Hogyan egyeztethető össze Jézus és a szentek képei és szobrai azzal, hogy "ne készíts magadnak szobrot, sem semmiféle képmást arról/azokról, amik az egekben vannak fent, se amik a földön vannak lent, se amik a vizekben vannak a föld alatt"?
"Bár az a zsinagóga amiben az a freskó van amit linkeltél elgondolkodtatott, nem tagadom."
Igazából kettőt is linkeltem, egyiket korai századokban építették, másikat a modern korban. De szerintem ennél sokkal fontosabb, amit a Szentírásból idéztem (ami ezek szerint a protestáns verziókban is benne van), hogy Isten maga parancsolja templom díszítését. De természetesen a zsidók nem imádták a kerub szobrokat, se az oroszlánt vagy ökröt ábrázoló szobrokat, a katolikusok se imádják a Szent Mihály arkangyalt ábrázoló szobrot, de még a Jézus szobrokat se. Régen például nem tudtak olvasni az emberek (nyomtatás előtt nem is volt mit), a bibliai történeteket is freskókon ábrázolták nekik.
Sőt mint egy másik kérdésnél mutattam, az iszlámban is vannak ilyen ábrázolások, hatalmas szőttesek.
"Igazából kettőt is linkeltem, egyiket korai századokban építették, másikat a modern korban."
Igen, de a másik linken nem voltak sem emberek sem állatok.
"Sőt mint egy másik kérdésnél mutattam, az iszlámban is vannak ilyen ábrázolások, hatalmas szőttesek."
Az hittem az iszlámban csak kaligráfia van.
"Igen, de a másik linken nem voltak sem emberek sem állatok."
Nem tudom, hogy direkt trollkodsz velem, vagy sem, de mutattam, sőt írtam is, hogy ott tartja 2 oroszlán a kőtáblákat és felettük két szárnyas alak, valószínűleg valami madár.
Tessék, egy jobban kinagyított kép, ha még ezen is letagadod a szobrokat, én feladtam.
"Az hittem az iszlámban csak kaligráfia van."
A muszlim pajtásotok is ilyet állított, mire mutattam neki számtalan ábrázolást, ott a téma kapcsán az ördögről, de mutattam neki egyet Mohamedről és az állítólagosan vele beszélő Gábrielről. Először állította, hogy egy sincs, utána egy kép hatására lett egy kivétel, majd több kép hatására néhány kivétel. Valójában pedig százával lehetne mutatni ezeket, ha valakinek lenne több hónapja ilyen kutatásra.
"Nincs ellentmondás az Ószövetségben, mert csak a bálványképek készítését tiltja."
Akkor miért nincsenek telepakolva a zsinagógák Mózes szobrokkal, képekkel, vagy bármilyen ember és állat szobrokkal, mint egy katolikus templomban?
"Nem, nem azért nincsenek. Azért nincsennek, mert a zsidóságra irányzatoktól függően többé-kevésbé jellemző a túlbiztosítás, a bibliai parancsok emberi parancsokkal való körülbástyázása, hogy véletlenül se kövessék el a bűnt. "
Mellébeszélsz. Valami vagy megengedett vagy nem. Most akkor lehet Mózes szobor a zsinagógában vagy nem lehet?
"Számomra minden estre nevetséges az az értelmezés, hogy Isten a képzőművészetet tiltja. Miért tiltaná?"
Tedd hozzá hogy vallási témában. Azért tilos hogy ne az legyen mint a keresztényeknél hogy embereket kezdenek imádni istenként. Valószínű először csak tiszteletből és szertettből tettek ki a templomokba Jézus vagy más emberek szobrait aztán idővel istenként kezdték imádni.
"A muszlimok pedig maguk se tudják, hogy mit szabad és mit nem. Hagyományosan nem készítenek szobrokat még profán célra sem, tehát nem igaz, hogy csak vallási célra tilos, viszont a fényképekkel és filmekkel semmi bajuk. Eszméik egy kicsit zavarosak."
Természetesen ez sem igaz. Vallási téren nem megengedett az ábrázolás, ezért nem ábrázolják például a prófétákat sem, és a mecsetekben nincs se kép se szobor, de például más témában vannak ábrázolások igaz nem túl gyakori.
"Akkor miért nincsenek telepakolva a zsinagógák Mózes szobrokkal, képekkel, vagy bármilyen ember és állat szobrokkal, mint egy katolikus templomban?"
Továbbra is vannak és voltak ilyen zsinagógák, nálad a hazudozás valami szenvedélybetegség lehet. Sőt a Dura Europos zsinagógában Mózes is látható a freskókon.
Ember ábrázolás valóban nagyon ritka, de láthatóan van kivétel, állatok ábrázolása pedig egyáltalán nem olyan ritka.
"Valószínű először csak tiszteletből és szertettből tettek ki a templomokba Jézus vagy más emberek szobrait aztán idővel istenként kezdték imádni."
Ezt már egy másik kérdésnél megvitattuk, hogy hazudsz. Előbb kezdték Jézust Istenként tisztelni, minthogy bármilyen szobor vagy kép készült róla.
"Továbbra is vannak és voltak ilyen zsinagógák, nálad a hazudozás valami szenvedélybetegség lehet. Sőt a Dura Europos zsinagógában Mózes is látható a freskókon."
Ezerből egy zsinagógában :)
"Ember ábrázolás valóban nagyon ritka, de láthatóan van kivétel, állatok ábrázolása pedig egyáltalán nem olyan ritka."
Az volt a kérdés hogy miért nagyon ritka. Azt állítjátok simán lehet ember és állatszobor, kép zsinagógában, de mégsincs.
"Ezt már egy másik kérdésnél megvitattuk, hogy hazudsz. Előbb kezdték Jézust Istenként tisztelni, minthogy bármilyen szobor vagy kép készült róla."
Te hazudozol. Ezt nem is tudhatod. Honnan tudod hogy előbb kezdték tisztelni Istenként minthogy bármilyen szobor vagy kép készült róla? :)
"Te hazudozol. Ezt nem is tudhatod. Honnan tudod hogy előbb kezdték tisztelni Istenként minthogy bármilyen szobor vagy kép készült róla? :)"
Nézd, attól, hogy te hülye vagy és rosszindulatú, hazug, még nem mindenki ilyen.
Természetesen lehet tudni, mert maradtak fenn korai keresztény írások, amiben Jézus egyértelműen Istenként szerepel. Az egyik legkorábbi Antióchia püspökétől származik, aki az I. századfordulón élt, 108-ban halt meg.
Ekkor még nem léteztek keresztény templomok, a keresztények házaknál gyűltek össze, vagy zsinagógákban. A legkorábbi ábrázolás a 3. századból való, egy Krisztus a Jó Pásztor kép, illetve később kisebb szobor is.
De ezt már írtam korábban, tehát tudhattál róla, mégis hazudsz.
"Az volt a kérdés hogy miért nagyon ritka. Azt állítjátok simán lehet ember és állatszobor, kép zsinagógában, de mégsincs."
"Természetesen lehet tudni, mert maradtak fenn korai keresztény írások, amiben Jézus egyértelműen Istenként szerepel. Az egyik legkorábbi Antióchia püspökétől származik, aki az I. századfordulón élt, 108-ban halt meg."
A korai keresztények egymástól elszigetelten alakultak ki. Azt pedig nem tudhatod hogy a házakban tettek-e ki képeket vagy nem.
"A korai keresztények egymástól elszigetelten alakultak ki. Azt pedig nem tudhatod hogy a házakban tettek-e ki képeket vagy nem."
Elszigetelten? XD
Ezen tényleg jót röhögtem. Elképzelem, ahogy egymástól teljesen függetlenül, egy Római villában, egy Athéni otthonban, egy Efezusi házban külön külön maguktól ébrednek rá a kereszténységre :D
A képeket pedig a legközelebbi kegytárgy boltban veszik meg biztos, amit kitesznek az asztalra.
Nem tudom, hogy ennyire naiv vagy, esetleg ennyire ostoba. Nehéz kérdés.
@ "Mellébeszélsz."
Én persze nem beszélek mellé.
@ "Valami vagy megengedett vagy nem."
Ez egy zseniális észrevétel.
@ "Most akkor lehet Mózes szobor a zsinagógában vagy nem lehet?"
A Biblia nem tiltja, de amint mondtam, a zsidóknak az a szokása, hogy egy-egy bibliai tilalmat még plusz tilalmakkal látják el, hogy messze elkerüljék a bűnt. Például a Biblia tiltja Isten nevének káromlását, mire a zsidók hoztak egy olyan tilalmat, hogy sose ejtik ki Isten nevét. Pontosan ez a helyzet a bálvány képek tiltásával is, a zsidók rátették pluszban a kép tilalmukat. Volt zsidó irányzat, ami minden képet tilt, volt amelyik csak a szobrokat, s volt amely csak az ember alakos szobrot. Viszont egyetlen olyan zsidó irányzat sincs, amely az ószövetségi szobrokat önmagában istentelennek vagy a tízparancsolat ellentmondásának tartaná.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!