Honnan tudjuk, hogy Isten férfi volt?
1. Istennek nincs neme. Annyival az ember fölött áll, hogy ilyen fogalmak nem alkalmazhatók rá.
2. Amikor ábrázolják, vagy olyan szövegkörnyezetben utalnak rá, ahol elengedhetetlen a nem megadása (pl. Atya), azért állítják be férfinak, mert a korai keresztények patriarchális társadalomban éltek. Ott a nők nem voltak sokkal többek a szolgáknál. Na már most egy ilyen társadalomban elképzelhetetlen, hogy az egy Isten, a világ teremtője és mindenek ura nő legyen. Tehát ha nem nő...
Mellesleg jogos a kérdés, hogy melyik isten, mert pl. az ősi időkben (mondjuk úgy a Kr. e. II. évezredben) Európában elterjedt volt az Istenanya kultusza, aki, mint már a neve is mutatja, nő.
De feltételezem te a kereszténység istenére gondolsz. Erre magyarázatot ad, a fentebbi okfejtés.
A kinyilatkoztatás Istene fölötte áll a nemiségnek
A pogány istenek a természet termékenységét is szokták szimbolizálni; szobraik és jelképeik némelyiket férfinak, másikat nônek ábrázolják, és az istenek násza a növények, állatok és emberek világában történô megtermékenyítések szimbóluma, tiszteletük pedig nem egyszer nemi kicsapongással volt összekötve.
A Biblia Istenénél nincs és nem is lehet szó nemi hovatartozásról. Tulajdonságai hol férfiasak (úr, király, hadvezér, atya), hol nôiesek (gondoskodó szeretete, könyörülô irgalmassága), mégsem lehet beszélni kétneműségérôl, mint egyes mitológiai istenségeknél, akik ,,megszülték'' a világot. Nála az atyaság is, az anyai szeretet is szellemi értelmet kap, akárcsak az a kép, amely a vôlegény és menyasszony vagy a hitvesek szeretetéhez hasonlítja Isten és a nép kapcsolatát.
Egyes teozófusok teljesen félreértették a Szentháromság titkát. Mert úgy képzelik, mintha a Fiú-Isten az Atya és a nônemű Szentlélek gyermeke lenne. Ilyen házasságok valóban szerepelnek egyes ókori vallásokban, a kinyilatkoztatás azonban nemcsak a nemi jelleget zárja ki Istenbôl, hanem a Szentlelket az Atya és a Fiú közös ,,lehelése'' eredményének tekinti, itt tehát nem a Fiú származik a Szentlélektôl, hanem megfordítva.
Amikor a nemiség felett álló Isten az embert ,,saját képmására'' teremtette, férfinek és nônek teremtette (Ter 1,27). Ez a bibliai kijelentés a Teremtônek arra a szándékára utal, hogy olyan tulajdonságok, amelyek benne teljes összhangban vannak, a két nemben megosztva legyenek. Az ellentéteknek ez a feszültsége különleges dinamizmust ad az emberiség életének. A bibliai istenképnek egészen sajátos megjellemzésével és Isten transzcendenciája és immanenciája egyik különleges esetével találkozunk itt. Mert azt mutatja ez a tény, hogy Istent nem lehet az emberbôl kiindulva emberi adottságokat rávetítve elképzelni, noha megtalálható benne mindaz, ami az ember világában igazi értéknek számít.
az akkori férfiközpontú társadalom miatt van ez így, tehát magunkból indulunk ki balgán. egyébként a képeken az Atya szerepel, ha jól tudom, és az Isten férfi aspektusa, míg a Szentlélek a női. Ádám pedig embert jelent s nem férfit...Ádám akkor lett férfiú, amikor Éva létrejött. :)
üdv
26/F
LastOne.Left
Aki igazán hívő, az biztosan nem hivatkozik letünt kulturák hibás vélekedésére, vagy elírásra a bibliában, hiszen egy igaz hívő ismérve, hogy annak fogadja el Isten szavát ami- olyannak, amilyen és ha az van benne, hogy Atya-akkor az nem anya...vagy ha egyszülött fiú, akkor nem lány. Érdemes megbékélni a biblia hitelességével, bár szerintem szokás szerint hozzánemértő kívülállók kritizálják jobb híjján.
A hibát inkább Isten ábrázolásában látom, hiszen az is benn van a bibliában, hogy az Istent soha senki nem látta - sőt a tízparancsolat legelején kifejeztt tiltás van erre vonatkozólag.Isten szellem, így ábrázolni anyaggal elég bajos lenne- jegyzem meg. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!