Mi a különbség a liturgikus szokások és a babonás viselkedés között?
A keresztvetés ha szenteltvízzel hintenek, a misén állandóan ismételt szövegek aminek része a felállás, térdelés, kiskeresztek, kézfogások. Tudom van egy megszokott menete az egésznek, de mitől más ez mint sót dobni át a vállunk felett, vagy mitől más a rózsafüzér mint az amulett?
Nekem kicsit furcsák ezek a kötelező elemek amiket mindenki egyformán végrehajt. Azt hiszem ettől van a legtöbb közössègnek szektahangulata is számomra, de lehet csak nem értem mi a lényege ezeknek.
#31
Pál apostol kérte a közösségeket hogy imádkozzanak érte és a többi apostolért is, akkor ezek szerint helytelenül tette, mert te úgy érzed. Persze így is lehet érvelni, de akkor mennyire lehet valaki keresztény, ha a Szentírás helyett a maga módján hisz? Mert lényegében ezzel a hozzászólásoddal már kitértél a liturgikus szokások témaköréből. Mert azon lehetne vitatkozni, hogy kell-e keresztet vetni, vagy sem, felállva/térdelve kell imádkozni, vagy földön fetrengve is megteszi akár, de amikor valaki azt kritizálja, hogy egyházi, világi előjárókért kell-e imádkozni, akkor az apostoli tanítást kritizálja.
#33
Akkor néhány részlet a Szentírásból, bizonyára átsiklottál felettük, vagy már elfelejtetted, mert régen olvastad (ez nem szemrehányás, én se tudom kívülről).
"Mindenekelőtt arra kérlek, végezzetek imát, könyörgést, esedezést és hálaadást minden emberért, a királyokért és az összes elöljárókért, hogy békés, nyugodt életet élhessünk, szentségben és tisztességben. Ez jó és kedves üdvözítő Istenünk szemében"
"De ti is segítsetek: imádkozzatok értünk, hogy a nekünk jutott kegyelemért sokak ajkáról szálljon fel hála a nevünkben."
"Minden alkalommal imádkozzatok a Lélekben könyörögve és imákat mondva. Legyetek éberek, és imádkozzatok kitartóan az összes szentért és énértem is, hogy megkapjam a beszéd ajándékát, hogy amikor megszólalok, bátran hirdessem az evangélium titkát."
"Tudom ugyanis, hogy ez - hála imádságtoknak és Jézus Krisztus Lelke segítségének - üdvösségemre válik."
"Amióta erről hallottunk, mi is szüntelenül imádkozunk értetek, és könyörgünk, hogy akaratát teljesen ismerjétek, nagy bölcsességgel és lelki megértéssel."
S még lehetne sok helyről idézni hasonlót. Ha a Szentírásban ennyire hangsúlyosan szerepel, akkor mi a gond ezzel? Ha pedig megnézed, ezek a felszólítások általában az adott közösségnek szólnak, nem az egyes személyeknek. A közösség pedig a szentmisében/istentiszteleten tud együtt imádkozni. De az együtt imádkozásra is találhatsz felszólítást Jézusnál, de akár Jakab apostolnál is.
"úgy tudom mindenki egyaránt Isten szolgája, nincsenek fontosabb és kevésbé fontos emberek"
Igaz is és nem is. Természetesen Isten előtt minden ember egyenlő, de ettől még egyfajta hierarchiát mutat be a Szentírás is. Például az apostolok közt Péter apostolnak kitüntetett szerepe volt. Jézus elismerte a világi hatalmakat is, például a császár tisztségét, Pilátus fennhatóságát. Sőt egyenesen valamilyen szinten Istentől származtatta ("Semmi hatalmad sem volna felettem, ha onnan felülről nem adatott volna neked"). Az apostolok úgy szervezték a gyülekezeteket, hogy előjárokat rendeltek föléjük, püspököket neveztek ki.
Tényleg nem figyeltem oda annyira a cselekedetekre és a levelekre, és igaz, hogy ezek is a Biblia részei. Annyival könnyebb így elfogadnom ezt, hogy végül is nem azt kérik hogy azokért az emberekért külön imàt mondjanak, hanem azért imádkoznak, hogy az egyházi előljárók jól végezzék a feladatukat, ami így már mindenki érdeke.
Igen elfogadták a földi rendszert, az uralkodókat, azt mondta erről Jézus, hogy mundenkinek meg kell adni ami neki jár, a császárnak is és Istennek is. Azt mondjuk nem gondolom hogy így értette ahogy írtad, hogy Isten akaratából lesz valaki uralkodó, hanem hogy Isten nélkül nem is létezhetne semmi, meg sem születhetnénk, meg ilyenek. Szóval hogy azért lehet uralkodó, mert Isten hagyta, hogy az lehessen.
Valóban elég sok hiányosságom van, lehet emiatt érzek néhány dolgot furcsának, nem tudom. De köszi hogy leírtad ezeket, holnap majd figyelek.
Hát ha elmennél egy ortodox templomba és ott mindig vetik a keresztet, mindig tomjeneznrk, parastas alkalmával rázzák az asztalt amin kenyerek vannak amibe gyertya van Szücs, az a halotti emlékezés. Egyszer egyszer a pap elé térfelén egyesek és a pópa a palást jár borítja rajuk. Higyjétek el nekem hogy a római katolikus protenstans vallás az ortodox hoz képest.
Az ortodoxban biztos vannak Bibliát visszavezetni szokások de ezt én mint református nem tudom. A tomjenezest meg az asztalra hivatást és a kenyerek és a gyertyát miért teszik bele nem értem. A sűrű keresztvetes még megértem bár nem tudom a szentek nevét ha hallod miért kell. Szóval van ott babona is,nem keresztények azok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!