Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Aquinói Szt. Tamás természetfi...

Aquinói Szt. Tamás természetfilozófiai istenérvei ma is helytállóak?

Figyelt kérdés

1. A létesítő okságból adódó érv.


2. A változásból adódó érv.


3. A létezők esetlegességéből fakadó érv.



2019. máj. 31. 10:18
1 2 3
 11/27 anonim ***** válasza:
68%

#9

Minden filozófia önkényes kijelentés. Amikor Thalész kimondta elsőnek, hogy a víz az arkhé, vagy amikor Anaximandrosz ugyanezt az apeironnal azonosította, vagy amikor Averröes emanációról beszélt, vagy amikor Descartes módszeres kétellyel dolgozott, vagy amikor Kant kopernikuszi fordulatot hajtott végre, vagy amikor Wittgenstein megalkotta a nyelvjátékot, vagy amikor a fenomenológia és a hermeneutika azt mondta, hogy a világ létezésében van egy eredeti, semmi másra vissza nem vezethető fennállás, amit saját magán kívül semmi nem minősít, vagy amikor Sartre az esszenciát háttérbe szorítva helyezte előtérbe az egzisztenciát, akkor mind önkéntes kijelentéseket tettek, melyeket a saját, tökéletesen autonóm, tökéletesen szubjektív rendszerükön belül igaznak fogadtak el, s ezek a szisztémán belül természetesen támadhatatlanok. Tamás istenérvei a saját gondolatrendszerén belül támadhatatlanok, azon kívül viszont nem sérthetetlenek. A filozófia gondolkodási módszer, nem szükségszerű igazságforrás - legalábbis az ontológia és az episztemológia metafizikai vizsgálata biztosan nem.

2019. máj. 31. 19:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/27 anonim ***** válasza:
76%

"Tamás istenérvei a saját gondolatrendszerén belül támadhatatlanok,"


Rámutattam, hogy semmi összefüggés nincs a kijelentései között. A víz az speciel valóságos, Isten meg nem, így a róla való elmélkedés parttalan.

Tamásnak nincs gondolatrendszere, csak bizonyos gondolatok közé beteszi Istent, semmi kapcsolatot nem keres, ugyanúgy bármit betehetne helyette.

Meg sem indokolja, hogy miért tesz így.

Egyszerűen nincs értelme az érveinek, bármelyik vallás behelyettesítheti Istent az ő Istenével és a materialistákat sem cáfolja, ugyanúgy érvényesek az ő szemszögükből is ezek a kijelentések, csak Isten helyett az anyagra értve.

Lényegében az anyag is lehet intelligens, itt vagyunk mi bizonyítéknak.

2019. máj. 31. 21:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/27 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat, főleg a 7-est, aki reagált ezekre az érvekre.


Ezek az istenérvek - szerintem - egy adott rendszernek a részei, nem lehet történeti kontextusuktól függetlenül értelmezni. Kérdés, és ezt a kérdést tettem fel, hogy vajon ez a rendszer érvényét vesztette-e.


Továbbá fontos leszögezni, hogy ez az istenérvek nem vezetnek el a Biblia Istenéhez, csak a "filozófusok Istenéhez". Hinni ezen érvek nélkül is lehet.


"Miért kell egy első ok?"


Ha nincs okozatlan ok (első ok), akkor


1. az ok-okozati láncolat egy zárt kört képez, ami körkörösséghez vezet.


2. vagy véges számú ok esetén, létezik egy olyan ok, ami okozat is egyszerre, de nincsen ennek az okozatnak oka -> ellentmondás,


3. vagy végtelen számú ok esetén, magyarázatra szorul az egész okozati sorozat, az elégséges alap elve alapján.


Ennélfogva szükségünk van egy olyan okra, ami okozatlan.


"Miért ne lehetne akár több első ok?"


A létezés minden létezőt magába foglal, így előbb-utóbb "összefutnak szálak".


"Az miért Isten, miért nem bármi más?"


Igazából az érv csak annyit állít, hogy az okozatlan ok független azoktól a tulajdonságoktól, amelyekkel a másodlagos okok rendelkeznek.

2019. máj. 31. 21:18
 14/27 anonim ***** válasza:
70%
Teljesen mindegy, hogy értelmes-e vagy sem, a lényeg az, hogy az általa megkonstruált rendszerben bárminemű verifikáció és tudományos logika nélkül igazak. Objektíven nem, de a saját világában igen. Ha én felépítek egy metafizikai struktúrát, aminek az alapja az abban áll, hogy a fű kék, az ég pedig zöld, s ennek alapján kidolgozom újra az egész világ rendszerét, akkor az a rendszer, amit én megalkotok, az tökéletesen igaz lesz számomra attól függetlenül, hogy objektíven tökéletesen téves. Én is úgy gondolom, hogy nem helytállóak természettudományos szempontból Tamás tézisei. Azt kell látni, hogy csak a saját gondolatrendszeren belül lehet antitézist felállítani. Az ősrobbanás nem Isten létének az antitézise, mert nem egy síkon, nem egy rendszerben gondolhatók el. Én ateista vagyok, a tudományt fogadom el az empirikus módszerei miatt igazságnak, de ettől függetlenül a vallás és Isten léte lehet igaz valaki számára. Különböztessünk meg az igazat az Igazságtól (verum <-> veritas).
2019. máj. 31. 21:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/27 A kérdező kommentje:

„Egyrészt magához viszonyítva semmi sem mozog, csak máshoz. A Föld esetében nem megállapítható, hogy nem az univerzum mozog e körülötte és a Föld fix, másrészt miért kell egy első mozgató? Az miért lenne feltétlenül mozdulatlan és az miért lenne Isten, miért nem valami más?”


A „mozgás” kifejezést Szt. Tamás a „változás” szinonimájaként használja.


A helyváltoztatáson kívül Szt. Tamás ezt a kifejezést használja a lényegi (keletkezés-pusztulás), járulékos (minőségi-mennyiségi) változásra.


"a mozgás [=változás] a lehetőségi létnek mint lehetőségi létnek a megvalósulása"


„Mozgatni [=változtatni] ugyanis nem más, mint valamit lehetőségi létből megvalósult létbe vezetni”


A változó önmagát nem változtathatja meg, mert nem lehet benne egyszerre tényleges lét és lehetőségi lét. A változtatók és változók sorozata hasonló az ok-okozati láncolathoz. Eredménye az okfejtésének a változatlan változtató (első mozgató), amiben nincsen lehetőségi lét, csak tiszta ténylegesség. Szt. Tamás ezt Istennel azonosítja.

2019. máj. 31. 21:54
 16/27 Darkmoon80 ***** válasza:
82%

A probléma itt csupán az, hogy milyen indokkal tudod istent a rendszertől elkülönült, a rendszerre általánosan elfogadott tulajdonságoktól függetlennek elképzelni.

Ha mindenre (!) érvényes az ok okozat összefüggés, akkor jóllehet logikusnak látszik egy független okozó feltételezése, akkor ugyanezen logika alapján arra is válasz kell adni (és ez hiányzik), hogy mi módon lehetséges egy ilyen minden mástól különböző okozó nélküli ok?


Pusztán abból nem következik a léte, hogy nem tudjuk megválaszolni a kiindulási pont kérdését, mivel a válasz HIÁNYA nem jelentheti egy TETSZŐLEGES (adott eszmerendszer szerint kidolgozott fiktív)válasz helyességét.

2019. máj. 31. 22:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/27 anonim ***** válasza:
77%

" az ok-okozati láncolat egy zárt kört képez"


Nem feltétlenül, mert például az atomrobbanáshoz több ok szükséges, kell egy kritikus tömeg és kell egy rádioaktív izozóp, aminek a viselkedése okozza a nukleáris reakciót, ezek egymástól független dolgok, bár természetesen ezek előtt is vannak okok, de ugyanígy az első okok sem biztos, hogy egymás adekvát konklúziói, vagy egy tőről erednek.


"Teljesen mindegy, hogy értelmes-e vagy sem,"


Szerintem tévedsz, mert egyáltalán nem mindegy.


"az általa megkonstruált rendszerben bárminemű verifikáció és tudományos logika nélkül igazak. Objektíven nem, de a saját világában igen"


Nem igaz, mert csak akkor autentikus, ha van összefüggés az alogizmushoz deriválás útján.

Amúgy meg ha kilép a saját világából, már nem igaz, ezt te is elismered.


""minden ami mozog szükségképpen valami más által mozog, azaz minden mozgásnak megvan az oka. Mivel azonban ez a sor nem vezethető vissza a végtelenbe, kell hogy legyen egy első mozgató, aki önmaga mozdulatlan, „és ezt mindenki Istennek gondolja”"

/mozgás=változás


Nem gondolja ezt mindenki.

Amúgy a mozdulatlan szó szerintem nem ekvivalens a változatlannal.

Ez egyébként Isten örökké létezését cáfolja, mert ha Isten változatlan, vagy mozdulatlan, akkor teremteni sem tud, mert az már változás, hiszen a nem teremtő Isten nem lehet azonos a teremtő Istennel.

AMúgy ha Isten mindig is volt, akkor ha öröklétét egy vektoron ábrázolva annak pontján már meg kellett volna teremteni a világot, ha arra képes, illetve bármit meg kellett volna tennie, amit megtett. Így, ha mindig volt és nincs kezdete, akkor teljes bizonyossággal állíthatjuk, hogy a világot nem ő teremtette.

2019. máj. 31. 23:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/27 anonim ***** válasza:
65%
Egyáltalán nem. Ha sok ember elhiszi, hogy egy random csávó teremtett mindent, akkor mennyire nehezebb elhinni a tudományosan elfogadott univerzum létrejöttét
2019. jún. 1. 01:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/27 anonim ***** válasza:
17%
Mert kell valami, ami előtt semmi sem volt. Kell az Alfa!
2019. jún. 1. 08:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/27 anonim ***** válasza:
37%
Humbug az egész. Azért hízott dagadtra Tamás, mert túl értelmes volt az ilyesmihez, de mégis csak így lehetett "jó" megélhetése.
2019. jún. 2. 03:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!