Hogyan kell legálisan lakást kiadni? (lent a többi)
Úgy alakult, hogy a közeljövőben szeretném kiadni a lakásomat, de nem szeretnék ráfázni. Lenne pár kérdésem:
1. Azt tudom, hogy szerződés kell. Oda kell ügyvéd vagy közjegyző vagy egyéb hivatalos személy?
2. Át kell íratni az albérlőnevére az előfizetéseket (TV, net) meg a többi rezsit (víz, villany stb.)?
3. Az albérleti díjról a számlaadás és az adózás hogy működik?
1) Nem kellenek. Két tanús szerződés elég.
2) Én nem írnám át. Ha te kapod a számlákat, akkor nem érhet meglepetés, ha hónapok óta nem fizettek ki valamit.
3) Számlát tudtommal nem kötelező adnod. Viszont az adóbevallásban fel kell tüntetned. Mások majd pontosítják.
1. ponthoz: közjegyző pénzbe kerül, de az általa záradékolt okirat azonnal végrehajtható. Ne legyen rá szükség! De ha valami miatt rosszul alakulnak a bérlővel a dolgok, akkor nagyban megkönnyítik a későbbi ügymenetet.
Íme egy cikk, ami részletesen leírja:
Én is a közeljövőben fogok kiadni egy ingatlant, én rááldozom azt a plusz kb. 30e Ft-ot egy közjegyzőre.
Nekünk van kiadva lakásunk. Ajánlom, elsősorban fiataloknak, egyetemistáknak add ki! Kevesebb bosszúságod lesz velük, mintha családnak adnád ki. Nekünk ez a tanács eddig bejött!
Három szobás lakást hárman vesznek ki. Sokkal könnyebben kitudják fizetni a rájuk eső harmad költségeket, mint egy család a teljes díjat. Ha probléma van, könnyebben fel lehet nekik mondani. Nyár vége felé pedig pár nap alatt ki lehet adni az ingatlant, ha megürül. Szó szerint elkapkodják, ha jó a közlekedés, ha közel van egyetemekhez, főiskolákhoz (mint a miénk).
Esetünkben a bérlő fiatalok maguk mellé beszerveznek új bérlőtársat, ha valaki elmegy a lakásból. Évek óta nem kellett foglalkoznunk a bérlőkereséssel. :-)
A számlákat semmikép ne írasd át a bérlők nevére! Minden hónap elején elszámolás címén felmész a lakásba. Tételesen (pl. Excel-ben) összeírod a havi díjakat, amit kifizetnek. Ilyenkor azt is megtudod nézni, minden rendben van-e a lakásban.
Ha szerződést írtok, vegyétek bele mit tartalmaz a lakás, és fényképezzétek is le. Akár ezeket a fotókat is bele lehet szerkeszteni a szerződés kiegészítésébe. Bele kell venni, milyen események jelentenek automatikus szerződésbontást! (pl. bulizás, károkozás, nem fizetés, stb.)
A legfontosabb, amit fel kell tüntetni: a bérlők annak tudatában írják alá a szerződést, hogy az mindenféle indoklás nélkül bármikor felmondható! Erről 30 nappal előre értesíteni kell a másik felet! Ennek elmulasztása esetén a bérlő, köteles kifizetni az utolsó teljes havi bérleti díjat. Ez a kaucióból levonható.
Adózásról itt olvashatsz:
Úgy látom, még a számlaadásra nem válaszoltak. Szóval bejelenteni nem kell, hogy ingatlant adsz bérbe. Ha a bérlőd kér számlát, akkor kell adószámot igényelned. Akkor vehetsz számlatömböt, vagy számlázhatsz netes számlázó programmal is.
Különben "egyéb számviteli bizonytlat"-ot kell adnod, ez lehet egy szabadon fogalmazott cédula is, de ha átutalással fizetnek, akkor a bankszámla kivonat elegendő bizonylat, tehát semmi dolgod vele.
Az adózás ugyan annyi, függetlenül az adószámtól. A költségek levonása után 15% adó, és bizonyos esetekben van EHO is.
Az előző hozzászóláshoz annyi kiegészítést tennék, hogy ha a bérlőd magánszemély, akkor őmiatta akkor sem vagy köteles adószámot igényelni, ha számlát kér.
Magánszemélynek nyugodtan igazolhatod az előző hozzászólásban is leírt átvételi elismervénnyel.
Sok bérlő tévedésben van azzal kapcsolatban, hogy ha nem kap számlát, akkor a bérbeadó nem is adózik. Ez független a számlaadástól, azt a következő évi szja-bevallásban tudja megtenni a tulajdonos.
Kedves utolsó!
Ha a bérlő számlát kér, akkor a bérbeadónak kutya kötelessége adni és adószámot kérni, mivel csak akkor tud számlát adni!!! Nézz utána a NAV honlapján!
..."hogy ha a bérlőd magánszemély, akkor őmiatta akkor sem vagy köteles adószámot igényelni, ha számlát kér. "
Szerinted csak cégek kérhetnek számlát, magánszemély - mondjuk lakhatási támogatáshoz - nem...?
Még egyszer leírom, ha a bérlő magánszemély is, s számlát akar a bérleményről, akkor a bérbeadónak kötelessége adószámot kérni, számlatömböt vásárolni, s számlákat osztani havonta!
Lakhatási támogatáshoz a bérleti díjat a munkáltató felé bizonylattal kell igazolni.
Bizonylattal, nem kifejezetten számlával.
A hivatkozott NAV oldal pedig lehetővé teszi, hogy magánszemély magánszemélynek NE állítson ki kötelezően számlát. Mi olyan érthetetlen ezen?
Persze, értem, a cégek ragaszkodnak a számlához...
"A részletes előírásokat a Szja törvény 1. számú mellékletének 9.7. pontja tartalmazza a következők szerint:
A figyelembe vehető lakhatási támogatás havi értéke
-a munkavállaló által bérelt lakás bizonylattal igazolt havi bérleti díjából a munkáltató által térített rész,
-a munkáltató által bérelt lakás bizonylattal igazolt havi bérleti díjából a munkavállaló által meg nem térített rész,
-a munkáltató tulajdonában álló lakásban biztosított lakhatás szokásos piaci értékéből a munkavállaló által meg nem térített rész."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!