A kereszténység szerint a gonoszságot Isten teremtette, vagy az csak úgy magától teremtődik?
#10
Úgy rémlik, hogy a kérdésben azt írtad: "a kereszténység szerint". A kereszténység szerint nem akarja Isten megszabni, hogy szombaton mit csinálj. De azt megszabja, hogy miként viselkedj embertársaiddal például.
"De ugye ezeknek csak jönniük kellett valahonnan."
Igen, erre válaszoltam előző hozzászólásomban. Ezek nem másból jönnek, mint a teremtett, szabad akarattal rendelkező lényekből.
Ha véletlenül meglöknek a villamoson, akkor vagy mosolyogva mondod, hogy nem történt semmi, vagy akár rá is ripakodhatsz az illetőre. Nem Isten fogja eldönteni, hogy te mit csinálsz az adott szituációban, hanem te magad.
Kedves Kérdező!
Hadd idézzek Selye Jánostól a híres magyar származású Amerikában élt stresszkutatótól, aki ezt írja:
„Bizonyos tekintetben úgy is vehetjük, hogy az önzés az eredendő bűn, nemcsak az ember, hanem minden élőlény számára.” Ezután úgy szemlélteti állítását, hogy leírja, mi történik például az emberi testben, ha annak valamely része egyszer csak az önzés szerint kezd működni: „Ki-kitörhet egy forradalom valamely részlegben, amely elfeledkezik a kollektív önzetlenségről. Ez az, amit ráknak nevezünk. És ebbe nemcsak az egész szervezet pusztul bele, hanem vele együtt a lázadó rész is saját törekvésének áldozatává válik.” Majd hozzáteszi mindezekhez: „A racionális értelem korában szinte megörvendeztet, hogy az emberi magatartást nevelő vallási és bölcseleti tantételeknek tudományosan feltárható biológiai igazság az alapjuk.” (Életünk és a stressz, 1973)
Mi emberek természetesnek érezzük, hogy a magunk javát keressük mindenben. Lehetséges, hogy valami megcsalja, megrontja tiszta látásunkat? És talán ez a ferde látás maga is a bűn következménye? „Van olyan út, amely igaz az ember szeme előtt, de a vége a halálnak útja” – mondja a Biblia (Példabeszédek 16,25).
A Biblia a szeretet, a másokért élés törvényét mondja az élet és a boldogság egyetlen útjának – teljes egyértelműséggel. A bűn – az önzés – életfelfogása és életmódja követését pedig a szenvedés és a halál útjának jelenti ki minden ellenkező látszat ellenére:
„A bűn teljességre jutva halált nemz.” (Jakab 1,5)
„A bűn zsoldja a halál.” (Róma 6,23)
Hogy miért alakul ki az önzés az Isten teremtményeiben azt nem tudjuk, de szerintem a fenti példa kitűnően szemléletei a lényeget.
Üdv. Péter
"Szombaton ne dolgozzak"
Nos azt megkell nézni, vagy érteni, miért hozta pl. ezt a rendelkezést.
Ő ok nélkül nem tilt meg olyat, ami észszerűtlen.
Kiknek hozta ezt?
A népének.
Miért?
Hogy legyen egy nap amikor nem csak az anyagi javak felhalmozásávalfoglakoznak, hanem a család legyen együtt, és közösen elmélkedjenek Isten dolgain, tettein, beszélgessenek róla.
Mert választott nép voltak, azért ne felejtsék már el, hogy semmivel sem tökéletesebbek, vagy bűntelenebbek a körülöttük élőknél.
S jó ha nem csak "kenyérrel él az ember" hanem időt szán a szellemi dolgokra is. Vagy is nem veszi magától értetődőnek, hogy Isten létre hozta, és hálával egy ilyen napot kinevezve, köszönetet mondanak neki.
"Úgy rémlik, hogy a kérdésben azt írtad: "a kereszténység szerint". A kereszténység szerint nem akarja Isten megszabni, hogy szombaton mit csinálj. De azt megszabja, hogy miként viselkedj embertársaiddal például."
Ez csak egy hirtelen jött példa volt, bármit írhattam volna. A lényeg hogy gonosznak lenni illetve Isten ellen lázadni két külön dolog.
" Igen, erre válaszoltam előző hozzászólásomban. Ezek nem másból jönnek, mint a teremtett, szabad akarattal rendelkező lényekből."
Na várj. Irígység, kapzsiság, önzés kicsinyesség, harag, stb. Ezeket most Isten alkotta meg, én pedig a szabad akaratommal választhatok közülük, vagy szabad akaratú emberek képesek teremteni, és az érzéseket az ember teremtette?
" Hogy miért alakul ki az önzés az Isten teremtményeiben azt nem tudjuk, de szerintem a fenti példa kitűnően szemléletei a lényeget."
Kedves Péter! Nem érzem hogy előbbre vinne az a gondolatmenet, miszerint Isten egyenesen olyannak teremtette meg a rossz dolgokat, hogy azok érthetetlen okokból kifolyólag csak úgy random manifesztálófjanak egyesekben...
A rákos példád esetében pl semmi ok nélküliség nincs. Ha a sejtciklust szabályozó gének valamelyike meghibásodik, az a sejtciklus felborulásához és a szövet elrákosodásához vezethet.
Ebből az analógiából kiindulva akkor úgy kérdezem, az emberben minek kell elromlania hogy gonosz legyen, és egyáltalán mi értelme volt Istennek úgy megalkotnia az embert hogy már alapból magában hordozza az elromlás és a gonoszság lehetőségét?
A kereszténység szerint Isten jót és tökéleteset teremtett, szabad akarattal.
A szabad akarat (pld. hogy válasszon valaki a jó és gonoszság között, vagy a hit és a tagadás között)
Minden rossz valójában egy elrontott jó.
A gonoszság is egy elrontott jó. Igen, a szeretetet el lehet rontani, így lehet akár a szeretetből gonoszság is.
Vagy talán Te jobban szeretnél Isten kezében egy bábu lenni, egy marionett figura, aki csak azt csinálhatja amerre rángatják? :)
Az emberi elme, legyen bármilyen magas intelligenciája is egy embernek, akkor is rendkívül korlátozott, ha nem az lenne, már régen ismernénk a világmindenség minden apró részletét.
Nagyon kényes téma, amikor egy transzcendentális lénynek, mint a Bibliában Istennek a gondolkozását akarjuk megérteni.
Nyilván valóan, az emberi logika alapján, azt kell mondani, hogy ha a világmindenségnek egyetlen Teremtője van, akkor Isten az, aki a bűn létéért felelős. Ha nem feltételezünk más teremtőt, márpedig a Bibliában egy Istent ismerhetünk meg, akkor minden a világhoz köthető feltétel is általa lett teremtve. A bűn nem létezhetne, ha Isten nem teremti meg a bűnbeesés feltételét.
A következő emberi logikával magyarázható kritikus pont a Bibliában a tökéletes ember problémája. Maga a tökéletes szó a lényeg. Egy tökéletes lénynek, semmilyen módon nem szabadna a hibázási lehetőség legkisebb szikráját sem birtokolnia, mert, ami képes hibázni, az nem lehet tökéletes. Ádám és Éva ebben a tekintetben nem lehettek tökéletesek.
Az általam előbb említett két magyarázat, ahogyan a mondandómat kezdtem, az emberi logika alapján vannak magyarázva.
De a kérdés az, hogy vajon mi lehet a transzcendentális magyarázat, hogyan hibázhat a tökéletes ember, vagy hogyan létezhet a bűn egy olyan világban, ahol Isten csak jót teremtett?
Azt gondolom, hogy lehet több tízezer választ adni ezekre a kérdésekre, de hogy bármelyiket is elfogadható igazságnak tekintsük, nem hiszem, hogy helyénvaló volna. Megpróbálni megérteni azokat, amiket egy korlátoktól mentes lény (Isten) hozott létre, szerintem csakis akkor lehetséges, ha a megjelölt lény, azt akarja, hogy az ember megértse, és így megadja számára a szükséges (erőt, képességet, stb).
A válaszomat, mint egy elmélkedő, egy egyszerű srác írtam, nem szándékozom sem az egyik, sem a másik oldalt erősíteni.
Isten ha létezik hibás koncepciót alkalmazott, mert elvesztette teremtményei felett a kontrollt.
Ha az ember megalkot egy robotot, amit mesterséges intelligenciával ruház fel, hogy döntéseket hozhasson, akkor valamilyen kontrollt, féket kell beépítenie, hogy a számára kedvező módon hozza a döntéseit és cselekedetei összhangban legyenek az ember akaratával.
Se szeri, se száma a fellázadó gépi intelligenciáról szóló filmeknek, könyveknek amelyek ugyan egyenlőre fantasztikus témák, de már nem sokáig és jól mutatják a probléma jellegét.
Gonosz lesz talán az a robot, ha kárt okoz az embernek? Ha nem fogadja el az utasítását?
Ugyan miért lenne gonosz? A saját nézőpontját fogja alkalmazni, ami esetleg az embernek nem jó, az ember hiánya, az emberi irányítás hiánya lesz nála is a cselekedeteinek a meghatározója, de ez semmit nem jelent, a hibát maga az alkotó, jelen esetben az ember, az követi el, mert minek épített olyan dolgot, amit nem tud ellenőrizni?
"Az ellenszegülés lehetősége mindenképp a szabad akarat velejárója. Isten ezt a lehetőséget nyitva hagyta, csak így lehetséges megoldani. "
Miért csak így? Olvastam Asimov scifijeit és ő kapásból tett a robotokba áthághatatlan törvényeket, hogy megoldja a kérdést.
A robot lehet önálló intelligencia, dönthet szabad akaratából, de nem hághatja át a törvényeket.
AZ embernek több esze lenne, mint Istennek?
" Ha a mindenhatóságát emiatt valaki kétségbe vonja, az már nem az ésszerűség, hanem az illető világnézetének következménye."
Nem csak a mindenhatóságát, hanem a józan eszét is kétségbe lehet vonni emiatt, vagy azt, hogy egyáltalán létezik, mert ilyen elfuserált módon senki nem teremthet semmilyen önálló lényt.
A teremtőn a felelősség a teremtményei hibás, nem kívánt viselkedése miatt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!