A Biblia hol írja, hogy a Jézusról szóló részei Istentől ihletettek?
A keresztények szerint Jézus feltámadt, és erre a bizonyíték, hogy a Biblia ezt írja. A Biblia igazságára a bizonyíték pedig, hogy Istentől ihletett. Az ihletettségre a bizonyíték pedig, hogy a Biblia ezt írja. De pontosan hol?
Hol van a Bibliában, hogy az evangéliumokat Isten sugalmazta?
20
"de miért kell érvelni olyannak, aki azt állítja, hogy az evangéliumok írói nem voltak szemtanúk?"
Nem kell érvelned, ha nem akarsz, senki sem kényszerít. Leírtam mi a történészek véleménye az állításodról. Ha nem akarsz érvelni ellene és tovább szeretnél hinni abban, hogy az evangéliumok írói szemtanúk voltak, nyugodtan tegyél így.
22
"Van-e olyan szent irat, melynek lehet bizonyítani isteni ihletettségét?"
Szerintem nincs ilyen, de sokan nem egyszerűen hisznek, hanem egzakt tényként kezelik, hogy a Biblia Isten útmutatásait tartalmazza. Elsősorban az ő válaszaikra vagyok kíváncsi, mi alapján gondolják ezt?
#4 Elgondolkoztató amit írtál a 2 Timóteusz 3:16-tal kapcsolatban , de úgy gondolom nincs teljesen igazad. Tudható , hogy különféle időpontok vannak megemlítve az evangéliumok megírásának időpontjával kapcsolatban , de az nem feltétlenül igaz , hogy egyik evangélium sem lett megírva Pál ezen levele előtt. Példaként a Wikipédián is olvasható Máté (i.sz.80 )és Márk (i.sz. 70 után) evangéliumával kapcsolatban egy-egy dátum ( amit a zárójelekbe írtam), ami egyértelműen valótlan állításon alapul. Az állítás úgy szól , hogy Márk az evangéliumában a 2:26-ban múlt idejű példát hoz fel a templommal kapcsolatban , mivel a korabeli templom már nem létezett ( i.sz. 70-ben a rómaiak lerombolták). Viszont a példát NEM MÁRK hozza fel , hanem maga Jézus , miután a templom még kb. 40 évig létezett. Márk csupán idézi Jézus szavait. Szóval nem köthető e 2 evangélium megírásának az időpontja egy olyan következtetéshez , ami téves.
Amit Péter apostol ír Pál leveleivel kapcsolatban , az is megerősíti , hogy a korai keresztények nem csupán a zsidók által kanonikusnak elfogadott 39 könyvet fogadták el az ihletett írások részeként. A 2 Péter 3:15,16 olyanokról ír akik kiforgatnak és félremagyaráznak néhány Pál által írt nehezen érthető dolgot , miként az ÍRÁSOK TÖBBI RÉSZÉT is. Szóval Pál írásait is az Írások részének tekintették.
Az alapvető kérdés az , hogy mit jelent az Istentől való ihletettség. Az eredeti görög kifejezés :,, theo pneusztosz" Istentől (belé)lehelt. Szó szerinti diktálást? Látomás leírását? Vagy megbízható szemtanúként annak hiteles leírását , amit valaki átélt? Jelentheti mindegyiket. Jézus például arra utalt a János evangéliumban (14:26) , hogy a szent szellem majd a tanítványok eszébe juttat mindent , amit mondott nekik. Ebből a megközelítésből nézve akadály az , hogy az evangéliumokat évek vagy évtizedekkel később írták le?
Még egy utolsó gondolat , ami egy hívő számára komoly bizonyíték az ihletettségre. A (Jézussal kapcsolatos) próféciák beteljesedése.
Számos próféciát írtak a Messiásról a próféták vagy a Zsoltárok írói. A beteljesedésük jól érthetően le van írva az evangéliumokban. Egy hívő számára ez olyan , mint amikor a zár és a kulcs találkozik. Ezek elég erőteljes bizonyítékok arra vonatkozóan , hogy Isten kijelentéseit olvasod a Bibliában.
"Ateista vagyok, szóval nem hiszem, hogy lehet valami Istentől ihletett. De ez a kérdés most kifejezetten az Újszövetségről szól, ami a keresztény hit alapja."
Tévedésben élsz, ha az Újszövetség a keresztény hit alapja, akkor az Ószövetség is az, mert az meg az Újszövetség alapja és tudod egy könyvben vannak, amit a kereszténység teljes mértékben hitelesnek fogad el. A keresztény hit alapja a Biblia, tehát az Ószövetség IS.
De ettől függetlenül persze tiszteletben tartom a kérdésed. Csak fontos kiemelné, hogy senki sem tekintheti a Biblia egyik vagy másik felét hitelesebbnek, aki válogat az nem igazi hívő.
24
"Tudható , hogy különféle időpontok vannak megemlítve az evangéliumok megírásának időpontjával kapcsolatban , de az nem feltétlenül igaz , hogy egyik evangélium sem lett megírva Pál ezen levele előtt."
Nemcsak történészt, de még teológust sem találsz, aki egyetértene ezzel. Mindkét szakma által elfogadott tény, hogy a levelek korábban keletkeztek, mint az evangéliumok.
Ráadásul az Újszövetséget csak sokkal később rendezték egy kötetbe, így Pál nyilván nem tudhatta mi kerül majd bele és mi nem. Valószínűleg azon is csodálkozott volna, hogy az ő levelei is benne lesznek. "Írások" alatt csak olyan szöveggyűjteményt érthetett, ami akkor már készen volt.
"Számos próféciát írtak a Messiásról a próféták vagy a Zsoltárok írói. A beteljesedésük jól érthetően le van írva az evangéliumokban. "
Csakhogy az evangélisták ismerték a Tórát és ismerték a Messiásról szóló próféciákat is. Simán megírhatták az evangéliumokat úgy, hogy Jézus azokban "beteljesítse" a próféciákat.
"Az alapvető kérdés az , hogy mit jelent az Istentől való ihletettség. Az eredeti görög kifejezés :,, theo pneusztosz" Istentől (belé)lehelt. Szó szerinti diktálást? Látomás leírását? Vagy megbízható szemtanúként annak hiteles leírását , amit valaki átélt? Jelentheti mindegyiket."
A tudományos módszertan szerint, ha valamire van egy természetes és egy természetfeletti magyarázat, akkor a természeteset feltételezzük, egészen addig, amíg a természetfeletti bizonyítást nem nyer, vagy ki nem tudjuk zárni az összes természetes magyarázatot. Az evangéliumokat vagy Isten sugalmazta (természetfeletti) vagy emberek írták összegyűjtött szóbeszédek alapján, kiegészítve a saját elképzeléseikkel és világmagyarázataikkal (természetes). A fenti logikából következően az utóbbiból indulunk ki.
Te is eszerint gondolkozol. Képzeld el az alábbit:
Látsz egy embert, amint a város főterén kivégzik. Látod meghalni. Majd másnap ez az ember szembe jön veled az utcán. Ekkor mire gondolsz? Hogy ez az ember biztos feltámadt a halálból? Vagy azt gondolod, hogy itt valami csalás történt? Szerintem az utóbbit feltételeznéd, vagyis automatikusan a természetes magyarázatot részesítenéd előnyben. Ha a saját szemeddel látnád az egészet nagyon is kritikusan állnál a dologhoz. De akkor kétezer éve élt vallási fanatikusok leírását nem kellene legalább ugyanekkora kritikával kezelnünk?
"A Biblia hol írja, hogy a Jézusról szóló részei Istentől ihletettek?"
A Biblia ihletettsége nem olyan mint az evolució hogy orba szájba ismételgetni kéne hogy tény. A Biblia ihletetsége a leírtakban rejlik a benne levő mondanivalóban azon keresztül látjuk hogy ihletett.
Neked ez magass és nem értheted mert a hozzád hasónló szűk látókörüek képtelenek átlátni képtelenek gondolkodni, mivel a Szentlelket is tagadjátok ugy mint az Atya vagy a Fiu istent. A Szentlélek nem csak az ihletetségnél van ott hanem a kanonizálásnál is ott van és ott volt jobban kifejezve. A Jehova tanui például elvetik a Szentlelket és bátorságot vettek azon hogy kiforgatsák az ihletett írást a maguk javára.
A Szentlélek Istent kellene valahogyan cáfolni és amikor ez megvan akkor lehetne kitérni a Biblia ihletettségére vagyis az általad megnevezett evangéliumokra.
"A tudományos módszertan szerint, ha valamire van egy természetes és egy természetfeletti magyarázat, akkor a természeteset feltételezzük, egészen addig, amíg a természetfeletti bizonyítást nem nyer, vagy ki nem tudjuk zárni az összes természetes magyarázatot. Az evangéliumokat vagy Isten sugalmazta (természetfeletti) vagy emberek írták összegyűjtött szóbeszédek alapján, kiegészítve a saját elképzeléseikkel és világmagyarázataikkal (természetes). A fenti logikából következően az utóbbiból indulunk ki."
A tudományos módszertan szerint nincs is olyan, hogy természetfeletti, szóval efféle magyarázatot a tudomány kontextustól függetlenül elutasít. Ettől még persze nem lesz igaza, csak a tudományos módszertannak ez a határa. Azért utasítja el a természetfeletti magyarázatokat, mert abban nem illetékes.
Az Istentől való ihletettség pedig nem egy varázslat. Annyit jelent, hogy az írásban tükröződik az Isten szellemisége (ezt hívjuk Szentléleknek, vagy Szent Szellemnek). Tehát az ihletett írásban az isteni igazság nyilvánul ki (kinyilatkoztatás). Az ihletettség nem egy eredet vagy magyarázat, hanem egy minőség.
Az ihletett írás magasabbrendű igazságot hordoz a tudományos igazságnál, és az igazság kritériuma más, mint egy tudományos állítás esetében. Ez nem azt jelenti, hogy a tudomány érvénytelen, hanem azt, hogy egyetemesebb a tudománynál.
Ezért nem a Sátan ihlette az Írást:
"Ekkor egy ördögtől megszállt, vak és néma embert vittek hozzá. Meggyógyította, úgyhogy beszélt és látott. A nép ámulva kérdezgette: „Csak nem ő a Dávid fia?” Ennek hallatára a farizeusok így nyilatkoztak: „Beelzebulnak, az ördögök fejedelmének nevében űzi ki az ördögöket.” Jézus belelátott gondolataikba és így szólt hozzájuk: „Minden önmagával meghasonlott ország elnéptelenedik, minden önmagával meghasonlott város vagy ház elpusztul. Ha a sátánt sátán űzi ki, meghasonlik magával. Hogyan állhat fenn akkor az országa? Ha én Beelzebul segítségével űzöm ki az ördögöket, a fiaitok kinek a segítségével űzik ki?"
Mt 12:22
Röviden: a Sátán saját magát rúgná tökön, ha arról szólna, hogy hogyan lehet őt legyőzni. Olajjal nem lehet tüzet oltani. Ha olaj eloltja a tüzet, akkor az már nem olaj.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!