Milyen rossz parancs vagy tanács van a Bibliában?
Példabeszédek.
19.18
Fenyítsd meg a te fiadat, mert még van remény felőle; de annyira, hogy őt megöld, ne vigyen haragod.
29.15
A vessző és dorgálás bölcsességet ád; de a szabadjára hagyott gyermek megszégyeníti az ő anyját.
29.17
Fenyítsd meg a te fiadat, és nyugodalmat hoz néked, és szerez gyönyörűséget a te lelkednek.
-Kedves kérdező, Te kérdeztél, én válaszoltam:
"Hol van az megírva a Bibilában, hogy ütni, verni kell a gyereket?...."
-Neked ez nem elég kivetnivaló?: Fenyítsd meg a te fiadat, mert még van remény felőle; de annyira, hogy őt megöld, ne vigyen haragod.
Ez már jó?
Lk. 19. 26:27
Mert mondom néktek, hogy mindenkinek, akinek van adatik; akinek pedig nincs, még amije van is, elvétetik tőle. Sőt ennek felett amaz én ellenségeimet is, kik nem akarták, hogy én őrajtuk uralkodjam, hozzátok ide és öljetek meg előttem (ezt Jézus mondta)
A fenyítőbotról (forrás: [link]
Gyermeknevelés és a “fenyítő bot”
Egyértelmű, hogy a bibliai bot nem a testi fenyítés eszköze. Isten a botot arra használta, hogy megmutassa hatalmát a gyermekeinek, és hogy hitelesítse Mózes vezetői felhatalmazását: a bot azt jelképezte, hogy Mózes nem a saját kényére-kedvére, hanem Isten felhatalmazására cselekszik.
Volt idő, amikor a bottal ütni kellett (a sziklát, nem egy embert), és volt idő, amikor bottal (Isten felhatalmazásával) a kézben egyszerűen ki kellett mondani Isten szavait. Amikor Mózesnek csak beszélnie kellett, akkor is magánál hordta a botot – Istentől kapott felhatalmazásának jelét.
A “fenyítő bolt” (amely mellesleg, szó szerinti fordításban a “korrekció”, azaz a megjobbítás, a helyreigazítás botja. A Biblia szerint Isten Igéje, a “teljes Írás” a megjobbítás eszköze:
“A teljes írás Istentől ihletett, és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre.”
- 2Timóteus 3:16
A “fenyítő bot”: sebet
Akik sok fundamentalista nevelési könyvet olvastak, általában úgy vélekednek, hogy Példabeszédek könyvében szereplő bot valami nádpálca, fakanál, vagy kisgyerekek fenekelésére alkalmas könnyű és rugalmas vessző. A pálca héberül choter, a “fenyítő bot” héber megfelelője azonban sebet. A héber sebet szó szerint egy nagy, kampós végű pásztorbot, amelyre a sokat gyalogló és álldogáló, a bárányait éberen őrző pásztor teljes súlyával rátámaszkodhat. Átvitt értelemben pedig hatalmi jelkép: a családfő “pásztorbotja”, vagy a király jogara (amely a zsidóknál a sebet, a nagy pásztorbot díszes mása volt).
Hogy lehet, hogy azok a szülők, akik szerint a bibliai parancs, hogy “fenyítő bottal” verjék a gyerekeiket, a sebet helyett mégis a saját kezüket használják, vagy nádpálcát, fakanalat, szíjat, vonalzót… újabb ajánlások szerint műanyag vízvezetékcsövet?
A sebet egy olyan nagy bot volt, amit a pásztor nemcsak támaszkodásra használt, hanem szükség esetén a ragadozók ellen is azzal védte meg a nyájat. A példabeszédek fenyítő botja soha nem volt könnyű és rugalmas pálca, vagy vessző. Aki a szó konkrét értelmében akarja betartani a Példabeszédek tanácsát a fenyítésről, annak egy közel embermagasságú erős bottal kellene a hozzá hasonló méretű és erejű tizenéves fia hátát ütlegelnie, nem pedig a kisebb gyereke kezét, fenekét, vagy combját.
Tényleg ezt mondaná a Biblia?
Ahhoz, hogy megtudjuk, meg kell vizsgálnunk az eredeti szöveget. A Példabeszédek botos verseiben a gyermek szót olvassuk, pedig az eredeti héber szövegben a na’ar szó szerepel (jelentése: “lerázott, szabaddá rázott”, és a kamasz fiúkra, valamint fiatal felnőtt férfiakra vonatkozik). A Példabeszédekben előforduló összes olyan szó, amelyet gyermeknek fordítottak, 10-12 évesnél idősebbekre vonatkozik! A fenyítő botot emlegető igeversek egyike sem kisgyerekekről szól.
stb stb stb
El kell olvasni végig.
-folytatás:
-Ha valaki énhozzám jő, és meg NEM GYŰLÖLI az ő atyját és anyját, feleségét és gyermekeit, fitestvéreit és nőtestvéreit, sőt még a maga lelkét is, NEM LEHET AZ ÉN TANÍTVÁNYOM. (Lk. 14:26.)
-Gondoljátok-É, hogy azért jöttem, hogy békességet adjak e földön? Nem, mondom néktek; sőt inkább meghasonlást. (Lk. 12:51)
-Mert azért jöttem, hogy MEGHASONULÁST TÁMASSZAK az ember és az ő atyja, a leánya és az ő anyja, a meny és az ő napa között. És hogy ELLENSÉGE LEGYEN az ő házanépe. (Mt. 10-35/36)
-Aki INKÁBB SZERETI atyját és anyját, hogynem engemet, nem méltó hozzám; és aki inkább szereti fiát és leányát, HOGY NEM ENGEMET, NEM MÉLTÓ HOZZÁM. (Mt. 10-37)
??? láss, ne csak nézz
Egy családban nincs ellentét, ha az egyik megtér, a másik nem? Mi van? A verést cáfolom, arra bezzeg nincs hozzáfűznivalód?
Az említett ige pedig példa, még ha a fejed tétejére állva káromlod az Istent, akkor is.
Mit szeretnél, minek hívjalak, hogy folyamatosan olyan dologról mondasz véleményt, amiben teljesen sötét vagy?
Ez egy ellentét. Annyira kell Istent imádnunk, hogy mellette olyanok legyenek az anyák, feleségek, gyermekek, mint ha gyülölnénk őket. (Lk. 14:26)
Ha egy családban valaki hívő lesz, akkor meghasonulás támad közöttük, valamilyen mértékben még ellensége is lesznek. (Lk. 12:51)(Mt. 10-35/36)
Ha valaki az apja vagy anyja hatására hagy fel Isten szolgálatával, ebből az látszik, hogy jobban szereti őket, mint a Teremtőjét, az nem méltó Ő hozzá.
(Mt. 10-37)
Utolsónak: nem gond, azért vagyunk, hogy segítsünk megérteni neki a szentírást és nagyon örülök, hogy érdeklődik. Próbálj meg boldogan válaszolni a véleményeire, feltételezéseire, mint ahogy én is teszem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!