Mennyire marad el a Biblia a modern világtól?
Igazában egy viccben olvastam, de nagyon tetszik, mert igazán példázza:
***
a) Ha az áldozóoltárnál bikát áldozok, tudom a [3 Móz. 1,9] illetve a [3 Móz. 1,17]-ból, hogy az Úrnak kedves illatú az. A problémát a szomszédaim jelentik, akiknek ez az illat egyáltalán nem kedves. Leölhetem-e őket?
b) Szeretném a lányomat eladni rabszolgának, amint ezt [2 Móz. 21,7] megengedi. Ön szerint mi lenne a méltányos ár érte manapság?
c) Tudom, hogy nem szabad olyan nővel kapcsolatot teremtenem, aki a havibaj tisztátalan állapotában van [3 Móz. 15,19-24]. A probléma csak az, hogy miből lehet ezt tudni? Megpróbáltam megkérdezni, de a legtöbb nő nagyon pikírten reagált a kérdésre.
d) [3 Móz. 25,4 4] kijelenti, hogy szomszédos nemzetségek fiai és lányai közül vehetek magamnak rabszolgákat. Az egyik barátom szerint ez a törvény a románokrakra érvényes, de az osztrákra nem. Meg tudná magyarázni, hogy miért ne lehetnének nekem osztrák, német, francia, angol rabszolgáim?
e) Az egyik szomszédom mindig szombaton dolgozik. [2 Móz. 35,2] világosan kimondja, hogy az ilyet meg kell ölni. Erkölcsileg kötelezve vagyok rá, hogy saját kezűleg öljem meg?
f) Az egyik barátom szerint, az úszószárny és pikkely nélküli vízi állatok (pl. kagylók vagy homár) fogyasztásának bűne [3 Móz. 11,10] nem olyan utálatos, mint a homoszexualitás bűne. Én ezzel nem értek egyet. Állást foglalnátok ebben a kérdésben?
g) [3 Móz. 21,2 0] szerint ha szembetegségem van, az Úr oltárát nem közelíthetem meg. Be kell vallanom, hogy olvasószemüveget használok. Teljesen élesnek kell lennie a látásomnak, vagy itt van azért egy kis játéktér?
h) A legtöbb barátom vágatja a haját, illetve borotválja a szakállát, beleértve a pajeszát is, holott ez [3 Móz. 19,27 szerint egyértelműen tilos. Milyen halálnemet javasoltok nekik?
i) [3 Móz. 11,8 ]-ból tudom, hogy ha döglött disznó bőrét illetem, tisztátalan leszek. A kérdésem, hogy szabad-e futballkapusnak beállnom, ha cérnakesztyűt húzok?
j) A nagybátyámnak van egy kis háztájija. Megsérti [3 Móz. 19,19]-et, mert földjébe kétféle magot vet. Ezenkívül a felesége olyan ruhát hord, ami kétféle anyagból (pamut és poliészter) készült. Most tényleg össze kell hívnom az egész gyülekezetet [3 Móz. 24,16], hogy megkövezzük őket, vagy pedig elég, ha egy meghitt családi körben lefolytatott ceremónia keretében megégetjük őket, amint ez azok esetében megengedett, akik az anyósukkal hálnak [3 Móz. 20,14]?
***
Van azért ezen kívül is, jócskán...
Sziasztok!
Persze:
Az áldozatokról:
"Mert ilyen főpap illetett minket, szent, ártatlan, szeplőtelen, a bűnösöktől elválasztott, és aki az egeknél magasságosabb lett, akinek nincs szüksége - mint a főpapoknak - hogy napról-napra előbb a saját bűneiért vigyen áldozatot, azután a népéiért, mert ezt egyszer megcselekedte, maga-magát megáldozván...nem bakok és tulkok vére által, hanem az ő tulajdon vére által ment be egyszer s mindenkorra a szentélybe, örök váltságot szerezve." (Zsidókhoz 7:27, 9:12)
A rabszolgaságról:
"Felöltöztétek amaz új embert, melynek újulása van Annak ábrázata szerint való ismeretre, aki teremtette azt:
ahol nincs többé görög és zsidó: körülmetélkedés és körülmetélkedetlenség, idegen, scithiai, rabszolga, szabad, hanem minden és mindenekben Krisztus." (Kolossébeliekhez 3:10-11)
A házasság szentségéről:
"Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne paráználkodjál! Én pedig azt mondom néktek, hogy valaki asszonyra tekint gonosz kivánságnak okáért, immár paráználkodott azzal az ő szívében." (Máté 5:27-28)
A halálbüntetésről:
"Az írástudók és a farizeusok pedig egy asszonyt vittek hozzá, akit házasságtörésen kaptak, és a középre állítva azt, mondának néki: Mester, ez az asszony tetten kapatott, mint házasságtörő. A törvényben pedig megparancsolta nékünk Mózes, hogy az ilyenek köveztessenek meg: te azért mit mondasz? Ezt pedig azért mondátk, hogy megkísértsék őt, hogy legyen őt mivel vádolniuk. Jézus pedig lehajolván, az ujjával írt a földre, de mikor szorgalmazva kérdezék őt, felegyenesedve mondat nékik: Aki közületek nem bűnös, az vesse rá először a követ, és újra lehajolván, írt a földre. Azok pedig ezt hallván és a lelkiismeret által vádoltatván, egymásután kimenének a vénektől kezdve mind az utolsóig; és egyedül Jézus maradt és az asszony a középen állva.
Mikor pedig Jézus felegyenesedett és senkit sem látott az asszonyon kívül, monda néki: Asszony, hol vannak azok a te vádlóid? Senki sem kárhoztat téged? Az pedig mondta: Senki, Uram! Jézus pedig monda néki: Én sem kárhoztatlak: eredj el és többé ne vétkezzél!" (János 8:3-11)
A tiszta-tisztátalan kérdéséről:
"Nem az fertőzteti meg az embert, ami a szájon bemegy, hanem a mi kijön a szájból, az fertőzteti meg az embert."
(Máté 15:11)
Üdv. Péter
Néhányat én is kigyűjtöttem nektek kiegészítőnek, de jobb lenne elolvasni inkább azt a könyvet. Mert nem szeretném bemásolni az egészt.
Ezen kívül rengeteg helyen írva van, hogy mi kell ahhoz, hogy Istennek és embernek hasznos életet éljünk. Az evangéliumokban le van írva, hogy mi alapján leszünk megítélve, de neked kérdező legalább 3x leírtam ezt.
Az Apostolok Cselekedetei » 13. fejezet
38
Azért legyen néktek tudtotokra, atyámfiai, férfiak, hogy ez által hirdettetik néktek a bűnöknek bocsánata:
39
És mindenekből, amikből a Mózes törvénye által meg nem igazíttathattatok, ez által mindenki, aki hisz, megigazul.
A János írása szerint való Szent Evangéliom » 13. fejezet
34
Új parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást.
35
Erről ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok.
Pál Apostolnak Rómabeliekhez írt levele » 13. fejezet
Senkinek semmivel ne tartozzatok, hanem csak azzal, hogy egymást szeressétek; mert aki szereti a felebarátját, a törvényt betöltötte.
A János írása szerint való Szent Evangéliom » 15. fejezet
7
Ha én bennem maradtok, és az én beszédeim bennetek maradnak, kérjetek, amit csak akartok, és meglesz az néktek.
8
Abban dicsőíttetik meg az én Atyám, hogy sok gyümölcsöt teremjetek; és legyetek nékem tanítványaim.
9
Amiképpen az Atya szeretett engem, én is úgy szerettelek titeket: maradjatok meg ebben az én szeretetemben.
10
Ha az én parancsolataimat megtartjátok, megmaradtok az én szeretetemben; amiképpen én megtartottam az én Atyámnak parancsolatait, és megmaradok az ő szeretetében.
11
Ezeket beszéltem néktek, hogy megmaradjon ti bennetek az én örömem és a ti örömetek beteljék.
12
Ez az én parancsolatom, hogy szeressétek egymást, amiképpen én szerettelek titeket.
13
Nincsen senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki életét adja az ő barátaiért.
14
Ti az én barátaim vagytok, ha azokat cselekszitek, amiket én parancsolok néktek.
15
Nem mondalak többé titeket szolgáknak; mert a szolga nem tudja, mit cselekszik az ő ura; titeket pedig barátaimnak mondottalak; mert mindazt, amit az én Atyámtól hallottam, tudtul adtam néktek.
16
Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket, és én rendeltelek titeket, hogy ti elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek, és a ti gyümölcsötök megmaradjon; hogy akármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja néktek.
17
Ezeket parancsolom néktek, hogy egymást szeressétek.
18
Ha gyűlöl titeket a világ, tudjátok meg, hogy engem elébb gyűlölt ti nálatoknál.
19
Ha e világból volnátok, a világ szeretné azt, ami az övé; de mivelhogy nem vagytok e világból, hanem én választottalak ki magamnak titeket e világból, azért gyűlöl titeket a világ.
20
Emlékezzetek meg ama beszédekről, amelyeket én mondtam néktek: Nem nagyobb a szolga az ő uránál. Ha engem üldöztek, titeket is üldöznek majd; ha az én beszédemet megtartották, a tiéteket is megtartják majd.
21
De mindezt az én nevemért cselekszik veletek, mivelhogy nem ismerik azt, aki küldött engem.
22
Ha nem jöttem volna és nem beszéltem volna nékik, nem volna bűnük: de most nincs mivel menteniök az ő bűnöket.
23
Aki engem gyűlöl, gyűlöli az én Atyámat is.
24
Ha ama cselekedeteket nem cselekedtem volna közöttük, amelyeket senki más nem cselekedett, nem volna bűnük; de most láttak is, gyűlöltek is, mind engem, mind az én Atyámat.
25
De azért lőn így, hogy beteljesedjék a mondás, amely megiratott az ő törvényökben: Ok nélkül gyűlöltek engem.
26
Mikor pedig eljő majd a Vígasztaló, akit én küldök néktek az Atyától, az igazságnak Lelke, aki az Atyától származik, az tesz majd én rólam bizonyságot.
27
De ti is bizonyságot tesztek; mert kezdettől fogva én velem vagytok.
A Máté írása szerint való Szent Evangéliom » 7. fejezet
Amit akartok azért, hogy az emberek ti veletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal; mert ez a törvény és a próféták
A Máté írása szerint való Szent Evangéliom » 22. fejezet
36
Mester, melyik a nagy parancsolat a törvényben?
37
Jézus pedig monda néki: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből.
38
Ez az első és nagy parancsolat.
39
A második pedig hasonlatos ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat.
40
E két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták.
A Lukács írása szerint való Szent Evangéliom » 6. fejezet
31
s amint akarjátok, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is akképpen cselekedjetek azokkal.
32
Mert ha csak azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, mi jutalmatok van? Hiszen a bűnösök is szeretik azokat, akik őket szeretik.
33
És ha csak azokkal tesztek jól, akik veletek jól tesznek, mi jutalmatok van? Hiszen a bűnösök is ugyanazt cselekszik.
34
És ha csak azoknak adtok kölcsönt, akiktől reménylitek, hogy visszakapjátok, mi jutalmatok van? Hiszen a bűnösök is adnak kölcsönt a bűnösöknek, hogy ugyanannyit kapjanak vissza.
35
Hanem szeressétek ellenségeiteket, és jól tegyetek, és adjatok kölcsönt, semmit érte nem várván; és a ti jutalmatok sok lesz, és ama magasságos Istennek fiai lesztek: mert ő jóltévő a háládatlanokkal és gonoszokkal.
36
Legyetek azért irgalmasok, mint a ti Atyátok is irgalmas.
37
Ne ítéljetek és nem ítéltettek; ne kárhoztassatok és nem kárhoztattok; megbocsássatok, néktek is megbocsáttatik;
38
Adjatok, néktek is adatik; jó mértéket, megnyomottat és megrázottat, színig teltet adnak a ti öletekbe. Mert azzal a mértékkel mérnek néktek, amelylyel ti mértek.
39
Példabeszédet is monda nékik: Vajjon a vak vezetheti-é a világtalant? avagy nem mindketten a verembe esnek-é?
40
Nem feljebb való a tanítvány az ő mesterénél; hanem mikor tökéletes lesz, mindenki olyan lesz, mint a mestere.
41
Miért nézed pedig a szálkát, amely a te atyádfia szemében van, a gerendát pedig, mely a te saját szemedben van, nem veszed észre?
42
Avagy mi módon mondhatod a te atyádfiának: Atyámfia, hadd vessem ki a szálkát a te szemedből, holott te a te szemedben lévő gerendát nem látod. Te képmutató, vesd ki először a gerendát a te szemedből és azután gondolj arra, hogy kivesd a szálkát, amely a te atyádfia szemében van.
43
Nem jó fa az, amely romlott gyümölcsöt terem; és nem romlott fa az, amely jó gyümölcsöt terem.
44
Mert minden fa az ő tulajdon gyümölcséről ismertetik meg; mert a tövisről nem szednek fügét, sem a szederindáról nem szednek szőlőt.
45
A jó ember az ő szívének jó kincséből hoz elő jót; és a gonosz ember az ő szívének gonosz kincséből hoz elő gonoszt: mert a szívnek teljességéből szól az ő szája.
46
Miért mondjátok pedig nékem: Uram! Uram! ha nem mívelitek, amiket mondok?
47
Valaki én hozzám jő és hallgatja az én beszédimet és azokat megtartja, megmondom néktek, mihez hasonló.
48
Hasonló valamely házépítő emberhez, aki leásott és mélyre hatolt, és kősziklára vetett fundamentomot: mikor aztán árvíz lett, beleütközött a folyóvíz abba a házba, de azt meg nem mozdíthatta: mert kősziklán épült.
49
Aki pedig hallgatja, de nem tartja meg, hasonló ahhoz az emberhez, aki csak a földön építette házát fundamentom nélkül: amelybe beleütközvén a folyóvíz, azonnal összeomlott; és nagy lett annak a háznak romlása.
Még az ószövetségben is van utalás:
Károli Gáspár » Jeremiás próféta könyve » 31. fejezet
31
mé, eljőnek a napok, azt mondja az Úr; és új szövetséget kötök az Izráel házával és a Júda házával.
32
Nem ama szövetség szerint, amelyet az ő atyáikkal kötöttem az napon, amelyen kézen fogtam őket, hogy kihozzam őket Égyiptom földéből, de akik megrontották az én szövetségemet, noha én férjök maradtam, azt mondja az Úr.
33
Hanem ez lesz a szövetség, amelyet e napok után az Izráel házával kötök, azt mondja az Úr: Törvényemet az ő belsejökbe helyezem, és az ő szívökbe írom be, és Istenökké leszek, ők pedig népemmé lesznek.
34
És nem tanítja többé senki az ő felebarátját, és senki az ő atyjafiát, mondván: Ismerjétek meg az Urat, mert ők mindnyájan megismernek engem, kicsinytől fogva nagyig, azt mondja az Úr, mert megbocsátom az ő bűneiket, és vétkeikről többé meg nem emlékezem.
Vissza az Új szövetségbe:
Pál Apostolnak a Galátziabeliekhez írt levele » 3. fejezet
Ekként a hitből valók áldatnak meg a hívő Ábrahámmal.
10
Mert akik törvény cselekedeteiből vannak, átok alatt vannak; minthogy meg van írva: Átkozott minden, aki meg nem marad mindazokban, amik megirattak a törvény könyvében, hogy azokat cselekedje.
11
Hogy pedig a törvény által senki sem igazul meg Isten előtt, nyilvánvaló, mert az igaz ember hitből él.
12
A törvény pedig nincs hitből, hanem amely ember cselekeszi azokat, élni fog azok által.
13
Krisztus váltott meg minket a törvény átkától, átokká levén érettünk; mert meg van írva: Átkozott minden, aki fán függ:
14
Hogy az Ábrahám áldása Krisztus Jézusban legyen a pogányokon, hogy a Lélek ígéretét elnyerjük hit által.
15
Atyámfiai! ember szerint szólok. Lám az embernek megerősített testámentomát senki erőtelenné nem teszi, sem ahhoz hozzá nem ád.
16
Az ígéretek pedig Ábrahámnak adattak és az ő magvának. Nem mondja: És a magvaknak, mint sokról; hanem mint egyről: És a te magodnak, aki a Krisztus.
17
Ezt mondom pedig, hogy a kötést, melyet Isten először megerősített a Krisztusra nézve, a négyszázharminc esztendő multán keletkezett törvény nem teszi erőtelenné, hogy megsemmisítse az ígéretet.
18
Mert ha törvényből van az örökség, akkor többé nem ígéretből; Ábrahámnak pedig ígéret által ajándékozta azt az Isten.
19
Micsoda tehát a törvény? A bűnök okáért adatott, amíg eljő a Mag, akinek tétetett az ígéret; rendeltetvén angyalok által, közbenjáró kezében.
20
A közbenjáró pedig nem egyé, Isten ellenben egy.
21
A törvény tehát az Isten ígéretei ellen van-é? Távol legyen! Mert ha olyan törvény adatott volna, amely képes megeleveníteni, valóban a törvényből volna az igazság.
22
De az Írás mindent bűn alá rekesztett, hogy az ígéret Jézus Krisztusban való hitből adassék a hívőknek.
23
Minekelőtte pedig eljött a hit, törvény alatt őriztettünk, egybezárva az eljövendő hit kinyilatkoztatásáig.
24
Ekként a törvény Krisztusra vezérlő mesterünkké lett, hogy hitből igazuljunk meg.
25
De minekutána eljött a hit, nem vagyunk többé a vezérlő mester alatt.
26
Mert mindnyájan Isten fiai vagytok a Krisztus Jézusban való hit által.
27
Mert akik Krisztusba keresztelkedtetek meg, Krisztust öltöztétek fel.
28
Nincs zsidó, sem görög; nincs szolga, sem szabad; nincs férfi, sem nő; mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban.
29
Ha pedig Krisztuséi vagytok, tehát az Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök.
Jakab Apostolnak közönséges levele » 2. fejezet
8
Ha ellenben megtartjátok a királyi törvényt az Írás szerint: Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat, jól cselekesztek.
9
De ha személyválogatók vagytok, vétkeztek, elmarasztaltatva a törvény által, mint annak megrontói.
10
Mert ha valaki az egész törvényt megtartja is, de vét egy ellen, az egésznek megrontásában bűnös.
11
Mert aki ezt mondotta: Ne paráználkodjál, ezt is mondotta: Ne ölj. És ha nem paráználkodol, de ölsz, törvényszegővé lettél.
12
Úgy szóljatok és úgy cselekedjetek, mint akiket a szabadság törvénye fog megítélni.
13
Mert az ítélet irgalmatlan az iránt, aki nem cselekszik irgalmasságot; és dicsekedik az irgalmasság az ítélet ellen.
14
Mi a haszna, atyámfiai, ha valaki azt mondja, hogy hite van, cselekedetei pedig nincsenek? Avagy megtarthatja-é őt a hit?
15
Ha pedig az atyafiak, férfiak vagy nők, mezítelenek, és szűkölködnek mindennapi eledel nélkül,
16
És azt mondja nékik valaki ti közületek: Menjetek el békességgel, melegedjetek meg és lakjatok jól; de nem adjátok meg nékik, amikre szüksége van a testnek; mi annak a haszna?
17
Azonképpen a hit is, ha cselekedetei nincsenek, megholt ő magában.
18
De mondhatja valaki: Néked hited van, nékem pedig cselekedeteim vannak. Mutasd meg nékem a te hitedet a te cselekedeteidből, és én meg fogom néked mutatni az én cselekedeteimből az én hitemet.
19
Te hiszed, hogy az Isten egy. Jól teszed. Az ördögök is hiszik, és rettegnek.
20
Akarod-é pedig tudni, te hiábavaló ember, hogy a hit cselekedetek nélkül megholt?
24
Látjátok tehát, hogy cselekedetekből igazul meg az ember, és nem csupán hitből.
26
Mert amiképpen holt a test lélek nélkül, akképpen holt a hit is cselekedetek nélkül.
Bár a felhívás nem nekem szól, azért megpróbálkoznék:
„Azért legyen néktek tudtotokra, atyámfiai, férfiak, hogy ez által hirdettetik néktek a bűnöknek bocsánata: És mindenekből, amikből a Mózes törvénye által meg nem igazíttathattatok, ez által mindenki, aki hisz, megigazul.”
ApCsel 13:38-39
„Annakokáért a törvénynek cselekedeteiből egy test sem igazul meg ő előtte: mert a bűn ismerete a törvény által vagyon.”
Róm 3:20
„Azt tartjuk tehát, hogy az ember hit által igazul meg, a törvény cselekedetei nélkül.”
Róm 3:28
„Mert nem a törvény által adatott az ígéret Ábrahámnak, vagy az ő magvának, hogy e világnak örököse lesz, hanem a hitnek igazsága által. Mert ha azok az örökösök, kik a törvényből valók, hiábavalóvá lett a hit, és haszontalanná az ígéret. Mert a törvény haragot nemz: ahol pedig nincsen törvény, ott törvény ellen való cselekedet sincsen.”
Róm 4:13-15
„Most pedig megszabadultunk a törvénytől, minekutána meghaltunk arra nézve, amely által lekötve tartattunk; hogy szolgáljunk a léleknek újságában és nem a betű óságában.”
Róm 7:6
„Senkinek semmivel ne tartozzatok, hanem csak azzal, hogy egymást szeressétek; mert aki szereti a felebarátját, a törvényt betöltötte.”
Róm 13:8
„Tudván azt, hogy az ember nem igazul meg a törvény cselekedeteiből, hanem a Jézus Krisztusban való hit által, mi is Krisztus Jézusban hittünk, hogy megigazuljunk a Krisztusban való hitből és nem a törvény cselekedeteiből; Mivel a törvény cselekedeteiből nem igazul meg egy test sem.”
Gal 2:16
„Nem törlöm el az Isten kegyelmét; mert ha a törvény által van az igazság, tehát Krisztus ok nélkül halt meg.”
Gal 2:21
„Mert akik törvény cselekedeteiből vannak, átok alatt vannak; minthogy meg van írva: Átkozott minden, aki meg nem marad mindazokban, amik megirattak a törvény könyvében, hogy azokat cselekedje.”
Gal 3:10
„Az ígéretek pedig Ábrahámnak adattak és az ő magvának. Nem mondja: És a magvaknak, mint sokról; hanem mint egyről: És a te magodnak, aki a Krisztus. Ezt mondom pedig, hogy a kötést, melyet Isten először megerősített a Krisztusra nézve, a négyszázharminc esztendő multán keletkezett törvény nem teszi erőtelenné, hogy megsemmisítse az ígéretet. Mert ha törvényből van az örökség, akkor többé nem ígéretből; Ábrahámnak pedig ígéret által ajándékozta azt az Isten.”
Gal 3:16-18
„Az ellenségeskedést az Ő testében, a parancsolatoknak tételekben való törvényét eltörölvén; hogy ama kettőt egy új emberré teremtse Ő magában, békességet szerezvén;”
Ef 2:15
Köszi a kiegészítéseket:) +1
Az úrvacsoránál is hangsúlyozva van az új szövetség, ha jól emlékszem. Az is írva van, hogy nem az embert van a törvényért, hanem a törvény az emberért. Az akori zsidók pedig a saját törvényeikkel Isten ellen mentek, amit Jézus szóvá is tett. Ha jól emlékszem elhangzott, de az is írva van, hogy a szív számít és nem a külsőségek.
A válaszok nem teszik lehetetlenné a rabszolgaságot.
A menstruációs nőkkel való találkozás sem kizárt. (szó sincs itt szexről, egyszerű kontaktus tiltott)
Hasonlók a válaszotok, mint a kecske lapon, ahol ilyesmik vannak, passz, nem is tudom, meg tréfa, hogy a rabszolga egyenlő a munkással.
Shakespeare nyelvezete elég ódivatú, de az általa írt emberi indulatok manapság is léteznek, sőt több száz éves múltja anakronisztikussága csak javára válik egy irodalmi műnek, akár Villonnak is. Azt senki sem állítja, hogy Othello, vagy III. Richard módjára kellene élnünk.
Ma már senki nem ír az Ő stílusában, bár az emberi érzések, amikről ír, részben ma is élnek. Egyébként sem az Ő művészete a kérdés, aki róla ír, mellébeszél.
Szóval, elmarad a világtól?
Igen, vagy nem?!
Ha azt gondolod, hogy megválaszoltad a kérdést, tévedsz.
Ez nem ízekre szedése a Bibliának, hanem egyértelműen annyira régies parancsok bemutatása, hogy az már egyenesen humoros.
Legalább is manapság, mikor ugyebár a rabszolgaság, a megkövezés, az elevenen elégetés nem túl gyakori.
Sajnos, mint kitűnik, a Biblia ennyire régi emberek számára íródott, amikor ez természetes volt. Nem hinném, hogy találsz benne olyan passzust, amely elitéli a rabszolgaságot, legfeljebb az elnyomott szenvedőt vígasztalja.
Egyszerű gondolkodásukat jól tükrözi, hogy a teremtés története mennyire gyermeteg, de hát magyarázhatott volna az ősrobbanásról, Galaxisokról, Kvazárokról, szupernóvákról, gömbhalmazokról valaki, mikor a csillagászati ismeretek kimerültek annyiban, hogy Nap, Hold és a csillagok, amit szabad szemmel láthatott egy pásztor.
Az evolúcióról sem lehetett halvány fogalma senkinek, különben is el volt foglalva, mert a napi korbácsolásáért állt sorban, amit jól végzett munkája utáni fizetség gyanánt kapott.
Ha tekintetét felemelte, akkor szerencsétlen rabszolga társait látta, némelyek keresztfán vergődtek, másoknak javában hordták a fát a máglyához, és volt aki csak egyszerűen a megkövezésre várt.
Ebben az időben az eszméi újszerűek voltak a Kereszténységnek, mármint az újszövetségé és előre vitték a világot. Annyira szokatlan volt, hogy ha félreértették, vagy a hatalmasok megorroltak rá, a keresztények az oroszlánok előtt találhatták magukat.
Mikor államvallássá lett egy rabszolgatartó társadalomban, aláírta a egyenlőtlenség helyzetét és minden olyan mozgalommal szembe került, amely a történelmet formálta.
Dogmatikája soha nem áll szemben az uralkodó társadalmi renddel, ezért a kommunizmus is eltűrte, mikor megértették, hogy a vallástól nem kell tartaniuk.
Sajnálom, ha sértve érzed magad, nem ez volt a szándékom.
Amennyiben bármilyen másik könyvet szándékozol bírálni, senki sem tart vissza, megvitathatjuk Arany János, Hemingway, Voltaire, Merle, Puskin, Waltari vagy Szolzsenyicin írásait, akár Marxét is, bár be kell vallanom, az utolsót nem túlságosan ismerem magam sem.
Csak rajta, bátran, vehetsz a kezedbe Maupassant, Maugham könyvet, esetleg tanulmányozhatod a fizikát, kémiát, biológiát, csillagászatot, hiszen nem csak az iskolásoknak kell a kezükben tartani hasonlót.
Nekem sem mindig kell a munkámhoz matematikai zsebkönyv, mégis előveszem néha, pusztán passzióból. Ha a Wikit használod, akkor könnyen előfordulhat, hogy érdekelni kezd valami, aminek bővebben utána szeretnél nézni, és a Bibliában nyomát sem leled.
Ha véletlenül mégis ír valamit, ami esetleg szemben áll a mai tudományos magyarázatokkal, mielőtt állást foglalsz, olvasd csak el a fenti viccet, vagy jusson eszedbe legalább...
Látom, nem sikerült megértetnem a párhuzamot.
Ezeknek a törvényeknek az volt a céljuk, hogy a vándorló zsidó törzsekből egy olyan kultúrát alakítson ki, ami megőrzi Isten szellemét gondolkodásban, ahol fennmaradhat Isten üzenete, hogy eljöhessen majd közéjük a Messiás, akinek a tanítása, bár minden emberhez szólnak majd, elsőként az ő lelkükben fogan majd meg. És lássuk be, a zsidó nép nemcsak Jézus eljöveteléig állta a történelem viharait, hanem egészen a mai napig fennmaradt az identitása. Ilyen szinte semmilyen más néppel a világon nem fordult elő.
De, mint ahogy fentebb idéztük, ezek a törvények Krisztussal "hatályon kívül helyeződtek". Bocs, de sehol a keresztény világban nem tarják a zsidó törvényeket, és soha nem is tartották. Érdekes módon kétezer éven keresztül az emberek sikeresen felfogták, hogy ezek a törvények nem azért szerepelnek a keresztény Bibliában, mert a keresztényeknek meg kellene őket tartani, hanem mert az Ószövetség nélkül Krisztus tanítása és az egész Újszövetség szinte értelmezhetetlen volna.
Azért a Biblia értelmezésében elég komoly baki, hogyha valaki úgy értelmezi a mózesi törvényeket, hogy az minden emberre vonatkozna, nem csak a zsidókra.
Visszatérve Shakespeare-re, mikor a Julius Caesar című tragédiáját az Erzsébet-korabeli Londonban bemutatták, nem hiszem, hogy a közönség idejétmúltsággal jellemezte volna, csak mert egy 1600 évvel korábban létezett másik nép teljesen másik társadalmi rendszerében játszódik a történet. A te logikáddal ugyanúgy nem kellett volna, s most sem kellene az embereknek közös pontot találniuk a Julius Caesar-ral, vagy a III. Richárddal, hiszen már rég túlhaladott történetek.
Végül, te most tényleg konkrét társadalmi kérdésbeli állásfoglalások hiányát kéred számon a Biblián? Nem ítéli el konkrétan a rabszolgaságot, mert nem politikai mű, hanem spirituális. Jézus mondja Pilátusnak: " Az én országom nem e világból való." Az ember igazi célja visszatérni Istenhez, de ez a szellemi síkon történik meg, nem világi forradalommal. Az emberek Üdvössége nem a rabszolgaság létén vagy nemlétén múlik.
„Mikor államvallássá lett egy rabszolgatartó társadalomban, aláírta a egyenlőtlenség helyzetét és minden olyan mozgalommal szembe került, amely a történelmet formálta.”
Kivéve, hogy nem. Mivel a történelem formálódásának elidegeníthetetlen része a kereszténység. Hagyjuk a demagóg dumát a fejlődés hátráltatásáról meg a kultúraellenességről. Az egész nyugati civilizáció szellemisége a keresztény kultúrában gyökeredzik, és nem véletlen, hogy az ők váltak a világ vezető hatalmává. A Távol-Keleten, Afrikában és Amerikában nem volt egyház, hogy hátráltassa a fejlődésüket, mégis, mikor a nyugatiak eljutottak hozzájuk, alulmaradtak velük szemben.
Sziasztok!
Nem a Biblia marad el modern világtól, hanem a modern világ marad el a Szentírástól főképp lelki értelemben. Pontosan az történt, amit Pál apostol megjövendölt: "Azt pedig tudd meg, hogy az utolsó napokban nehéz idők állnak be. Mert lesznek az emberek magukat szeretők, pénzsóvárgók, kérkedők, kevélyek, káromkodók, szüleik iránt engedetlenek, háládatlanok, tisztátalanok, szeretet nélkül valók, kérlelhetetlenek, rágalmazók, mértékletlenek, kegyetlenek, a jónak nem kedvelői. Árulók, vakmerők, felfuvalkodottak, inkább a gyönyörnek, mint Istennek szeretői. Kiknél megvan a kegyességnek látszata, de megtagadják annak erejét." (II.Tim. 3:1-5)
Nem az ószövetségi zsidó törvényeket kell felhozni - melyek egy adott népre egy adott korban vonatkoztak, hanem Jézus tanításait, melyek minden népre és minden korban vonatkoznak!
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!