A teleológiai érvnek két filozófiai kiindulópontja van:
- prezentizmus: csak az éppen tényleges jelen létezik önállóan a realitásban, a múlt és jövő nem
- meghatározott természetű dolog meghatározott okozatot hoz létre
Az érv szerint, az a tény, hogy a meghatározott természetű dolog meghatározott okozatot hoz létre, feltételezi egy olyan értelemnek a létét, aki elgondolja a jövőt, és ez alapján hozzárendeli a meghatározott természetű dologhoz a meghatározott okozatot.
Az érvet sokan nem fogadták el (Occam, Descartes) a történelem során.
A teleológiai érvet racionális okból elvetették, hogy aztán racionális okból újra megfogalmazzák később, mint antropikus elv 😁
A teleológiai érv alapvetően nem abban az értelemben foglalkozik a dolgokkal, és azok eredetével, mint amit Ockham ért az alatt, hogy "dolog", hanem elsősorban a kategóriák létét és azok eredetét magyarázza. Intelligens tervezettségként csak a nominalizmus elterjedésével vált.
Pl. fakéreg azért létezik, hogy általa a fa megvalósuljon. A fa azért létezik, hogy általa az erdő megvalósuljon stb. Egyfajta megfogalmazása annak, hogy a valóságot a tudat konstruálja, azért létezik valami, mert tudjuk értelmezni, tehát a létezőknek szükségszerűen értelmezhetőeknek kell lenniük. Ha az értelmezés a tudat művelete, akkor ebből az következik, hogy ahhoz, hogy valami létezhessen, léteznie kell tudatnak.
Az antropikus elv ugyanezt fogalmazza meg a másik irányból.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!