Mennyire/hogyan nyomják el a keresztény nőket?
Az USA déli részén az úgynevezett "bibliai övön" még ma is megtalálható.Ott a nőnek a feladata csak a házvezetés meg a gyereknevelés , a férfi a családfő , ő parancsol és a nő általában kiszolgálja.Ezek az emberek minden vasárnap misére mennek , hitgyülekezeti ülésekre járnak és még sorolhatnám.A déli részen a családok sok esetben 5 gyereket is vállalnak.
Él Amerikában egy ismerősöm bár nem a déli részén de egyszer kirándult arra és ezt tapasztalta.
Szerencsére normális közösségekben már sehogy; nem tudom, miért ragaszkodsz ehhez a variációhoz. De valóban vannak olyan felekezetek és egyének, akik a nőket még mindig nem kezelik egyenrangúként, különböző bibliai igehelyek téves értelmezéséből fakadóan. Talán még a legenyhébb, hogy a nők nem taníthatnak, nem lehetnek lelkészek; ennél súlyosabb, amikor a feleséget a férjnek való feltétlen engedelmességre próbálják "rávenni", vagy egyenesen kötelezni.
Az imádkozás alatti fejbefedést nem mondanám elnyomásnak, de néhány helyen még ez is élő gyakorlat. Így hirtelen ennyi.
Üdv. :)
A zsidó-keresztény vallásban elméletileg nincsen szó a férfiak "felsőbbrendűségéről", de kétségtelen, hogy a Biblia egy erőteljesen patriarkhális társadalomszemléletet tükröz, ami azt jelenti, hogy egyértelműen a férfit mint családfőt, a nőket és a gyermekeket pedig mint háznépet kezeli. Azonban a férfi családfői szerepének a szereteten kell alapulnia, nem az elnyomáson. Így valóban a férfi mint a család szellemi-erkölcsi és gyakorlati értelemben is vett vezetője jelenik meg a Bibliában, akinek a család többi tagja tisztelettel és engedelmességgel tartozik. Ez a családfői szerep azonban nem azt jelenti, hogy kénye szerint uralkodhat és parancsolgathat otthon, hanem azt, hogy ő viseli a fő felelősséget a család szellemi, lelki és anyagi szükségleteinek kielégítéséért, amely feladatát nem tudja a megfelelő tekintély nélkül ellátni.
A kereszténység bibliai formájában tehát a nőket nem nyomták (nyomják) el, hanem a házasság egy oda-vissza való kölcsönös tiszteleten és szereteten alapul, amiben nincs helye a kényszernek, viszont van benne helye az Isten Szelleme segítségével történő vezetésnek. Szellemi szempontból a férj szava a feleségnek olyan, mint az Úr szava (Efézus 5:22-24), a feleség pedig a férjnek olyan, mint az Úrnak az Egyház: drága és becses, mintha a saját tulajdon teste volna, ezért elképzelhetetlen, hogy vezetői szerepében olyan dologra akarja kényszeríteni, amivel ártana neki (szintén Efézus 5. rész, 25-29).
Tehát nem a férfiak "felsőbbrendűségéről" vagy "elsőbbségéről" van szó, hanem egy isteni mintára meghatározott tekintélyrend analógiájáról:
Az Egyház feje Krisztus, Krisztus feje az Atya Isten =
= A feleség feje a férj, a férj feje pedig Krisztus.
(1Kor 11:3)
Ez a tisztelet rendje.
Az Egyházban jelenik meg Krisztus dicsősége, Krisztusban pedig az Atya dicsősége =
= a feleségben jelenik meg a férfi dicsősége, a férfiben pedig Isten dicsősége.
(szintén 1Kor 11)
Ez pedig a dicsőség rendje.
Az, hogy "a feleség a férfi dicsősége", magyarul azt jelenti, hogy minél boldogabb és virulóbb a feleség, annál nagyobb dicsőség az a férfinak.
Ha ezt megértjük, akkor világossá válik, hogy ha egy keresztény férfi elnyomja a feleségét, azzal saját magát szégyeníti meg, ha pedig boldoggá teszi, azzal saját magát dicsőíti meg, így nyilvánvalóan nem lehet cél a keresztény családokban a nők elnyomása.
Persze amiről most beszélek neked, az a Biblia, és az ideális kereszténység. A valóságban és a gyakorlati keresztény egyházfelekezetekben a legváltozatosabb módjai és tradíciói voltak és vannak a nők elnyomásának, ugyanúgy, mint a világ többi részében.
Nagyon fontos alapigazság, hogy a kereszténység nem működik sem valódi megtérés nélkül, sem valódi szeretet nélkül. Ahol viszont a keresztények ezt a két dolgot komolyan veszik, ott megvan az esély a fentebb a Biblia alapján leírt, bizonyítottan nagyszerűen működő családmodell megvalósulására.
Azért a nők mégsem egyenrangúak.
Évának csak egy oldalborda járt teremtéskor.
Káin feleségét meg sem említi a Biblia (állítólag Ádám gyermeke lehetett, de ezt miből sejtik?)
A pátriarkának szabad a szolgálólányokat teherbe ejteni. (szegény lányok, vajon nekik jól esett e?), az asszony ebbe nem szólhat bele.
Jézus sem ítéli el a házasságtörő nő megkövezését, csak annyit mond: -Az vesse rá az első követ...-
Szóval senki nem bűntelen.
Ráadásul a házasságtörő másik féllel nem is törődnek, na hja, az férfi...
Jócskán van erre példa, nagyon is háttérben vannak a nők.
Még az USA-ban is, ahol az emancipáció élen jár, ott is csak az ötvenes évektől van szavazati joguk.
Pedig arról vita nem lehet, hogy minden tekintetben kijár az egyenlőség a nőknek.
Nagy kár, hogy eddig nem így történt...
@ tzolko:
Pontosan azért voltak az elnyomások évszázadokon át, mert ugyanezeket - és a hasonlókat - emelték ki a "nagyokos" pasik, mint te most.
Pedig kiemelhették volna azt is, hogy egyes nők nagyon fontos pozíciókat töltöttek be Izraelben. Például volt egy Debóra nevű hölgy, aki néhány éven át Izrael bírája volt; ez kb. a mai miniszterelnöki vagy köztársasági elnöki pozícióval lehetett egyenértékű.
Káin feleségét megemlíti a Biblia, csak nem név szerint. (Abból sejtik, hogy Ádám gyermeke lehetett, hogy Ádám és Éva volt az első emberpár, tehát minden ember tőlük származott. Éva neve - eredetiben Chavva - azt is jelenti: minden élő anyja.
Így kapásból csak egyetlen pátriárka jut eszembe, aki teherbe ejtett egy szolgálólányt: Ábrahám. Te tudsz többet is? :D
Az az eset ugyan pont nem jól végződött, pedig pont Ábrahám felesége, Sára volt az ötletgazda; de amúgy akkoriban a férfiak még gondoskodtak a családjukról, akárhány feleségük volt is, akárhány gyermekkel.
A házasságtörő asszony esete pedig az egyik legkiválóbb példa, amit tudunk: a törvények szerint ugyanis _mindkét_ házasságtörő felet meg kellett kövezni, nem csak a nőt. Jézus valószínűleg ezért is égette le azokat a férfiakat, akik odacipelték az asszonyt...
"Több dolgok vannak földön és egen,
Horatio, mintsem bölcselmetek
Álmodni képes."
Üdv. :)
Oké Dedorah!
Szemiramisz, vagy Salamon királynői látogatója. Sába?
Kivételes esetek ezek.
Több férfi van ezekből, néhánnyal.
Salamonnak mennyi felesége volt?
Káin feleségét meg sem említik, a lány már nem is gyerek?
Szóra sem érdemes.
Persze, Éva lánya volt, más nem lehetséges.
Esetleg kifelejtették...
Nem is gondoltak rá, hogy a feleséghez nő is kellene...
Hja az Írás nem csal.
A megkövezéskor van szó férfiről?
Nem tudom.
Még a késői korok demokráciája ia hiányos ebben a tekintetben, mert választójog is az 50 es évektől van a lányoknak.
Szerintem a zsidók is kecskéért vehették az asszonyt, vagy egyéb jószágszámba ment.
A jó gazda arról is gondoskodik...
Ismétlem önmagam, régen írtam az előbbit.
Nem vagyok benne biztos, ha bevezetnénk a régi módszert, tetszene e Neked.
Még a végén meggyőzöl, hogy úgy kell csinálni.
Nem is tudom, lehetséges.
A zsidók okos, intelligens nép.
Tudhatták mi a csízió.
Na, 1000 asszony azért túlzás, még a gazdagság fitogtatására is.
Hogyan bírt velük Salamon, fel nem foghatom.
Manapság 1 db is elég.
méghogy 1000
Kikaparná a szemem.
1000
Király!
;*)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!