Isten gonosz, hogy lehet mégis szeretni?
Amennyire észrevettem, Isten (a keresztényeké) rettenetesen kegyetlen. Például ott voltak az egyiptomiakra mért csapásai: ők nem a teremtményei? Az elsőszülött gyerekek mit vétettek ellene? Az állatokat miért bűntette, amikor Noéval meg megmentette őket, mert ártatlanok?
Exodus 21:7 megengedi, hogy lányainkat eladjuk rabszolgának (akkor miért ellenzi a pápa az Iszlám államot?) . A szomszédos népek fiai-lányai közül szabad rabszolgát venni, akkor ez miért van betiltva?
Illetve egy helyen azt mondja, hogy aki hozzá megy, annak csak őt szabad szeretnie és gyűlölnie apját-anyját :(
Anonymus
Szóval az Ószövetség kamu? (ha úgy vesszük, hogy a Bibliának van valóságalapja) Vagy Jézus simán átformázta a vallás alapjait, a gonosz istent jóságos atyaként állította be és mivel ő erkölcsileg tényleg magas szinten állt, taníthatta az embereket a jóra? A kérdésem istenre irányult, Jézusnak nincs hozzá köze, őt vezethette a jószándék. Az Újszövetségbe isten nem igazán szerepel, csak Jézus tanai mondják igazságos, jó Atyának, amire rögtön rácáfol azzal, hogy beáldozta a fiát. Lehet mentegetni, de ez akkoris kegyetlenség.
Az áldozati állatokat említettem már? Állatgyilkolászásra buzdít teljesen feleslegesen, hisz nem is ette meg az áldozatokat csak szaglászta XD
Isten gonosz? (a keresztényeké)
Szemléltetem egy példával.
Van egy apa akinek van egy fia.
Ennek a férfinek van egy vállalkozása. Az alkalmazottai megölik egyetlen fiát, és ő kész megbocsátani nekik, sőt fiaivá fogadja őket.
No ez azért ennél kicsit összetettebb, és nem igen van kedvem most hirtelen mindenféle dogmatikus félreértéseket kezelni.
Pál apostol volt aki azt állította hamisan, hogy Jézust az Isten ölette meg és, hogy ez az Istennek egy tetsző dolog volt. Jézus maga vállalta ezt a sorsot, és pontosan tudta, hogy mire vállalkozik.
Ezen kívül a #22-essel együtt súlyosan szinte már Páli sötét dogmatikával elferdítitek Jézus tanítását és élettörténetét.
"Van egy apa akinek van egy fia.
Ennek a férfinek van egy vállalkozása. Az alkalmazottai megölik egyetlen fiát, és ő kész megbocsátani nekik, sőt fiaivá fogadja őket."
Ez a történet így van helyesen:
"Van egy apa, akinek van egy fia. Ennek a férfinek van egy vállalkozása. Az alkalmazottai megölik egyetlen fiát"
AKI FELTÁMAD ÉS LEGYŐZVE A HALÁLT ÉL
"a gyilkosokat pedig az apa nekik megfelelő büntetéssel sújtja".
---
Szóval kérlek, ne ferdítsük a dolgokat. Mint mondtam ez azért ennél bonyolultabb, és nincs kedvem mindent kiigazítani. Most nincs humorom hozzá.
---
Kérdező: Az ószöevetség az egy emlék a múltból. A teremtés könyve Káin - Ábel és Noé története mind egy-egy emlék a múltból, amelyek mitológikus formában fennmaradtak.
Árbárm történetétől kezdve viszont a zsidó történelemről olvashatsz, amely tény, hogy teli van csodás tettekkel, de ők a történelmüket így őrizték meg.
Mennyivel másabb az, hogy Két testvér egy Csodaszarvast üldözve találnak maguknak új hazát, ahol élhetnek?
Az Egyiptomiaknak és a Görögöknek is vallási történelmük volt. Ezek miben különböznek?
Megsúgom: Semmiben.
A mitológiai és/vagy vallási környezetbe helyezett történelem tanításnak az az előnye, hogy a nép nem csak a történelmét tudja így elmesélni, hanem saját erkölcsiségét és a világhoz való hozzáállásukat, a világról alkotott véleményüket tudják tovább adni. Így az utód megismeri, hogy mi volt az amit őseik szellemi értelemben követtek.
---
Anonymus
Ezt a példát te se hiheted el. Annyira életszerűtlen, hogy aki ezt tenné, azt teljesen hülyének néznénk. Szép dolog a megbocsátás, de ha megölik a szeretted nem ölelgeted meg a gyilkosokat és hálásan szereted őket, hanem megdobod kenyérrel. Szárazzal. Penészessel és nagyon szárazzal. :)
A következtetés: isten nem csak gonosz, hanem bolond is és nincsenek érzései.
Jó rendben. De, ha ezt előre eldöntötted, akkor nem értem mi célod volt a kérdés feltételével?
Anonymus
szerintem el akar tériteni a hitünktől...
aki meg szó szerint komolyan veszi a bibliát az egy hülye
"Te tévedésben vagy! Ez nem érv volt hanem válasz!"
Teljesen mindegy,válasznak sem valami fényes.
"A kérdező kérdésére volt válasz hogy miért is történt.
S talán elkerülte a figyelmedet de odaírtam hogy Ószövetség. Ami nem véletlen. A Krisztusi mércével csak egy baj van. Az hogy Mózes idejében nem ismerték ezt a mércét.
Vajon rájössz e hogy miért nem ismerték?"
Nem,nem kerülte el a figyelmem.A kérdező a keresztények Istenéről kérdezett,a keresztényeknek tudtommal Krisztus a mércéjük.Az értelmesebb keresztények ezt fel is fogják,és belátják,hogy nem kell ész nélkül mindent elfogadni a Bibliából.Ezért írtam ezt a kérdezőnek:
"Istennel semmi probléma nincs,azoknak a keresztényeknek a fejében van baj,akik nem képesek megkülönbözteti Krisztus tanítását a tudatlan,barbár emberekétől."
És,hogy nem ismerték volna az ószövetségiek a Krisztusi mércét? Nocsak,akkor mégsem volt tízparancsolat? És persze Krisztus Atyja titkolta előlük létezésének minőségét ugye?
Én egyet értek a kérdezővel. Isten törvényeinek logikusnak és egyértelműnek kell lennie. Mint ahogy ez mindenféle valós vagy kitalált rendszerrel szemben elvárható alap. Nem tartalmazhat belső (ön)ellentmondásokat, mert akkor borul minden. Ez egyetemes kozmikus törvény. Nincs helye kivételnek, magyarázkodásnak!
Másrészt, ha van Isten részéről elvárás, kívánalom, hogy az ember az ő törvényei szerint éljen, akkor ezeket a törvényeket egyértelműen kell megfogalmazni azok számára (ember) aki felé elvárással élünk, követelünk, és főleg szankcionálunk. Jól néznénk ki ha a gyerekeinket úgy nevelnénk, hogy nem mondjuk meg neki, hogy lopni nem szabad. Aztán meg ha lop (vagy éppen nem lop), megvernénk érte. Ha van sapka azért, ha nincs sapka azért.
Tehát itt mese nincs. És ismétlem, ne jöjjön egy zsidó-keresztény sem azzal, hogy mi nem érthetjük istent. Ha nem érthetjük, akkor nem támaszthat velünk szembe elvárásokat. Kivéve ha valami Észak-Koreai diktátor fejével gondolkodik. Akkor viszont ne lepődjön meg, hogy akadnak gondolkodó és erkölcsös emberek akik nem birkák és ellent mondanak az az ő logikátlan, belső ellentmondásoktól hemzsegő, állandóan változó elvárásainak. Végtére is ő teremtett minket olyannak amilyenek vagyunk.
Mindezekből pedig az következik -ha az istenséget az embernél magasabb minőségnek gondoljuk- akkor a "zsidó isten" nem isten.
Köszönöm a válaszokat, a filozófia érettségimhez biztosan jól fognak jönni :)
Na de még valami: kit nevezhetünk Istennek? Ki érdemli meg, hogy istenként tiszteljük és feltétel nélkül kövessük?
Van egy állításom: egy ilyen isten mindenható, mindentudó és jóságos. Ha ezek meg vannak benne, szerintem akkor isten, máskülönben nem isten, vagy legalábbis nem tökéletes, abszolút követendő, hanem megkérdőjelezhető.
Tehát, ha Isten mindentudó, tudja, hogy a világban gononoszság van.
Ha mindenható, akkor tud is ellene tenni.
Ha jóságos, akkor abból erkölcsileg az következik, hogy segíteni is akar.
Ha mindentudó, jóságos és mindenható, akkor ne lenne rossz.
Ha tud tenni ellene, de nem akar, akkor nem jóságos.
Ha nem tud ellene tenni, de akar, ebben az esetben nem mindenható.
Győzzetek meg az ellenkezőjéről, de az Istennek más tervei vannak és az útjai kifürkészhetetlenek nem ér :))
"Na de még valami: kit nevezhetünk Istennek? Ki érdemli meg, hogy istenként tiszteljük és feltétel nélkül kövessük?"
Most itt egy konkrét nevet vársz?
---
"Van egy állításom: egy ilyen isten mindenható, mindentudó és jóságos. Ha ezek meg vannak benne, szerintem akkor isten, máskülönben nem isten, vagy legalábbis nem tökéletes, abszolút követendő, hanem megkérdőjelezhető.
Tehát, ha Isten mindentudó, tudja, hogy a világban gononoszság van. "
Ez az állítás eddig helyes
"Ha mindenható, akkor tud is ellene tenni.
Ha jóságos, akkor abból erkölcsileg az következik, hogy segíteni is akar."
Ez az állítás is helyes
"Ha mindentudó, jóságos és mindenható, akkor ne lenne rossz."
Eddig semmi gond a gondolatmeneteddel
---
"Ha tud tenni ellene, de nem akar, akkor nem jóságos.
Ha nem tud ellene tenni, de akar, ebben az esetben nem mindenható."
És sajnos itt bukik el a gondolatmeneted. Ez pedig abból a rejtett tévedésedből ered, miszerint Isten emberi természetű, de ez nem igaz, ez fordítva van, az emberben vannak Isteni tulajdonságok, hisz belőle vagy. Mint ahogy a te gyereked sem pontosan a te hasonmásod, hanem csak résztulajdonságokat tartalmaz belőled. Tehát nem a szülő a gyerekhez hasonló, hanem a gyerek a szülőhöz hasonló.
Így aztán úgy gondolod, hogy Isten úgy cselekedne ahogyan te cselekednél. Ez az a pont, amibe az egyházak és úgy általában a vallásos emberek mindig belebuknak. Isten nem úgy cselekedne mint az ember, és az embernek keresnie kell azt, hogy miként cselekedne az Isten adott helyzetben, nem pedig felhasználnia Isten emberi mivoltát arra, hogy önmagunk hibás döntéseit igazoljuk miszerint ez Istentől való.
Ennyire halvány az a vonal, amikor már hamis tanok kerülhetnek egy-egy vallási nézetbe. Ezért nem akarta Jézus soha, hogy Egyháza legyen, hanem azt akarta, hogy minden ember keresse az igazságot, a bölcsességet és a tudást.
Na most, ezek után ülj le, és gondolkodj el azon, hogyha te valóban egy mindenható Isten vagy és mindent tudsz, és szeretetben élsz, akkor mi az-az egyetlen dolog, amit megtehetsz, ha a gonosz rád támad?
Megvárom a válaszod (mások válaszát), de ha nem jön, akkor este megírom. Azért nem akarom most megírni, mert ha én mondom meg, nem fog tetszeni a válasz, de ha magadtól jössz rá, akkor érteni fogod.
---
Anonymus
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!