Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Akik hisznek az ember teremtet...

Akik hisznek az ember teremtettségében, mi alapján döntik el, hogy a két teremtésverzió közül melyikben higgyenek?

Figyelt kérdés

Ugyanis a Genezisben kétszer történik az ember teremtése.


1. teremtés:

Ter 1.27-28

"Isten megteremtette az embert, saját képmására, az Isten képmására teremtette őt, férfinek és nőnek teremtette őket.

Isten megáldotta őket, Isten szólt hozzájuk: "Legyetek termékenyek, szaporodjatok, töltsétek be a földet és vonjátok uralmatok alá. Uralkodjatok a tenger halai, az ég madarai és minden állat fölött, amely a földön mozog.""


Itt a férfi és nő teremtése egyszerre, egyidőben történik, a férfi és a nő egyenlőek egymással.


2. teremtés:

Ter 2.6-7

"Egyszer pára szállt fel a földről és megáztatta a föld egész felszínét.

Akkor az Úristen megalkotta az embert a föld porából és orrába lehelte az élet leheletét. Így lett az ember élőlénnyé."

Ter 2.21-22

"Ezért az Úristen álmot bocsátott az emberre, s mikor elaludt, kivette egyik oldalcsontját, s a helyét hússal töltötte ki.

Azután az Úristen az emberből kivett oldalcsontból megalkotta az asszonyt, és az emberhez vezette."


Itt a férfi teremtése történik először, majd később a férfi oldalbordájából teremti Isten a nőt.


Miért szerepel kétszer az ember teremtése a Bibliában? Illetve, akik hisznek a teremtésben mi alapján döntik el, hogy melyik verzióban hisznek?



2019. aug. 4. 08:51
1 2 3 4
 1/34 anonim ***** válasza:
0%

Szervusz. Az első, a szövegkörnyezet alapján egy elhatározás, terv, amit a Fiával beszél meg épen. A Bibliában számos olyan elbeszélés van, ami még nem történt meg, de úgy van leirva, mint ha megvalósult volna. Ez azéért van igy, mert Isten ezzel nyomatékositja, hogy olyan biztos az elhatározása, mint ha már megvalósult volna.

A második pedig a megvalósitás

2019. aug. 4. 09:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/34 anonim ***** válasza:
100%

Úgy magyarázzák, hogy mindegyik ugyanazt mondja el, csak a 2. verzióban az ember teremtése ki van nagyítva.


Valójában azonban az történt, hogy a redaktor 2 hagyományt állított egymás mellé, és azokat fűzte össze.

2019. aug. 4. 10:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/34 A kérdező kommentje:

1

Már ne haragudj, hogy ezt mondom, de ez bullshit magyarázat. Egyértelműen múlt időben beszél, vagyis már megtörtént a teremtés: "megteremtette az embert", "megáldotta őket". Ráadásul beszél hozzájuk: "Legyetek termékenyek, szaporodjatok..."


És így folytatódik:

Ter 1.29

"Azután ezt mondta Isten: "Nézzétek, nektek adok minden növényt az egész földön, amely magot terem, és minden fát, amely magot rejtő gyümölcsöt érlel, hogy táplálékotok legyen."


A szövegkörnyezet alapján, pont hogy már megtörtént a teremtés és nem csak egy elhatározásról van szó.

2019. aug. 4. 10:06
 4/34 A kérdező kommentje:

2

"a redaktor 2 hagyományt állított egymás mellé, és azokat fűzte össze."


De mi értelme volt az azonos részeket (mint az ember teremtését) mindkét hagyományból beleírni?


Illetve továbbra is áll az eredeti kérdésem: miért mindenki a 2. verziót hiszi el, és nem az elsőt, ahol a férfi és a nő egyenrangúként, egyszerre teremtődik?

2019. aug. 4. 10:48
 5/34 anonim ***** válasza:
83%

"De mi értelme volt az azonos részeket (mint az ember teremtését) mindkét hagyományból beleírni?"


Értelme éppenséggel nem sok volt. Feltételezem, a Tóra redaktora használni akarta mindkét hagyományt, ezért összeillesztette a kettőt.


Ám lehet olyan oka is, amit mi nem értünk. A kihasztikus szerkezet például (bizonyos vélemények szerint a Jelenések könyve ebben íródott) úgy épül fel, hogy a könyv részei párhuzamban vannak egymással pl. prológus - epilógus. Ez azért van így, mert a lényeg így középre kerül, így kiemelkedik.


Bárhogy is legyen, a fundamentalista magyarázat téves. A második hagyomány nem kinagyítja az elsőt, hanem attól különálló, más leír.s

2019. aug. 4. 11:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/34 anonim ***** válasza:
100%
*leírás
2019. aug. 4. 11:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/34 anonim ***** válasza:
31%

Milyen érdekes, hogy az ilyen kérdéseknél, ahol gondolkodni kell és szövegkritikát alkalmazni, ott a hívők sehol sincsenek :D


A 2. válaszoló jól mondja, valóban két szerző teremtéstörténete van összeollózva a Bibliában. Ez onnan tudható, hogy az eredeti arámi szövegben az első szerző következetesen Elohimnak nevezi Istent, míg a másik Jahvénak. (A magyar kiadásban szimplán Istennek fordították mindkettőt.)


Arra a kérdésre, hogy az egyház miért a második verziót tanítja mindenhol, csak találgatni tudok. Mind a római, mind a zsidó társadalom erősen patriarchális, férfiközpontú volt, így a második teremtésverzió jobban megfelelhetett nekik, ahol is a férfi a teremtés "koronája", míg a nő csak amolyan másodlagos gyártmány, a férfi alávettje. Ezzel szemben az első verzióban, ahogy a kérdező is rávilágított, férfi és nő egyenrangú teremtményekként vannak ábrázolva.

2019. aug. 4. 11:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/34 imakommandós ***** válasza:
0%

A két teremtés történet fikcióban hívők szerint a második fejezetben miért csak az ember teremtése van említve?

Hol van az ég a Föld, nap, csillagok, stb teremtése?

Logika semmi nincs benne ellenben zagyvalékos magyarázkodás az van, hogy két szerző írta.



A fundamentalista magyarázat az, hogy az első fejezet összefoglalja keretben a teremtés összes művét benne az emberrel, majd a második fejezet annyiban egészíti ki az ember teremtését részletesebben, hogy jobban megértsük a bűnbeesést és a kiűzetést a paradicsomból.

Az Isten nevek idekeverése pedig végképp banális érv a két szerzőség bizonyítására.

Az első fejezetben a világ teremtésénél az Elohim névvel az Isten bírói és uralkodói hatalmát érzékelteti, a második fejezetben megjelenik a Tetragammaton ami az Istennek az emberhez való leereszkedését, jóságát és irgalmát jelenti. Amire szüksége is volt az embernek. Ezt a nevet csak a főpap mondhatta ki évente egyszer, tehát ez a név az amit az engesztelés ünnepén kellett segítségül hívni.

2019. aug. 4. 12:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/34 A kérdező kommentje:

8

"az első fejezet összefoglalja keretben a teremtés összes művét benne az emberrel, majd a második fejezet annyiban egészíti ki az ember teremtését részletesebben, hogy jobban megértsük a bűnbeesést és a kiűzetést a paradicsomból."


És az nem zavar, hogy konkrétan kétféleképp meséli el ugyanazt a történetet? Egyszer a földből teremti Évát Ádámmal együtt, másodszor utólag teremti Évát Ádám oldalbordájából.


"Az első fejezetben a világ teremtésénél az Elohim névvel az Isten bírói és uralkodói hatalmát érzékelteti, a második fejezetben megjelenik a Tetragammaton ami az Istennek az emberhez való leereszkedését, jóságát és irgalmát jelenti."


Nekem inkább ez tűnik zagyvaságnak és utólagos belemagyarázásnak. A két szerző tényleg logikusabb.

2019. aug. 4. 12:40
 10/34 anonim ***** válasza:
90%
Szia! Nagyon jó a kérdésed! :) A két teremtéstörténetet szimbolikusan kell értelmezni, nem szó szerint (ugye nem természettudományi leírások). Az első azt mutatja be, hogy a világot Isten teremtette, Ő tartja fenn. Maga a teremtett világ, mint világ jó (függetlenül attól hogy megtalálható benne a rossz is, az alap az jó). A második történet meg az ember identitását mutatja be. Ő Isten képmásàra van teremtve. Az, hogy Isten Évát, Ádám oldalcsontjából teremtette (fontos szimbolika), pedig pontosan azt jelenti, hogy a férfi és a nő egyenrangú.
2019. aug. 4. 12:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!