Hogyan oldják fel az ellentmondást a keresztény emberek arról, ahogyan a rabszolgaságot támogatólag szabályozza a Biblia?
Nekem nagyon ellentmondásosnak tűnik, hiszen nehéz elképzelnem, hogy ma Magyarországon bármelyik keresztény ember morálisan elfogadható cselekedetnek tartaná a rabszolgatartást.
Ugyanakkor a Biblia annyira nem tiltja a rabszolgaságot, hanem rámogatja, még a rá vonatkozó szabályokat is meghatározta az Ószövetségben. Lásd: Mózes 21.
Ha a kereszténységben új szabályok lennének érvényesek, akkor az Újszövetségben ezeket a törvényeket egyszerűen felül lehetett volna írni, de legjobb tudomásom szerint nem történt ilyen. Maga Jézus is csak megerősíti mindezt, mikor azt mondja, hogy a szolgák engedelmeskedjenek az uraiknak.
Az eredeti nyelveken a ’szolgának’ vagy ’rabszolgának’ fordított szavak nemcsak olyan személyekre utaltak, akik mások tulajdonában voltak. A héber ʽeʹvedh szót használták az olyan személyre, aki valaki másnak volt a tulajdona
Máskor ez a szó utalhatott egy király alattvalójára, egy legyőzött népre, amelynek sarcot kell fizetnie, függetlenül attól, hogy a személy mások tulajdona volt-e, vagy sem
A háború, a szegénység és a bűncselekmények voltak az alapvető okai annak, amiért valaki szolgaságba kényszerült. A hódítók a háborús foglyokat gyakran a saját rabszolgáikká tették, vagy eladták őket rabszolgának. Az izraelita társadalomban egy elszegényedett ember eladhatta magát vagy a gyermekeit rabszolgának, hogy ki tudja fizetni az adósságát
Azt a tolvajt, aki nem tudta megfizetni a kártérítést, eladták a lopott dolgokért, de amikor megfizette az összes kiszabott kártérítést, nyilvánvalóan visszanyerte a szabadságát
Izraelben egy héber rabszolga helyzete eltért egy idegen, egy jövevény vagy egy telepes rabszolga helyzetétől.Egy héber rabszolgával úgy kellett bánni, mint a béresekkel
Volt aki saját magát adta el szolgának, mert jó dolga volt egy háznál.Ebben az esetben a héber rabszolga dönthetett úgy, hogy az uránál marad. Ekkor a fülét átszúrták egy árral; ez volt a jele annak, hogy rabszolga marad időtlen időkig
A törvény megvédte a rabszolgákat attól, hogy brutálisan bánjanak velük. A rabszolgát szabadon kellett engedni, ha az ura rossz bánásmódjából kifolyólag elvesztette az egyik fogát vagy az egyik szemét.
Ha egy héber rabszolga felszabadult, az urának ajándékot kellett adnia neki, hogy el tudja kezdeni az életét mint szabad ember
Ha visszagondolunk az i. sz. első századra, amikor általános volt a rabszolgaság a római birodalomban, rabszolgaként vagy háziszolgaként dolgozott sok keresztény.
Helyénvaló, hogy Isten Szava foglalkozik az urukkal szemben fennálló kötelességeikkel. Napjainkban alkalmazhatjuk a rabszolgatartó—rabszolga közti kapcsolatban követendő alapelveket a munkaadó—munkavállaló kapcsolatra.
A hívő rabszolga Krisztus társörököse volt, és ezért szellemi vonatkozásban hívő urával azonos szinten állt. Következésképpen óvakodnia kellett a rabszolgának attól, hogy úgy következtessen, hogy ez a szellemi azonosság eltörli a világi vonatkozásban köztük fennálló viszonyt, valamint megsemmisíti urának ebből származó tekintélyét. Az ilyen beállítottság könnyen arra vezethetett volna, hogy a rabszolga kihasználja urát, és kötelességeit nem a lehető legjobb módon teljesíti.
Ma is hasonlók a körülmények, ha egy keresztény hívő felügyelete alatt dolgozik, vagy hívőnél van alkalmazásban. Azon kell lennie, hogy a tőle telhető legjobb munkát végezze. Végül is testvére az, akinek haszna van a munkájából. Ha rosszul vagy felületesen dolgozna, akkor csalódást okozna testvérének, és alkalmat adna számára a bosszankodásra
A mózesi törvénytől függetlenül a kereszténység konkrétan egyetlen szót sem emelt önmagában a rabszolgaság ellen. Sőt az Újszövetség alapján nekem úgy tűnik, hogy támogatja is azt.
Egyetlen szentíró sem írt arról, hogy amit Róma művel az nem felvilágosult emberhez méltó. Helyette mosták az emberek agyát az engedelmességgel.
#1
Az említett helyen (Mózes 21) elég sok részletet kapunk ahhoz, hogy egyértelmű legyen, nem egyszerű szolgaságról van szó, hanem rabszolgákról, akik nem teljes értékű emberek "csak" vagyontárgyak:
20 Ha valaki rabszolgáját vagy rabnőjét úgy üti meg bottal, hogy az meghal a keze között, annak bűnhődnie kell.
21 De ha egy-két napig még életben marad, ne bűnhődjék az ura, hiszen a saját pénzéről van szó.
A 7x7 év utáni eltörlése a szolgaságnak 49 évet jelent, ha az akkori időkben várható maximális életkort vesszük figyelembe, akkor ez praktikusan életfogytig tartó vagy ahhoz közelítő állapotot jelenthetett.
#2
Köszönöm, nagyon jól összefoglaltad, a rabszolgák és héber rabszolgák különbségéről is írtál. A válaszod végén azt írod, hogy a törvény megvédte a rabszolgákat a brutális bánásmódtól. Ezt én másképp látom, mert például nem védte meg őket egy olyan durva bántalmazástól, aminél az illető 2 nap után halt bele az ütlegelésbe, nem védte meg őket a korbácsolástól és egyéb (halált nem okozó) kínzásoktól.
#3
Én nem látom indokoltnak az összehasonlításod: az akkori rabszolgatartás és a modernkori munkában való alárendeltség gyökeresen eltér. Egy munkahelyről szabad akaratunkból bármikor el tudunk jönni, ezt nem tiltja törvény. A felettesek nem urai a beosztottaknak.
Ha Jézus csak gondoskodni akart volna arról, hogy a beosztottak tényleg jó munkát végeznek, akkor azt is mondhatta volna. Könnyedén eltörölhette volna a fennálló, mai szemmel igazságtalannak látott törvényeket, de nem lépett fel ellene, gyakorlatilag megerősítette azokat.
Szia! Én úgy vélem a Biblia nem támogatóan szabályozta a rabszolgaságot, hanem szabályozta azt. A kettő nem ugyan az. Úgy vélem, abban a korban a rabszolgaság tiltása, valószínűleg több kárt okozott volna, mint hasznot. A rabszolgaság ettől nem szűnt volna meg, viszont egy teljes tiltó törvény elvágta volna az utat a jó szándékú emberektől is. Gondolok arra, hogy pl. azért sem lehetett volna rabszolgát vásárolni, hogy felszabadítsák azt, mert ha azt mondjuk a rabszolga tartás és a rabszolga vásárlás bűn, akkor rabszolga csak ahhoz került volna, aki törvényszegő és semmibe veszi Isten akaratát. Én úgy vélem, abban az időben célravezetőbb volt, ha szabályozva volt a rabszolgatartás és biztosítva voltak a rabszolgák jogai, mintha a világot és az akkori állapotokat teljesen figyelmen kívül hagyva, tiltva lett volna. Véleményem szerint, a Biblia elítéli a rabszolgaságot, ez pl. látszik abból, hogy halállal bünteti a Mózesi törvény azt, aki embert rabol és ad el rabszolgának vagy hogy a Biblia és az Újszövetség hangsúlyozza, hogy az emberek egyenlőek, az emberélet számít, keresztény ne adja el magát rabszolgának stb...
7 évente kellet elengedni a zsidó rabszolgákat, 7x7 évente minden rabszolgát el kellett engedni. De, a rabszolga meg is vásárolhatta a szabadságát vagy ha maradandó sérülést szenvedett (pl. kitört egy foga) el kellett engedni, valamint a gazdája bármikor felszabadíthatta.
Kedves 9-es válaszoló, én is hasonló fogtam ehhez a témához, de a Biblia Isten akaratát közvetíti, tehát ha Isten helytelennek gondolja a rabszolgatartást, akkor semmibe nem kerül neki megtiltani a szokást, még ha egészen addig bevett gyakorlatnak számított. Ha Isten megtiltja a rabszolgatartást, akkor a zsidó és keresztény vallású területeken megszűnt volna ez a szokás. Ha nekem lehetségem lett volna rá, én biztosan megtiltottam volna.
Ha bűnös cselekedetnek lett volna nyilvánítva a rabszolgatartás, azzal nem lett volna tilos a rabszolgák vásárlása és azonnali felszabadítása. Ebben nem osztom a véleményed.
Az én értelmezésem szerint azzal, hogy a Biblia nem tiltja, hanem szabályozza, a rabszolgatartást támogatja. (Például ma a törvények nem tiltják a kutyatartást, hanem szabályozzák azt. Ez azt jelenti, hogy bárki aki szeretne, a meghatározott módon, tarthat kutyát.) Valóban nem arról van szó, hogy szinte kötelezné a rabszolgák tartását, de lehetővé teszi.
Mózes 21 szerint a rabszolgák vagyontárgyak, látszólag tehát nem vonatkozik rájuk az, hogy emberként egyenlőek. Ezt megerősíti, hogy rájuk nem vonatkozik a "szemet szemért, fogat fogért" szabály, ha egy rabszolga fogát kiveri az ura, nem esik bántódása, csak szabadon kell bocsátania a sértettet.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!