volna. Városi harcban önjáró lövegként még csak-csak használható lett volna, de nyílt terepen harckocsiként aligha.

Egyébként a '40-es években a harckocsi-fejlesztési irányok nem ebbe mozdultak még. Vajmi' kevés gyakorlati tapasztalat volt a nagytömegű alkalmazásukról (a németek is a lengyel, francia tapasztalatok alapján álltak rá jobban a Pz.IV szériára és igyekeztek gőzerővel fejleszteni a Pz.III-akat, a Pz.V., Pz.VI. fejlesztésébe csak a T-34 megjelenését követően kezdtek bele). A hazai hadvezetés meg totálisan inkompetens volt a "mozgóháború" terén, elavult I. Vh-s irányelvekben gondolkodtak, a harckocsikat gyalogsági támogató, "áttörő" szerepkörben képzelték el, csak a '42 körül kezdett el a gondolkodásmódjuk változni.

2021. aug. 6. 22:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/25 anonim ***** válasza:
89%
Azért írtam a tarackot, mert az egy ismert és gyártott, bevett technológia volt a magyaroknál, míg a legnagyobb űrméretű páncéltörő ágyú 40mm volt. Egy 150mm-es tarack robbanólövedéke pedig szerintem bármely II. világháborús harckocsit a másvilágra küldene, még ha valamennyire mellé megy, akkor is. A kis torkolati sebesség meg azért nem gond, mert a harckocsik közötti adok-kapok nem nagyon ment 2km-él messzebbről, addig meg kis ágyúemelkedés melletti kis torkolati sebességgel is el lehet lőni. Volt is ilyen löveggel rendelkező harckocsi a szovjeteknél. De a legjobb magyar harckocsi, a Zrínyi rohamlöveg is ilyen tipikus magyar "oldjuk meg okosba'" kókler munka volt leselejtezett 105mm-es tarackokkal felfegyverezve, aztán az a 72db belőle többet ért, mint az összes Turán meg Toldi együttvéve.
2021. aug. 7. 00:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/25 anonim ***** válasza:

https://www.youtube.com/watch?v=Y2HAjo-kG8U


Érdemes megnézni, mielőtt nagyon eltorzítja a látásunkat a wishful thinking és a "mi lett volna, ha". Jó kis videó.

2021. aug. 8. 20:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/25 anonim ***** válasza:
78%
Azért nem tudott gyártani, mert a magyar hadipar nem volt rá képes. Nem humán oldlaról, hanem kapacitás szempontjából voltunk gyengék. Hiába volt terv, ha a prototípus legyártására, vagy tesztelésre sem pénz, sem idő nem volt.
2021. aug. 9. 13:29
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!