A Talmudban tényleg áll ilyesmi? Ilyen lenne a Judaizmus?
A Talmud a Tórát magyarázza ami a zsidók szent könyve.Igaz?
A Tórában is hasonló van akkor? Mennyire tér el az Ószevtségtől a Tóra?
Szóval van ilyen a Talmudban vagy ez is csak a szokásos utáljuk a zsidókat érzelműek kitalálciója ?
-
„Valamint előbbvalók az emberek az állatoknál, úgy a zsidók a föld többi népeinél.” (Zeror Hamar l0b. lap)
„Az az előnyük a zsidóknak minden más nép fölött, hogy a világ minden más nemzete között alig van egy ember, akik kiváló okossággal és bölcsességgel lenne megáldva, míg a zsidók a legokosabb és legbölcsebb emberek.” (Zeror Hammor 131b. lap)
„Ti izraeliták, emberek vagytok,... de a többi népek nem emberek, mert ezeknek lelkei a tisztátalan szellemtől származnak, Izraeléi pedig Isten szent Lelkéből.” (Sira 14a. lap)
„Végy bosszút a gójokon, büntesd meg a népeket, törd össze az istentelenség jogarát, amely most uralkodik. Pusztítsd el a hamis istent!” (Machsor 58a. lap)
„Tilos a gójoknak (nemzsidóknak) uzsora nélkül kölcsönözni, de uzsorára szabad.” (Aboda Zara 77a. lap)„Tilos a gójoknak (nemzsidóknak) uzsora nélkül kölcsönözni, de uzsorára szabad.” (Aboda Zara 77a. lap)
„Isten megparancsolta nekünk, hogy a gójtól uzsorát vegyünk, és csak úgy kölcsönözzünk neki, hogy a kölcsönünkből ne legyen neki haszna és, hogy ne segítsük, hanem kárt okozzunk neki, még olyan dologban is, amelyben ő hasznunkra van; ellenben egy izraelitával szemben ez az eljárás tilos.” (Seph. Mizv. 73d. lap)
( Gyakran hozzák a zsidókkal kapcsolatba a bankokat és a pénzmozgatást . )
„Aki nincs körülmetélve és a szombatot nem ünnepli, az nem ember.” (Jalkut Rubeni Parasa Lech Lecha 39b. lap)
„Jóllehet a világ népeinek ugyanazon alkatuk van, mint az izraelitáknak, azért ők mégis csak majmok hozzánk képest és soha nem lehetnek valami naggyá. A legalacsonyabb és legrosszabb minőségből valók.” (Jalkut Simoni 12b. lap)
„Add meg nekem táplálékomat és kenyeremet, hogy mielőbb a gójok legfőbb javaival teljek be.” (Chaddas Sesoni 16b. lap
„Az embernek éppúgy szabad az állatoknál a hímvesszőt bedugni, mint egy pecket a tokjába.” (Aboda Zara 20b. lap)
„Végy bosszút a gójokon, büntesd meg a népeket, törd össze az istentelenség jogarát, amely most uralkodik. Pusztítsd el a hamis istent!” (Machsor 58a. lap)
„A zsidóság egy Istent hisz, a keresztények összetett Istent; a zsidók Istene Teremtő, a keresztényeké teremtett és házasságtörésből született; a mienk halhatatlan, az övék a hulla; a mienk az igazság Istene, az övék a hazugságé; minálunk a szeretet, igazság és erény, náluk az üldözés, az ostobaság, szolgaság; a mi vallásunk az érzés vallása, az övéké az erőszakosságé.” (Reb Fabiust)
„Az az előnyük a zsidóknak minden más nép fölött, hogy a világ minden más nemzete között alig van egy ember, akik kiváló okossággal és bölcsességgel lenne megáldva, míg a zsidók a legokosabb és legbölcsebb emberek.” (Zeror Hammor 131b. lap)
„Aki álmában az anyjával közösül, az bölcsességet remélhet; aki egy eljegyzett, hajadonnal, az jártasságot a Tórában; aki a nővérével, az tudományt, aki felebarátjának feleségével, az örök életet.” (Berakhoth 57a. lap)
„Minden egyes izraelitának lelke nagyobb értékkel bír Isten szemében, mint bármely nép valamennyi lelke.” (Sefa Tal: Előszó.)
„Egy hároméves és egynapos leány eljegyeztetik a közösülés által; ha azonban a harmadik évén alul van, akkor az elhálás csak annyi, mintha az ember a szeméhez nyúlna az ujjával, azaz nem sérti meg a szüzességet, mert a bélyeg újból benő.” (Nidda 47b. lap)
„Egy hároméves és egynapos leány a közösülés által feleséggé tehető, ha a dolog házasság céljából történt. Ha az özvegy asszonnyal a sógora hált, akkor ezáltal nejévé tette őt. Ha egy kilencéves és egynapos fiú a bátyja özvegyével hált, akkor ezáltal a nejévé tette és csak akkor adhat az asszonynak váláslevelet, ha már nagykorú lett.” (Sanhedrín 55b. lap)
Természetesen a zsidók mindig ügyelnek arra, hogy a gójok előtt titokban tartsák a Talmud valódi arcát. Rendszerint, ha a nyilvánosság előtt idéznek is belőle, igyekeznek minél jellegtelenebb, könnyedebb passzust választani, mint például: „Ne az edényt, hanem a tartalmát nézd!”
Ha esetleg mégis szóba kerülnek a felsorolt részek, amelyek magyar fordításban, csak a Luzsénszky Alfonz által jegyzett változatban szerepelnek, akkor a zsidók és az őket kiszolgáló média azonnal antiszemita, hazug koholmányról beszélnek. .
Annak ellenére, hogy a bírósági szakértők (akik történetesen rabbik voltak) több alkalommal is megerősítették, hogy a Luzsénszky féle Talmud fordítás hiteles, és a benne szereplő mondatok valóban megtalálhatóak az eredeti Talmud szövegében. Tehát, el kell keserítenem minden bősz antiszemitázót és hitetlenkedőt: hiába hangoztatjátok folyton az ellenkezőjét, az Interneten fellelhető Luzsénszky Alfonz által fordított Talmud igenis hiteles, és hála a Gede Testvéreknek, számos könyvesbolt polcán is megtalálható nyomtatott formában.
Kedves "reagálók"!
Látom, megindult ellenem az "össztűz", mint mindenki más ellen, aki a judaizmus igazi arcát próbálja megmutatni.
27-es!
Amit a kóser felszolgálásról leírtál, sajnos egyáltalán nem fedi a valóságot. Itt egy videó a budapesti Carmel glatt kóser (tehát a legeslegszigorúbb kóser előírásoknak is megfelelő) étteremről:
http://www.youtube.com/watch?v=AX4KsxufSjc
,amiben a pincér 1:40-nél BÁRMIFÉLE KESZTYŰ NÉLKÜL(!) tálalja fel az ételt.
Tehát vagy nem értesz a témához és csak okoskodsz, vagy akár hazugság árán is véded a zsidó mundér becsületét.
28-as (Musztafa)!
Annak, hogy az arabok bal kézzel törlik ki az ülepüket ami ettől "kulás" lesz, semmi köze a tisztátalansághoz, sokkal inkább a piszkossághoz. Ez vallástól és népcsoporttól független dolog. Egyébként pedig ez a "piszkos bal kéz" teóriája is már rég idejét múlta. Ez a nézet egy olyan korból származik, amikor még messze nem álltak rendelkezésre a maihoz hasonló higiéniás, tisztálkodási lehetőségek.
29-es!
A magyarországi zsidóságnak több száz éve lett volna lefordítani a Talmudot, mégsem tette. Pedig nem hiszem, hogy valamennyi hívő, magyar zsidó értett volna arámiul, vagy manapság angolul. Pedig gondolom, hogy ők is szívesen olvasnák/olvasták volna az anyanyelvükön a zsidóság egyik legfontosabb alapművét.
Abban lehet, hogy igazad van, hogy antiszemita körök megkérdőjeleznék a fordítás hitelességét, de legalább összevethető lenne az angol és az eredeti verzióval, továbbá az állítólagos hamisítványokkal.
Lehet, hogy a zsidó teológiában járatlan emberek nem értenék mélységében az összefüggéseket, de szerintem azt mindenki meg tudná ítélni, hogy vannak-e benne embertelen, rasszista részek, vagy nincsenek.
30-as!
Ezt írod:
"A zsidó vallás szerint a zsidó nép lett kiválasztva az Úr parancsolatainak betartására (ez 613 parancsolatot jelent, szóval nem kis feladat), ezért cserébe a többi népnek ezt nem kell - magyarán egy nem zsidó szimplán erényes életet élve már jó embernek számít, míg egy zsidó számára viszont kötelesség ezen felül a parancsolatokat is betartani. Tehát ez egy plusz teher a zsidóságon, amit az Úrral kötött szövetség részeként viselnek - cserébe az Úr megígérte, hogy egyrészt minden szívózás ellenére mindig megtartja őket (eddig teljesítve), nekik adja az ígéret földjét (eddig teljesítve) + közölük jön el majd a Messiás (keresztények szerint teljesítve, zsidók szerint még nem)."
Igazad lehet abban, hogy a többi népre nem vonatkoznak a zsidó törvények, de nem abban az értelemben, hogy mások anélkül is lehetnek jó emberek Jahve szemében. Az Ószövetségben ott van feketén-fehéren: Jahve a tízparancsolatban megtiltja az ölést és a lopást. Később mégis Ő maga PARANCSOLJA MEG A KIVÁLASZTOTTAINAK, hogy ÍRMAGOSTUL IRTSANAK KI MÁS NÉPEKET ÉS FOSSZÁK IS KI ŐKET. Tehát a parancsolatok valóban nem vonatkoznak a más vallásúakra; ki lehet fosztani és meg lehet ölni őket, HA A KIVÁLASZTOTTAK ÉRDEKE ÚGY DIKTÁLJA.
Manapság pontosan ugyan ez történik Izraelben.
A cionizmus eszméje a magyar zsidó Herzl Tivadartól származik. Az Első Cionista Világkongresszust 1897-ben, Svájcban tartották, amiben eldöntötték, hogy egy önálló zsidó államot kell létrehozni. A brit világbirodalom az 1917-es Balfour-nyilatkozatban támogatásáról biztosította a kongresszust, hogy egy önálló zsidó állam jöjjön létre Palesztina területén. Tehát egy MÁR LÉTEZŐ(!) állam területén. Meg is kezdődött a zsidóság több hullámban történő bevándorlása a TELJESEN ARABOK LAKTA TERÜLETEKRE, ami a második világháború után csak jobban felgyorsult. Ezt a MEGSZÁLLÁST kedvesen csak "hazatérésnek" nevezték.
Az ott élő szegény és szerencsétlen palesztin lakosságot, amerikai katonai támogatással vívott háborúk sorozatával Ciszjordániába és a Gázai övezetbe szorították ki a SAJÁT HAZÁJUKBÓL. Ciszjordániából továbbra is fokozatosan szorítják ki a palesztinokat az Izrael állam és a katonaság támogatását élvező zsidó telepesek, akik pedig addig nem nyugszanak, ameddig végleg el nem zavarják, vagy ki nem pusztítják az ott élő palesztinokat.
A Gázai övezet pedig egy, az izraeli katonaság által blokád alá vont GETTÓ, ahol sokszor a legelemibb létfenntartási cikkek sem állnak a palesztinok rendelkezésére. A zsidók úgy látszik, hogy semmit sem tanulta abból, amit a nácik műveltek velük. Szinte pontosan ugyanazt csinálják a palesztinokkal. Azok a csóró, szerencsétlen arabok pedig a terrorizmussal válaszolnak a könyörtelen fegyveres elnyomásra. A terrorizmus a szegények háborúja, a háború pedig a gazdagok terrorizmusa.
És te (30-as) még azt mered állítani, hogy Jahve adta a zsidóknak az "ígéret földjét" (ami egyébként egy terméketlen és kietlen kősivatag)?
Szerintem sokkal inkább az amerikai fegyverek.
Ha csak a zsidóság szempontjából nézzük igen, nekik adta, mert Jahve (a szörnyeteg) CSAK AZ Ő ISTENÜK. Csakúgy mint az Ószövetségben.
EGY MÁSIK NÉP KIIRTÁSA ÉS KIFOSZTÁSA ÁRÁN! Mert ez a zsidóság érdeke, és ők a KIVÁLASZTOTTAK! - EZ hát a judaizmus igazi lényege és arca, ami Izrael haramiaállam történetében (is) teljes mértékig tetten érhető!
31-es!
Istóczy valóban megalapította 1883-ban az Országos Antiszemita Pártot (ami 1884-ben be is jutott a Parlamentbe -úgy látszik a zsidóság már akkoriban sem örvendett nagy népszerűségnek a magyar lakosság körében), valószínűleg többek között azért is, mert úgy gondolta, hogy az általa ismertetett Talmud fordítás hiteles. Talán ha már akkor létezett volna egy teljes, magyar nyelvű Talmud-fordítás, nem kényszerült volna kétes forrásokra hagyatkozni (ha egyáltalán tényleg kétesek voltak azok a források).
Ja, és nyugodtan jöhetnek a további támadások és lepontozások!
Nem, jozanesz,
csak ne akard eljatszani az igazsag bajnokat! Olyan baromsagokat mondasz (csak egy pelda, hogy szerinted valaha is letezett volna allam, amelynek Palesztina volt a neve), amik nem ertelmezes kerdesei (ahol ugye lehet vitatkozni), hanem TENYEK elferditese, tehat tevedes kizarva. Egyszeruen HAZUDSZ.
Jozanész, én nem állok itt le vitatkozni a hülyeségről. Miképpen az Úr bölcsessége határtalan, az ember hülyesége is határtalan.
De amit írtam a bal kézről, ott bizony jó ha megnézed Mózes törvényeit is, mai szemmel nézve mind racionális törvény a tisztátalanságról szólók is, mégpedig azoknak a gyökere valóban a tisztátlanságban vann. Tulajdonképen mai szóval mind élelmiszerhigiéniai alapon fekszenek a "kóser" is és a muszlim "halal" is. Abban a korban nem lehetett mikroorganizmusokról és szepszisről meg baktériumok toxikus produktumairól beszélni, csakis isteni parancsként adva be a népnek, úgy bevette és élt vele. És ha valóban Istentől származnak, Ő is ezen okból hozta.
"A magyarországi zsidóságnak több száz éve lett volna lefordítani a Talmudot, mégsem tette."
1) Többen mondták ( mondtuk ): rengeteg munka és AZ ALATT IS KELLENE ÉLNI valamibõl, mert, ha nincs mit ennie, fordítani sem tud.
Hogy mennyi: A Rabbi Adin Steinsaltz a héber ( ! ) fordítást kb 30 év alatt hozta össze. A "Daf Yomi" program ( e- [link] ) naponta egy fóliánst dolgoz fel, így 7 ( hét ) év alatt érnek a végére.
2) A magyarországi zsidó, ha Talmudot akar tanulni, ugyanazt teszi, amit a franciaországi, spanyolországi, olaszországi, szerbiai, lengyelországi, csehországi, bulgáriai, belorussziai, ukrajnai, stb zsidó:
Elmegy a rabbi talmud-órájára, ahol a rabbival együtt tanulhatja, mindjárt magyarázatokkal együtt, mert a rabbi alaposan felkészül, így imerteti az épp tanult részhez tartozó korábbi és késõbbi irodalmat is.
I-ten olyanokkal szemben parancsolt megtorlást, akik magával az EGYETLEN, IGAZ, ÉLÕ ISTENNEL SZEGÜLTEK SZEMBE és ennek során kegyetlenkedtek. Pl: Fáraó hadseregét Õ maga tengerbe ölte, de amikor az angyalok hozsannázni akartak, megfedte õket: "teremtményeim pusztulnak és ti hozsannáznátok?". Megtorlást parancsolt Amálék ellen, aki a gyengéket, gyermekeket, betegeket, öregeket mészárolta.
Ráadásul úgy, hogy tudhatta: semmi esélye. Vagyis ellenszegült I-tennek, csak az ellenszegülésért. ERRE mondat I-ten ( áldott a Neve ), hogy "emlékét is eltörlöm a Föld színérõl". ( Sajnos, mint tudjuk, valami mindig marad belõle ... ).
Így érthetõ meg atöbbi eset is. Persze, a gyûlölködõk számára nem, számukra a teljes Biblia hozzáférhetetlen, minthogy az a szeretetrõl szól.
Istóczyról, az Országos Antiszemita Pártról azért jegyezzük meg, hogy 1884-ben még 4,12% -ot szerzett, de a következõn, 1887-ben már csak 2,66% -ot, 1892-ben fel is oszlott - úgy látszik, az antiszemitizmus már akkoriban sem örvendett nagy népszerűségnek az értelmes magyar lakosság körében.
Kedves előző!
Elképesztő vakság és elfogultság kell ahhoz, hogy valaki az Ószövetséget a "szeretet könyvének" nevezze.
Persze ha úgy érted, hogy Jahve szereti a zsidókat és a zsidóknak szeretniük kell Jahvét és a többi zsidót, akkor lehet, hogy igazad van, de akkor pontosítsd amit írtál!
Azonban, hogy alátámasszam mindazokat amiket eddig leírtam, itt van egy videó a zsidóság és a judaizmus igazi mivoltáról:
http://www.youtube.com/watch?v=92QDSsAEbn0
Csak erős idegzetűeknek! Felkavaró képsorokat tartalmaz!
Nem kell hinni nekem! NÉZD ÉS LÁSD AZ IGAZSÁGOT!
Persze, hogy nem kell Neki hinni, sõt, NEM SZABAD, mert torzképekkel akarja megzavarni olvasóját.
Elképesztõ hülyeség kell ahhoz, hogy valaki a zsidó vallást a náci ( neonáci ) propagandából akarja megismerni, ráadásul ezt Józanésznek nevezze.
Akinek valóban van egy csepp esze, az elolvassa a Bibliát FIGYELMESEN, hozzá pedig a valóban avatott magyarázatokat.
Ha pedig mindenképp képekre van szüksége, hát a Larousse Képes Bibliát.
Segédletként néhány idézet:
"Boszszúálló ne légy, és haragot ne tarts a’ te néped ellen, hanem szeressed felebarátodat mint magadat. En vagyok az UR." ( 3 Mós. 19.18 ) ( Károli Gáspár fordítása 1586 - 1590 )
"Boszszúálló ne légy" - Megtiltja, hogy a rosszért rosszal fizessenek. A Biblia bevési ezt a gondolatot az emberek lelkébe parancsként, de ezenkívül történeti példák segítségével is. József magatartása testvéreivel szemben és Dávidé Saullal szemben a megbocsátás legmagasztosabb példái a világirodalomban. De ezek a példák nem szorítkoznak a bibliai korra. Samuel ibn Nagrela, spanyol zsidó költõ a tizenegyedik században Granada királyának volt a vezírje. Egy napon valaki szidalmazta õt a király jelenlétében, és a király erre megparancsolta neki, hogy vágassa ki a szidalmazó nyelvét. A zsidó vezír azonban ellenségével barátságosan bánt, úgyhogy az többé nem szidalmazta õt, hanem áldotta. Midõn késõbb a király megpillantotta azt az embert, csodálkozott, hogy Sámuel nem hajtotta végre parancsát. Sámuel így válaszolt: „Kitéptem gonosz nyelvét és adtam neki helyette jó nyelvet”.
TALMUD:
„Ha valaki egyidejûleg bajban látja barátját és ellenségét, elõször ellenségének kell segítenie, hogy legyõzze rossz hajlamát”, azaz, a benne lévõ bosszúvágyat (Baba Mecia 32b).
„Ki a hatalmas? Az, aki ellenségét barátjává teszi” (Ábóth d. R. Náthán XXIII).
„Akinek megbocsátó természete van, az maga is megbocsátást nyer. Aki nem üldözi azokat, akik õt üldözik, aki némán tûri a jogtalanságot és nem bosszulja meg magát – azokat tekintik Isten barátainak” (Gittin 36b végén).
"szeressed felebarátodat mint magadat."
A bölcsek, magyarázók megegyeznek abban, hogy ez A ZSIDÓSÁG "ARANYSZABÁLYA".
TALMUD:
„Ami neked gyûlöletes, ne tedd embertársadnak”. ( Hillél - Talmud, Moed rend, Sábbat traktátus 31a oldal, Hillél kb ie 30 - isz 10-ig volt a Szanhedrinnek ( Izrael Nagy Tanácsának ) az elnöke, az ókori zsidóság legnagyobb tanítójának tartják. )
Szerepel a napi reggeli ima legelején, a valláss zsidó minden napját azzal kezdi, hogy "ezennel vállalom a szeressed felebarátodat mint magadat parancs betartását".
Ez mózes HARMADIK, tehát a KÖZÉPSÕ könyvében van, annak is közepe táján, talán épp azért, mert ez a Tóra lényege.
Nem csak a zsidókra vonatkozik, hanem minden emberi lényre.
Nem kell szakembernek lenni a héber nyelvben, hogy meggyõzõdjék arról, hogy a „réá” bármely fajú vagy hitû felebarátot jelent. Így pl. Exodus XI,2-ben – „kérjen kiki barátjától, az asszony az õ asszonytársától ezüstedényeket és aranyedényeket”, az itt használt héber szó (réá) „barát”, „felebarát” nem is jelenthet „izraelita-felebarátot”, mert ez a felszólítás egész bizonyosan az egyiptomiakra vonatkozik. Mint az Írás minden erkölcsi törvényében, a „felebarát” szó Lev. XIX,18-ban általában „embert” jelent és érteni kell rajta minden emberi lényt emberi mivolta alapján.
A héber szövegben: אהבת לרעך כמוך illetve a magánhangzók jelölésével: אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ itt az említett „réá” a második szóban ( ragozott alak, a tõ : רע illetve a magánhangzók jelölésével: רֵעֲ )
A kivonulás könyvének 9. fej 2. versében: וישאלו איש מאת רעהו, ואישה מאת רעותה illetve a magánhangzók jelölésével: וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ, וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ itt az említett „réá” ( férfire ) a negyedik, ill. ( nõre ) a hetedik szóban, szintén ragozott alak, persze, nem u.a., mint a másik, ott tárgyeset, itt -tól. Természetesen, hogy hányadik szó, az JOBBRÓL BALRA értendõ.
( Remélem, nem romlanak el a bemásoláskor a héber idézetek. )
Külön a nem zsidókra vonatkozólag:
"És ha jövevény tartózkodik nálad országtokban, ne tégy vele rosszat. Olyan legyen nálatok a jövevény, aki köztetek tartózkodik, mint az odavaló, és SZERESD õt, mint tenmagadat, mert jövevények voltatok Egyiptom országában. " (Lev 19,33-34)
Ezenkívül:
Ex 12,49 EGY TÖRVÉNY legyen a honos számára és az IDEGEN számára, aki körödben tartózkodik.
Ex 20,10 A hetedik nap azonban szombat az Örökkévalónak, a te Istenednek; ne végezz semmi munkát, sem te, sem fiad, sem leányod, sem szolgád, sem szolgálónõd, sem barmod, sem az IDEGEN, aki kapuidon belül van.
Ex 22,20 IDEGENT ne gyötörj és ne zaklass, mert idegenek voltatok Egyiptom országában. [3 Móz. 19,34.]
Ex 23,9 És IDEGENT ne sanyargass, hiszen ti ismeritek az idegennek lelkületét, mert ti is idegenek voltatok Egyiptom országában.[2Móz. 22,21.]
Ex 23,12 Hat napon át végezd el munkádat és a hetedik napon szünetelj, hogy pihenjen ökröd és szamarad és magához térjen szolgálód fia és az IDEGEN.
Lev 25,6 És az ország szombatjának termése legyen nektek eledelül neked, SZOLGÁDNAK ÉS SZOLGÁLÓDNAK, BÉRESEDNEK ÉS AZ IDEGENNEK, aki nálad tartózkodik,
Num 15,14 És ha IDEGEN tartózkodik nálatok, vagy akárki van köztetek nemzedékeiteken át és be akar mutatni kellemes illatú tûzáldozatot az Örökkévalónak, amint ti teszitek, úgy tegye õ is.
Deut 5,14 A hetedik nap azonban szombat az Örökkévalónak, a te Istenednek; ne végezz semmi munkát, sem te, sem fiad, sem leányod, SEM SZOLGÁD, SEM SZOLGÁLÓNÕD, SEM ÖKRÖD, SEM SZAMARAD, SEM BÁRMELY BARMOD, SEM AZ IDEGEN, AKI KAPUIDON BELÜL VAN, HOGY NYUGODJÉK SZOLGÁD ÉS SZOLGÁLÓNÕD, ÉPPÚGY MINT TE magad.
Ámósz 9.7 Avagy nem hasonlók vagytoké én elöttem a’ Szeretseneknek fiaikhoz, óh Izraelnek fiai? ezt mondja az UR: Avagy nem én hoztamé ki Izraelt az Egyiptom földéböl, mint a’ Filistéusokat Káftorból, és a’ Siriabélieket Kirböl?
Ami az avatott magyarázatokat illeti a Tórához pl itt ( magyarul ): [link] ( történetesen a Hillél idézet helye ebben tévesen Sább. 31b, a helyes az, amit feljebb írtam, de ez nem lényeges hiba. )
Ennyit tudtam segíteni. Ez kötelességem volt, mert:
"Ha látándod hogy a’ terh alatt fekszik annak szamára a’ ki téged gyülöl, avagy nem lészeszé annak segitséggel? Emeld fel azt ö véle együtt." ( 2 Mós. 23.5 - Károli Gáspár ford ).
Bár félek, túl nagy ahhoz, hogy fel tudjam emelni ...
Kedves előző!
Tévedsz, ha úgy gondolod, hogy gyűlöllek téged (nem is ismerlek), vagy úgy általában a zsidóságot.
Mint azt írtam; minden embert egyenlőnek tekintek, de mindenféle gyűlöletkeltő ideológiát és embertelenséget elutasítok.
Sajnos tipikus reakció a zsidó emberek részéről, hogy mindenkit és mindent "csípőből" nácinak, neonácinak vagy antiszemitának minősítenek, aki bírálja a judaizmust vagy Izrael államot. Pedig szerintem nem egy zsidó ember van, aki szembe mer nézni azzal a ténnyel, hogy Izrael állam egy elnyomó katonai hatalom, aki válogatott kegyetlenségeket és embertelenségeket követ el a palesztinok ellen. Egy zsidó újságírónő; Amira Hess (az izraeli Haaretz újságírója) már régóta próbálja felnyitni az izraeliták szemét Izrael állam brutalitásáról, de ezért sokan hazaárulónak és nácinak tartják őt. Ő az egyetlen izraeli újságíró aki a gázai övezetben tartózkodik (illegálisan), mert Izrael állam nem engedi meg az állampolgárainak (az újságíróknak sem), hogy belépjenek az övezetbe!
Ha őszintén úgy gondolod, hogy a judaizmus az egyetemes szeretet vallása, akkor szembe kell nézned Izrael állam rémtetteivel, és EL KELL ÍTÉLNED AZOKAT (még akkor is, ha esetleg rabbi vagy!), nem pedig a fejedet a homokba dugva védened azzal, hogy gondolkodás nélkül mindenkit/mindent nácinak nevezel, aki/ami kritikát merészel megfogalmazni.
Ha tényleg fontos a judaizmusnak a nem zsidók szeretete, akkor a rabbiknak kellene a leghangosabban tiltakozniuk Izrael állam politikája ellen, nehogy az emberek azt gondolják, hogy Izrael rémtetteit ideológiailag támogatja a zsidó vallás.
Lenne kérdésem is. Létezik olyan Magyarországon, hogy izraelita szeretetszolgálat (olyan mint a pl. a baptista szeretetszolgálat)? Olyan, ami nem csak a zsidó emberekért van? Oszt ételt valahol bármelyik zsidó felekezet a hajléktalanoknak, vagy a rászorulóknak?
Én nem tudok ilyenről. Szerintem igazán megtehetnék a felebaráti szeretet nevében és anyagilag is futna rá nekik.
A kereszténység is azt mondja magáról, hogy az egyetemes szeretet vallása, de legalább ők gyakorolják is a felebaráti szeretetet minden rászoruló ember felé.
Példákat hozol az Ószövetségből, hogy az a szeretetről szól.
Igen, az Ószövetségből lehet olyan passzusokat kiválogatni, amiből a szeretet parancsára lehet következtetni.
Azonban lehet olyanokat is amik alapján nem. Nekem ezekkel van bajom (a teljesség igénye nélkül).
1. Miért választ ki Isten egy népet magának a sok közül? Ha tényleg minden nép istene, akkor miért csak nekik nyilatkoztatja ki magát és miért csak velük közli a törvényeit? Hogy kérheti számon más népeken, hogy "ellene szegülnek", amikor őket nem "választotta ki", nekik nem nyilatkoztatta ki magát és a törvényeit? Isten népválogató és igazságtalan lenne? A zsidóságon kívül a világon egyetlen nép sem ismerte és istenítette Jahvét. Ahelyett hogy gyűlölné őket, megnyilatkozhatott volna nekik és megfordíthatta volna a szívüket.
Nem úgy, mint a fáraóét, akiét "megkeményítette", hogy aztán lesújthasson rá:
(Kiv7)
" 1 Az Úr megnyugtatta Mózest: „Nézd, olyanná teszlek a fáraó előtt, mint egy isten, és testvéred, Áron lesz a prófétád. 2 Neki mondj el mindent, amit veled közlök, s testvéred, Áron továbbítsa a fáraónak, hogy így elengedje Izrael fiait országából. 3 Ám én megkeményítem a fáraó szívét, és sok jelet meg csodát művelek majd Egyiptom földjén. 4 Mivel a fáraó nem fog szavatokra hallgatni, azért kinyújtom kezemet Egyiptom ellen, keményen megbüntetem, és úgy vezetem ki seregemet, népemet, Izrael fiait Egyiptomból. 5 Minden egyiptomi, ahányan csak vannak, meg fogja tudni, hogy én vagyok Jahve, amikor majd kinyújtom kezem az egyiptomiak ellen, és Izrael fiait kivezetem körükből.”
Miért úgy akarta az egyiptomiak tudtára adni, hogy ő az Úr, hogy szörnyű csapásokat zúdított rájuk, ráadásul a fáraó szívét is megkeményítette? Miért kellett ártatlan egyiptomi csecsemőket és gyermekeket legyilkolnia Jahvénak? Nem volt talán elég hatalma ahhoz, hogy kevésbé kegyetlen módon adja az egyiptomiak tudtára az akaratát?
2. Jahve, Miután megtiltotta a tízparancsolatban a gyilkolást és a lopást (ami szerinted minden emberre vonatkozik, vallás és néptől függetlenül), miért mondja ezt;
(Mtörv 20)
"10 Ha felvonulsz valamely város ellen, hogy megostromold, először ajánlj fel neki békét. 11 Ha elfogadja, s megnyitja kapuit, az egész nép, amely lakja, fizessen adót és legyen a szolgád. 12 Ha visszautasítja a békét, s fölveszi a harcot, aztán ostromot indítasz, 13 és az Úr, a te Istened hatalmadba adja, minden férfit hányj kardélre. 14 Az asszonyokat és a gyermekeket azonban, a jószágot, s mindazt, ami csak van a városban, az összes értéket ejtsd zsákmányul, s élvezd ellenségeid javait, amelyeket az Úr, a te Istened neked ad. 15 Így tégy mindazokkal a városokkal, amelyek messze esnek tőled, amelyek nem e népek városai közé számítanak. 16 E népek városaiban, amelyeket az Úr, a te Istened örökségül ad neked, egyetlen lelket se hagyj életben. 17 Rajtuk töltsd be az átkot mindenképpen, a hetitákon, amoritákon, kánaániakon, perizitákon, hivvitákon és jebulzitákon, ahogy az Úr, a te Istened parancsolta, 18 nehogy eltanuld tőlük utálatos dolgaikat, amelyeket isteneik (tiszteletére) végbe visznek, s így vétkezzetek az Úr, a ti Istenetek ellen."
(Józs8)
" 20 Amikor az Aiba való emberek visszafordultak, látták, hogy a városból füstfelhő száll az ég felé. Senkinek nem volt közülük bátorsága ide vagy oda menekülni. A puszta felé menekülő nép pedig szembefordult azokkal, akik üldözték. 21 Amikor Józsue és egész Izrael népe látta, hogy a lesben állók elfoglalták a várost és a városból füst száll az égre, visszafordultak, és megtámadták az aiakat. 22 A többiek kivonultak a városból, velük szemben, úgy, hogy az aiak Izrael fiai közé ékelődtek: egyikük egyfelől, másikuk másfelől. 23 Addig kaszabolták őket, míg nem maradt közülük senki, aki túlélte volna vagy elmenekülhetett. Ai királyát azonban élve fogták el és Józsuéhoz vitték. 24 Amikor Izrael fiai Ai lakóit mind megölték a mezőn és a pusztában, ahova menekültek, s azok mind egy szálig elhullottak a kard élétől, egész Izrael visszatért Aiba és kardélre hányta. 25 Azoknak a száma, akik azon a napon elestek, férfiak és nők, 12000-re rúgott - Ainak összes lakója. 26 Józsue nem húzta vissza dárdával kinyújtott kezét, amíg Ainak minden lakóján be nem töltötte az átkot. 27 Izrael zsákmányul csak a jószágot és a lefoglalt holmit tartotta meg ebből a városból, aszerint a parancs szerint, amelyet az Úr adott Józsuénak. 28 Akkor Józsue földig leégette Ait, s örökre romhalmazzá tette, pusztasággá mind a mai napig. 29 Ai királyát estig felakasztotta egy fára; napnyugtakor azonban Józsue megparancsolta, hogy vegyék le a holttestet a fáról. A város kapuja elé dobták, s nagy kőhalmot emeltek föléje, ez mind a mai napig ott áll."
(Mtörv2)
"26 Akkor Kedemot pusztájából követeket küldtem Szichonhoz, Hesbon királyához. 27"Át szeretnék vonulni országodon, de mindenképp az úton maradok, nem térek le se jobbra, se balra. 28 Élelmet pénzért veszek, hogy legyen mit enni, s vizet is pénzért kérek, hogy legyen mit inni. Csak átvonulni engedj, 29 ahogy Ézsau fiai is megengedték, akik Szeirben laknak, meg a moábiták, akik Árban élnek, hogy átkelhessek a Jordánon arra a földre, amelyet az Úr, a mi Istenünk ad nekünk.” 30 Szichon azonban, Hesbon királya megtagadta az átvonulást, mert az Úr, a te Istened konokká tette és megkeményítette a szívét, hogy hatalmadba adja, ahogy történt. 31 Így szólt hozzám az Úr: „Nézd, mostantól kiszolgáltatom neked Szichont és országát. Fogj hozzá országa meghódításához!” 32 Amikor tehát Szichon egész hadinépével kivonult Jahachoz, hogy harcba szálljon velünk, 33 az Úr, a mi Istenünk kiszolgáltatta nekünk, úgyhogy őt is, fiait is, és egész hadinépét legyőztük. 34 Aztán meghódítottuk mind a városait, s minden városon betöltöttük az átkot, férfiakon, nőkön, gyerekeken egyaránt, nem hagytunk életben egyetlen egyet sem. 35 Csak a jószágot meg a városokban összeharácsolt javakat tartottuk meg zsákmányul."
Hát most akkor, hogy van ez?
Szerintem csupán 2 lehetőség van:
a) Vagy elfogadjuk, hogy van egy olyan isten, aki a zsidóságot a maga népének választotta, s az ő érdekeit szem előtt tartva neki ígérte a "tejjel és mézzel folyó Kánaán"-t, majd pedig megparancsolta neki, hogy az ő
természetfölötti támogatásával foglalja el ezt a földet, és irtsa ki a rajta lakó népeket. Ebben az esetben az istenség önkényúrnak mutatkozik, aki teremtményei egyik csoportját más csoportok fölé helyezi, s akinél erkölcsi szempontból gonoszabb lény nem képzelhető, hisz az általa kedvezményezett Izraellel öleti meg az önmaga által létrehozott embereket.
b) Vagy azt a nézetet tesszük a magunkévá, amely szerint
nincs isten, és főként nincs olyan természetfölötti hatalom, amely az ószövetségi Jahvéhoz hasonlóan barbár önkényúrként intézi fajunk sorsát. Ez esetben – a való tényekkel összhangban – aztán megállapíthatjuk, hogy az Ótestamentumban nem természetfölötti erő által meghatározott, hanem evilági események játszódtak le. Nem valamiféle istenség ígérte oda a zsidóknak "Kánaán"-t, nem
ő foglaltatta el velük az "ígéret földjé"-t, és ölette le velük annak lakóit, hanem egészen másról van szól. Arról, hogy a régi zsidóság nomád pásztornép volt, amely – miként sok más egykori, hasonlófejlettségi fokon állt etnikum, pl. a magyarság is – új, kedvezőbb adottságú hazát igyekezett magának szerezni, s – amint az akkoriban szokás volt – a honfoglalás kapcsán önmagának olyan istent képzelt el, aki az ő érdekeit képviseli, aki segíti őt hódító céljai elérésében. Mindez egyáltalán nem meglepő. Problémát jelent viszont az, hogy ez az ősi, a zsidóságkiválasztottságára, "elsőszülött" mivoltára (mint Ezsdrás mondja: a "szent mag"-ra) vonatkozó nézet az Ótestamentumban rögzült, és mind vallási, mind pedig világi formában kiválasztottsági tudatot, más népektől való elkülönülésre irányuló késztetést sugallt Izrael fiainak, aminek történelmileg gyakran lettek sajnálatos, tragikus következményei.
3. A jóságos és tökéletes Jahve miért vallja és hirdeti a primitív és embertelen "szemet szemért, fogat fogért" -elvet és a vérbosszút, valamint a kollektív bűnösség elvét és aránytalan büntetést, amit az emberiség már régen meghaladott?
példák:
(Szám35)
" 9 Az Úr azt mondta Mózesnek: „ 10Szólj Izrael fiaihoz, és mondd meg nekik: Ha a Jordánon átkelve Kánaán földjére értek, 11 jelöljetek ki magatoknak városokat, hogy menedékül szolgáljanak nektek. Oda menekülhet majd, aki agyonüt valakit, akaratlanul megöl egy embert. 12 Ezek a városok szolgáljanak menedékül a vérbosszút álló elől, hogy a gyilkost meg ne öljék, mielőtt a közösség elé kerülne ítéletre. 13 A városok, amelyeket át kell adnotok - hat városnak kell nektek menedékül szolgálnia: 14 hármat a Jordánon innen jelöljetek ki, hármat Kánaán földjén, hogy menedéketek legyen. 15 Ezek a városok Izrael fiainak, az idegennek és a körötökben tartózkodónak egyaránt szolgáljanak menedékül, hogy bárki oda menekülhessen, aki nem szándékosan ütött agyon egy embert. 16 Ha vastárggyal sújt rá, úgyhogy belehal, akkor gyilkos; a gyilkost halállal kell büntetni. 17 Ha egy keze ügyébe eső, s halálos ütésre alkalmas kővel úgy dobja meg, hogy meghal, akkor gyilkos; a gyilkost halállal kell büntetni. 18 És ha egy keze ügyébe eső, s halálos ütésre alkalmas fatárggyal úgy üti meg, hogy belehal, akkor gyilkos. A gyilkosnak halállal kell bűnhődnie. 19 A vérbosszút álló ölje meg a gyilkost; ahol eléri, ölje meg. 20 Ha gyűlöletből elgáncsolja vagy szándékosan megdobja, úgyhogy meghal, 21 vagy pedig ellenségeskedésből úgy sújt rá öklével, hogy belehal, akkor azt, aki ütött, halállal kell büntetni. Mert gyilkos, s a vérbosszút állónak a gyilkost meg kell ölnie, ahol utoléri. 22 Ha azonban csak véletlenül löki meg, ellenséges szándék nélkül, vagy pedig nem szándékosan utána dob valamilyen tárgyat vagy egy követ, amellyel megölhetné, 23 s eltalálja anélkül, hogy látná, úgyhogy az meghal, noha semmiféle ellenségesség nem vezette és semmi rosszat nem akart neki tenni, 24 akkor a közösség ítéljen az embert ölő, és a vérbosszút álló között a fenti törvények értelmében. 25 A közösség mentse meg azt, aki embert ölt a vérbosszút álló kezétől. Vigye vissza a közösség menedékvárosába, ahová menekült, hogy ott élhessen a főpap haláláig, akit szent olajjal kentek föl. 26 Ha azonban az, aki embert ölt, elhagyja menedékvárosa határát, ahová menekült, 27 és a vérbosszút álló menedékvárosa határán kívül ráakad, s a vérbosszút álló megöli azt, aki embert ölt, akkor nem követ el bűnt, 28 mert a főpap haláláig menedékvárosában kell maradnia, s csak a főpap halála után térhet vissza az, aki embert ölt, arra a vidékre, ahol a birtoka van. 29 Ezek (a törvények) legyenek az igazságszolgáltatás mércéi nemzedékről nemzedékre, minden lakóhelyeteken."
(Kiv21)
"Azoknak a vétkét, akik gyűlölnek engem, megtorlom fiaikon, unokáikon és dédunokáikon."
(Kiv21)
"12 Aki a másikat úgy megüti, hogy belehal, azt halállal kell büntetni. 13 De ha nem leselkedett rá, hanem Isten adta a kezébe, akkor megjelölök neked egy helyet, ahová menekülhet. 14 De aki a másikat meggyilkolja, azt hurcold el az oltártól is, és lakoljon halállal. 15 Aki megüti apját vagy anyját, azt halálra kell ítélni. 16 Aki elrabol egy embert - akár eladja, akár hatalmában tartja -, azt halálra kell ítélni. 17 Aki apjával vagy anyjával méltatlanul bánik, azt halálra kell ítélni.
4. Miért támogatja Jahve a rabszolgaságot? Az egyetemes szeretet nevében?
(Kiv21)
" 1 Terjeszd eléjük ezeket az utasításokat. 2 Ha héber rabszolgát vásárolsz, hat évig szolgáljon neked. A hetedik évben el kell bocsátanod. Váltságdíj nélkül váljék szabaddá. 3 Ha egyedül jött, egyedül bocsásd el. Ha házas volt, menjen vele a felesége is. 4 De ha gazdája adott neki feleséget, és ez fiakat meg lányokat szült neki, akkor az asszony a gyermekekkel együtt a gazdáé marad, s neki egyedül kell elmennie. 5 De ha a rabszolga kijelenti: szeretem a gazdámat, feleségemet, gyermekeimet és nem akarok szabaddá válni, 6 akkor gazdája vigye őt Isten elé és állítsa az ajtóhoz, vagy az ajtófélfához. Gazdája fúrja át a fülét egy árral, s attól kezdve mindenkorra rabszolgája marad. 7 Ha valaki a lányát eladja rabszolgának, az ne kapja úgy vissza a szabadságát, mint a (férfi) rabszolgák. 8 Ha nem tetszik gazdájának, aki a maga számára kiszemelte, akkor engedje, hogy kiváltsák. Ahhoz nincs joga, hogy idegen embernek eladja és így megcsalja. 9 Ha a fia számára szemelte ki, bánjék vele a lányok jogai szerint. 10 Ha második asszonyt vesz magának, az elsőtől nem tagadhatja meg az ételt, a ruhát és a háztartási jogot. 11 Ha ezt a hármat megtagadja tőle, az eltávozhat és nincs kártalanításra kötelezve."
Továbbra sem gondolom, hogy az Ószövetség az egyetemes emberi szeretet könyve lenne.
"Miért választ ki"; "Izrael állam rémtettei"
Mivel a # 30 03-30 01:32 válasz rövid, de pontos, világos választ adott erre a kérdésre egy hete, aligha fogadható el az az állítás, hogy nem gyûlöli a zsidókat, aki továbbra is ezen lovagol, mintha nem kapott volna rá választ.
Hogy hogyan gondolkodik, vélekedik valaki, az nem abból derül ki, hogy mit állít magáról, hanem, hogy mit tesz, illetve mit mond ( ír ) különbözõ dolgokról. És amit ez a "Józanész" ír, az tömény gyûlölködés, elõítélet, a saját elõítéletein kívül minden más vélemény, legfõlépp a TÉNYEK teljes figyelmen kívül hagyása.
( Egy államról bármit is állítani történelmének, napi életének minimális ismerete nélkül egyenesen arcátlanság. Egy nagyobbrészt latinamerikai stúdióban készült propaandafilmet belinkelni ( mint # 36 tegnapelőtt ( 04-05 ) 09:31-ben ) és "igazságnak nevezni" szintén. )
Tórára ( Mózes öt kvére ) vonatkozó egyéb kérdésekre ( MINDRE !! ) a válasz a # 37 tegnapelőtt ( 04-05 ) 15:18 -ban megadott linken.
Ebben néhány prófétai könyv néhány fejezetérõl is szó van. Igaz, az a fordítás, melyhez ezek a jegyzetek, magyarázatok készültek, nincs a neten, azonban nem különbözik lényegesen az elérhetõktõl, így nyugodtan hasznáható akár a [link] linken található bármelyik fordítás, vagy az itt [link] található. Kommentárok, magyarázatok itt: [link]
Biztonság kedvéért még a zsidó vallás I-ten fogalma:
"Létezik, de létezése nincs határidôhöz kötve.
...Felfoghatatlan és egysége is határtalan.
Nincs fizikai formája, nem is test Ô, nincs mihez hasonlítani Szentségét. Ôsibb minden teremtménynél, elsô, de elsôségének nincs kezdete."
( "Sámuel imája" zsidó imakv 14. old.: "A tizenhárom hittétel" 1.2.3. )
Nekem nincs több idõm ilyesmire. Aki még mindig a "kiválasztottsági tudaton" lovagol, nyilvánvalóan el sem olvasta, amit írtam, legalábbis nem fogta fel elõzõbõl az alábbi idézetet:
"Avagy nem hasonlók vagytoké én elöttem a’ Szeretseneknek fiaikhoz, óh Izraelnek fiai? ezt mondja az UR: Avagy nem én hoztamé ki Izraelt az Egyiptom földéböl, mint a’ Filistéusokat Káftorból, és a’ Siriabélieket Kirböl?" ( Ámósz 9.7 )
( Azért mondta ezt a próféta az ie 8. században, mert akkor is, az ottani zsidók között is voltak olyan hatökrök, akik úgy gondolkodtak, mint ez a "Józanész". )
Sõt, azt a szövegrészt sem olvasta el rendesen, amit legutóbb linkelt a menedékvárosokról, ha elolvasta volna, józanésszel nem kérdezné: "miért hirdeti I-ten a vérbosszút?"
Még1x: TÓRÁRA ( MÓZES ÖT KVÉRE ) VONATKOZÓ EGYÉB KÉRDÉSEKRE ( MINDRE !! ) A VÁLASZ A # 37 tegnapelőtt ( 04-05 ) 15:18 -ban MEGADOTT LINKEN.
Ha mégis marad, [link]
Jó tanulást!
Kedves előző (ez a Te)!
A további "párbeszédünknek" tényleg nincs sok értelme.
Nem tudok mit kezdeni egy olyan, teljesen elvakult és elfogult emberrel, akinek az eddigi hozzászólásaiban egyetlen önállóan kialakított gondolata sem volt.
Csupán arra volt képes, hogy Izrael állam hivatalos álláspontját szajkózza (bármiféle meggyőző érv vagy bizonyíték nélkül), és bemásolja a rabbik "bölcs" gondolatait tartalmazó linkeket, el sem gondolkodva azon, hogy az azokban leírtak megállják e a helyüket, vagy sem.
Attól tartok, hogy a továbbiakban sem várhatnék tőled mást, erre pedig tényleg nem vagyok kíváncsi.
Azért köszönöm az eddigi hozzászólásaidat.
Még ha sok mindenben nem is értünk egyet, tényleg nem utállak sem téged, sem úgy általában a zsidóságot.
Shalom lechá!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!