Amikor Jézus ostorral verte ki a kereskedőket a templomból, akkor legalizálta az erőszakot és az indulatos fellépést másokkal szemben?
Kedves Ebcsont!
Kíváncsi lennék, mi lenne a véleményed Lutherről, aki vallást alapított, ha tevékenysége bizonyítására letépte volna a szentképeket.
Jézus ugyan zsidó volt és világos, hogy a zsidóknak szónokolt, híveit belőlük toborozta. A nyílt konfrontáció rámutat arra, hogy a zsidók is joggal sértődtek meg, Te sem toleráltad azt, a saját vallásod szokásainak megsértését.
Ha a rabbi elfogadhatónak tartotta a zsidók szokásait, akkor Jézus nem járt el helyesen. Elmondhatta volna a saját híveinek, szerinte mit kell tenni, de felesleges volt az ortodox zsidókat provokálnia. Kétezer éven keresztül uszította ez a bibliai példa a keresztényeket a zsidók ellen, de ma már normális ember megérti, hogy ez súlyos provokáció volt és bizony alapvetően megmutatkozik a kereszténység türelmetlensége, erőszakossága benne.
Egyébként igazat írtam, ebben az időben a zsinagóga összetett komplexum volt, különféle helyiségek, más, más rendeltetéssel. Imaterem, klubház, az alagsorban piaci rész, sőt, még fürdő is volt benne.
A Biblia a zsidók részéről is beszámol hasonló jelenségekről, amikor a kialakult szokásokat vitatja. A sok ezer év, amit a Biblia felölel egy nomád pásztornép földművelővé válását mutatja be, egészen az urbanizációig.
Magyarország történelme csak ezer éves, de furcsa lenne, ha szokásaink hasonlóak volnának, mint az Árpádházi királyok idején.
A válaszodban sok mindent elismertél, Jézus zsidó volt, zsidóknak tanított, célja a zsidó vallás megreformálása volt és a kereszténységet nekik köszönhetjük, mert a kezdeti keresztények szinte kizárólag zsidókból álltak. Péter, Pál, Lukács és a többi apostol is elsősorban zsidó, szent könyvük a Tóra és nem a Biblia, ami ekkor még nem is létezett.
Jézus erőszakos tette bemutatja, mennyire szembefordult a kora szokásaival és egyáltalán nem volt szelíd, hanem nagyon is harcias, így részben megérthetjük a retorziót, ami ugyan túlzott volt, de a kereszténységnek komoly hasznára volt. Vértanúhalála Jézus tanainak nyomatékot adott és a kereszténység létrejöttének kedvezett.
"Kíváncsi lennék, mi lenne a véleményed Lutherről, aki vallást alapított, ha tevékenysége bizonyítására letépte volna a szentképeket. "
Vitatott ma is, hogy egy templomban mennyire van helye a szentképeknek. A reformátusok szerint nincs, a katolikusok szerint van. Értem én a hasonlatodat, de ez azért még mégsem ugyanaz, mint vásárrá zülleszteni a templomot. A kereskedők ott megszentségtelenítették Isten házát. Amit akkor ott tettek, azt valószínűleg a mai ortodox zsidók sem tolerálnák. Butaságot csináltak és ezzel Isten ellen vétkeztek. Jézus, mint Isten fia ezt nem tűrhette, és fellépett ez ellen. Célja nem a bántalmazás volt, hanem az, hogy az istenkáromlásnak, a gyalázatnak azonnal, ott helyben véget vessen.
Jézusnak nem kellett alkalmazkodnia a rabbikhoz. A rabbik egyszerű gyarló emberek, tele hibákkal. Jézus, mint bűntelen tökéletes isteni személy messze felettük áll. A rabbiknak kellett volna követnie őt (amit azért közülük is sokan meg is tettek), és nem fordítva.
Tudod, nem a farok csóválja a kutyát.
Abban lehet valami, hogy a későbbi keresztények intoleranciájának ez is tápot adott, de azokat már nem Jézus cselekedte. (Illetve én biztos vagyok benne, hogyha nincs ez az eset, a későbbi keresztény egyház akkor is üldözte volna az eretnekeket.)
Kedves Ebcsont!
Jézus isteni volta már teológiai vita, megjegyzem sok keresztény felekezet sem így gondolja. Világosan kifejtettük az álláspontunkat, Te véded továbbra is a radikális módszert, ami a kereszténységnek nem válik dicsőségére és az ilyen irányú értelmezés napjainkban már mindenképpen megkérdőjelezhető. Az tény, hogy Jézus nem a zsidó nézeteket hirdette, ezért a konfrontáció szükségtelen volt. Manapság a hit és vallásszabadság korában ilyesmi nem történhetne meg, illetve negatív hatása azonnal jelentkezne.
Erre felhívtam a figyelmedet, amiket Te hirdetsz, az manapság részben törvénytelen, a mára nézve mindenképpen, a múltat tekintve pedig azért, mert alapot adhat más egyházak elleni támadásra. Természetesen megértem, hogy Te csak a bűnről beszélsz, csakhogy ebben az esetben a bűn kapcsolódik a bűnösökhöz, a zsidókhoz, akik saját hitük szerint nem voltak bűnösök, ezért érvelésed nem állja meg minden tekintetben a helyét.
Azt egyébként biztosra veszem, hogy a vallási kérdésekben kifejezetten merev és szigorú zsidók nem az imateremben tartották a zsibvásárt és nem az istentiszteletük alatt tárgyaltak az üzletekről, de ezt Te soha nem fogod megérteni, mert nincs szándékodban.
Egyébként a keresztény templomban is cserél pénz gazdát, a sekrestyében, vagy akár máshol is, különféle juttatások, szolgálatok megfizetése, bár azt elismerem, manapság már a zsidók is a piacokon vásárolnak be. Legalább is azt hiszem, mert inkább csak a történelmet ismerem, a vallásukat kevésbé.
Napjaink liberális és toleráns (már amikor) felfogása sem ítélkezhet Jézus és Isten felett.
Az, hogy a templom kertjében zsibvásárt tartottak, az akkoriban sem volt a vallásuk része, hanem csupán emberi gyarlóság, amiben megnyilvánult, hogy a pénz (az árusok számára) fontosabb az Istennél is.
Jézus nem zsinagógáról beszélt, hanem Isten házáról. De visszakérdezek. A zsinagóga az nem templom? Nem Istentisztelet céljára építik?
Már látom a lelki szemeim előtt, ahogy majd a Wikipédián meg lesz fogalmazva: "A zsinagóga olyan építmény, ahol a zsidók egy zsibvásárral egybekötött istentiszteleten vesznek részt" :))
A wikipédia valójában így fogalmaz:
"A zsinagóga (héberül: בֵּית כְּנֶסֶת bét kneszet, „a gyülekezés háza”; jiddisül: שול shul) a zsidó istentisztelet helye. A szó a görög συναγωγή, szünagógé, azaz „gyűlés” vagy „gyülekezés” szóból származik, indoeurópai eredetű.
Az ortodox zsidók és a legtöbb konzervatív zsidó zsinagógának hívja az istentisztelet helyét, egyes gyülekezetek azonban más szót használnak rá, például בֵּית תְּפִילָּה bét tefillá, „imaház”). A karaita zsidók az arámi eredetű כְּנִיסָּה kenisszá, az Egyesült Államokban pedig a legtöbb reformzsidó és pár konzervatív gyülekezet a templom szót használja rá.
A zsinagóga rendszerint egy nagy csarnokból áll (fő szentély, az imádkozás helye és itt található a béma és a frigyszekrény), kisebb helyiségekből tanulás céljára, valamint gyakran irodákból és egyéb, gyülekezés céljára szolgáló helyiségekből. Egyes nagyobb zsinagógákban külön helyiség szolgál a Tóra tanulmányozására, ez a בֵּית מִדְרָשׁ bét midrás a „tanulás háza”."
Ergo, vannak zsidók akik templomnak hívják, vannak akik imaháznak, de zsibvásárról ott senki nem tesz említést!
Sziasztok!
Nem akarok beleszólni a disputába, csak annyit jegyeznék meg, hogy azért volt a "zsibvásár" a zsinagógában, mert az izraeliták csak ott tudták megvásárolni az áldozataikhoz szükséges állatokat és eszközöket (ezért használta Jézus a korbácsot, - legalábbis János evangéliuma szerint).
Mint a Biblia is írja, a kertben tartották a marhavásárt, nem a szentélyben, ha ugyan tartottak egyáltalán, mert még Jézus személye sincs bizonyítva, akkor a tettei sem lehetnek valóságosak, az is lehet, hogy kitaláció az egész, mint sok más példabeszéd a Bibliában.
A zsinagóga mai leírásából láthatod, igazat írtam, számos célra felhasználják azt a zsidók.
Honnan tudod, hogy évezredekkel ezelőtt nem volt e szokásban a heti vásár megtartása, esetleg egyedi jelleggel, a templom nyájainak értékesítése, vagy a földjeiről való termények eladása nem történt e egy időben ott, hiszen ebben az időben az adókat gyakran természetben fizették, aminek egy részét el kellett adniuk, mert esetleg nem volt rá szükségük. Ahol adásvétel van, ott pénzváltónak is van helye. A história felvet ilyen lehetőséget.
Nekem ez az egész tudatlanságból, vagy szándékos torzításból származó félreértelmezésnek tűnik, olyasmire hasonlít, mint amikor az oroszlánok elé vetett keresztényeket ostobán és rosszindulatúan azzal vádolták, hogy vért isznak, meg orgiákat tartanak titokban, kiforgatva a szertartások jelentését, a szeretetet, szándékos rosszakarattal.
A mai vallásos zsidók példája azt mondja, hogy szinte eszelősen betartják szokásaikat, a Biblia is beszámol szigorú erkölcsi felfogásukról, akkor miért gondolod, hogy annyira Istentelenek lettek volna?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!