A Biblia hol írja, hogy a Jézusról szóló részei Istentől ihletettek?
A keresztények szerint Jézus feltámadt, és erre a bizonyíték, hogy a Biblia ezt írja. A Biblia igazságára a bizonyíték pedig, hogy Istentől ihletett. Az ihletettségre a bizonyíték pedig, hogy a Biblia ezt írja. De pontosan hol?
Hol van a Bibliában, hogy az evangéliumokat Isten sugalmazta?
50 (Titus Pullo)
"kanonizálás nem egyszeri cselekedet, hanem hosszú folyamat, amin belül megvitatják ezeket a kérdéseket."
Tehát emberek döntöttek róla. Míg más emberek (pl. Origenész) máshogy döntöttek volna. Honnan tudod kinek volt igaza?
"Ezért igaz, hogyha a pápa úgy rendelkezett évszázadokkal később, hogy a Hermász pásztora nem tekinthető ihletettnek, akkor nem az"
Ja, így már világos. A pápa azt mondta, akkor az úgy van. Mert ő csalhatatlan. Ki is döntötte el, hogy a pápa csalhatatlan? Csak nem szintén emberek?
Akárhonnan közelítjük meg a kérdést mindig oda lyukadunk ki, hogy emberek döntöttek mindenről, amit egy mai keresztény Istennek tulajdonít.
"de ha ellentmondást lát közte és a kanonizált szöveg között, akkor az utóbbi tekintendő mérvadónak."
Miért? Mert bizonyos emberek ezt mondták?
Sajnálom, de ez számomra továbbra is egyenlő az emberi szellem rabszolgaságba döntésével.
„Tehát emberek döntöttek róla. Míg más emberek (pl. Origenész) máshogy döntöttek volna. Honnan tudod kinek volt igaza?”
Előfordul, hogy az egyház képviselői nem értenek egyet. Ez része a megvitatásnak, a teológia tudománynak. Az egyháznak van tekintélye abban, hogy ebben döntést hozzon, az érvek alapján.
„Ja, így már világos. A pápa azt mondta, akkor az úgy van. Mert ő csalhatatlan. Ki is döntötte el, hogy a pápa csalhatatlan? Csak nem szintén emberek?”
„Akárhonnan közelítjük meg a kérdést mindig oda lyukadunk ki, hogy emberek döntöttek mindenről, amit egy mai keresztény Istennek tulajdonít.”
Igen, emberek döntenek mindenről, de ettől még nem lesz az egész szubjektív, hanem meghatározott szempontok alapján történik. Az érvelésed alapján nem is létezne igazság, mert minden igazságot emberek jelentenek ki. Nincs a világon olyan kijelentés, amit nem ember tett valahol, valamikor, és visszavezethető lenne bármiképp nem emberi forrásra, legyen az Isten, vagy természet. A posztmodern így gondolja, de a posztmodern egy jó nagy baromság.
#34
Nem állt szándékomban burkoltan azt üzenni , hogy mást is olvasnod kellene , hogy tudd , nekem van igazam. Én nem szócsatázni , meg személyeskedni akarok , ha írok valamit.
Azt sem írtam hogy a levelek i.sz. 65 után , az Evangéliumok meg i.sz.64 előtt íródtak. Ezt állítottam.,, nem FELTÉTLENÜL IGAZ, hogy EGYIK evangélium sem lett megírva Pál ezen (2 Timóteusz) levele előtt."
Példaként említeném a Lukács Evangéliumot. Az időpont , hogy Lukács ennél az időpontnál korábban írhatta az evangéliumát a Cselekedetek könyvéből vezethető le. A Cselekedetek megírását még kb. i.sz. 65 előtt fejezi be , azzal a részlettel , hogy Pál házi őrizetben van Rómában , még az első bebörtönzése idején. Ez a kb. i.sz. 65 abból következtethető, hogy Pált Néró ebben az időben végezteti ki. Ennek a kivégzésnek a közelségére utalhat Pál a 2 Timóteusz 4: 6-8-ban. Lukács viszont a Cselekedetek könyvének a bevezetőjében utal arra , hogy a Jézus életéről szóló beszámolóját MÁR megírta , tehát azt akár i.sz.56-58 körül is írhatta.
( Néró keresztényüldözésével kapcsolatban csak annyit fűznék a már leírtakhoz , hogy olyan vélemények is vannak , melyek szerint Ő volt a felelős a város felgyújtásáért , ürügyként , hogy újjáépíthesse , egy egészen más név -Neropolisz- alatt. A keresztényeket tette meg bűnbaknak. Abban , hogy megvádolja őket Poppaea császárné is szerepet játszhatott , mivel zsidó prozelitaként ellenszenvesek voltak számára a keresztények.)
Azt sem gondoltam , hogy Pál az ÚSZ.-re hivatkozott Írásokként ( 2 Tim 3:16), mivel ekkor János levelei , evangéliuma és a Jelenések könyve még nem íródott meg. Amúgy amit ebben a versben írt vonatkozhat általános érvényű elvként , minden Istentől ihletett írásra,( hasznos..) még azokra is , amelyek csak később készültek el.
Egyébként amit a legelső hozzászóló a két szavas válaszában írt , egyáltalán nem félrevezető egy keresztény számára. Az ateizmus szemszögén keresztül persze , lehet , hogy ez kevés.
Jézus Isten Fiaként Isten szószólója volt. Azok , akik leírták a szavait ( még ha évekkel , évtizedekkel később is ), a kijelentéseit pontosan írták le , amint egy korábbi válaszomban utaltam rá a János evangélium 14:26 szellemében.
A Diatesszaron azért lehet érdekes , mivel azt bizonyítja , hogy amikor ez az egybeszerkesztett leírás elkészült , addigra már a NÉGY evangélium elfogadottá vált , mint hiteles beszámolók Jézus életéről. Ezen kívül Irenaeus , Alexandriai Kelemen , Jusztin írásai is bizonyítják ezt.
Valóban vannak olyan beszámolók az evangéliumokban , amelyekben nem egyezik minden részlet. De itt 4 különálló író beszámolójáról van szó. Az egyik birtokában lehetett egy olyan részletnek , amelyikről a másiknak nem volt tudomása. Ha ma felkérnének 4 embert arra , hogy egy kb. 3,5 éves időszakról írjanak egy x oldalas beszámolót , minden részletben egyeznének? Aligha. Az , ha egy részlet nem kerül bele az egyik beszámolóba , amit egy másik megemlít , attól valótlanná válik a kevésbé részletes beszámoló?
Biztos , hogy Lázár feltámasztásáról azért nem írt 3 evangélium író , mert nem tudtak róla? Ha részletesen leírtak volna mindent 3,5 év eseményeiről , tanításairól a Biblia nem egy kézikönyv lenne , hanem egy több kötetes, nehézkesen kezelhető ,,enciklopédia".( János 20:30,31 ; 21:25 )
Egyébként az a sok látszólagos ellentmondás , ami a Bibliában van ( pl. az Infidels.org oldal említ egy hosszú felsorolást) , feloldható azzal , ha megvizsgáljuk a szövegkörnyezetet , ahonnan ki lett emelve egyik-másik részlet. Amúgy így egy részletet kiragadva a 14. Zsoltár alapján azt is be lehet ,,bizonyítani" a Bibliából , hogy nincs Isten.
52 (Titus Pullo)
"Nincs a világon olyan kijelentés, amit nem ember tett valahol, valamikor, és visszavezethető lenne bármiképp nem emberi forrásra, legyen az Isten, vagy természet."
Végre, idáig legalább sikerült eljutni, hogy ezt kimondjuk! Tökéletesen egyetértek!
"A posztmodern így gondolja, de a posztmodern egy jó nagy baromság."
Nem a posztmodern gondolja így, hanem a logika. Nem feltételezzük, hogy egy kijelentés nem embertől származik, amíg erre nem utal semmi.
"Igen, emberek döntenek mindenről, de ettől még nem lesz az egész szubjektív, hanem meghatározott szempontok alapján történik."
"Az egyháznak van tekintélye abban, hogy ebben döntést hozzon, az érvek alapján."
Továbbra is kérdés milyen objektív érvek alapján állapítható meg az ihletettség, és mi alapján zárható ki? Amit eddig írtál az kizárólag tekintélyre hivatkozás. 'Azért van így, mert a pápa és az egyház ezt mondta' - írod. Ez színtiszta tekintélyelvűség, és szemernyi objektivitás sincs benne.
"Az érvelésed alapján nem is létezne igazság, mert minden igazságot emberek jelentenek ki."
Nagyon félreolvastál valamit, az én érvelésemből nem következik, hogy nincs objektív igazság. Én amellett érveltem, hogy nem lesz valami attól igazság, hogy XY tekintély rámondja, 'ez igaz, és azért igaz, mert én ezt mondom'.
„Nem a posztmodern gondolja így, hanem a logika. Nem feltételezzük, hogy egy kijelentés nem embertől származik, amíg erre nem utal semmi.”
Mit értesz az alatt, hogy "nem utal semmi?" Bocsánat, de ha van egy követelmény, aminek meg kell felelni, akkor el kell tudni mondani, hogy miképp is kell neki megfelelni. Amíg ezt nem teszed meg, addig kényelmesen elvethetsz minden ellenérvet, mert valójában nincs definiálva az, hogy mik a követelményeid.
Az isteni ihletés elismerésének viszont nincsen ilyen követelménye, mert a szellem nem lehet objektív, az mindig szubjektumon keresztül nyilvánul meg. Épp ezért nem létezik például olyan jogrend sem, ami embertől függetlenül működtethető (illetve az egy végletesen kegyetlen jogrend volna, ami nem tölti be a feladatát).
Amikor te az isteni ihletés objektív követelményeit kérem rajtad számon, olyat kérsz, amit te sem tudsz megragadni. Hogyan lehet egy jelentésnek követelménye? Ez azt feltételezné, hogy jelentés létezhetne embertől függetlenül, pusztán tárgyi körülményekből kinyerhető módon. Ez azt jelentené, hogy létezik olyan, hogy szó szerinti értelmezés, és hogy a szavaknak létezik közlőtől és befogadótól független, elvi jelentése. De ilyen nincs, ez nyilvánvaló.
Amikor azt mondom, hogy az egyház döntéshozatali folyamata nem teljesen szubjektív, nem azt állítom, hogy tisztán objektív, hanem azt, hogy nem egyetlen ember önkényes döntéshozatalán múlik.
„'Azért van így, mert a pápa és az egyház ezt mondta' - írod. Ez színtiszta tekintélyelvűség, és szemernyi objektivitás sincs benne.”
Nem, ez pontosan az, mint amikor azt írja valaki, hogy "azért, mert a tudósok erre az eredményre jutottak". Amikor valaki ezt mondja, akkor sema zt mondja, hogy a tudósok a hasukra csaptak, és önkényesen mondtak valamit, hanem hogy az állítás megfogalmazása tudományos módszertan mellett történt, amit én most nem kívánok részletezni, ezt a feladatot kiszerveztem a tudósoknak".Az egyén szempontjából valóban egy tekintély, mégpedig a tudomány tekintélye, amihez az ember 99%-a hozzá se bír szólni, mert nem ért hozzá.
Ugyanígy, könyvtárnyi irodalma van annak, hogy az egyház hogyan jut egy adott dogmának vagy írásnak a kanonizálásához. A különbség az, hogy ebben a folyamatban elismert szerepe van a szubjektumnak, az egyéni megtapasztalásnak, vagy épp a tanúságtételnek. Mind már számtalanszor mondtam, nem vezethető le pusztán tényállítások mentén a krisztusi igazság, de ettől még nem lesz az egész merő önkény, mert az emberi tanúságtétel, a hit gyakorlása, a megélt vallás tanúskodik ezen igazság mellett. De ahhoz, hogy ezt megérts, ahhoz elengedhetetlen, hogy részt vegyél benne. Nem a tény az igazság egyetlen fajtája.
53 (uyscuti)
"Azt sem gondoltam , hogy Pál az ÚSZ.-re hivatkozott Írásokként ( 2 Tim 3:16), mivel ekkor János levelei , evangéliuma és a Jelenések könyve még nem íródott meg. Amúgy amit ebben a versben írt vonatkozhat általános érvényű elvként , minden Istentől ihletett írásra,( hasznos..) még azokra is , amelyek csak később készültek el."
Továbbra is az a kérdés, miből gondolod, hogy Pál ugyanazokat az "Írásokat" nevezte isteni ihletésűnek, amiket te is annak tartasz?
Ha a jövőben elkészülő írásokról beszélt, akkor ezt a levelezőpartnerével is közölte volna, nem gondolod? Sehogy nem áll össze az elméleted...
"Egyébként amit a legelső hozzászóló a két szavas válaszában írt , egyáltalán nem félrevezető egy keresztény számára. Az ateizmus szemszögén keresztül persze , lehet , hogy ez kevés."
Nem az ateizmus szerint kevés, hanem a tudomány és a logika szerint. Az evangéliumok állítják saját magukról, hogy ihletettek? Ez önhivatkozás.
"Jézus Isten Fiaként Isten szószólója volt. Azok , akik leírták a szavait ( még ha évekkel , évtizedekkel később is ), a kijelentéseit pontosan írták le"
Honnan tudható, hogy "pontosan írták le"? Honnan tudod mit mondott Jézus? Az evangéliumokból. De honnan tudod, hogy az evangéliumok pontosak? Mivel hasonlítod össze őket? Egymással? De hát tudjuk, hogy nagyrészt ők is egymást másolták és ugyanazokból a forrásokból dolgoztak (amikről szintén nem tudjuk hitelesek-e hiszen már meg sincsenek):
Honnan tudod, hogy az evangéliumok pontosak???
"A Diatesszaron azért lehet érdekes , mivel azt bizonyítja , hogy amikor ez az egybeszerkesztett leírás elkészült , addigra már a NÉGY evangélium elfogadottá vált , mint hiteles beszámolók Jézus életéről. Ezen kívül Irenaeus , Alexandriai Kelemen , Jusztin írásai is bizonyítják ezt."
Egyrészt attól, hogy száz évvel később hitelesnek tartották őket, nem jelenti, hogy tényleg hitelesek. Mai kutatók már erős fenntartásokkal kezelik, mint történeti műveket.
Másrészt, még ha hiteles is, az nem jelenti, hogy Isten ihlette.
"Biztos , hogy Lázár feltámasztásáról azért nem írt 3 evangélium író , mert nem tudtak róla? Ha részletesen leírtak volna mindent 3,5 év eseményeiről , tanításairól a Biblia nem egy kézikönyv lenne , hanem egy több kötetes, nehézkesen kezelhető ,,enciklopédia"."
Azért egy több napos holttest feltámasztása nem egy elhanyagolható részlet. Én világszenzációnak mondanám. Az ilyesminek híre megy. Fura, hogy a három evangélista nem tartotta említésre méltónak.
Viccen kívül, ha tudnak róla, biztosan lejegyzik. De Jánosnál korábban semmilyen forrás nem említi, ő pedig fél évszázaddal az események után írt. Szerintem elég nyilvánvaló, hogy ő találta ki.
55 (Titus Pullo)
"Mit értesz az alatt, hogy "nem utal semmi?" Bocsánat, de ha van egy követelmény, aminek meg kell felelni, akkor el kell tudni mondani, hogy miképp is kell neki megfelelni. Amíg ezt nem teszed meg, addig kényelmesen elvethetsz minden ellenérvet, mert valójában nincs definiálva az, hogy mik a követelményeid."
Na, várjál, ez az én szövegem. Én kérdezem mik a követelményei az ihletettségnek. Tőlem hiába kérdezed, mert szerintem nem is létezik 'istentől való ihletettség'. Persze meggyőzhető vagyok, de ehhez jó lenne tudni a kritériumait, ezt pedig attól kellene megtudakolni, aki kitalálta vagy aki hisz benne, mint például te. Eddig csak azt mondtad, hogy emberek ezt eldöntötték, ezt meg hadd ne kelljen érvként elfogadni...
"Az isteni ihletés elismerésének viszont nincsen ilyen követelménye"
???
Akkor miből gondoljuk, hogy egyáltalán létezik?
"Az isteni ihletés elismerésének viszont nincsen ilyen követelménye, mert a szellem nem lehet objektív, az mindig szubjektumon keresztül nyilvánul meg."
Ezzel tökéletesen egyetértek. Bár kicsit feljebb még mást mondtál:
"Igen, emberek döntenek mindenről, de ettől még nem lesz az egész szubjektív, hanem meghatározott szempontok alapján történik."
Akkor megegyezhetünk, hogy az ihletettség elismerése mégsem lehet objektív.
"Amikor te az isteni ihletés objektív követelményeit kérem rajtad számon, olyat kérsz, amit te sem tudsz megragadni."
Persze, hogy nem tudom, mondom, szerintem nem is létezik. Te állítod, hogy létezik, ezért kérem rajtad számon.
"Amikor azt mondom, hogy az egyház döntéshozatali folyamata nem teljesen szubjektív, nem azt állítom, hogy tisztán objektív"
Ez előbb még azt írtad, a "szellem nem lehet objektív, az mindig szubjektumon keresztül nyilvánul meg." Most meg mégsem teljesen szubjektív? Jó lenne végre eldönteni...
"hanem azt, hogy nem egyetlen ember önkényes döntéshozatalán múlik."
Hanem több ember önkényes döntéshozatalán. Azonos világnézetű emberek összegyűltek és eldöntötték. Gondolom a gyűlésre nem hívták meg Ízisz papnőit, Mithrasz vagy Zarathusztra követőit. Nekik szerintem más lett volna a véleményük. Ugyanaz, mintha a Hermann Hesse olvasói klub gyűlne össze és eldöntenék, hogy Hesse írásai istentől ihletettek. Persze meghatározott követelmények alapján. De ugye ezeket a követelményeket is az olvasóklub határozná meg. A Bibliával nem pont ugyanez történt?
"„'Azért van így, mert a pápa és az egyház ezt mondta' - írod. Ez színtiszta tekintélyelvűség, és szemernyi objektivitás sincs benne.”
Nem, ez pontosan az, mint amikor azt írja valaki, hogy "azért, mert a tudósok erre az eredményre jutottak"."
Na, ne vicceljünk. A tudomány objektíven működik, szüntelenül felülvizsgálja és korrigálja önmagát, nem egy meghatározott világnézetet akar igazolni, elfogulatlan, az állításai és a módszertana ellenőrizhetők. Az egyház mikor mondta, 'bocs tévedtünk'? Ha ma, a modern forráskritika eszközeivel felülvizsgálnánk a Biblia szövegeit, hogy megfelelnek-e a kanonizáció feltételeinek, akkor a fél Bibliát ki kellene dobnunk. Az egyház elfogulatlan? Aligha, hiszen bevallottan egy adott világnézetet képvisel és ezt akarja igazolni, hiszen az egész léte ettől a világnézettől függ.
"Mind már számtalanszor mondtam, nem vezethető le pusztán tényállítások mentén a krisztusi igazság, de ettől még nem lesz az egész merő önkény, mert az emberi tanúságtétel, a hit gyakorlása, a megélt vallás tanúskodik ezen igazság mellett."
Ezt bármelyik vallás elmondhatja magáról. És el is mondja mindegyik. Vallások valamiért nagyon szeretik kisajátítani az 'igazságot', mintha ők lennének ennek az egyetlen forrása.
#56
Ha benne volna a Bibliában , egy olyan állítás ,hogy az utolsó 27 könyve ihletett , úgy hihető volna az ihletettség ?
Az ihletettség ténye egy ilyen kijelentés meglétén vagy hiányán áll vagy bukik?
Gondolom , ha nem hiszel Istenben , ebből egyenesen következik számodra, hogy nem létezik isteni kinyilatkoztatás sem .
Viszont akkor hogyan szeretnéd megérteni azt , hogy miként gondolkozik egy hívő keresztény a Bibliáról?
Miért gondolkozik egy hívő keresztény úgy a Bibliáról , hogy az Isten Szava?
Nyilván ez egy több lábon álló meggyőződés , ahol az elemek kiegészítik egymást.
Az első számú kiindulópont az, hogy hisz Isten létezésében.
Aztán annak elfogadása , hogy Isten KÉPES kommunikálni az emberekkel. A következő pedig a Biblia EGÉSZÉT megvizsgálva , annak felismerése , hogy ez a könyv Isten gondviselésének köszönhető.
Abban igazad van , hogy közvetlenül nincs olyan kijelentés a Bibliában , ami arra utalna , hogy ,,Kedves olvasó..az utolsó 27 könyv keletkezésében Isten keze találtatik."
Viszont egy KERESZTÉNY számára lényegesek Isten kijelentései : Máté 17:5 , Márk 9: 7 , vagy ezzel összhangban pl. amit Pál írt a zsidókból lett keresztényeknek Zsidók/Héberek 1:1.
Fontosak Jézus kijelentései : János 8:38 ; 10:25, 37,38 ; 12:48,49.
Fontosak korabeli (született vagy prozelita)zsidók kijelentései , hiszen ők várták a Messiást a régi próféciák alapján:pl. János 1: 45-51; Csel. 8: 26-38.
És fontos az a kapocs , amit a kijelentett és a Jézus személyében beteljesedett próféciák mutatnak. Amiből pedig van néhány...
És úgy gondolom EZ az utolsó 27 könyv ihletettségének a kulcsa. Isten előremutató kijelentései valóra váltak Jézus személyében , tanításaiban és tevékenységében. 2 Korintusz 1:20 .
Ha valaki nem hisz Istenben , nyilván az Istennek/Isten erejének tulajdonított csodákat sem fogja elfogadni.( Pl. Lázár feltámasztása)
Nyilván könnyebb dolga lenne a világnak Jézus személyének a megítélését illetően , ha egymástól független világi források is lennének , melyek alátámasztják azt , amit az evangéliumok írnak. De a rómaiak , vagy a keresztényeket hitehagyottaknak ítélő zsidóságtól jogosan várható olyan történelmi beszámoló , ami elismeri Jézust hiteles tanítóként?
Tudom , hogy van nyoma Jézus történelmiségének pl. Josephus , Tacitus , Suetonius vagy ifjabb Plinius írásaiban . De ezek ,,csak" azt bizonyítják , hogy létezett egy Krisztus , akiről a christianus-ok a nevüket kapták.
Meggyőződésem , hogy a pontos részletek az evangéliumokban olvashatók.
Értem és megdöbbentő számomra, hogy ezeket fogadod el bizonyítéknak egy lény Istenségéről!
Lázár feltámasztása és a többi "csoda" csak az akkori világban tűnt csodának. Még egy mai ember is tudna sokkal nagyobb csodát mutatni egy akkori embernek. A jövőt láthatják a spiritiszta emberek, vagy egy olyan technológiát birtokló élőlény (akár ember), amivel még a mi korunk sem rendelkezik. A gyógyítás mikéntje jelenleg is "csoda" az akkori viszonyokhoz képest. S, ha már mindenkép ragaszkodsz egy földönkívüli lényhez, aki több ezer éves előnyben, nagyobb tudással rendelkezik és fejlettebb technológiát használ, akkor sem bizonyítja semmi az ő Isten létét. Főleg nem ilyen gagyi hókuszpókuszok, mint amiket a Biblia említ. Tekinthetsz rá istenként, de nem Istenként.
58 (uyscuti)
"Meggyőződésem , hogy a pontos részletek az evangéliumokban olvashatók."
Jó, maradjunk ennyiben, neked ez a meggyőződésed.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!