Mire fel szednek be ennyi közös költséget?
Egy teljesen új építésű tömblakásban lakunk albérlőként. A tulaj szerint havi 7 ezer Ft a közös költség. Egy másik lakás hirdetésében láttam, az egyik szomszéd lakásról van szó, ott 5 ezer Ft-ot írnak a hirdetésben. Közben a lakók már faliújságon osztják egymást, hogy mindenkinek kötelező a lépcsőházat takarítani, felírják, aki nem takarított, bár hogy milyen szankciókat vezetnek be, azt nem tudom. A gyűlésekre a tulaj jár, semmit nem mond el, elérni is alig lehet.
Mi nemrég költöztünk haza külföldről, de ott a közös költség arra volt való, hogy a lakás körül rendbe tegyék a dolgokat: takarító brigádot fizettek belőle, akik heti 1x kitakarították a lépcsőházat, külön brigád volt nyáron a fűnyírásra, a növények rendbe rakására...stb. Itt mégis mire van a közös költség, ha nem ezekre? Miért nekem kell még minden x. héten 4 emeletnyi lépcsőházat átsikálni (miközben a földszinten lakom az 1. lakásban), hova megy a havi 7 ezer? 12 lakás van a tömbben, az havi 84 ezer Ft! De az 5 ezerrel számolva is 60... hova megy az el, ha még egy takarító sem jön ki belőle?
Pl. a lépcsöaz meg a klözös helyiségek világítása, szemétszállítás, vízdíj, az épület karbantartása (ez nem a takarítás!) stb.
Emellett a közös költségek összege függ a lakás méretétöl és a benne élö személyek számától.
A mi lakásunk a legkisebb, aminél olcsóbb a közös költség, az másfélszer akkora lakás... lehet csak a tulaj vágott át.
Egyébként szemétszállítás hónapok óta nincs, a még itt dolgozó munkások hoztak egy konténert, abba lehet beleszórni, sokszor hetekig ott bűzlik a tonnányi szemét, már nem fér bele több, de el nem viszik. A tulaj ígérget, hogy majd ekkor meg akkor meglesz...
A víz semmi, csak a lakásokban van egyedi vízóra, közös víz nincs. A melegvíz is egyedi gázkazánról megy. Karbantartás meg: 1 hónapja valami idióta kitörte a bejáratnál az egyik ablakot, azóta nem cserélték ki. Egyéb karbantartás nem tudom, mi lehet egy teljesen új tömbháznál. De hogy ez mind nincs 84 ezer ft, az biztos... Ráadásul van még 2 másik tömb, a szemétszállítás, közös udvar költségei megoszlanak ővelük.
Közös képviselő díja, biztosítás, és a szemétszállítás a legtöbb, évi milliós nagyság.
de minden ki és bevétellel el kell számolni részletesen, mikor az évvégét lezárják.
Ha annyira érdekel, akkor keresd meg a közös képviselöt és töle kérd ez az elözö évi elszámolást. Abban tételesen le van írva, mi mennyibe került.
De igencsak meg fogsz lepödni, mert sokkal több, mint amirt elképzelsz.
A közös költség meg nem feltétlen a lakás méretétöl függ, hanem pl. az ott lakók számától is
Benne van a közös képviselő tiszteletdíja, a könyvelő munkabére és ennek adó és járulék terhe. Benne van az adminisztráció költsége és a bakszámla költsége is.
A közös képviselőtől megkérdezheted, de minden év végén el kell számolnia a közgyűlésen a bevételekről és kiadásokról. A közgyűlésen albérlőként is részt vehetsz, csak szavazati jogod nincs.
A magyar viszonyokat semmiben ne hasonlítsd a nyugaton levőkhöz, mert meg sem közelítik azokat.
A bérlőnek hivatalosan nem adhat tájékoztatást a közös képviselő, csak tulajdonosnak.
De egy 12 lakásos ház bizony nem méretgazdaságos, itt arányaiban minden kicsit drágább. Valószínüleg azért nincs takarító, mert túl drága lenne valakinek odamenni hetente egy kis lépcsőházat kitakarítani. De a közös képviseletet ha vállalkozó látja el, az sem 1000 Ft lesz albetétenként (amennyiért egy több 100 lakásos házat elvállalnak), hiszen nincs vele annyival kevesebb munka.
De kérd el a tulajtól az éves beszámolót, ha egyszer áthárítja rád a közös költséget, akkor jogod van tudni, hogy mi van benne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!